Home > > Snorscooters rijden nog steeds veel te hard

Snorscooters rijden nog steeds veel te hard

Een bericht van de Fietsersbond

Controle scooters en snorscooters - Foto: Arnoud de Jong

De meeste persberichten die we krijgen zijn volslagen oninteressant. Een heel enkele keer zit er echter een informatief bericht tussen, dat goed is voor de discussie. Dat plaatsen we dan door. Ditmaal: de Fietsersbond over de snelheid van snorscooters.

Snorscooters rijden op Amsterdamse fietspaden nog steeds veel te hard, ondanks de extra voorlichting en snelheidscontroles.  Dat blijkt uit nieuwe snelheidsmetingen door de Fietsersbond. Gemiddeld rijden snorscooters ruim 36 km per uur terwijl maximum slechts 25 km per uur is toegestaan. De maximum snelheid werd door vrijwel iedereen overschreden: 97% reed harder dan toegestaan, dat is zelfs nog meer dan twee jaar geleden.
Snorscooters (blauwe kentekenplaat, helm niet verplicht) horen wettelijk op het fietspad maar zijn daarvoor eigenlijk te breed, te snel en te zwaar. Daarbij vormt de uitstoot van ultrafijnstof een gevaar voor de gezondheid van fietsers.

De Fietsersbond krijgt dagelijks klachten over snorscooters op het fietspad. Een petitie tegen scooteroverlast werd eerder al door zevenduizend Amsterdammers ondertekend en twee jaar geleden door de Fietsersbond samen met de nota ‘blauwe brommers op fietspaden’ aan de gemeente overhandigd.
Sindsdien voert Amsterdam een beleid tegen scooteroverlast. Dat heeft geleid tot meer snelheidscontroles, hogere boetes, de actie ‘Slowriders’, en een voorstel om de snorscooter onder voorwaarden van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen.  Het rijk verlaagde de snelheidsmarges om eerder te kunnen bekeuren en verhoogde de boetes.

De Fietsersbond heeft afgelopen tijd de effecten van dit beleid op straat gemeten. Daaruit bleek dat de gemiddelde snelheid na twee jaar nog nauwelijks was afgenomen (van 36,9 naar 36,3 km/h). Het percentage te hard rijders steeg zelfs nog: van 94% naar 97%.

De Fietsersbond constateert dat er nog meer moet gebeuren tegen de overlast van scooters. Waar mogelijk zullen snorscooters versneld van het fietspad geweerd moeten worden. 
Verder moeten de landelijke regels die de snorfiets onbedoeld zo populair hebben gemaakt worden aangescherpt.


zes reacties op "Snorscooters rijden nog steeds veel te hard"

Walther
-1-  Walther:
Afgelopen zondag weer raak voor onze voordeur. Scooterrijder (met helm!) rijdt volop in op fietsrer op fietsppad. En, maar schelden en tieren. Er is maar een oplossing: terug naar de rijweg.
JohnN
-2-  JohnN:
Dit vervoermiddel is volkomen achterhaald. Onze overheid heeft zitten slapen toen deze tweewielers snel de populairste werden voor de jeugd onder 18 jaar. So-wie-so zouden tweetaktmotoren met mengsmering al decennia verboden moeten zijn, alleen al op milieugronden. Men zint op verbod voor dieselpersonenauto's binnen de bebouwde kom, maar er komen steeds maar meer lawaaimakende vervuilers bij: zelfs grastrimmers en bladblazers voor een prikje via de bouwmarkten en andere discounters massaal in de aanbieding. Afgezien van het gevaar, waarop de fietsersbond terecht alert is zou er een importverbod op zulke zooi moeten komen. Maar ja, de economie he?
Suffie
-3-  Suffie:
John, de meeste moderne knorfietsen rijden al lang niet meer op mengsmering.
JohnN
-4-  JohnN:
Suffie, de meeste? :-))
Suffie
-5-  Suffie:
Nou, allemaal dan...
JohnN
-6-  JohnN:
Enfin,mengsmering of niet, tweetakt, stinkt, vervuilt met fijnstof waar een vrachtauto bij verbleekt. Nooit achter de klep gestaan van het pontje naar Noord?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.