Home > > De gele hesjes en de schelle fluitjes

De gele hesjes en de schelle fluitjes

Miniserie

Verkeersregelaar

Het is weer zo’n zomer met veel gele hesjes en schelle fluitjes in Amsterdam. Ze staan er vandaag een beetje sneu bij, met hun paraplu in de regen op het Stationsplein. De verkeersregelaars.
De verkeersregelaars op het Stationsplein moeten de bussen die de metro vervangen in goede banen leiden. Niet dat die GVB-chauffeurs er zich ook maar iets van aantrekken.
Waar Amsterdam aan de weg werkt staan ze klaar om uit te leggen dat een inrijverbod ook betekent dat je er echt niet in mag. 

Niet alleen op het Stationsplein. Ze regelen het verkeer bij de ingang van de IJtunnel, de Wibautstraat, bij de Taxistandplaatsen en de Stadhouderskade. En ik zag ze zelf met de Hartjesdagen vorig jaar om te voorkomen dat mensen met een kinderwagens en fietsen op de Zeedijk konden komen.

Klaarblijkelijk kunnen automobilisten en fietsers in Amsterdam niet meer zonder die verkeersregelaars. We misdragen ons massaal, negeren borden, geloven dat TomTom boven de wet staat, weten het allemaal beter en lijken elk gezond verstand kwijt te zijn bij afsluitingen en evenementen. Soms worden ze zelfs aangevallen en aangereden. Bij de Sinterklaasintocht zag ik een BMW vol op de verkeersregelaars inrijden bij het Marinecomplex.

Maar, ze ontregelen ook. Taxichauffeurs die het toch proberen. Busjes van bouwvakkers voor de Metro die er toch echt moeten zijn. En toeristen die er domweg niks van snappen. Het raampje gaat open, er volgt een lang gesprek, soms een felle discussie, maar we staan allemaal stil. En, bij elk blauw zwaailicht, en sirene, slaat enige paniek toe, wordt er gefloten, gezwaaid en geroepen. Ik heb dan geen idee wat ze van me willen.

Het is ‘big business’. In een paar jaar is een nieuwe bedrijfstak uit de grond gestampt met verkeersbrigadiers-nieuwe-stijl. Volgens de Gemeente zijn de verkeersregelaars professioneel en gecertificeerd. Geen idee wat dat betekent. Wat zijn hun bevoegdheden? Volgens de Regeling Verkeersregelaars zijn verkeersregelaars bevoegd om in het kader van hun werkzaamheden alle aanwijzingen te geven die nodig zijn voor een goede verkeersregeling. Maar, niet alle verkeersregelaars hebben dezelfde bevoegdheden. De informatie is verwarrend…

Iedereen kan zomaar een geel hesje aantrekken, kost 4 euro bij Halfords, en een beetje op straat gaan staan fluiten. Wie regelt dit? En wie controleert ze? En bij wie kun je klagen als je het niet met ze eens bent. Bij hun baas, bij de opdrachtgever of de gemeente?

Vorige zomer verbood zo’n hesje me naar mijn parkeergarage bij het Oosterdok te rijden. Volgens de bewonersbrief, die ik bij me had, kon ik daar gewoon komen. Niet volgens de verkeersregelaar. Uiteindelijk moest een politieagent erbij komen. En mocht ik natuurlijk gewoon doorrijden. Na drie dagen had ik daar een beetje genoeg van en kreeg ik via de gemeente alsnog een ontheffing.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Amsterdammers met de verkeersregelaars.

