Home > > Het GVB doet de deur dicht

Het GVB doet de deur dicht

Het GVB doet de deur dicht
Onlangs meegemaakt: Tram 9 komt aan bij de eindhalte in Diemen. Nog voor ik uitgecheckt ben, sluiten de deuren en rijdt de tram 50 meter verder zodat de bestuurder pal voor de deur van de koffiekeet kan uitstappen. Ik wil er óók uit. De bestuurder bitst me toe dat ik door de voorste deur er uit kan. Even op het knopje drukken zodat de deuren opengaan is voor hem te veel moeite. Flabbergasted door zo veel botheid stap ik uit. Alhoewel… echt verbaasd ben ik niet. De klantvriendelijkheid is bij het GVB al maanden zoek.
De conducteurs zijn in hun hokje druk met het spellen van de Spits, verdiept in een boek, gebogen over een sudoku of heftig aan het roddelen met de bestuurder. Ze zien niet dat er buiten voor de deur nog iemand mee wil. Dat verklaart waarom de tram altijd wegrijdt als je net aan komt lopen. Begrijpelijk ook dat als je OV-chipkaart weigert, je bot afgebekt wordt. Heus, ze willen je wel vriendelijk te woord staan, maar hebben het druk. Volkomen logisch eigenlijk dat ze met al die bezigheden geen oog en oor hebben voor de klant. Behalve als een passagier treuzelt met uitstappen. Dat ontgaat de medewerkers nooit en te nimmer. Wie niet snel genoeg uitstapt, krijgt en plein public een scheldkanonnade over de intercom.

In mijn naïviteit dacht ik tot nu toe dat ik de pech had om steeds die ene medewerker die een slechte dag heeft te treffen. Sinds ik afgelopen woensdag in Het Parool twee verhalen las van ouders waarbij de tram wegrijdt terwijl de kinderen buitenstonden, weet ik wel beter.

Dit zijn geen incidenten meer. Bij het GVB zit iets goed fout.

Het rijdend personeel is verworden tot wat het management predikt. Ooit werkte ik bij een groot commercieel bedrijf. Daar spraken ze intern niet over klanten maar van RGU’s (revenu generating units). Vriendelijk is het niet, duidelijk wel. Daar draaide het om winst. Wat zouden medewerkers van het GVB zeggen als ze met elkaar hun klanten spreken? Vast geen passagiers. Ik vermoed iets als ‘stuks te vervoeren’ ofzo.

Het GVB is klaar met zichzelf. De hele handel is in de uitverkoop en de afbraak is begonnen. De zoektocht naar een nieuwe directeur is gestaakt. De openbare aanbesteding in 2012 van het openbaar vervoer in Amsterdam komt er aan. Je zou verwachten dat het GVB juist nu z’n uiterste best doet om zich ervan te verzekeren het OV in het Amsterdam te mogen blijven verzorgen. Het tegendeel is waar. Het GVB heeft alvast zelf de deur dichtgedaan en wacht tot de laatste het licht uit doet.

En dat is jammer, want ik zie die hele aanbesteding niet zitten. Wel wil ik me als klant graag weer welkom voelen in de bus, metro en tram.

twintig reacties op "Het GVB doet de deur dicht"

