Home > > Galerie van asociaal gedrag [7]

Galerie van asociaal gedrag [7]

Galerie van asociaal gedrag [7]

Wat heb je eigenlijk bij de Openbare Bibliotheek te zoeken als je niet kunt lezen?

Update: Bovenstaande foto vertelt niet het hele verhaal. Lezer Jeroen Mirck deed mij dit inzien, want als je elke fout geparkeerde fiets op de foto moet zetten ben je wel eventjes bezig.
Maar de foto is natuurlijk niet voor niets gemaakt: de hele toestand is veel erger. Deze fietsen zijn alleen maar exemplarisch voor de situatie bij de OBA: er staan borden, er is af en toe 'een mannetje', maar niemand trekt zich er iets van aan. Althans niet toen deze foto's werden gemaakt (eind vorig jaar).

Handhaving op z'n best...

[klik voor gehele foto]

(Brom)fietsen op het plein worden verwijderd

[klik voor gehele foto]

Het is een treffende illustratie van de bestuurlijke regelzucht die door gebrek aan handhaving uitmondt in bestuurlijke onmacht. Ik moest er eigenlijk wel om lachen.

Er valt genoeg asociaal gedrag in Amsterdam waar te nemen om er een serie van te maken. En dat doen we dan ook. We maken een fotogalerie van asociaal gedrag. Ter lering, ergernis en stiekem ook wel wat vermaak natuurlijk.
Heeft u ook een foto voor onze galerie? Mail hem naar de redactie.


zeventien reacties op "Galerie van asociaal gedrag [7]"

wk
-1-  wk:
Het is nogal gemakkelijk om een foto te nemen van een stilstaande asociale auto of een stilstaande asociale fiets.
Maar neem nou eens een foto van een MENS die asociaal bezig is - en blijf er heel bij, ook na publicatie op de website.
Gedrag is iets van mensen - niet van auto's of fietsen.
(Privacy?) (Zouden die corpsballen dáárom allemaal zo op elkaar lijken?)
Arnoud
-2-  Arnoud:
@WK: we laten de gevolgen zien van asociaal gedrag, dat meestal voortkomt uit onnadenkendheid of onverschilligheid. Juist dat gevolg illustreert over het algemeen het best de hinder die erdoor wordt veroorzaakt. Wat is de toegevoegde waarde van een foto waarop iemand bezig is zijn fiets op die plek te zetten? Het gaat er niet om om iemand publiekelijk te kijk te zetten, ik denk dat we allemaal wel eens iets asociaals doen, al is het maar omdat we haast hebben.
Maar goed, als u erin slaagt om de serie aan te vullen met 'heterdaadjes': stuur ze in. ;-)
Jeroen Mirck
@Arnoud: Als je iedere verkeerd geparkeerde fiets gaat plaatsen, heb je een dagtaak. De trap bij de OBA is tientallen meters breed, dus zullen weinig mensen last hebben van deze twee aan de zijkant geplaatste fietsen. Iets is pas asociaal als mensen er echt last van hebben. Anders is het moralistisch gezeur.
Arnoud
-4-  Arnoud:
@Jeroen: nou, dat wil ik je wel even uitleggen. De twee fietsen zijn om zo te zeggen exemplarisch voor de situatie die ik bij de OBA aantrof: ondanks de borden stond de hele stoep volgeparkeerd met fietsen. Een speciaal regelmannetje dat later opdook had niets in te brengen, iedereen ging gewoon z'n gang en pleurde z'n fiets voor/op/naast de trappen neer. Ik koos deze fietsen uit omdat ze letterlijk aan een verbodsbord vastgeketend zaten. Dat is altijd een leuke illustratie van bestuurlijke machteloosheid bij gebrek aan handhaving.
Nu ga ik je even aanspreken als politicus: wat wil je nu eigenlijk? Dat mensen zich aan de regels houden die je collega's op die borden hebben gezet of mogen ze die regels overtreden zolang anderen er geen last van hebben (rekbaar begrip)? Is het dus eigenlijk maar symboolpolitiek? In dat laatste geval is zo'n bord dus bestuurlijk 'moralistisch gezeur' en niet mijn foto. ;-)
Arnoud
-5-  Arnoud:
Update: ik heb er een paar foto's bij gezet om het verhaal compleet te maken.
JohnN
-6-  JohnN:
Ik ken de situatie bij de toegang naar het bordes van de OBA maar al te goed.
De (overzichts)foto is exemplarisch voor de gebruikelijke toestand. Als het druk is en je wilt snel naar binnen kun je echt je nek breken over het rondslingerende oud-ijzer. Terwijl er tien stappen oostwaarts een GRATIS kelderstalling is. Het is geen slordigheid die uit een situatie voortkomt, het is gewoon lamlendige luiheid. En dat mag best ASO genoemd worden, Jeroen.
De Lutsjes
-7-  De Lutsjes:
@Jeroen Mirck:

