Home > > Inkt op de Amstel: Thomas Verbogt

Inkt op de Amstel: Thomas Verbogt

Rubriek over schrijvers in Amsterdam

Vroeger woonde Thomas Verbogt bij het Oosterpark, maar nu woont hij op de Brouwersgracht. Niet ver van zijn favoriete café Bar Tabac, waar hij vaak te vinden is.
"Lieve mensen, goede sfeer en op loopafstand, mooier kan het niet!" zegt hij.
Zijn hese stemgeluid kennen we van de VPRO-radio, uit het programma De Droomhandel. Daarin besprak hij samen met Wim Brands, Maartje Somers en Dirk van Weelden films en boeken. Helaas is het programma van de radio verdwenen.

Thomas Verbogt (l) en Karel Wasch

Verbogt (1952)  heeft een dagelijkse column in De Gelderlander, waar hij 's ochtends aan werkt. Hij probeert iedere dag gebeurtenissen te gebruiken uit het dagelijks leven om ze te verwerken in die columns. Verder recenseert hij soms voor Het Parool.

Hij debuteerde in 1986 met het toneelstuk Heden Christine. Het meest bekend is hij echter van zijn romans. In 1981 debuteerde hij met De feestavond. Er volgden veel romans en Perfecte Stilte, een tragische roman over zelfmoord en incest was een groot succes. Het is voorlopig zijn laatste, maar er zit al weer een nieuwe in de pijpleiding.

Verbogt werd geboren in Nijmegen maar woont al heel lang in Amsterdam, een stad met een woelig hart, zoals hij het zegt. Zijn favoriete schrijvers zijn Cheever, Salinger en Nabokov. De oude Russische meester omdat deze in zijn beschrijvingen zo knap is volgens Verbogt. Hij houdt erg van stilte, zoals zijn laatste boektitel verraadt , maar ook van muziek, vooral van The Stones. Hij schreef een boekje over popgroep De Dijk, maar beleefde er zelf niet zo veel plezier aan omdat hij weinig kon verzinnen. En om dat verzinnen van mooie verhalen draait het in zijn leven.

Hij begeleidt ook aanstormend talent. Nog tips?
'Eerst lang en aandachtig aan het ambacht werken. Je bekwamen in het schrijven van dialogen, werken aan een ritme, een eigen karakteristieke stijl ontwikkelen. Verhalen heeft iedereen wel in zijn of haar hoofd, het gaat er ook om hoe ze verteld worden. En veel lezen natuurlijk, Lolita van Nabokov bijvoorbeeld. En de verhalen van Carver en Cheever. En je dan voortdurend afvragen waarom iets zo goed is. Ook veel films zien en daarbij letten op de structuur van scènes, op overgangen, op de manier waarop personages zich kenbaar maken.'


Reageer op "Inkt op de Amstel: Thomas Verbogt"

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.