EVA AMSTERDAM-C
-1-  EVA AMSTERDAM-C:
Totaal eens met Marije, ieder woord! Kan niet wachten tot er een professionele vervoerder het overneemt in de stad. Weg met de onbeschoftheid. Maar ja, als je je personeel uit de onderste regionen moet halen krijg je wat ze maar hardnekkig “Amsterdamse gevatheid/humor” noemen. Echte Amsterdammers weten wel beter.
Arnoud de Jong
Marije, even voor de beeldvorming: hij wilde je niet uit laten stappen bij de deur waar met grote letters “geen uitgang” op staat?
Marije
-3-  Marije:
@suffie ik stond juist bij een van de normale uitgangen. De bestuurder weigerde die te ontgrendelen, omdat hij snel koffie wilde drinken. Ik moest van hem de deur helemaal voorin nemen. Juist... Waar op staat geen uitgang.
Arnoud de Jong
Als regelmatige trammer moet ik ook constateren dat niet alle conducteurs op HBO niveau communiceren. Daar staat tegenover dat het aantal gevallen waarin zij op schofterige wijze door passagiers worden bejegend een veelvoud is van het aantal incidenten waarbij een GVB'er zelf iets te verwijten valt. Als je tijdens een rit een klein uur lang in je trammetje bent beledigd, met de dood bedreigd, uitgescholden, bespuwt en lastig bent gevallen door mensen die het verschil tussen servicegerichtheid en slavernij niet kennen (wat nou “geen uitgang”, ik betaal belasting, dus je salaris en je laat me dus gewoon hier uitstappen), dan heb ik er geen enkel probleem mee als je even een Spitjes bij de koffie pakt.
Bart
-5-  Bart:
@Suffie: “... constateren dat niet alle conducteurs op HBO niveau communiceren”...
Ik wou dat conducteurs en ook bestuurders uberhaupt communiceerden (en ook dat woord is blijkbaar voor meerdere uitleg vatbaar!)
Communiceren kan ook ook op vmbo niveau, maar hoeft niet onvriendelijk te zijn. Dat er iets goed mis is bij het GVB is helemaal duidelijk, ook het geval van de meneer met de kinderwagen heb ik al 2 keer meegemaakt: (met lijn 3), wat doe je dan, sta je met huilend kind zonder ouder op de halte. 2 keuze's: blijven staan, kindje rustig houden of politie bellen... Beide helpt, heb ik gemerkt.
Maar: “There is somthing rotten in Amsterdam”, bij het GVB dus. Het blijkt dat er ook niemand, toch tegen redelijk vorstelijk salaris, directeur wil worden. Dat geeft ook te denken!
Maaike
-6-  Maaike:
Waarschijnlijk zal er worden gegund op prijs bij de aanstaande aanbesteding. Vriendelijk personeel is geen wegingsfactor.
En Marije: misschien moest de bestuurder gewoon hoognodig naar de plee!
Bart
-7-  Bart:
@ Maaike: als je het hebt over een nieuwe directeur: die hebben ze ze al meer dan 3 ton geboden, Ik heb begrepen dat alleen de voorman van de SP gesolliciteerd heeft, voor pakweg een ton bruto, maar niet is aangenomen...(weinig ervaring, sic!, laat ze het gewoon proberen!)
En het GVB als organisatie mee moet gaan gaan bieden bij een nieuw contract met de Amsterdam, lopen ze zwaar achter op clubs als Veolia en Syntus, die zijn gewoon beter in de markt, o.a.qua klantvriendelijkheid...
Arnoud de Jong
Ja Bart, maar kunnen die dat ook bieden voor het geld dat de gemeente er voor over heeft?
Sjaan
-9-  Sjaan:
Sja GVB-personeel zijn onbeschofte honden, das duidelijk. Vraag me alleen af of dat alleen in Amsterdam of ook in een Milaan of Manchester is.
Maaike
-10-  Maaike:
@ Bart: sinds wanneer wordt een directeur aanbesteed? En hoezo zijn OV-bedrijven met idiote fantasienamen (wat is een Veolia?) beter dan GVB?
Bart
-11-  Bart:
@ Maaike: moet ik dan alles uitleggen? Zucht.. Die directeur wordt niet aanbesteed, maar gevraagd, o.a Claudia Zuiderwijk had gesolliciteerd, maar vroeg veel te veel (later zei ze dat het door de 'onstabiele situatie'bij het GVB kwam, maar ze had gewoon geen ervaring, nu zit ze bij de NS meen ik...
En Veolia, Syntus zijn net als het GVB en de RET en Connexxion vervoersmaatschappijen (en dan heb je ze ook wel allemaal gehad dacht ik, QBus is van de NS). Al die maatschappijen zijn fusies van andere maatschappijen , er is er eentje die is 100% dochter van Deutsche Bahn bijv., een ander is Frans, en beheersen met z'n 4/5en de nederlandse markt. Sommige scoren beter op klantvriendelijkheid, daar wordt nl. weleens onderzoek naar gedaan...
Dit had je met eenm beetje googlen ook kunden vinden, Maaike, zo dom ben je volgens mij niet...
Maaike
-12-  Maaike:
@ Bart: ik ben niet dom maar wel lui. Dus dank voor de uitleg :)
Arnoud de Jong
Ik pleit ervoor om alles weer in handen te geven van Maarse & Kroon.
Voor de jongelui die dit niets zegt:
http://nl.wikipedia.org/wik...
http://www.google.nl/images...
Vinus
-14-  Vinus :
@Arnoud: deze zijn ook heel goed, en de trekker is altijd klantvriendelijk: http://bit.ly/gh0uLP
Bart
-15-  Bart:
@ Anoud: die firma (Maarse&Kroon)verzorgde altijd onze schoolreisjes op de lagere school!: chocoladebruine bussen/aubergine mag ook, zeer vriendelijke chauffeurs, die altijd mee hielpen zoeken als er natuurlijk weer 1 leerling kwijt was bij de Julianatoren of bij de aapjes in Artis...
En anders wel de NBM uit Zeist, die altijd direct voor ons huis stopte, omdat de dichtsbijzijnde halte 2 km verderop was, ook zo'n fantastische firma (nu Connexxion, geloof ik)...
Bart
-16-  Bart:
@ Arnoud: ik 'hap'altijd, he?
Dick
-17-  Dick:
kom op mensen, rotte appels heb je overal ... en vergeet ook niet het gedrag van menig passagier ... tis net als in een relatie, het moet van 2 kanten komen ... en vergeet ook niet dat wij allemaal mensen zijn en soms met het verkeerde been uit bed stappen ... moet je een groep en/of bedrijf daarop afrekenen?
Arnoud de Jong
Met een andere aanbesteding redt je het niet. De meeste vervoersondernemingen hebben geen chauffeurs of bussen ergens in een pakhuis staan en zullen ongetwijfeld gedwongen worden om personeel en materiaal van het GVB over te nemen, al is het maar onder de druk van de bonden. Daarnaast moet je je maar afvragen welk commercieel bedrijf in staat is om deze klus winstgevend te klaren als het een non-profit organisatie met verouderde spullen en een tekort aan mensen en middelen al niet lukt.
JohnN
-19-  JohnN:
Misschien een 'mentaliteit training' als inburgeringscursus voor al het personeel van de aanbestedingwinnaar bedingen?
Arnoud de Jong
Dan denk ik dat de gemeente ook wat meer geld op tafel zal moeten leggen...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.