Home > > Een bezorgverbod voor de Telefoongids in Amsterdam

Een bezorgverbod voor de Telefoongids in Amsterdam

Ik heb wisselende contacten met het hoofd Customer Centre van de Telefoongids... Helaas is dat elke zoveel maanden weer een nieuwe uitzendkracht. Een echt band bouw je dan niet op. Ik wil namelijk van de stapel Telefoongidsen in onze hal af! En dat lukt niet.

Nee-nee is ook echt nee
Want, ze staan er weer in ons portiek. Enorme bundels Telefoongidsen. Ze zijn zomaar neergedonderd door de bezorgers, die geen enkel respect hebben voor onze afmelding via internet, laat staan voor de nee-nee-stickers op de brievenbussen in ons portiek. En niemand van de bewoners die er eentje meeneemt. Een geduldige geel-witte berg die in alle eenzaamheid wacht op de schoonmaker.

Wat een schaamteloze verspilling van geld, papier en energie. Wat is er mis met het corporate social responsibility gevoel van het Telefoongidsmanagement? Het wordt tijd voor een Amsterdams bezorgverbod of een consumentenboycot. Foto’s van het managementteam op het Internet, hun privé-adres en telefoonnummers erbij en hup al die gidsen retour naar hun Aerdenhoutse villa’s.

Overbodig
Het internet is toch veel handiger, die ouderwets Telefoongids is overbodig. Dat dikke pak papier is niet meer van deze tijd. Een verspilling van advertentiegeld van al die kleine ondernemers die er weer intrapten.

Die domme dikke gids geeft alleen maar irritatie, vooral als je 'm al drie jaar geleden hebt opgezegd. Bied consumenten de keuze om te ‘opt-innen’! Dat moet tegenwoordig voor elke onschuldige webmailing. Waarom niet voor zo’n maatschappelijke onverantwoorde stapel papier? En klagen via hun site? Het kan, maar ze reageren niet... bah! Het interesseert ze totaal niet.

Opt out of bezorgverbod
Wij hebben de gids al drie jaar geleden opgezegd! Dat heeft de vorige manager Customer Centre me zelfs nog bevestigd per mail. Toch blijft die verdomde gids, vaak twee keer achter elkaar, komen. De manager mailde me nog: ‘Vanaf volgend jaar ontvangt u de gids niet meer....’. Mooi wel dus, en ik ben bang dat we er nog niet klaar mee zijn.

Vandaag belde de chef distributie naar aanleiding van mijn klaagtweet over de bezorging met een simpele mededeling: 'We kunnen niet beginnen aan het overslaan van individuele huizen bij de bezorging in Amsterdam. Dat is echt onbegonnen werk. U zou de distributieilijsten eens moeten zien...'. Ik werd voor eerst in lange tijd weer eens goed nijdig aan de telefoon. 

Het is de hoogste tijd voor een echt bezorgverbod in Amsterdam. Hopelijk voelt ons stadsbestuur daarvoor. Het zou een geweldige daad van duurzaamheid zijn. Wat ons rest tot dan? Massaal opzeggen, massaal klagen, massaal die gids in de brievenbus proppen, massaal twitteren en nooit, en ook echt nooit meer iets kopen bij de adverteerders in die gids.


22 reacties op "Een bezorgverbod voor de Telefoongids in Amsterdam"

Bart
-1-  Bart:
Ach , Walther, ik begrijp je ergernis, die heb ik al jaren, gelukkig woon ik niet meer in een zgn. 'meergezinshuis' oftewel een etage in Amsterdam. Vanaf een paar jaar geleden heb ik zowel bij het begin van mijn domein (hek, postbus, nee/nee sticker) alsook bij de voordeur een gigantische papiercontainer, waarin ik alle overtollige papiermassa stort die ondanks deze waarschuwingen nog steeds in het gleufje van de brievenbus gedumpt wordt. Ook wordt ik in deze contreien (Lelystad) vaak lastig gevallen door 2 categorieën bijkans onuitroeibare parasieten: 'kunststof kozijnen leveranciers en alle soorten van verdoolde 'christus-aanhangers', van Jehova's tot de 'heiligen der laatste dagen' ... Daarom heb ik een briefje op de deur geplakt:
"Aan deze deur wordt niets gekocht, verhandeld of beleden.
Bedenkt u zich goed voordat u aanbelt: Verkopers, of leden
van welk geloof dan ook, mogen we u dringend verzoeken
uw heil, geluk of geld snel elders te gaan zoeken…
(Onze hond heeft bovenmatige interesse in uw broeken!)
Niets van dat al?: dan bent u WELKOM!, geheel en al."
Het werkt! moet ik zeggen...
Arnoud
-2-  Arnoud:
Ik heb het wat korter gehouden: 'Wij willen geen geleur aan de deur.'
Helaas is de taalvaardigheid van sommigen dermate knullig dat ze niet weten wat 'leuren' is...
De Lutsjes
-3-  De Lutsjes:
@Arnoud:
Maak er dan "gezeur" van....
Arnoud
-4-  Arnoud:
Walther, misschien moet je hier dan even hun twitter-adres vermelden, dan kunnen we terugspammen.

