Home > > Zuid is zuinig op z'n blackspots

Zuid is zuinig op z'n blackspots

Rijksmuseumchaos. Foto: Arnoud de Jong.

Afgelopen maandag moest ik mijn zus ophalen uit het ziekenhuis. Ze was achter het Rijksmuseum van haar fiets gereden door een scooter en hield daar een hersenschudding, een gekneusde schouder en een verkreukelde fiets aan over.
Toevallig was het me een week eerder al opgevallen dat de kruising Stadhouderskade en Museumbrug achter het Rijksmuseum in de spits een totale chaos is.
De kruising staat geregistreerd als een zogeheten 'blackspot', een gevaarlijke verkeerslocatie waar relatief veel ongevallen plaatsvinden.
Het is de bedoeling dat op deze plekken de verkeersveiligheid voortvarend wordt verbeterd.

Niet door Stadsdeel Zuid. Daar zijn ze zo te zien zuinig op hun 'blackspots'. Voor het Rijksmuseum eindigt een zebra in een zandafgraving. Voetgangers kunnen nergens meer heen en zijn gedwongen over het drukke fietspad een goed heenkomen te zoeken: bekijk het zelf maar. Heel gastvrij ook naar de toeristen toe.

Situatie voor het Rijksmuseum - foto: Arnoud de Jong

[Klik voor hele afbeelding]

Verderop moet dat fietspad in de richting van de P.C. Hooftstraat tweerichtingsverkeer verwerken, waar het veel te smal voor is. Hetgeen dus leidt tot ongelukken zoals mijn zus overkwam.

Misschien ben ik enigszins bevooroordeeld, maar ik denk dat het stadsdeel toch op z'n minst enige nalatigheid en een gebrek aan regie kan worden verweten waar het de verkeersveiligheid betreft. Moet véél beter.

Zie ook onze video: 'Blackspot Rijksmuseum'.


zeven reacties op "Zuid is zuinig op z'n blackspots"

Walther Ploos van Amstel
Ook de drie blackspots op de Prins Hendrikkade rond het CS wordt gekoesterd!
Ik kom vorige week thuis na werk en een aso rijdt volop door rood in op een groep voetgangers en fietsers die groen hadden. Hij gilt: 'lul, je moet uitkijken'.
We hebben nu om de twee dagen een ongeluk voor onze huisdeur, met helaas voor de gemeente geen dodelijke afloop (dan ben je straks ineens van de blackspotlijst).
Handhaving? Natuurlijk in geen velden of wegen te zien.
Ook hier, nalatigheid en gebrek aan regie.
JohnN
-2-  JohnN:
Ik heb al jaren geklaagd over de bedroevende manier waarop Iamsterdam zijn bezoekers uit het CS verwelkomt, die veilig en ordelijk naar de Openbare Bibliotheek, het Conservatorium en verder naar NEMO willen lopen. Sinds het Mint Hotel geopend is hebben we er een prachtig stukje semi boulevard bij en er is een nieuwe brug gekomen. Het heeft wel even (een jaartje of 5) geduurd, maar dan heb je ook wat.
Bij die nieuwe brug moet de voetganger naar de Bibliotheek enz. over een zebrapad zonder verkeerslichten een ov baan en een dubbele drukbereden fietsstrook oversteken. Mensen die zich ten onrechte beschermd voelen op die zebra worden rücksichtloos door het voortsjezende fietservolkje tegen de vlakte gereden. Ook hier: handhaving? Nada, ach wat wil je met een politie die zelf mensen van de zebra afmaait...
Het wordt tijd dat het kamikazegedrag van schijt-aan-alles fietsers eens stevig wordt aangepakt. De verkeersboetes voor automobilisten worden toch zo ongeveer verdubbeld? (Op de landelijke begroting 2012 staat er alvast 1,2 miljard voor ingevuld) Hoe zit het met de hardere aanpak van de tweewielers? Waarom een automobilist die even zijn afgaande telefoon oppakt om te zeggen: "sorry in ben aan het rijden, ik bel je zo terug" 200 euro laten betalen - en een fietser (meest 'sters' trouwens want die schijnen voortdurend belangrijke gesprekken onderweg te hebben) met een hand aan de telefoon de andere hand aan het stuur naar het voorwiel kijkend, tegen de rijrichting in rijdend, zonder richting aan te geven (kan niet, want die hand zit aan de telefoon) ongemoeid laten doorblunderen en de volgende dag weer hetzelfde laten doen?
Herbert
-3-  Herbert:
Ik heb even de Verordening op de Stadsdelen er op nagevlooid. Omdat de Stadhouderskade deel uitmaakt van het Hoofdnet Auto ligt de verantwoordelijkheid bij de Centrale Stad.
En John, op de ODE-brug staan wel degelijk verkeerslichten bij het Mint hotel
JohnN
-4-  JohnN:
@Herbert - Misschien heb je wel gelijk, nu je het zegt, op de hoek bij het Mint Hotel staan inderdaad verkeerslichten, (dat moet ook wel want anders zouden er doden vallen bij de doorknallende bussen vanonder het spoorviaduct.) De situatie die ik ervaren heb is waarschijnlijk bij 1 van de andere bruggen op de route naar OBA en Conservatorium.
Herbert
-5-  Herbert:
@JohnN, ik weet niet hoelang het geleden is maar die verkeerslichten hebben heel lang uitgestaan. Volgens mij gingen ze eind oktober aan.
Dick
-6-  Dick:
mja, lastige discussie ... van ieder mens mag je toch wel verwachten dat je elkaar de ruimte geeft als de situatie in de omgeving dat even niet toestaat door bijv. onderhoud. Ongelukken zullen blijven gebeuren, hoe triest ook. En A-socialen zullen er altijd zijn. Dat soort dient dan ook keihard aangepakt te worden. Arnoud de Jong, ik wens je zus heel veel sterkte toe! De foto vind ik persoonlijk niet zo'n goed voorbeeld, bij het gemis van een voetpad nemen de meeste voetgangers logisch het fietspad ... alleen kiezen zij vaak imo de verkeerde kant ... imo kan je beter links lopen, omdat je dan het (brom)fietsverkeer aan ziet komen en je automatisch oogcontact hebt of zou moeten hebben. Laat altijd merken dat je de ander ziet!
JohnN
-7-  JohnN:
Tot mijn verbazing was de situatie van de foto 10 maanden later nog steeds hetzelfde: voetpad dat eindigt in een zandbak.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.