Home > > Parkeren duurder? Dan ook meer service!

Parkeren duurder? Dan ook meer service!

Parkeerdruk - Foto: Arnoud de Jong

Een parkeervergunning in 1011 koester je. Nieuwe bewoners moeten er jaren op wachten.
En als je hem eenmaal hebt, ben je nog niet verzekerd van een parkeerplek. Vaak zoek je 's avonds vergeefs naar een plaatsje. Je ontdekt dat Franse toeristen in hun auto slapen en zich niets aantrekken van een bekeuring.
Je komt terug van vakantie en merkt dat je auto is weggesleept om plaats te maken voor een container met bouwafval. Of je moet lijdzaam toezien hoe de gemeente bij de plannen voor het Stationseiland simpelweg weer vijftig  parkeerplaatsen wegstreept.

Op 14 juli heeft de gemeenteraad van Amsterdam de nieuwe vergunningtarieven vastgesteld voor 2011.  Die tarieven zijn een week geleden ingegaan. 

Een vergunning is 5% duurder geworden, omdat dit in lijn is met de gebruikelijke jaarlijkse verhogingen. Dat is ambtenarentaal voor: ‘dat doen we gewoon elk jaar’. Daar hadden ze toch niet zo lang over hoeven debatteren?

Als KPN, UPC of Nuon elk jaar klakkeloos hun tarieven verhogen met 5%, dan stappen we gebruikelijk massaal over of klagen bij de Consumentenbond. Maar, die keuze heb je als bewoner niet. Voor parkeren kun je niet overstappen. Cition zal straks het bedrag, zoals gebruikelijk, automatisch incasseren.

Tegenover een tariefsverhoging staat normaal een betere dienstverlening. Je kent ze wel, die brieven die beginnen met ‘om uw beter van dienst te zijn….’. Elke keer als ik die zin lees dan gaan bij mij alle alarmbellen. Altijd betekent die zin uiteindelijk dat ik minder service krijg. Ik heb de brief van de gemeente goed gelezen, maar daarin staat geen woord over een betere service. Dat zal wel niet gebruikelijk zijn als de overheid iets doet voor burgers.

Ik wil best 5% meer betalen, net als vorig jaar, en de jaren daarvoor. Maar, dan moet daar iets tegenover staan. Ik heb wel wat ideeën! Denk eens aan 5% meer kans dat ik een parkeerplek vind, 5% minder vergunningen voor bouwcontainers, een app voor mijn smartphone met informatie over vrije parkeerplekken, de wielklem terug tegen Franse wildparkeerders, een vriendelijk waarschuwingsmailtje als mijn auto op een plek staat waar binnenkort een verhuizer moet staan of een stevige korting in de Q-parking als er onverhoopt geen plek is waarvoor ik eigenlijk wel betaal.

Die gebruikelijke jaarlijkse verhoging is hoogst ongebruikelijk. Daar mag best eens stevig over worden gedebatteerd in de gemeenteraad.


vier reacties op "Parkeren duurder? Dan ook meer service!"

Arnoud
-1-  Arnoud:
Ik denk dat de overheid de parkeervergunning toch vooral ziet als een 'belastingabonnement'. Ze noemen het niet voor niets 'parkeerbelasting'. Ze zullen daarbij totaal niet het gevoel hebben dat ze daarvoor ook maar enige tegenprestatie in de vorm van 'service' hoeven te leveren. 'Betalen en verder niet zeuren' is het devies.
Walther
-2-  Walther:
Parkeremn in centrum alleen nog voor vergunninghouders? Ik ben ervoor! http://www.parool.nl/parool/nl/4024/AMST..
Sigi
-3-  Sigi:
@2
Ik ben tegen. Ik heb graag dat mijn visite bij mij in de buurt / straat kan parkeren.
Durk
-4-  Durk:
Volgens mij is Amsterdam een stuk mooier, leuker en beter te zien, dan met al die geparkeerde auto's. Noem het wegstrepen van parkeerplekken service voor bewoners en bezoekers.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.