@Lutsjes: Heb ik uiteraard aan gedacht, maar ik vind eigenlijk dat ze maar gewoon Nederlands moeten leren.
Walther
-5-  Walther:
Telefoongids houdt zich op Twitter schuil achter @dtg_gg
Gemeente meldt vandaag dat Telefoongids niet onder regels voor ongeadresseerd drukwerk valt. Ze kunnen dus niks doen tegen ongewenste bezorging en negeren nee-nee stickers. Het is tijd voor kamervragen.
Walther
-6-  Walther:
Steun ook de actie op Facebook http://www.facebook.com/pages/Stop-de-Te..
De Lutsjes
-7-  De Lutsjes:
@Arnoud 4:

Wellicht niet geheel on-topic, maar wij wilden toch nog even doorzeuren over het woord "leuren".

Een inburgeraar dient 4 toetsen te "doorstaan" en de laatste toets behelst wat "gesprekjes" voeren met bijv. een bankmedewerker, een politie-agent, etc.etc. Onderstaande tekst (Regeling inburgering) geeft aan wat de geïnterviewde van de inburgeraar mag verwachten:

"Het gaat er niet om dat de inburgeraar foutloos Nederlands moet praten. Grammaticafouten, een accent, het zoeken naar woorden, dat mag allemaal. Maar de inburgeraar moet wél in staat zijn om zelfstandig een gesprekje met u te voeren zonder hulp van een tolk. Misschien is er een beetje inspanning van beide kanten nodig, maar dan kunt u elkaar wel begrijpen..."

Heeft men deze toets met goed gevolg afgelegd, dan volgt er nog een gesprekje met een ROC-medewerker en vervolgens kan men dan het Nederlandse paspoort aanvragen.

Begrijpt U nu waarom het woord "leuren" waarschijnlijk nooit tot hun vocabulaire zal doordringen?
Bernd
-8-  Bernd:
@ Arnoud: Of ze begrijpen wel wat 'leuren' is, maar zijn ze er heilig van overtuigd dat dat niet voor hun boodschap, produkt of dienst geldt.

@ De Lutsjes (7): ik vermoed dat woord leuren bij geen enkele opleiding een specifiek onderdeel van de leerstof is, ook niet voor autochtone Nederlanders. Het is typisch zo'n woord dat je vanzelf ergens tegenkomt en zodoende leert kennen.
Bernd
-9-  Bernd:
De enige manier om ervoor te zorgen dat De Telefoongids niet meer verspreid wordt, is ervoor te zorgen dat 80% van de adverterende bedrijven hun advertentie-abonnement opzegt. Daar wordt het boekwerk immers door betaald.

Kamervragen... 'k weet niet... dat had misschien zin gehad als de PTT nog een Staatsbedrijf was. Ik denk dat de Minister wel wat beters aan z'n hoofd heeft dan de commerciële verspreiding van gele boeken.
Govert
-10-  Govert:
@Bernd, maar als het commercieel is, dan valt het onder de regels voor de nee-nee sticker. Blijkbaar is er ergens een uitzondering. Dat is regelgeving en daar gaat de kamer over. Net als dat ze nu bezig zijn met het verbieden van de geadresseerde loterij-mailings. Dit lijkt mij nóg makkelijker scoren voor een politieke partij. Juist nu de PTT geen staatsbedrijf is.
Arnoud
-11-  Arnoud:
@Lutsjes: Grappig dat u meteen veronderstelt dat ik het over inburgeraars heb. ;-)
Helaas geldt mijn opmerking over het taalniveau voor veel geboren en getogen Nederlanders.
De Lutsjes
-12-  De Lutsjes:
@Arnoud:

