Home > > De evolutie van Zwarte Piet

De evolutie van Zwarte Piet

Je kunt natuurlijk van alles vinden over de manier waarop hij de zaken aanpakt, hoe hij de media benadert en zijn standpunt naar buiten brengt, maar als je even heel eerlijk bent naar jezelf, dan heeft hij eigenlijk wel gelijk. Ik heb het natuurlijk over activist en woordkunstenaar Quinsy Gario (wie kent hem niet?) en zijn plannen om voor eens en altijd voorgoed af te rekenen met één van de laatste Nederlandse kolonialistische bolwerken: Zwarte Piet. Zwarte Piet is namelijk racistisch, discriminerend en een kwalijk overblijfsel uit de tijd van de slavernij. En dus maakt Gario uiterst kekke, kleurrijke T-shirts met het opschrift 'Zwarte Piet is Racisme' en zet hij burgemeester van der Laan onder druk om de jaarlijkse Sinterklaasintocht af te blazen.

Stap even weg van de herinneringen uit je kindertijd en onderdruk je Nederlandse, chauvinistische sentimenten, dan moet je toch toegeven dat een luchtje zit aan het verhaal van de oude, wijze, blanke man die liefdevol waakt over zijn kudde van ondeugende, argeloze en vrolijk rondduikelende zwarte bengels, die zonder zijn straffe hand hulpeloos verloren zouden zijn. Tegenstanders van Gario, en dat zijn er nogal wat, schermen steevast met prachtige historische achtergronden over Moorse kooplieden, zwarte kraaien, middeleeuwse archetypes of Italiaanse schoorsteenvegers. Allemaal even valide en gespeend van racistische motieven. De huidige vorm van het Sinterklaasfeest stamt uit echter een periode waarin de meeste Nederlanders nog ernstig worstelden met de nadagen van de slavernij. En hoewel ik niet geloof in vermeende racistische, discriminatoire of koloniale motieven, is het helemaal geen gek idee om eens te kijken of het Sinterklaasfeest niet aan een upgrade toe is.

Maatschappelijke ontwikkelingen
Maatschappij en cultuur evolueren over het algemeen hand in hand en nemen daarin tradities mee. In de afgelopen veertig jaar legde Zwarte Piet zijn roe terzijde, evenals zijn slaafse houding, verloor hij zijn dikke rode lippen en z'n 'oversized' oorbellen, en schakelde hij van een karikaturaal brabbeltaaltje over naar plat Haags, rollend Hilversums of onversneden Brabants. Er is dus nog steeds alle ruimte en gelegenheid voor een verdere emancipatie van Zwarte Piet naar een vorm die bijdetijds is en niets van doen heeft met welke vorm van racisme of discriminatie dan ook. Het enige dat daarvoor nodig is, is de wil binnen de maatschappij om daarin te participeren.

Quinsy Gario heeft het echter niet over een 'door de tijd en maatschappelijke ontwikkeling achterhaald fenomeen', maar over racisme, discriminatie, kolonialisme en het moedwillig inperken van zijn grondrechten. Quinsy loopt liever met z'n T-shirts rond tussen onschuldige, feestvierende kinderen, strijdt met oneigenlijke argumenten (de vergunning zou niet op tijd zijn aangevraagd) tegen een traditioneel volksfeest en dient klachten in bij de Verenigde Naties vanwege racisme en discriminatie.

Wrang
Het wrange is dat Nederland zit te springen om mensen als Quinsy Gario: jong, gedreven, ontwikkeld en bereid om tegen de stroom in te zwemmen. Er is op dat gebied namelijk zat mis in Nederland. Ik denk aan sociale misstanden en ghettovorming in achterstandswijken, de achterstanden op 'zwarte' scholen, discriminatie op de arbeidsmarkt, het deurbeleid in veel horecagelegenheden, oerwoudgeluiden bij voetbalwedstrijden en het controlebeleid van de politie met betrekking tot donkere automobilisten. Het is niet voor niets dat de Raad van Europa Nederland onlangs op de vingers tikte omdat er te weinig zou worden gedaan aan racismebestrijding. En Quinsy Gario, ontwikkeld, welbespraakt en strijdbaar, richt zijn pijlen op een onschuldig kinderfeest omdat er een zwartgeschminkte figuur in rondloopt.

Als er één ding is duidelijk geworden in de afgelopen weken, dan is het dat Quinsy Gario met zijn methodes weinig draagvlak creëert, zelfs niet bij de mensen die bij een andere benadering bereid zouden zijn om de hand in eigen boezem te steken. Sterker nog, zelfs binnen zijn eigen achterban lijkt hij de handen nauwelijks op elkaar te krijgen. Misschien zegt het iets over mijzelf, maar bij mij bestaat dan ook het idee dat het Gario om iets anders te doen is: exposure.

