Home > > Boek alvast je uitvaart op internet

Boek alvast je uitvaart op internet

Ik dacht dat het een grapje was. Een luid schreeuwende advertentie van Uitvaartdirect.nl op de achterkant van het Parool vandaag. Een reis boeken via internet vindt iedereen heel normaal. Waarom dan niet de laatste reis? Op uitvaartdirect.nl, van de Amsterdamse uitvaartondernemer PC Hooft, kun je nu al zelf direct de locatie en tijd van je plechtigheid vastleggen. Is dat niet een beetje voorbarig?

Uitvaartdirect.nl biedt een basisdienstverlening, die naar wens is uit te breiden. Via deze site leg je de uitvaart online vast, met gelegenheid tot afscheid nemen, een opbaring en een aulaplechtigheid. Verder voldoende keuze in kisten, bloemen en catering.

Inschrijven gaat angstwekkend eenvoudig. Je maakt een account aan met onder meer je burgerservicenummer. Ik ben benieuwd hoe ze grappenmakers buiten de deur gaan houden. Voor je het weet staat er een uitvaartstoet voor je huis. Ik vond het een enge gedachte om nu al een account aan te maken. Dat is toch een beetje de duvel verzoeken.  Ze geven meteen een overzicht van de tarieven, zodat ook duidelijk is wat de kosten voor de uitvaart zijn en je kunt er zelfs voor gaan sparen. Omdat het direct online wordt geregeld, wordt ook de eerste betaling online voldaan met IDEAL, creditcard, spaarregeling of een persoonlijke lening. 

De dood is online business. Online condoleren kon ik nog wel begrijpen. Collectieve smart met elkaar delen heeft nog wel wat. Maar, nu kun je ook al overal op het internet de familie persoonlijk condoleren. Even ‘copy’ van jouw condoleance voor oma Jansen van de Willemsstraat en ‘paste’ naar de pagina van Opa Willems van de Peperstraat; ‘het is toch zo erg voor moeder’. Hoeveel onpersoonlijker kan het nog worden? Wat komt hierna? Kun je straks ook de beste afscheidsspeeches downloaden van het internet op basis van wat steekwoorden over moeder, vader of vriend? Een twitteraccount als condoleance register? De-laatste-greetz.nl voor de ultieme condoleancekaart (je kunt nu al kiezen uit 84 verschillende kaarten). De lekvrije BodiBog van Ikea. Niet voldoende bezoekers? Boek-je-rouwenden.nl verzorgt een volle aula op Westgaarde.

Nog een kleine link naar de Amsterdamse burgerlijke stand en het Elektronisch Patiënten Dossier en de uitvaartondernemers kunnen pro-actief gaan plannen. Brrrr… Ik wil eigenlijk nog lang niet nadenken over mijn laatste reis. En al helemaal niet via internet. Geef mij die ouderwetse kraai maar…

Over de rubriek Zakendoen:

In de rubriek Zakendoen worden bedrijven besproken die opvallen. Nieuwe bedrijven, originele of sympathieke bedrijven, maar ook bedrijven waarvan we ons afvragen waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn. Tips? Stuur ze naar amsterdamcs [at] googlegroups.com.


21 reacties op "Boek alvast je uitvaart op internet"

