Home > > Centrum: Verbeterpuntje

Centrum: Verbeterpuntje

Centrum: Verbeterpuntje

zestien reacties op "Centrum: Verbeterpuntje"

Gerrit-jan
-1-  Gerrit-jan:
dichtgeslibde gore bende diep triest.
JohnN
-2-  JohnN:
Een jaar geleden - of langer al - toen er een elektrische vrachtboot met veel tam-tam, pers en hotemetoten onder feestborrel werd geïntroduceerd heb ik al gewezen op de enorme NOx en roetvervuiling die de rondvaarders over het stadswater uitblazen. Toen kreeg ik veel boze mensen over me heen die wisten te vertellen dat veel rondvaartboten al vervangen zijn door exemplaren met “schone” motoren. Ik neem aan dat dit een recente foto is. Dan valt er nog veel achterstalligs te repareren. Afgelopen week stond ik nog op de Herengracht, bij het Thorbeckeplein, u weet wel waar je zoveel bruggen in een blik kunt zien. Daar stoppen die rondvaartboten altijd even voor een fotomoment en maken dan een haakse bocht met lekker veel gas op de schroef. Als je op de wal staat moet je dan wel een minuutje of zo wachten met een foto maken. Wegens de blauwe mist...
HenkvP
-3-  HenkvP:
Voor een boot die zo lekker walmt heeft hij een mooie naam.
De Lutsjes
-4-  De Lutsjes:
Zie: Amsterdam.nl <Schonere Rondvaart> d.d. 25 maart 2011. Men is van goede wil, maar we zullen geduld moeten hebben.

@JohnN:
Misschien moet U ook eens een kijkje gaan nemen bij de Haarlemmersluis, daar is het file-varen vanaf de Brouwersgracht, richting het Singel. Werkelijk adembenemend!
De Lutsjes
-5-  De Lutsjes:
Ook staan er nog 24 nieuwe aanlegsteigers in de planning. Dit plan past binnen de Watervisie van Stadsdeel Centrum, dus er zal wel geen ontkomen aan zijn, ondanks de protesten van actiegroep <Steiger voor je deur>.
De steigers zijn bedoeld voor het laden en lossen van goederen maar ook als op- en afstapmogelijkheid voor bezoekers van musea, etc.
Kortom, nóg meer schadelijke dampen van aanleggende en vertrekkende rondvaartboten, om over alle andere hinderlijke bijkomstigheden nog maar te zwijgen.
woonschepentroep
-6-  woonschepentroep:
nee, die troep, in de vorm van “woon” “boten” op de achtergrond dan. Dat is,naast de vervuilende rondvaartboot, een nog veel groter verbeterpunt! Van mij mag dat ook verwijnen hoor. Ik woon Aan de Amstel, maar geen water te zien omdat er een verzameling roestende schepen voor liggen.
De Lutsjes
-7-  De Lutsjes:
AUB niet weer een hele discussie over de woonboten in onze stad. Dit onderwerp is al uit-en-te-na aan de orde geweest op AC. U zult er mee moeten leren leven want Stadsdeel Centrum is niet voornemens de komende jaren rigoreuze veranderingen door te voeren.
Suffie
-8-  Suffie:
Tel het aantal rondvaartboten dat per dag door de Amsterdamse grachten vaart en ga er voor het gemak van uit dat in iedere boot een 150 PK Volvo Penta op diesel ligt, dan kun je vrij eenvoudig berekenen in hoeverre de rondvaart in Amsterdam ons milieu belast.

Zonder deze vorm van vervuiling te willen bagatelliseren ga ik er wel vanuit dat dit in het niet vervalt ten opzichte van wat er aan diesel dagelijks door de straat heen rolt..
JohnN
-9-  JohnN:
@ woonschepentroep:
Goh en wat vindt u nou van hondenpoep?
De Lutsjes
-10-  De Lutsjes:
@JohnN:

Ook daar zal hij/zij mee moeten leren leven...
JohnN
-11-  JohnN:
# Suffie: Omdat niets in het niet vervalt... vervuilt onze leefwereld toch.
Of moet ik zeggen: juist?
Suffie
-12-  Suffie:
John, wel eens van Pareto gehoord?
JohnN
-13-  JohnN:
Suffie - Ja, ja, maar dat is nog geen reden om 20% oorzaken te bagatelliseren, zeker als die 80% oorzaken zo moeilijk te bestrijden zijn. Of weet jij een oplossing om op korte termijn het leeuwendeel van het dieselautoverkeer de stad uit te krijgen? Soms kan het de voorkeur verdienen om een kleiner segment aan te pakken, omdat het betrekkelijk snel en effectief kan. Het (vracht en bus)dieselauto verkeer komt de stad in en gaat er weer uit en het zijn ook nog niet altijd dezelfden, moeilijk probleem om aan te pakken. Rondvaartboten varen in de stad rond en nergens anders en er is ook geen constant variërend bestand.
Dus? Of laat maar waaien?
Er is al tijd genoeg geweest om door een uitstervingsbeleid al die blauwe stinkers door schoon (liefst elektrisch) aangedreven materiaal te vervangen. Hadden we toch maar mooi die 20% binnengehaald, niet waar?
joop
-14-  joop:
Varende broeikas vol naar zweet ruikende mensen,en een kanker verwekende onverbrande diesel stank walm.Leg die broeikassen stil,en kweek er plantjes in,voldoende ligt warmte en water voor handen.Van de opbrengst koop je schone E boten ,met airco en daar vaar je mee langs de wietboten,met deskundige uitleg.Weer een attractie erbij...
wk
-15-  wk:
ONMIDDELLIJK VERBIEDEN,
die dieselmotoren.
Waar de boten normaal stevig vooruit varen gaat het nog. Maar er zijn ook plekken
zoals de Haarlemmersluis (hoek Singel-Brouwersgracht) waar er achteruit gestoken moet worden door lange boten. De luchtvervuiling gaat daar echt alle grenzen te buiten.
(Dat wordt kennelijk niet nagemeten).
Vervangen door elektrisch of door aardgas - het zal me worst wezen.
Dit is gewoon OVERLAST.
En de toeristen op de 10 meter erachter varende vólgende boot worden niet tegelijk óok vergast.
Gemeente: OPTREDEN TEGEN DIE VERVUILERS!
joop
-16-  joop:
Vrachtwagens zitten al aan de euro 5 of 6,wat betekent dat door de jaren heen ze steeds schoner worden,vooral als de oudere worden vervangen door nieuwe.
Bij boten geldt die steeds strengere norm niet , die blijven maar varen met diesels van voor de oorlog.
Blauw blauw keer ik terug naar jou,maar niet van de drank ,maar van de blauwe rook.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.