Home > > Geen hotdogkarren in historisch centrum

Geen hotdogkarren in historisch centrum

Waar ik mij werkelijk dood aan erger, is dat ons nationale plein de Dam wordt verziekt door superordinaire, grote, rode hotdogkramen met vlaggen, met daar omheen als duiven vretende mensen. Dit beeld geeft in een notendop aan hoe wij tegen historie, monumenten, openbare ruimte en eetcultuur aankijken. Soms staan er wel drie tegelijk op de Dam.

Het historische plein, misschien wel het epicentrum van Nederland, hoort hiervan verschoond te blijven. Het tast in ernstige mate de grandeur van het paleis aan.

Ik leid regelmatig buitenlandse bezoekers rond en die wijzen mij op de aanfluiting van die hotdogcultuur op ons nationale plein. Maken zij een foto van het paleis, staat er zo'n rode kar op, en met pech zelfs twee!

Deze rode karren zijn op heel veel unieke Amsterdamse plekken te vinden. Ze verzieken voor de Athenaeum Boekhandel het hele uitzicht op het Spui (vraag eens bij het Nieuwscentrum en café Luxembourg naar hun mening), de mooiste entree bij het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, Museumplein, de ingang van het Vondelpark, de toegang tot de Leidsestraat. Werkelijk overal waar veel mensen lopen kom je ze tegen.
Deze mobiele wagens zijn voorzien van benzinegeneratoren wat lawaai en stank oplevert; zitten op de bankjes bij het Lieverdje op het Spui laat je dan wel uit je hoofd.
Er zijn duizend plekken in Amsterdam waar je take away-voer kunt halen als je honger hebt, houd de Amsterdamse pleinen en looproutes leeg en ervaar de ruimte, architectuur en het uitzicht.
Welk krankzinnig gemeentebestuur heeft deze horecavergunning ooit afgegeven? En wanneer loopt deze vergunning af?

André Ancion is directeur van Urban Home and Garden Tours

Deze bijdrage verscheen eerder als ingezonden brief in Het Parool van 26 mei

foto cc: semiclever


21 reacties op "Geen hotdogkarren in historisch centrum"

Suffie
-1-  Suffie:
De rondleidingensector in Schaafbroekerwoude schijnt fantastische kansen te bieden.
Milena Tsareva
-2-  Milena Tsareva:
Waar ik me veel meer aan erger, is dat het uitzicht vanaf de hoofdtoegangsader vanuit de IJtunnel (de Prins Hendrikkade) wordt verziekt door superordinaire, grote, betonnen, hoekige gebouwen aan de Oosterdokskade. Dit beeld geeft in een notendop aan hoe wij tegen historie, monumenten en openbare ruimte aankijken. Er staan er wel meer dan drie tegelijk, waarvan het Hilton (Mint) hotel verreweg de lelijkste en de meest in het oog springende is. Het historische centrum aan de zuidwestkant van het Oosterdok -met de gemoedelijke grachtenpanden aan de Kromme Waal en met bouwkundige juweeltjes als de Schreierstoren en het Scheepvaarthuis (Amrath hotel)- staat qua bouwkundige en historische schoonheid in geen verhouding tot de kale moderne lelijkheid van deze in allerijl opgepompte blitsboulevard. Welk krankzinnig gemeentebestuur heeft deze bouwvergunningen ooit afgegeven?
JohnN
-3-  JohnN:
Je bent wel een beetje laat met je kritiek op de bebouwing van het Oosterdokseiland Milena. Laten we ons maar neerleggen bij de situatie zoals die nu eenmaal geworden is. Net zoals de mensen in de 19e eeuw die betreurden dat het zicht van het Damrak over het IJ bedorven werd door de bouw van het Centraal Station. Voordeel is dat er vanaf diverse publiek toegankelijke locaties: Rest. van Minthotel, La Place boven de OBA, een prachtig zicht is op die oude historie die je zo lyrisch beschrijft. De Pr. Hendrikkade wordt almaar mooier met de pakhuizen die in een nieuw jasje in glorie gerestaureerd zijn.
Wat het plaatje betreft: een hotdog tent op de Dam is natuurlijk een aanfluiting en dient geen enkel nuttig doel: het hele Damrak staat vol met loop-eet-verkooppunten. Weg ermee! En gauw, hup!
Theo
-4-  Theo:
Amsterdam is geen museum of natuurmonument, maar een levende stad.
En wellicht een geruststellende gedachte voor de klagers: over 100 jaar zijn deze hot-dog karretjes ook antiek.
Suffie
-5-  Suffie:
Veel van deze hotdogkarretjes worden gerund door mensen die op één of andere wijze hebben moeten dealen met verminderde kansen op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door detentie of een voorbije verslaving. Op deze manier doen ze arbeidservaring op en leren ze met verantwoordelijkheden om te gaan. Sommigen starten succesvol door in een eigen onderneminkje. Gezien de kennelijk grote hoeveelheden "als duiven vretende mensen (sic)" voldoen ze daarmee ook nog eens in een maatschappelijke behoefte.