JohnN
-1-  JohnN:
Dit soort waanzin krijg je wanneer de privatiseringsidiotie te ver doorschiet, zoals elke idiotie te ver doorschiet, gewoonlijk. Die PC spreekt in gedrag en mentaliteit daarmee voor zichzelf. Mijn ouders waren van hun jeugd af lid van een "begrafenisfonds", onontbeerlijk voor arme mensen. Dat was een cooperatie waarvan der buurt lid was, er kwam wekelijks een man met een leren heuptas de contributie voor het "dooienfonds" ophalen. Ze hebben altijd braaf betaald. De cooperatie werd door PC opgekocht (zoals zo vele commercielen groeien). Beide ouders zijn behoorlijk oud geworden (goeie klanten voor het dooienfonds). PC verzorgde de uitvaart, daar waren ze immers sinds voor de oorlog voor verzekerd. Ik kreeg voor dezelfde uitvaart precies dezelfde rekening als mensen die geen banden met de voorgangers van PC hadden. Op mijn vraag: wat is nu ons voordeel, waar hebben mijn ouders een leven lang voor betaald? Kwam antwoord na aarzeling: "O...ja wij zullen u uit coulance een korting van 10% geven". De rekening was intussen al betaald (dat moest binnen 10 dagen). "Stort u het bedrag dan terug op mijn rekening?"
Niet dus, ik kreeg een brief met een "tegoedbon" ter waarde van 10%...
Ik heb de bon gelijk bij het oud papier gesmeten, geen PC aan mijn lijk.
Arnoud
-2-  Arnoud:
Bij mijn weten is de PC nog steeds een coöperatieve vereniging of zoiets. Zonder winstoogmerk. Maar het kan natuurlijk altijd zijn dat ik iets gemist heb.
Suffie
-3-  Suffie:
Privatiseringsidiotie? Was de PC dan een overheidsorgaan??
De Lutsjes
-4-  De Lutsjes:
Onlangs werden wij helaas ook geconfronteerd met de kille, onpersoonlijke ontwikkelingen binnen de uitvaartbranche.
Misschien juist wel door dit soort bizarre ontwikkelingen, zijn er in Amsterdam kleine ondernemers opgestaan die met veel warmte en betrokkenheid een uitvaart regelen.
Men komt bijvoorbeeld met alternatieven in geval men geen kist wenst, geen zwarte auto's, geen kraaien, etc.etc. Er wordt uitgebreid de tijd genomen om tijdens een persoonlijk bezoek alle wensen door te nemen en de volgende dag ligt er een uitgewerkt plan in de brievenbus. Ook zijn de hieraan verbonden kosten uiterst acceptabel.
Zou kan het dus ook, jammer dat we geen reclame mogen maken...
JohnN
-5-  JohnN:
Dat privatiseren is misschien niet helemaal correct gebruikt in dit geval. Maar het gaat om het verschijnsel dat zich grote lichamen vormen rond een ambitieuze organisatie die allerlei oorspronkelijke onderlinge waarborg initiatieven "naast". Dan krijg je van die afstandelijke toestanden zoals we ook bij de woningcorporaties zien, oorspronkelijke "dienende" organisaties die zich net zo gaan gedragen als grote BV's met bijpassende topsalarissen.
De uitvaartverzekering waarbij mijn ouders waren aangesloten was destijds nog een idealistische "samensterkinmoeilijketijden" club met "aanzeggers" en "dragers" als vrijwilligers. Sinds PC Hooft ze opvrat is dat wel even anders.
Ach ja, ik voel me nu weer zo'n - opa vertelt vroeger was alles beter - figuur. Blijft voor mij het gevoel dat mijn ouders destijds beter hun premiebetaling hadden kunnen stoppen. De eindrekening was immers gelijk.
En een "tegoedbon" ter verrekening bij een toekomstige uitvaart? Hoe mesjogge kun je zijn?Dan moet je toch nodig een cursus klantvriendelijkheid gaan volgen.
@ De Lutsjes - Ik hoorde dat er in Amsterdam een klein bureautje is dat door een vrouw wordt geleid en waar uitsluitend vrouwen werken. Bedoelen jullie die?
joop
-6-  joop:
Alle uitvaart ondernemers gaan zelf ook dood,(eens) daar komen ze niet onderuit.
Koekje van eigen deeg,en korting op hun eigen begrafenis helpt niet veel.....
De Lutsjes
-7-  De Lutsjes:
@JohnN:

Helemaal juist: begint met een "O" en één van de dames draagt de naam Riet...
Arnoud
-8-  Arnoud:
Amsterdam Centraal wordt niet geregeerd door het Commissariaat voor de Media, dus jullie mogen in dit geval best even de naam van het betreffende bureautje noemen. Voor het te laat is.
HenkvP
-9-  HenkvP:
ook een prima bureau
via googlen op uitvaartcentrum kruislaan
heeft al heel wat spraakmakende uitvaarten op zijn naam staan
HenkvP
-10-  HenkvP:
@arnoud: je wordt op je wenken bediend
David Elders Begrafenis & Crematie Uitvaartcentrum
Arnoud
-11-  Arnoud:
Nou, ik was nog niet van plan daar snel gebruik van te maken. ;-)
De Lutsjes
-12-  De Lutsjes:
@ Arnoud:

Een lang en gezond leven wensen wij een ieder toe maar soms neemt het leven geheel onverwacht een andere wending en dan is het goed om voorbereid te zijn. Dat is prettig voor degene die het betreft, maar ook voor de achterblijvers die het nodige dienen te regelen.

Osiris Uitvaart dus...

