Home > > Het cynisme over de luchtkwaliteit

Het cynisme over de luchtkwaliteit

Foto: Arnoud de Jong

Stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik klaagde in het Parool over eenzijdige berichtgeving in die krant.
Het stadsdeel zou een clubhuis hebben getorpedeerd.
Op zichzelf lijkt mij dat groot nieuws, maar volgens mevrouw Elatik lag de kwestie veel genuanceerder.

Hockeyclub Athena in Oost wilde namelijk een clubhuis bouwen en dat tevens bestemmen voor buitenschoolse opvang (BSO).
Dat vond de GGD geen goed idee. Het clubhuis zou binnen 300 meter van de A10 komen te liggen en dat is niet goed voor de kwestbare kinderlongetjes. En dus gaat dat clubhuis niet door.
Ik wist dat allemaal niet, maar het lijkt mij een verstandige maatregel.
Zo leer je nog eens wat.

Dankzij deze kwestie leerde ik nog méér. Dingen die je daaruit kunt afleiden bijvoorbeeld.
Buitenschoolse opvang is in de visie van het stadsdeelbestuur veel minder een probleem wanneer diverse opvangorganisaties het clubhuis gaan gebruiken. Er is dan immers sprake van steeds weer andere groepen kinderen. Elke groep hoeft dan maar een paar uur per week de troep van de A10 in te ademen.
Gedeelde astma is halve astma, zal de redenering hierachter wel zijn.
Ik zeg het maar even in mijn eigen woorden.

Antroposofische astma
Ik leer ook dat men over wat oudere kinderen blijkbaar minder moeilijk doet in de regelgeving.
In Zuid heb je bijvoorbeeld de Fred Roeskestraat. Die ligt binnen een straal van 300 meter van de A10. Daar staat de Geert Groote School. Weliswaar is die op antroposofische grondslag, maar dat garandeert nog geen bescherming tegen longaandoeningen.

Als toppunt van cynisme staat eventjes verderop de Tweede Openluchtschool. Voor 'het gezonde kind' nota bene.
Die kan dus tegenwoordig beter de Tweede CO2-school 'voor het amechtige kind' heten. Er is ook een peuterspeelzaal.
Had de GGD hier geen adviezen over?

Demente ouderen
Als je geen kind bent, maar juist heel oud, ben je in Amsterdam nog erger de klos.
Zo opent Cordaan momenteel in West drie locaties voor kleinschalig wonen. Daarin krijgen cliënten van verpleeghuis Slotervaart een fijn onderdak waarbij ze in huiselijke groepjes bij elkaar wonen.
Heel mooi natuurlijk, maar al deze locaties bevinden zich binnen 300 meter van de A10: bij de Laan van Spartaan, in het Andreas-Ensemble en aan het Delflandplein.
Het bedrijfsleven noemt dergelijke plekken 'A-locaties', maar dan gaat het vooral over bereikbaarheid en niet over luchtkwaliteit.

Die demente oudjes merken toch niet meer wat ze inademen, is wellicht de stiekeme redenering.
Verpleeghuisartsen noemen een longontsteking 'old people's friend'. Je gaat er zachtjes en zonder een lange lijdensweg aan dood.
Die strategische keuze voor een locatie aan de ringweg kan de 'doorstroming' dus alleen maar bevorderen, is mijn conclusie.

Witte raaf
Mevrouw Elatik, u maakt zich onnodig druk. U bent een witte raaf in de bestuurlijke biotoop. Zo te zien interesseert het de maatschappij namelijk helemaal geen moer wat onze kwetsbaarste groepen allemaal moeten inademen.
Geef die hockeyclub dus maar gewoon ontheffing.

Ik ben een beetje cynisch geloof ik. Excuus hiervoor.
Maar bij lange na niet zo cynisch als de realiteit rondom luchtkwaliteit in Amsterdam. Al jarenlang is de praktijk dat sportterreinen, volkstuincomplexen, parken en andere recreatiegebieden direct onder de rook van de ringweg worden gesitueerd. Lekker met zijn allen volop genieten van die lekkere frisse lucht, nietwaar?


acht reacties op "Het cynisme over de luchtkwaliteit"

