Home > > Groot deel parkeerautomaten verdwijnt weer

Groot deel parkeerautomaten verdwijnt weer

Cition rijdt over de stoep

"Meneer, waarom wilt u mijn huis slopen?"
- Er komt hier een nieuwe snelweg en uw huis staat in de weg.
"Waarom werd ik niet vooraf ingelicht? Dan had ik kunnen protesteren!"
- De plannen liggen al maanden ter inzage op het gemeentehuis. Niet mijn schuld dat u daar nooit heen gaat. Als u nu even opzij wilt stappen?

Aan deze scène uit het Transgalactisch Liftershandboek *) moest ik onwillekeurig denken toen ik de gemeente vroeg waarom er zoveel parkeerautomaten waren verdwenen.
"Er staat sinds half maart een artikel op de website van Amsterdam over deze bezuinigingsoperatie."

Parkeerautomaten verdwijnen dus massaal 'omdat 40 procent van de automobilisten in Amsterdam tegenwoordig digitaal betaalt.'

Ziet u de logica? Ik stel mij voor dat een caissièrre u vertelt: "Sorry maar omdat veertig procent van onze klanten tegenwoordig digitaal betaalt moet ik u verwijzen naar ons filiaal 800 meter verderop: daar hebben ze nog een ouderwetse kassa."

Natuurlijk vroeg ik ook waarom er geen verwijsborden staan op de plekken waar ooit parkeerautomaten stonden. De betreffende gemeentelijke beleidsdadviseur vertelde mij per e-mail dat dat nog wel de bedoeling is.

Het gaat overigens om een bezuinigingsmaatregel. Het geld dat wordt uitgespaard doordat minder apparaten onderhoud nodig hebben zal worden gebruikt om eh...
Soms om het Amsterdams parkeertarief te verlagen zodat wij niet meer het duurste parkeertarief ter wereld hebben? Natuurlijk niet!

De medewerkers van het commerciële bedrijf Cition (verantwoordelijke voor de handhaving van het parkeerbeleid) hoeven inmiddels niet meer van hun scooter af te stappen of hun auto uit te komen want met een scanner kunnen zij aflezen of er al dan niet betaald is.
Wie overigens graag met zijn scootertje over de stoep rijdt, raad ik aan te solliciteren bij Cition want medewerkers hoeven zich blijkbaar niet aan verkeersregels te houden. Helaas was een vrouwelijke collega al over de stoep weggescheurd voordat ik haar kon fotograferen maar haar collega was minder fortuinlijk: die ging op de foto vlak voor hij gas gaf.

Het voordeel voor de automobilist van het weghalen van een derde van alle parkeerautomaten is... eh... dat... eh...

Uiteraard ziet de Amsterdamse burger niets positiefs terug van deze bezuinigingsmaatregel en hoe toeristen voortaan moeten betalen voor een parkeerplekje? Dat is voor mij een vraag en voor de gemeente ook.
Mijn vragen en de antwoorden daarop zijn hier terug te lezen.

*) The Hitchhikers Guide to the Galaxy, van Douglas Adams. Met mijn excuses aan de fans voor het niet letterlijk kunnen reproduceren van het citaat.


negen reacties op "Groot deel parkeerautomaten verdwijnt weer"