PS. "bureautje" is niet geheel passend in deze.
Peter
-13-  Peter:
wat een rare reacties. PC Hooft is nog steeds een coöperatieve vereniging. En privatiseren is niet aan de orde want de PC is nooit in overheidshanden geweest. En wat is er mis met het aanbieden van online diensten voor mensen die er wel op zitten te wachten. Er zijn zat mensen die helemaal geen brede schouder van een uitvaartverzorger nodig hebben om op uit te huilen. Die houden de regie graag zelf in handen en besparen zo ook nog het nodige. Verbazingwekkend dat dat zo gek gevonden wordt. Alsof je er gebruik van moet maken, omdat PC de mogelijkheid biedt.
Bart
-14-  Bart:
Als je minstens 20 jaar je premie had betaald bij de coöperatie PC, kreeg je gewoon een nette uitvaart, kwamen de 'kraaien' bij je thuis, en konden de nabestaanden nog wat 'meedenken' over mooie muziek en wie welk afscheidswoord zou zeggen, en of er ook cake bij de koffie moest, en wel of 'geen bloemen' in de rouwadvertentie. Dergelijke trivialiteiten zijn op zo'n moment een houvast voor de nabestaanden...
Degene die 'uitvaartdirect.nl' heeft verzonnen, is volgens mij gewoon niet zo goed op de hoogte van de tradities in de nederlandse uitvaart. Het zal dan ook wel niet zo lang duren. Ik ga liever dood dan mijn eigen uitvaart via uitvaartdirect.nl te regelen ;-))
Het handigste is volgens mij te zorgen dat je bij overlijden geen rooie cent meer hebt, dan wordt alles naar wens, sober maar doelmatig, voor je geregeld... (en hoeft er niemand te zeuren over de kleur van de kist en hoeveel broodjes en de kleur van de lijkwagen!)
Schop
-15-  Schop:
Gelukkig is het nog niet zo erg als hier in de USA, waar het op sommige plaatsen mogelijk is om een drive-through condoleance te organiseren. Je kunt dan fijn in de auto blijven zitten, en langs een raampje rijden waar je je medeleven betuigd. Uiteraard met gleuf om een bijdrage in de kosten te kunnen deponeren.

Het rare hieraan is natuurlijk, dat dat soort dingen slechts bestaan omdat er een markt voor is. Het is dus niet de schuld van het bedrijf, maar van de mensen die voor dat soort diensten willen betalen.
De Lutsjes
-16-  De Lutsjes:
@Bart:

Inderdaad, uiterst doelmatig: een uitvaart op kosten van de samenleving...
Bart
-17-  Bart:
@Lutsen: daar doelde ik ook op, en dat was uiterst cynisch bedoeld: dan heb je er geen omkijken meer naar...
Walther
-18-  Walther:
Dank voor reacties... leerzaam en goed om over na te denken.

Opvallend was dat in de zaterdagse bijlage bij diezelfde Parool het wekelijkse verhaal van een uitvaartondernemer stond. Deze keer het verhaal over een crematie van moeder, en grootmoeder, zonder enige speech, zonder koffie en cake, waarbij de familie de volbeladen auto met vouwwagen voor de deur van het crematorium had staan. Of het allemaal wat sneller kon. Ze moesten op vakantie.
Bart
-19-  Bart:
@ Walther PvA: Dat bedoelde ik nu, geen respect meer voor de dood, zelfs de nabestaanden moesten op dezelfde dag tóch nog op vakantie. Mensen calculeren de dood in, in hun agenda: oja, morgen wordt Piet begraven, van 11- tot 11.30. Dan zitten we pas om 16.00 op de Parijse périferique.... Vreselijk, zelfs mijn buurman van 80 (zonder familie in de buurt) wens ik niet zo'n uitvaart toe. Wat mijzelf betreft: ik vind alles best, als ze maar niet over mijn kist heen staan te ruzieën over m'n erfenis...
Herbert
-20-  Herbert:
Online je uitvaart regelen vind ik niet zo raar. Per slot van rekening sluit je een verzekering af. Maar de naam vind ik wel erg vreemd. Alsof je plant dat je deze week doodgaat. "Wanneer wilt u overlijden +/- 3 dagen?"

Ze overtreden echter wel de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer. Het BSN mag alleen gebruikt worden in de de communicatie met de overheid. De overheid als werkgever mag het BSN niet gebruiken als personeelsnummer.
De kraai mag het dus ook niet.
Suffie
-21-  Suffie:
Herbert, de kraai moet wel met de overheid communiceren voor wat betreft het Verlof tot Begraven en zo... Dat is wettelijk geregeld.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.