Het artikel zelf bewijst dat de toenmalige beslissing om schooiers, bedelaars, melaatsen, potsenmakers en kreupelen niet langer binnen de stadswallen te weren nooit unaniem besloten kan zijn.
Arnoud
-6-  Arnoud:
@Suffie: maar goed dat de hotdog-karretjes dan niet vallen onder de Wet Bibop, met al die ex-criminelen achter de kassa. ;-)
Suffie
-7-  Suffie:
Arnoud, ik denk dat de illegale geldstromen binnen de worstjeswereld onvoldoende belastingderving met zich meebrengen om binnen de opsporing te prioriteren.. ;-)
Herbert
-8-  Herbert:
Ze hebben geen horecavergunning maar een staanplaatsvergunning. Maar je hebt gelijk dat daar eens meer naar gekeken moet worden waar ze kunnen staan. Het stadsdeel wijst de plaatsen aan dus dat is de plek om dit te regelen. Weg met de hotdogkarren en neem die nare standbeelden dan ook maar even mee.
Robert
-9-  Robert:
Het zijn inderdaad niet de mooiste karretjes, maar daar is iets aan te doen. In NYC is het meer een verlevendiging van het straatbeeld, maar de hotdogverkopers zijn bij verre niet de grootste irritatiebron. De Roemeense 'standbeelden' zijn een veel grotere bron van visuele vervuiling, irritatie en (min of meer georganiseerde) criminaliteit....
Ruud
-10-  Ruud:
Deze hotdogkarren zijn 8 maanden per jaar op 16 plaatsen in het centrum aanwezig,het worden dispensatie plaatsen genoemd,dispensatie voor een ventverbod in de binnenstad,zo dat mensen als Andre Ancion kan rondlopen met zijn toeristen in de oude stad tegen betaling van 175 euro per 2 uur, zonder gek te worden van alle venters die er dan nog zouden rondlopen of rond rijden met hun waar.
Deze groep venters die mee doen aan deze 8 maanden bestaat uit 108 mensen met een ventvergunning.