Bart
-1-  Bart:
Tja, Arnoud, het wordt wel duidelijk dat Amsterdam een groot probleem heeft, en nog meer krijgt, als gevolg van de EU regeling fijnstof en Co2 (en de rest, maar dat meldt de EU nog niet.) Mijn vrouw heeft 4 jaar gestudeerd aan de Rietveldacademie, Fred Roeskestraat, krijgt die nu ook compensatiegeld als ze straks kanker krijgt? En is veelvuldig zonnen/verblijven/recreeren in het deel van het Beatrixpark dichtbij de snelweg gelegen nu ook gevaarlijk? (daar heb ik menige lunch doorgebracht tijdens mijn makelaarsopleiding) Er zijn nog vele voorbeelden mogelijk.
IK wil niet cynisch zijn, maar zeggen dat het een veel groter probleem betreft dan mevrouw Elatik kan behappen...
Enerzijds zijn er europeese richtlijnen, die vaak onvoldoende toepasbaar blijken op 1 van de lidstaten, anderzijds is er wel degelijk een probleem: iemand met een 'goede neus' kan ruiken dat er op geringe afstand van snelwegen een ongezonde lucht hangt, en dat is te staven met meetapparatuur. De oplossing voor al dit ongerief is simpel: minder autorijden, minder vliegen etc. ook wel genoemd: “consuminderen”. Maar die oplossing is vooralsnog aan hele grote dovemansoren gericht...
EVA
-2-  EVA:
Verlos ons van deze in en in incompetente amateur Elatik.
Herbert
-3-  Herbert:
Aarnoud, het is niet de stof die giftig of schadelijk is, het is de hoeveelheid die je binnenkrijgt die het giftig of schadelijk maakt.
Arnoud de Jong
@Eva: waaruit blijkt in dit artikel Elatiks eventuele incompetentie of amateurisme?
Dit soort reacties valt voor mij altijd in de categorie 'zinloos'. Ze dragen op geen enkele manier bij aan de discussie. Men roept maar wat.
JohnN
-5-  JohnN:
De mens produceert met allerlei activiteiten fijnstof. Met schuurwerkzaamheden bijvoorbeeld. En met auto's ook. Niet alleen via uitlaatgassen, maar ook bandenslijtsel.
Ook de natuur produceert voortdurend fijnstof, erosiestof, vooral in tijden van langdurige droogte zoals recent. De schadelijkheid is dus nogal verschillend alnaargelang de samenstelling en klimaatomstandigheden. Verkeer waait ook het op de weg achterblijvende fijnstof voortdurend op.
Een groene zone langs elke verkeersader van belang - en dan niet een enkel miezerig boompje maar een brede zone van gesloten groen (gelaagd laag-middel-hoog) kan de erachter levende mensen tegen veel onheil behoeden, de A10 voldoet op heel veel plekken niet aan die redelijke voorwaarden. In Noord is langs de doorgaande routes veel groen juist gekapt tdv werkzaamheden, uitbreiding rijbanen, NZ lijn etc. het duurt weer vele jaren voor deze filterfuncties weer op het oude peil zijn.
Suffie
-6-  Suffie:
De Amsterdamse GGD staat bekend als noch paniekerig, noch bagatelliserend. Mochten zijn de gemeten fijnstofwaarden inderdaad reden vinden om op te treden, dan is de volgende stap ongetwijfeld het evacueren van de volledige agglomeratie Amsterdam. Op de één of andere manier speelt bij mij meer de gedachte dat Elatik dit advies gebruikt om onder die (veel te dure) afspraak uit te komen.
Suffie
-7-  Suffie:
Om nog even op Fatima terug te komen. Bij haar aantreden vond ik dat we in onze handen mochten knijpen vanwege het feit dat we er met z'n allen in geslaagd waren om een eigen cultuurbewuste, maar geëmancipeerde slimme dame van Marokkaanse afkomst op deze plek neer te zetten. Ondertussen moet ik helaas constateren dat bepaalde onhandigheden (bootje huren, theatertje bouwen) en het feit dat ze door haar partij tamelijk geforceerd op haar plekje wordt gehouden, daar aardig afbreuk aan heeft gedaan.
Bart
-8-  Bart:
Om nog even over de definitie van fijnstof terug te komen: de natuur produceert fijnstof, maar meestal niet in gevaarlijke hoeveelheden (uitgezonderd bijv. vulkaanuitbarstingen). De mens is hoofdproducent: industrie (uitstoot), auto's, vrachtwagens etc. De mate van hoeveelheid fijnstof is bepalend voor de schadelijkheid (vergelijk het maar met asbestose). Het is iig bewezen dat veel fijnstof CARA-aandoeningen in de hand werkt, langdurige blootstelling vaak later ook longkanker.
In Amsterdam zijn bijv. de Stadhouderskade, de Ringweg en nog een aantal locaties berucht om de exorbitant grote hoeveelheid fijnstof die daar gemeten wordt. Het is dus ongezond om daar langdurig te verblijven (wonen)...
Het stadsbestuur heeft al vaak oplossingen aangedragen, die vervolgens vaak verworpen werden, hetzij vanwege kosten, hetzij vanwege onuitvoerbaarheid. Het is een probleem, al zie je het niet, het wordt een steeds groter probleem voor de leefbaarheid van Amsterdam. Laten we daar als Amsterdammers ons wel zeer bewust van zijn!
Oplossingen zijn er genoeg, maar daarvoor zijn andere fora.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.