Morgen deel 2, waarin Walther door Arnoud de Jong op zijn wenken wordt bediend.


vijf reacties op "De gele hesjes en de schelle fluitjes"

HenkvP
-1-  HenkvP:
Ik denk dat onderstaande vraag bij dit gedeelte van de miniserie gesteld kan worden. Eerst de aanleiding tot de vraag: begin vorige week was er iets met een bovenleiding van de tram in de buurt van de Overtoom. Op de kruising van de Bilderdijkstraat en Kinkerstraat stonden vier gele hessen het verkeer te regelen. Middels de doorlopende communicatie via de portofoontjes aan de kragen stonden ze vooral niet naar elkaar te kijken maar hadden alleen aandacht voor het verkeer wat ze middels allerlei bewegingen van de armen maande om door te rijden of juist te stoppen. Wat hilarische taferelen met zich meebracht omdat de stoplichten ook werkten. Nou is de gemiddelde Amsterdammer wel wat gewend en die ziet dat geklungel en denkt: doorfietsen is ook een optie. Ook de bestuurder van tram 7 had zoiets van, wat doen die hesjes op de rijbaan? Mijn seinlampjes staan op geel en mijn wissel staat goed dus doorrijden. In praktijk kwam het dus neer op een soort van werkverschaffing. Vervelende situatie voor ieder omdat het verkeer enigszins chaotisch werd. De Amsterdammer naast mij die het schouwspel bekeek, zuchtte diep en gaf aan dat vroeger één politieagent op de kruising stond in dit soort gevallen maar tegenwoordig een busje volgestouwd met hesjes en lunchpakketten nodig schijnt te zijn.
Mijn vraag: wanneer de stoplichten werken en verkeersregelaars doen hun ding op een kruising, wie of wat moet je dan volgen?
verkeersregelaar
-2-  verkeersregelaar:
Beste Henk,

de aanwijzingen van verkeeregelaars gaan boven verkeerslichten of verkeersborden. Dus als een verkeersregelaar U aangeeft bij rood licht op te rijden dient U daar gehoor aan te geven en omgekeerd dus te stoppen als het licht op groen staat. U schrijft ook over 'gele hessen'. Alleen het oranje/geel gekleurde hesje met gevaren driehoek geeft aan dat U met een verkersregelaar te maken heeft. De gele hesjes die bij de Halfords te koop zijn mogen niet gebruikt worden om verkeer te regelen.
HenkvP
-3-  HenkvP:
@ Verkeersregelaar: Dank voor uw uitleg en de punt op de i wat betreft het hesje.
Ik wil u met alle liefde geloven dat ik uw aanwijzingen of van andere Verkeersregelaars moet opvolgen wanneer de stoplichten werken, maar u bent het toch met me eens dat dat niet alleen verwarrend is maar dat in de geschetste situatie hier boven weinig mensen zich houden aan die regel. GVB-medewerkers hebben er blijkbaar ook geen weet van dat Verkeersregelaars boven werkende stoplichten staan. Op een of andere manier wordt OF de regels niet gekend OF uw vak niet serieus genomen. Dat eerste is een kwestie van lange adem dat tweede is een kwestie van imago en daarbij verwijs ik o.a. naar het andere deel van deze miniserie.
verkeersregelaar
-4-  verkeersregelaar:
@HenkvP: Voor een groot deel is het niet kennen van regels de oorzaak. Het is makkelijker om iemand te laten stoppen als het verkeerslicht groen is dan iemand te laten doorrijden bij rood licht is mijn ervaring. Dan heb je nog de drie procent regel. Dat zijn de mensen die ons vak niet serieus nemen, maar uit onderzoek blijkt dat het gaat om een kleine groep van 3% van de automobilisten. Ik geef toe dat het soms verwarrend is als wij tegen de lichten in regelen. Neem van mij aan dat er 9 van de 10 keer een gegronde reden is waarom de verkeerslichten niet uit kunnen/gaan.

Wat betreft het andere deel van deze mini serie; ik heb te weinig kennis van wat er gebeurd is. Ik onthoud mij derhalve van commentaar.
RVV 1990 Artikel 82 lid 1
1. Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
a. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,
b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren,
c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars, en
d. de personen die optreden tijdens de praktijklessen of het praktijkexamen in het kader van een opleiding tot verkeersregelaar of een cursus voor verkeersregelaars, voor de duur van deze praktijklessen of dit praktijkexamen en voor zover gebruik wordt gemaakt van de bij ministeriële regeling voor verkeersregelaars voorgeschreven kleding.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.