Home > > Sloop oude spoorbrug bij de Nieuwe Vaart

Sloop oude spoorbrug bij de Nieuwe Vaart

Sloop oude spoorbrug bij de Nieuwe Vaart

Een half jaar geleden waren er nog plannen voor een restaurant op die spoorbrug….


tien reacties op "Sloop oude spoorbrug bij de Nieuwe Vaart"

ReindeR Rustema
-1-  ReindeR Rustema:
Ik was ooit bij een deelraadsvergadering om in te spreken over iets en terwijl ik op mijn beurt wachtte zag ik een presentatie van Waternet waarom die brug weg moet. Het water door die vaart heeft een bepaalde capaciteit. Doordat er meer water afgevoerd moet worden door allerlei andere ontwikkelingen is het nodig om de obstakels te verwijderen uit het kanaal. Zonder die brug in dat kanaal gaat de capaciteit voor het afvoeren net een belangrijk beetje omhoog. Lekker technisch verhaal was het.
Arnoud
-2-  Arnoud:
Ik begrijp niet hoe een brug het water in de weg kan liggen.
Hans Frederiks
Het gaat ook niet om de brug zelf, die is boven het water, maar om de dikke pijler die in het water staat. Die zal het water wel tegenhouden. Geen idee hoeveel, jammer dat dat restaurant er niet gekomen is. Het is wel een mooi schouwspel, die man met die snijbrander.
Herbert
-4-  Herbert:
Treurig dit. 25 jaar geleden heeft het stadsbestuur die brug opgeknapt en laten liggen als herinnering aan de spoorse activiteiten daar. Het spoor over de Nieuwe Vaart leidde naar de elektriciteitscentrale op de Hoogte Kadijk en naar de douaneloods waar nu het parkeerterrein van Artis ligt.

Waternet wilde die brug gewoon weghebben. Eerst ging het om nautische redenen, dronken schippers wilden nog wel eens tegen die peiler aan varen, nu is het ineens om capaciteit voor het doorspoelen van de grachten. Alleen dat doorspoelen, om het vuile water in de grachten af te voeren, gebeurt sinds een tijdje niet meer omdat het water schoon genoeg is. Plus dat die brug er simpelweg 100 jaar daar zonder problemen ligt. Commercieel vervoer komt daar niet, op enkele rondvaartboot na, meer en de verkeersbrug die daarnaast ligt is een vaste brug worden.

Gewoon dom systeemdenken van Waternet onder het motto:"Geen brug is beter dan één brug." En het stadsdeel heeft geen notie van de geschiedenis van dat gebied.

Doodzonde, stelletje cultuurbarbaren.

Overigens zaten daar nog meer spoorgerelateerde bedrijven, Werkspoor en Van Gend & Loos bijvoorbeeld. Hier de situatie uit 1965 http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/..
ReindeR Rustema
-5-  ReindeR Rustema:
Ik herinner me uit de presentatie dat het niet ging om het doorspoelen van de grachten. Het ging om al het water wat stroomafwaarts naar beneden komt in combinatie met de neerslag in de omgeving zelf. Ik geloof dat dit ook te maken had met de trend dat mensen het gras uit hun tuintje halen en vervangen door tegels. Als veel mensen dat doen levert dat als het regent plots een boel extra water op. De Nieuwe Vaart is een knelpunt om dat heel veel daarop uitkomt. Kan iemand van Waternet het hier even komen uitleggen?
JohnN
-6-  JohnN:
@Reinder Rustema: Mensen die hun tuin asfalteren zijn geen tuin waard, zou eigenlijk verboden moeten worden op straffe van verhuizen naar een etagewoning.
Waternet
-7-  Waternet:
Hoi iedereen,
Het is inderdaad jammer dat we deze brug moesten verwijderen, maar de veiligheid van de omwonenden heeft natuurlijk prioriteit. De waterafvoerroute naar gemaal Zeeburg is namelijk erg belangrijk voor de waterveiligheid in Amsterdam en het achterliggende gebied, Amstelland.
In de route naar het gemaal zitten meerdere knelpunten die ervoor zorgen dat het water daar niet snel genoeg kan doorstromen. Daardoor heb je de kans dat het water te snel stijgt. Dit is de reden dat we dergelijke knelpunten, zoals de oude spoorbrug, moeten aanpakken.

Voor meer informatie kun je ook kijken op: https://www.waternet.nl/projecten/betere..

Groetjes Fabian,
Webcare Team
Waternet
Ed
-8-  Ed:
Als waternet nu eerst de sluis bij de Oosterkerk had verwijderd die sinds onheugelijke tijden een flessehals in de waterafvoer vormd, zou het argument van te snel stijgend water door opstakels heel misschien opgeld kunnen doen. Nu is het gewoon het wegslopen van een eventuele kosten post voor onderhoud in de toekomst. Industrieele geschiedenis past niet meer in een zich noemende dynamisch stad als Amsterdam. Jammer van de spoorbrug die velen met mij nog in aktieve dienst hebben gekend. Dag brug!
Herbert
-9-  Herbert:
Ik vind de reactie van Waternet echt onzin. Een paar meter verderop ligt de Dageraadsbrug. Ook die rust op een peiler midden in de vaart. Weer een eind verderop de spoorbrug. Dus het weghalen van die ene peiler zet echt geen zoden aan de dijk èn het is la meer dan 100 jaar goed gegaan.
Daarnaast water de boezem van het Amstelland niet af op het Markermeer maar op de boezem van het Noordzeekanaal.
Alleen in extreme omstandigheden spuit het gemaal bij Zeebrug op het Markermeer.
Waternet
-10-  Waternet:
Hoi Herbert,

Het klopt dat er nog meer van zulke palen/bruggen zijn. Er zijn al plannen om de andere bruggen te stroomlijnen voor een betere waterafvoer.
Ook klopt het dat wij gebruik maken van het Noordzeekanaal. Echter doen Hoogheemraadschappen Rijnland en Hollands Noorderkwartier dat ook. Wanneer het water in de Noordzee te hoog staat, wijken wij af naar het Markermeer.
Rijnland en Hollands Noorderkwartier kunnen dan met z'n tweeën gebruik maken van de volledige capaciteit en in Amsterdam houden we zo droge voeten.
Dat het al 100 jaar goed gaat, zijn we natuurlijk alleen maar blij mee, maar wij zien ook dat het één en ander, met name het waterpeil, aan het veranderen is.
In het verleden behaalde resultaten bieden helaas geen garantie voor de toekomst en daarom moeten er nu maatregelen worden genomen om zo de veiligheid in dat gebied te garanderen.

Groetjes Fabian,
Webcare Team
Waternet

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.