De praktijk leert dat als asociaal gedrag reeds een feit is, dit niet of nauwelijks meer te bestrijden valt. Bij de OBA staat zelfs een 'fietsregelaar' en áls de man al optreedt, valt hoongelach hem ten deel.
gewijzigd door moderator
-8-  gewijzigd door moderator:
*verwijderd door moderator*
Volgende overtreding: ip-ban.
De Lutsjes
-9-  De Lutsjes:
Hier spreekt dé echte ASO-respondent...
Kennelijk hebben de foto's van de OBA hem/haar geÏnspireerd; immers een daadwerkelijk bezoek aan de bibliotheek lijkt ons ietwat te hoog gegrepen.
Jeroen Mirck
-10-  Jeroen Mirck:
Ik ken de overdaad aan fietsen voor de deur van de OBA en vind dat ook asociaal. En zo'n regelaar werkt inderdaad niet. De fietsenkelder is een mooie oplossing, maar ik vind dat je mensen niet kunt verbieden om de fiets in de publieke ruimte te zetten. Oké, er is een plek afgesproken waar dat niet mag, maar dan zet je je fiets op de loogbrug naar CS (zoals ik doorgaans placht te doen). Mocht het stadsdeel effect willen bereiken, dan helpt zo'n regelaar niet. Verplaats dan gewoon periodiek alle fietsen voor de deur, dan zul je zien dat iedereen mekkert en menigeen zijn fiets de volgende keer elders zet.
Arnoud
-11-  Arnoud:
@Jeroen Mirck: ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat reactie 10 enigszins wringt met reactie 3. ;-)
Jeroen Mirck
-12-  Jeroen Mirck:
@Arnoud: Je foto toont een probleem met twee fietsen. Door de blog flink uit te breiden met aanvullende informatie en andere foto's ontstaat er ineens een ander beeld. Ik reageerde op die ene foto, niet op de rest. Amsterdam is de stad met de grootste fietsdichtheid ter wereld. Dat is een ingewikkelde situatie, die je niet simpelweg oplost met extra fietsgarages. Ik zegt niet dat mensen zich niet aan de regels moeten houden, maar verwacht dan ook wel redelijke regels. Amsterdammers zijn eigenwijze mensen, dus moet je niet denken dat alles met verbodsbordjes te regelen valt.
Arnoud
-13-  Arnoud:
@JeroenMirck: Je hebt gelijk met die uitbreiding, die geeft een duidelijker beeld. Maar je zei dat je op de hoogte was met de overdaad aan fietsen voor de OBA, dus dat uitgebreidere beeld kende je al. ;-)

Wat betreft je laatste zin: ik heb nog een leuke voor je in je eigen stadsdeel, waar je dus zelf iets aan kunt doen: aan Meer en Vaart, aan het pleintje op de hoek van de Pieter Calandlaan, staat een bord: 'Verboden auto's te verkopen'. Fiets er maar eens langs.
Volgens mij een volslagen zinloos verbod, want het maakt niet duidelijk of het verboden is om ter plekke letterlijk een auto te verkopen of hem alleen maar te koop aan te bieden dmv een briefje op de ruit.
Op welk wetsartikel of welke verordening zou het trouwens gebaseerd zijn? Normaal staat zoiets er bij... ;-)
Jeroen Mirck
-14-  Jeroen Mirck:
@Arnoud: Haha, geen idee! Vermoedelijk staan daar veel langparkeerders met een 'te koop'-bordje achter de ruit. Dit is zeker geen regulier bord, maar als het helpt om die langparkeerders weg te jagen, is dat fijn voor de bewoners. Een creatieve oplossing die betaald parkeren daar niet nodig maakt.
De Lutsjes
-15-  De Lutsjes:
Wat ook een uiterst creatieve oplossing is om fietsen van de Amsterdamse brugleuningen te weren, is zo'n geel bord met de mededeling dat fietsen wegens werkzaamheden zullen worden verwijderd en sloten niet worden vergoed. En dan vooral dat bord laten staan, ook al zijn de werkzaamheden al weken geleden uitgevoerd.
Jeroen Mirck
-16-  Jeroen Mirck:
@Lutsjes: Creatieve oplossing, maar niet echt handig. In de binnenstad zijn de brugleuningen hard nodig om al die fietsen tenminste nog ergens fatsoenlijk aan vast te kunnen zetten. Is ook niet verboden natuurlijk.
De Lutsjes
-17-  De Lutsjes:
@Jeroen Mirck:

Uiteraard heeft U gelijk, maar wat wordt onze stad opeens een stuk mooier als de bruggen fietsloos zouden zijn.
Maar we hebben goede hoop: ons aller Jeanine v.P. vertelt in het Stadsdeelnieuws dat het fietsparkeren hoog op haar prioriteitenlijstje staat. Verder vindt haar partij dat er meer aandacht moet komen voor de arme voetgangers die in het centrum soms geen kant op kunnen, juist vanwege fietsen, terrassen, etc. We houden een en ander zorgvuldig in de gaten...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.