Home > > De slag om de grachten

De slag om de grachten

Toeristen in rondvaartboot - Foto: Arnoud de Jong

Onderzoekster Barbara Baarsma van SEO Economisch Onderzoek kreeg vorige week de gehele rondvaartbranche over zich heen toen zij adviseerde om aan elke boot-exploitant die aan de gemeentelijke eisen voldoet een rondvaartvergunning te geven .
De 'gevestigde orde' voorziet een totale chaos op het water, analoog aan de taxibranche.

Aanleiding voor het advies is de geconstateerde situatie dat er nogal wat boten illegaal met toeristen rondvaren.
Momenteel is de markt dichtgetimmerd door vier grote partijen. Mevrouw Baarsma wil het toerisme stimuleren door meer vergunningen uit te delen, daarbij strengere eisen te stellen en strenger te handhaven.

Juist in dat laatste punt zit volgens mij de zwakte van het voorstel. Handhaven is nu eenmaal niet de sterkste kant van onze gemeentelijke overheid, zo is de afgelopen jaren op allerlei gebieden gebleken. Bovendien zit er een vreemde tegenstrijdigheid in de bevindingen. Enerzijds vinden de onderzoekers dat er in de oude situatie teveel illegaal wordt rondgevaren, anderzijds ziet men meer heil in een vrijere markt met strengere regels. Ik zou zeggen: als men er nú al niet in slaagt om goed te handhaven en illegaliteit te weren, hoe denkt men dat in een complexere vrije markt wél te kunnen realiseren?

Wanneer de rondvaartbranche dan toch op de schop moet, stel dan eerst maar eens verplicht dat elk vaartuig milieuvriendelijk vaart. Geen uitstoot van dieseldampen, geen lawaai. Zorg dat er streng gehandhaafd wordt op illegaliteit, dan heb je een extra argument om de legale partijen tot modernisering te dwingen.
Vervolgens kun je nieuwe partijen onder strenge voorwaarden tot te markt toelaten en extra steigers gaan bouwen.

Amsterdams vervoer moet je niet liberaliseren, dat moet je juist strikt reguleren. De praktijk heeft bewezen dat al die 'vrije jongens' er anders een gigantische puinhoop van maken.


acht reacties op "De slag om de grachten"

JohnN
-1-  JohnN:
Weer een stuk dat uitblinkt van realiteitszin. En dat zonder studiecommissie.. Need I say more?
Suffie
-2-  Suffie:
Het is natuurlijk verontrustend dat zo'n idee uberhaubt wordt gelanceerd, terwijl het pijnlijke resultaat van een vorige, soortgelijke liberalisering binnen de taxiwereld toch algemeen bekend is. Duidelijk bewijs dat veel onderzoekers zoals mevrouw Baarsma vooral opereren in een hypothetische wereld, waarin bepaalde randvoorwaarden voor de uitvoering slechts een ballonnetje in een organisatieschema zijn. En wie mogen straks de klappen opvangen? De "lagere" ambtenaren die geacht worden straks de bureaucratie op het water te handhaven. Wij Nederlanders laten ons al zo makkelijk op regeltjes controleren...
Milena Tsareva
-3-  Milena Tsareva:
Dus de praktijk heeft al bewezen dat AL die 'vrije jongens' er anders een gigantische puinhoop van maken. Dat had ik eens moeten schrijven. Nou, Amsterdam Centraal zou te klein zijn geweest. Maar laat Suffie er nu ineens glad overheen lezen, zeg.
Suffie
-4-  Suffie:
Oh kijk, de verongelijkte fase...
Arnoud
-5-  Arnoud:
We hebben daar een treffende uitdrukking voor: spijkers op laag water zoeken.
Suffie
-6-  Suffie:
Pas op, Arnoud! We lopen weer veel te dicht langs de krabpaal!
Ben
-7-  Ben:
Volgens mij zien we al meer dan genoeg rondvaard boten door onze grachten varen, met nog meer van deze ondernemingen worden de grachten dicht gespijkerd met hun eigen aanlegsteigers en wat blijf er van de grachten over. Geen goed idee volgens mij.
Ferdy
-8-  Ferdy:
"Juist in dat laatste punt van mevrouw Baarsma zit volgens mij de zwakte van het voorstel."
Tja... mevrouw de professionaliteit van mevrouw Baarsma kent wel meer zwaktes:
http://www.ravage-webzine.nl/baarsma-hye..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.