4 maanden per jaar (winter ) is ontstaan als werkervaring voor allochtone jongeren.
Beide groepen met deze staanplaats vergunningen voldoen aan een behoefte voor een grote groep toeristen(duiven!) die op deze mooie plaatsen iets willen nuttigen.
Suffie
-11-  Suffie:
Om maar even terug te komen op een eerdere opmerking: Andre had vast tégen gestemd...
Ruud
-12-  Ruud:
Nog een aanvulling voor Andre,deze foto is een beetje oud 5 jaar oud dus wel heel erg gedateerd.
Marleen Zachte
-13-  Marleen Zachte:
@Ruud: Die foto heb ik erbij gezet toen ik het stuk voor André plaatste, omdat het een foto is die niet door copyright beschermd is. Maar de leeftijd doet niet ter zake, lijkt me.
Zie bijvoorbeeld voor een recent foto van het Spui met hotdogkar én bierfiets hier:
http://twitpic.com/9qlt8a
Vinus
-14-  Vinus:
Waar ik me dood aan erger is dat iedereen die Amsterdam een wereldstad noemt, alles wat bij een stad hoort, of je het nu mooit vindt of niet, het liefst acuut ziet verdwijnen. Ik erger me ook dood aan lelijke Amsterdambezoekers, maar ze zijn met net zo welkom als de echte Amsterdammers. Het is een stad waar gelukkig nog steeds in geleefd wordt, en niet volledig wordt opgeofferd aan toeristen.
Milena Tsareva
-15-  Milena Tsareva:
@Vinus
Toeristen? Hahaha, daar hebben we over 10 jaar toch geen last meer van als gevolg van de huidige koers van project 1012 beleidsmaker Pierre van Rossum en diens stroman Lodewijk Asscher.
Jubin
-16-  Jubin:
Oh,Oh wat weten we toch allemaal goed hoe het werkt in Amsterdam. Kritiek mag iedereen overal op hebben, maar dat een krant "dure inkt" wil verspillen, zegt ook iets over de krant.
Ik sta zelf regelmatig achter de kassa in zo'n hotdogkar, zoals iedereen hierboven het noemt, ik voel met niet aangesproken over de bovengenoemde onzinnige uitlatingen van de meesten, maar nodig jullie uit om eens kennis te komen maken, ben regelmatig te vinden op de Dam en de andere locaties die voor deze hotdogverkoopwagens gecreeerd zijn. Ja, we staan graag in de weg, wilt u weten waarom?
De kleur, ach wie weet komt daar ook nog wel verandering in en deze hotdagwagens is dat iets van de laatste tijd of zijn ze er altijd al geweest, nogmaals ik vertel u er graag over U bent van harte welkom om een stukje historie hierover te vertellen.
vr.gr.
JUBIN
Herbert
-17-  Herbert:
Ik heb niks tegen hotdagkarren. Maar op sommige plaatsen zijn ze niet wenselijk. Bijvoorbeeld niet met het Paleis op de achtergrond. Ik zou daar ook geen marktkramen e.d. willen zien.
We kunnen gewoon niet goed omgaan met pleinen in Nederland. Er moet altijd iets bij gefrutseld worden en het wordt niet onderhouden. Neem nou die fietsenbende bij het Nationaal Monument.
f.bol
-18-  f.bol:
@ Arnoud: het is de wet Bibob, en ze zouden er zomaar eens onder kunnen gaan vallen gezien de volstrekte willekeur in de toepassing van deze wet. Maar dat is een ander onderwerp.
Eén ding komt in deze draad weer duidelijk terug: de humeurige Amsterdamse klaagcultuur die altijd direct alles "weg" wil hebben dat maar even niet bevalt of volgens volstrekt arbitraire criteria niet 'passend" is. Ik vind zelf die fietsen ook veel erger dan zo'n kar.
Er zit wel een andere kant aan: Moet je als stad niet iets anders stimuleren dan steeds dezelfde , niet al te smakelijke, hotdogs? Waarom niet een aantal dagen in de week een bescheiden markt met "streetfood" op de Dam? Met Thaise hapjes, gegrilde scharrelkippetjes, duitse worsten, een veganistische kraam, echte franse crèpes, echte egyptische falafel, slow food etc. Daarmee zet je iets met kwaliteit neer dat door iedereen zal worden gewaardeerd, zeker ook door toeristen. En je hebt dan een mooi alternatief voor de Macs en Kings . En het is met die 170 nationaliteiten misschien helemaal niet moeilijk om iets echt multicultureels neer te zetten. Bij groot succes verhuizen naar het Museumplein, krijg je een wereldattractie uiteindelijk. Amstelveld, ook een mooie plek. ( hoewel daar zo'n grote hoeveelheid "Amsterdams zuur" woont dat ze dat wel weer tegen zouden weten te houden)
JohnN
-19-  JohnN:
Waarom worden mensen, die oog hebben voor de kwaliteit van onze leefomgeving, door een andere ongedefinieerde groep altijd afgeschilderd als zuur en chagrijn?
F.bol
-20-  F.bol:
Omdat het niet om mensen gaat met oog voor kwaliteit, maar om mensen die denken dat ze met heur appartementsrecht ook de stoep, het plein en de gracht hebben verworven, en vervolgens met alle middelen te trachten " hun " leefomgeving leeg en doods te krijgen c.q. houden. Zuur idd.
Jubin
-21-  Jubin:
De ideeen over het zgn. 'streetfood', zijn natuurlijk door betreffende 108 van verschillende afkomst zijnde o.a. marokkaanse, italiaanse, braziliaanse, afrikaanse, turkse, nederlandse, thaise, philipijnse,... 'venters' al zo oud als de weg naar Rome. Als iedereen eens met de ogen open rond gaat lopen in Amsterdam dan zie je al een voorzichtig veranderend aanbod van 'streetfood, alleen wij als 'venters' zijn helaas aan een boek vol regels gebonden. Straatverkoop wat over de hele wereld de normaalste gang van zaken is, blijkt in Amsterdam helemaal niet zo gemakkelijk te zijn en ik spreek als ervaringsdeskundige.
Nogmaals tot gauw voor een gesprek onder het genot van een met plezier gemaakte eenvoudige, snelle sandwich op straat.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.