Hahahha, wij zijn er gemakshalve maar vanuit gegaan dat het hier om inburgeraars zou gaan. In onze buurt wordt nl. zowat alles door deze mensen bezorgd. Sinds een aantal jaren hebben woonboten ook een eigen postcode, maar op veel post staat nog steeds "t.o" of "a.b." en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Zo zijn we eigenlijk in gesprek gekomen met deze inburgeraars en derhalve op de hoogte van het "niveau" van de inburgeringscursussen.
In het reguliere onderwijs is het kennelijk al niet veel beter. :-O
Bart
-13-  Bart:
@ Lutsjes: Neem dan Lelystad. daar is het nogal krapjes met de deeltijdbanen, zeker als die door TNT post worden geoffreerd, dus daar zijn het 'bijklussende huisvrouwen' zal ik maar zeggen. Op 1 bijzondere uitzondering (altijd op het goede adres, pakjes netjes achter de vuilnisbak met cryptisch briefje op de mat, zelfs s'avonds nog even iets afleveren, omdat ze toch om de hoek woonde, en 1 keer m'n vergeten sleutel uit de deur gehaald , briefje op de deur geplakt) is het volgens mij overal in Nederland hommeles... Rouwkaarten van dierbaren komen 3(!) maanden later aan, een bericht dat mijn neefje een dochter heeft gekregen is verdwenen, want blijkens een ingestoken briefje in de 'blijde tijding envelop' is deze zonder inhoud, ja dat zag ik ook wel. En gisteren: 6 (jawel 6) telefoonboeken van een commerciele aanbieder letterlijk op de stoep, direct achter het hek. Omdat het regende, alles in de papierbak gekieperd, maar welke analfabete gorilla doet zoiets?????
Bart
-14-  Bart:
En overigens, @Lutsjes: mijn vrouw (allochtoon, Turkse afkomst, 37 jaar in nederland) roept al jaren dat 'leuren met je afkomst' niet echt goed op je CV past, dus in haar termen 'moet je daar niet over zeuren'....
Sasha Berkman
-15-  Sasha Berkman:
Waarom jaagt nederland het PVV ongedierte dat werkelijk iedere discussie vervuilt met hun xenophobische en fascistoide haatzaai praatjes terug hun bruine holen in?

*De moderator heeft uw laatste zin verwijderd: in strijd met de regels voor discussie *
Sasha Berkman
-16-  Sasha Berkman:
"niet terug hun bruine holen in", had daar moeten staan.
Excuses
Sasha Berkman
-17-  Sasha Berkman:
Dit is een belangrijk onderwerp en bij voorbaat mijn complimenten voor diegene die het voor elkaar krijgt dat hier in de kamer vragen over gestelt worden.
JohnN
-18-  JohnN:
Advertentietarieven worden vastgesteld o.a. op basis van oplage.
De uitgever is dus gebaat bij hoge oplagecijfers. De adverteerder gelooft dat die cijfers dezelfde als verspreidingcijfers zijn. Die betaalt ongeacht het aantal dat geweigerd, geretourneerd of in de bosjes geworpen wordt. De interesse om niet te bezorgen van de zijde van de uitgever zal daarom nihil zijn en blijven. Misschien helpt massaal retourzenden via een (gratis) antwoordnummer en anders de adverteerders waarschuwen dat er extreem gemanipuleerd wordt met irreële oplagecijfers.
De Lutsjes
-19-  De Lutsjes:
@Sasha Berkman:

Uw moedt beslist verwart wezen: de discussie gaat nl. over "telefoonboeken" etc., niet over "kookboeken"...
HenkvP
-20-  HenkvP:
Ik ben verheugd dat de onderbetaalde bezorgers met me meedenken en voorzien dat ik in elke kamer een telefoongids naast mijn telefoon, tab en laptops wil hebben. De resterende 22 telefoonboeken op ons adres (welgeteld) heb ik de papiercontainer ingeworpen.
Erik van Erne
Stop met de bezorging van De Telefoongids en de Gouden Gids http://bit.ly/B8uUy Het wordt hoog tijd om dit landelijk aan te pakken
Walther
-22-  Walther:
@Erik: dank voor de link!

San Francisco gaat Amsterdam voor met een heus bezorgverbod:
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cg..

En wordt allemaal even lid op de Facebook pagina:

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.