Esther
-1-  Esther:
Ik keek net n.a.v. dit artikel ook maar eens uit het raam. De parkeerautomaat in onze straat is ook verdwenen! En inderdaad geen idee waar de volgende staat. Wat waanzinnig! Nu krijg je normaal voor elk wissewasje een bewonersbrief in de bus, maar hiervoor dus niet. Het ontvangen van bezoek wordt steeds leuker in Amsterdam....
Suffie
-2-  Suffie:
Waar is mijn reactie gebleven?
Suffie
-3-  Suffie:
Mooie foto overigens, met welk doel?
wk
-4-  wk:
Vroeger was het simpel. Ik heb nog een keer een toerist mogen verwijzen die met het wettig betaalmiddel Euro aan kwam zetten 'ga maar naar het Citionkantoor an de Rozengracht' Later vond ik uit dat als je bij een chipkaartautomaat staat de vólgende automaat waarschijnlijk een munttoestel is (Dat moet je als toerist ook maar net weten). Maar nee. We dwingen zo toeristen om fout te parkeren (Worden dààrom overal de Amsterdammertjes weggehaald?)
Nee. Ik denk dat het anders zit. Het gaat om de gelijkheid tussen auto en openbaar vervoer.
Je moet als toerist het OV-chipkaart-systeem ook maar net door hebben - want anders betaal je ook een fors tarief.
I have money - I go VenCo-Museum.
I have money - I park car here.
No?
JohnN
-5-  JohnN:
Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik naar Rotterdam reed. Om daar te ontdekken dat ik nergens in staat was om te parkeren op de openbare straat. Men had daar besloten dat je een geladen "Chipknip" moest hebben. Die had ik niet, ik ben naar Delft gereden om per trein naar Rotterdam terug te keren. Er waren voordien munttoestellen in gebruik, die werden te vaak gekraakt voor het geld. Dus besloot men het hele spul door chipknip toestellen te vervangen. Sindsdien kom ik minder vaak in Rotterdam, als ik kom dat met OV. Niet bepaald vriendelijk voor bezoekers van ver of uit het buitenland. Praten Amsterdammers en Rotterdammers wel eens met elkaar? Je kunt toch van elkaar leren?
Suffie
-6-  Suffie:
Op zich is het geen onlogische ontwikkeling om het aantal betaalautomaten te verminderen ten opzichte van automaten met een andere betalingswijze. Het wordt hier een beetje aan gehaald als een absurdisme, maar er zijn wel degelijk steeds meer winkels die er inderdaad toe overgaan om contant geld uit de winkel te weren. Heeft niet alleen te maken met overvalgevoeligheid, maar ook met de logistieke rompslomp rondom geldopslag, geldtransport en interne veiligheid. Zelf heb ik nog nauwelijks contant geld op zak en ben ik overgestapt op parkeren via een app omdat ik mezelf steeds suf zocht naar een parkeerautomaat waar plastic in kon in plaats van alleen maar muntjes.

Je kunt daar wat van vinden, onder meer dat het te gek voor woorden is dat mensen geen geld meer willen hebben vanwege de kans om beroofd te worden, maar het is wel een ontwikkeling die zich onhoudbaar voortzet. En voor wat betreft de toeristen: de creditcard is géén Nederlandse uitvinding...!

Blijft overigens natuurlijk wel staan dat dit soort veranderingen op z'n minst gepaard moeten gaan met een vorm van communicatie, dat lijkt me terechte kritiek. Als je dan ook nog even uitlegt waarom dat allemaal is, dan voorkom je dat iedereen meteen over de parkeertarieven begint te mekkeren.
Terrence
-7-  Terrence:
Dank voor jullie opmerkingen en aanvullingen! Inderdaad: op zijn minst en deel van het geld dat men nu overhoud zou de gemeente kunnen besteden aan communicatie. Tweetalige bordjes op centrale plekken zodat ook toeristen weten hoe zij kunnen betalen voor een parkeerplek. Als wij het zelf al niet weten, hoe moet een toerist dan weten hoe een parkeerautomaat gevonden en vervolgens bediend moet worden? Ja, 40 procent betaalt electronisch. En 70 procent van de mensen doet aan internetbankieren. Volgens de logica die de overheid hanteert moet bankieren per post dus maar worden afgeschaft. Tsja...
Sigi
-8-  Sigi:
Beetje laat, maar ik lees dit stukje nu pas en verdomd, "mijn" parkeerautomaat is ook foetsie.

Ik denk dat er nog een andere reden is voor dat parkeren op kenteken.
Het ouderwetse parkeerkaartje kon je nog doorgeven aan iemand anders als de tijd nog niet verlopen was, dat is met je kenteken onmogelijk, kassa! dubbele bezuiniging :)
JohnN
-9-  JohnN:
Daar zeg je zo wat Sigi. Als ik voor twee uur betaald heb en ik kom na anderhalf weer terug roep ik ook wel eens naar iemand: Blijf je niet lang? Dan kun je op mijn kaartje nog een half uur. Niks mis mee, er is immers betaald. Natuurlijk doet niet iedereen dat, maar ik heb zelf ook wel een een half uur of drie kwartier donatie ontvangen. De tarieven zijn hoog genoeg die hoeven niet dubbel verkocht te worden. Misschien ben ik een "digibeet" maar ik moet ook altijd vijf minuten studeren op de gebruiksaanwijzingen...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.