Home > > Daklozen

Daklozen

Foto: Pieter van Gaart

Bij de deur van de kerk staat een zwerver. Eén voor één passeren gelovigen hem onderweg naar de kerkbankjes. Van daaruit zullen zij een kerkelijke dienst met het thema 'kerstmis' bijwonen. Welgeteld drie mensen wensen de dakloze een gezegend kerstfeest en tweemaal krijgt hij een beetje kleingeld in de handen gedrukt. Eénmaal van iemand die hem niet in de ogen kijkt.

Dan is het tijd. De muziek is opgehouden en men wacht tot de dominee plaatsneemt op de kansel. Maar hij is er niet. Dan komt de zwerver naar binnen. Men stoot elkaar aan en wat men fluistert is niet altijd voor kinderoren bestemd. Dan trekt de 'vieze oude man' zijn jas uit, zet zijn hoed af en trekt het valse vlasbaardje van zijn kin. Opeens staat er geen dakloze maar staat daar de dominee in zijn nette pak.

Het is doodstil in de kerk totdat een stem met nauwelijks ingehouden woede uitroept: 'Ik schaam mij dood voor mijn gemeente! Noemen jullie jezelf Christenen!? Bah!!'

Velen zien daklozen als mensen wiens eigen schuld het is dat zij in de kou buiten moeten slapen. Zij hebben vast alcohol of andere drugs gebruikt en zijn stuk voor stuk criminelen! Ja, die zullen er vast tussen zitten en zelf heeft u natuurlijk nog nooit een borreltje teveel opgehad of een jointje gerookt. U bent ook niet verslaafd want u drinkt dagelijks zelden meer dan twee flessen wijn. Toch?

Toch kan het ook u en mij overkomen: je deelt een huis en een hypotheek maar je partner en je baan vallen weg. Je kunt de hypotheek niet meer aflossen, ontwikkelt schulden en staat op straat.

En dan?

Dan is er de opvang.

Met name in de koude wintermaanden blijkt er in Amsterdam veel geregeld op het gebied van opvang. Men bijvoorbeeld terecht bij het stoelenproject onder de parkeergarage van de Marnixstraat, een particulier initiatief. Daar is ruimte voor 40 mensen die daar een dag en een nacht mogen doorbrengen. In de Bilderdijkstraat is ook een opvangproject: bij De Regenboog kan men terecht voor een douche, een kop koffie en een praatje.

Sinds 2006 nemen ongeveer 4000 mensen deel in diverse projecten. Uiteenlopend van het hierboven genoemde stoelenproject tot aan dagbesteding via ondermeer De Volksbond. Verwijzing geschiedt via het DWI en de GGD.

De maatschappelijke opvang (24-uursvoorzieningen) is er alleen voor mensen die gebonden zijn aan Amsterdam en die lijden aan een combinatie van ernstige psychosociale, psychiatrische en/of verslavings-problemen. De gemeente Amsterdam en de landelijke overheid (vanuit de AWBZ) subsidiëren ook de opvanginstellingen. Sommige kleine instellingen worden alleen door de gemeente financieel gesteund. In Amsterdam gebeurt dat samen met het Leger des Heils, HvO-Querido, Stichting Volksbond en de Regenboog groep. Zij bieden verschillende activiteiten aan, met name aan (ex-)verslaafden. Het Rode Kruis biedt ook hulp, maar onafhankelijk van Rijk of gemeente.

Is het mensen hun eigen schuld als zij dakloos raken? Soms wel. Maar u zal dat nooit overkomen, want u heeft uw zaakjes goed op orde. Toch?

Maar wiens schuld is het eigenlijk dat u rood staat bij de bank? Is dat de schuld van 'Het Kapitalisme'? Van 'De moslims'? Van 'Links' misschien of van 'Die buitenlanders?' Of heeft u gewoon weer eens spullen gekocht die u eigenlijk helemaal niet nodig hebt?

Maar dat u geen junkies op straat meer tegenkomt kan kloppen, want dankzij diverse organisaties en regelingen is het niet meer nodig nachten in de kou op straat door te brengen.

