Home > > De skyline van Amsterdam

De skyline van Amsterdam

Paleis op de Dam - Foto: Arnoud de Jong

Parijs heeft de Eiffeltoren, Londen heeft de Big Ben, New York had The Twin Towers maar heeft gelukkig nog het Vrijheidsbeeld. En wat heeft Amsterdam? Tulpenbollen die het niet goed doen in de tuin van een huis in een voorstad, ergens in Arkansas. Verder genieten toeristen van onze raamdames en coffeeshops. Die binnenkort ondergronds zullen gaan, afgaande op het huidige gemeentebeleid.

Dan is er natuurlijk nog 'Het Paleis op de Dam'. Voor veel toeristen niet als paleis herkenbaar; geen kunstzinnige witte of roze torentjes, geen groot hek met grote bewakers ervoor en niet eens een oprijlaan of een gazon! Logisch ook want het gebouw diende in eerste instantie als stadhuis. De historische waarde ligt vooral in de ouderdom: het is gebouwd halverwege de 17e eeuw.  Pas in 1808 werd het gebruikt als paleis voor de broer van Napoleon Bonaparte.

Wat overblijft is Het Nationaal Monument: een travertijnen obelisk die ons herinnert aan de gevallenen in onze strijd tegen de Duitsers.
In 1997 kostte het opknappen van Het Nationaal Monument 4,4 miljoen gulden. Gemeente en Rijk deelden de kosten.

Wat komen toeristen nog meer zien in Amsterdam? Natuurlijk het Van Gogh Museum en The Anne Frank House. Maar verder?

Misschien wordt het tijd om te kijken naar de ontwerpen voor markante gebouwen die onze stad op de lijst kunnen zetten van steden die een bezoekje het meeste waard zijn.

Het hoogste gebouw van Nederland - en misschien wel van Europa - zou op Sloterdijk komen te staan maar de plannen liggen voorlopig in de ijskast omdat de markt voor nieuwe kantoorruimtes is ingezakt.

Zo'n enorm hoog gebouw (er was op gegeven moment sprake van een gebouw van ruim 200 meter hoog!) zou bijdragen aan de Amsterdamse skyline en het ongetwijfeld heel goed doen op toekomstige ansichtkaarten maar met zeker 1 miljoen vierkante meter aan leegstaande kantoren in Amsterdam.
Is het bijbouwen van nog meer werkplekken voor kantoorpersoneel economisch gezien misschien niet zo voordelig.

Meerdere vragen kunnen hier worden gesteld: willen wij de competitie aan met steden die bekend staan om hun skyline? En wat zou dat mogen kosten?
En verder is de vraag natuurlijk: willen wij wel (meer) toeristen in de stad?


acht reacties op "De skyline van Amsterdam"

JohnN
-1-  JohnN:
Klinkt voor mij als een raar pleidooi. Een skyline ontstaat, die stamp je niet even uit de grond.
Persoonlijk vind ik de skyline van de Pr.Hendrikkade gezien vanaf het ODE eiland een prachtig "Amsterdam beeld" - St. Nicolaaskerk en Schreierstoren met de andere torenspitsen op de achtergrond geven een onmiskenbare handtekening van de oude binnenstad. Verder: naast het Paleis stikt het van de markante gebouwen in de binnenstad: Centraal Station, Beurs van Berlage, Nieuwe Kerk, Magana Plaza voorheen hoofdkantoor ptt, voormalige Handelmaatschappij, gebouw De Bazel in de Vijzelstraat.
Wat moderne gebouwen betreft hebben we de Rembrandttoren en het Eye Museum. Dwaze ideeën als 200 meter hoge kantoortorens horen in de bureaula te blijven, liefst onder een dikke laag stof.
ReindeR Rustema
Ja, een skyline ontstaat. En deze hebben we te danken aan het feit dat gemeenten zelf geen belasting kunnen heffen en inkomsten uit grondverkoop gebruikten als alternatief. Dus slipt de ruimte tussen steden in de Randstad vol met kantoren die alleen met de auto bereikbaar zijn. Zodat iedereen weer in de file staat. Hoge gebouwen bij knooppunten zoals Sloterdijk zijn natuurlijk veel beter om openbaar vervoer-gebruik uit te lokken.
JohnN
-3-  JohnN:
Overigens vind ik het kenmerken van de skyline van NYC met de ''twin towers'' een invalide benoeming. Zo erg lang stonden die er nog niet.
De Skyline van NYC is al meer dan een eeuw lang het geheel van skyskrapers van Manhattan geweest, met als highlights het Empire State Building en het Crysler Building. Die skyline is ook niet zo even gemaakt maar in een proces gegroeid, waarin de trein en subway een grote rol hebben gespeeld. Het vrijheidsbeeld, hoe groot ook, staat ver in de baai, dat was aardig voor de linerpassagiers van vervlogen tijden maar sinds iedereen vliegt zijn er zat mensen die regelmatig in NYC waren maar nog nooit het vrijheidsbeeld (wat overigens een geschenk is geweest van Frankrijk) met eigen ogen bekeken.
Terrence
-4-  Terrence:
Dank voor jullie op- en aanmerkingen! Voor mij blijft de vraag: wil de stad Amsterdam meer of minder toeristen? Graag jullie mening!
Herbert
-5-  Herbert:
@Reinder Rustema, op zijn minst betalen de eigenaren OZB. En dat bedrijven graag aan de snelweg zitten, c.q. zaten heeft te maken met die debiele zichtlocaties en dat elke wethouder een monument voor zichzelf wil hebben. Maar het blijven non-descripte lege dozen. Wat mij betreft gebruikt de luchtmacht ze als oefendoelen.
Lenz
-6-  Lenz:
@Terrence: Het is maar wat je bedoelt met 'de stad Amsterdam': de gemeente ziet de toeristen graag komen, omdat ze gewoon veel meer geld opleveren dan de eigen inwoners. De rest van Amsterdam is het toeristisch geweld allang spuugzat.

Amterdam heeft al eeuwenlang, lang vóór New York, een prachtige skyline, helaas is die nergens meer goed te zien, behalve vanaf de hoge blokkendozen die langs het IJ zijn neergepleurd. De sierlijke kerk- en andere torens hoog boven het tapijt van antieke geveltjes, geaccentueerd door de koepels van Nicolaaskerk en het paleis, met in de verte de contouren van de zuidas: prachtig!
Karel
-7-  Karel:
150m is trouwens de maximale toegestane bouwhoogte in Amsterdam vanwege Schiphol dus Amsterdam zal altijd een laag dorp blijven.
Joep Schqrijvers
-8-  Joep Schqrijvers:
leuke vraag over de skyline.
Een van de mooiste skylines van modern Amsterdam, Zuidas, zie je als je over het Jaagpad fiets, langs De Nieuwe Meer, richting stad. Het water, het groen en daarbovenuit de torens van de Zuidas.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.