Foto: Pieter van Gaart


zeven reacties op "Daklozen"

Theo
-1-  Theo:
Goed stuk Terrence, een tijdloos probleem van menselijk leed zonder eenduidige oorzaak of oplossing. Het kan ons inderdaad allemaal overkomen. En zo zouden dominees hun gemeente inderdaad eens moeten testen. Mattëüs 25 vers 35-45 in de praktijk.
Arnoud
-2-  Arnoud:
Nóg een reden om niet naar de kerk te gaan, bevoogdend sprekende dominees. ;-)
JohnN
-3-  JohnN:
Ook ik ben geen enthousiast kerkganger, maar: Waarom zouden we ons zo ongemakkelijk voelen bij bevoogding? Zou het de onvermijdbare tweestemmigheid - in samenklank met het eigen geweten - zijn?
Als zelfs iemand die een beetje tegengas durft geven tegen Poetin en daarvoor op de "to do" lijst van de vuile handen brigade rond de Russische dictator kwam, hier in ons "gastvrije en tolerante" land in het uitzettingscentrum terechtkomt... Dan zouden we toch op zijn minst de verantwoordelijke minister eens op de spreekwoordelijke pijnbank moeten leggen? Ik heb de indruk dat als je ergens ernstig in de knel zit en je heil in een ander land zoekt zeker niet direct aan Nederland moet denken.
Barmhartigheid is toch 1 van de begrippen waarvoor de drie kruisen in het wapen van Amsterdam staan? Barmhartigheid is een versleten archaïsch woord geworden, we kopen het af met gulheid in de collectebus. Maar daar worden de problemen van armoe en buitengesloten zijn niet mee opgelost. De tijdgeest is acties met veel tam-tam. Serious Request is goed voor het image van een handjevol populaire plaatjesdraaiers, jonge moeders in Afrika merken er gegarandeerd niets van. Laten we eerlijk zijn: het is toch vaak vooral IK en de rest bekijkt het maar. Dus die dominee legt in mijn ogen de vinger wel op een zere plek.
Theo
-4-  Theo:
Cabaretiers en columnisten hebben de rol van de dominee grotendeels overgenomen, waarbij de bevoogding minder direct is en het waardeoordeel aan de luisteraar zélf wordt over gelaten.
Als neveneffect van het verdwijnen van de dominee uit de samenleving is wel te merken dat nieuwspresentators (Matthijs van Nieuwkerk, Pauw & Witteman bijvoorbeeld) zich tegenwoordig steeds minder als neutraal gespreksleider en meer partijdig en bevoogdend opstellen, wat wel nogal jeukerig overkomt.
JohnN
-5-  JohnN:
Ik weet het niet hoor Theo, als mensen zich misdragen en je denkt daar iets van te moeten/mogen zeggen krijg je meestal de volle laag als reactie. Hoe ernstiger dat misdragen hoe feller de reactie. Je noemt het "jeukerig", maar misschien ligt de reden van irritatie vooral bij het besef dat de commentator (dominee, cabaretier, presentator) gelijk heeft. Dat is niet leuk als je weet dat kritiek terecht is. Wat presentatoren betreft: misschien moeten er eens gasten komen met het lef om Matthijs van Nieuwkerk, Witteman c.s. aan te spreken op hun exorbitante zelfverrijking? Worden zij gegarandeerd ook "jeukerig", zoals ook Paul de Leeuw het lachen opeens verging.
Arnoud
-6-  Arnoud:
@Theo Die jeukerigheid ervaar je natuurlijk altijd bij tv-figuren waarmee je het niet eens ben. Ik heb dat bijvoorbeeld bij Pownet en Joost Eerdmans. Want van die kant is de bevoogding en gelijkhebberigheid minstens net zo sterk.
Theo
-7-  Theo:
@JohnN: Er zijn verschillen in de rollen van de commentators die jij opnoemt. Voor een christen is een dominee als schriftgeleerde terecht bevoogdend. Die vraagt om begeleiding in het doen en laten. Een cabaretier doorbreekt voornamelijk taboes, maar laat het publiek als het goed is zelf nadenken over waar hun grenzen liggen. Een nieuwspresentator echter hoort alleen als een soort scheidsrechter een programma of gesprek in goede banen te leiden maar daar zo min mogelijk een waardeoordeel aan te plakken. Zo niet, dan wordt het al snel propaganda. En de gesprekken van DWDD en Pauw en Witteman worden duidelijk ook van tevoren gerepeteerd, en dat laat helaas weinig ruimte voor spontaniteit.

@Arnoud: Hoewel PowNed natuurlijk juist is begonnen als contragewicht voor de zeer eenzijdige berichtgeving van de publieke omroep ben ik het helemaal met je eens; het geldt voor iedereen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.