Exposure
Quinsy Gario, mediagenieke mensenrechtenactivist en welbespraakt woordkunstenaar, staat ineens volop in de belangstelling, vertelt iedereen over zijn 'kunstproject' en dat zijn T-shirts nog steeds te koop zijn, mocht bij Paul & Witteman glimlachend opboksen tegen beroepscynicus Henk Westbroek en weet zich gelukkig dat zijn kunst, zijn boeken, zijn theaterproducties, zijn programma's en andere projecten landelijk 'in the picture' staan. Ligt het aan mij, Quinsy? Of is dit de reden dat je zo fanatiek bezig bent met kinderwerk, terwijl er zoveel meer ingrijpende issues spelen? Of ligt het misschien veel persoonlijker?

Als Quinsy in de media spreekt en hij zich niet bedient van termen als kolonialisme en vertrapte burgerrechten, vertelt hij hoe zijn moeder ooit op haar werkplek, in zijn bijzijn, door een 'grappige' collega werd uitgemaakt voor 'Zwarte Piet', een verhaal waarin ik de woede, de vernedering en het verdriet bijna kan meevoelen. Een verhaal waarmee hij heel even gevoelens van schaamte en sympathie bij me los maakt. Maar Quinsy, wie is dan de verantwoordelijke? Zwarte Piet, of de -helaas niet zeldzame- amoebe die vindt dat hij met z'n garnalenhersens een hele goeie grap heeft bedacht? En als het laatste het geval heeft, heb je dan niet een doel in handen waarmee je veel meer draagvlak en succes tegemoet kan zien? Ik bedenk alvast een slogan voor je: 'Het is niet de stok die slaat, maar de mens die hem vasthoudt.' En dat mag je van mij op een T-shirt zetten.


25 reacties op "De evolutie van Zwarte Piet"

JohnN
-1-  JohnN:
Twee A4tjes woorden, bovenop de vloed die al over dit onderwerp is uitgestort, daarom worden zo veel mensen hier moe van, ik ook. Er zijn landen, kleine (Israël bijvoorbeeld) en grootmachten (USA en Rusland bijvoorbeeld) die nu al jaren de VN, het internationale recht en zelfs de meest elementaire mensenrechten aan hun laars lappen. Maak je dáár nou eens druk over en niet over een kinderfeest met een zwart geschminkte bijfiguur, dat vrolijk wordt gevierd en waarbij niemand gedeerd wordt, niemand gewond raakt en zeker geen onschuldige doden vallen.
Ik ben niet dagelijks bezig met mijn voorouders, die 'dagloners' waren en erger me niet aan een voorstelling of film waarin zulke uitgebuite figuren voorkomen. Wel erger ik me aan de daders die VANDAAG dagloners uitbuiten, in arme landen en zelfs óók in Nederland. En ik werd in de West regelmatig op straat uitgescholden voor 'kaaskop', maar ik heb er geen trauma aan overgehouden.
Wie steeds een slachtofferrol speelt plaatst zichzelf altijd in de positie van de mindere. Ik heb meer respect voor wie een trotse houding aanneemt en van binnen klaar is met een ver verleden. Een Surinaamse vriendin raakte nooit uitgepraat over het slavernijverleden en hoe gediscrimineerd zij zich voelde. Daar breng je een tijdje begrip voor op maar op de duur komt het je de strot uit, daar is geen goedwillende meer tegen bestand. Vier het sinterklaasfeest met een zelfbewuste trotse 'zwarte piet' en hou de zeurpieten ver uit de buurt van de kinderen.
Weer veel woorden, toch weer emotie dus.
Arnoud
-2-  Arnoud:
Ik merk van verschillende kanten dat mensen met een kleurtje zich gekwetst voelden en voelen over een figuur als zwarte piet. Om die reden zou ik het ook niet zo heel erg vinden om zwarte pieten verschillende kleurtjes te geven (waaronder uiteraard ook zwart). Of we schilderen zebrastrepen op hun gezicht.
Hoe de historische achtergrond ook moge zijn, als we onze Surinaamse en Antilliaanse medelanders daar nu een plezier mee doen? Over een paar jaar is iedereen eraan gewend en dan iederéén gezellig aan het Sinterklaasfeest meedoen. Als blanken kunnen wij nu eenmaal niet beoordelen hoe diep bepaalde emoties zitten. We kunnen er van alles van vinden en zeggen dat ze niet zo moeilijk moeten doen, maar uiteindelijk is het allemaal emotie.
Persoonlijk heb ik veel méér moeite met een katholieke bisschop als kindervriend. ;-)
Of Quincy (ik heb hem nooit gezien) uit zuivere motieven handelt weet ik niet. Dat doet in de discussie ook niet ter zake. Want dat hij het misschien doet vanwege de aandacht voor zichzelf is in het debat een argument waartegen hij zich nooit kan verweren. Zoiets valt in de categorie: 'Je bent jaloers', 'Je kunt niet tegen je verlies' of 'Op de kast!'.
De kern van de zaak is: wanneer een groot deel van de donker getinte landgenoten moeite hebben met de figuur zwarte piet, zijn de blanke Nederlanders dan bereid hun daarin een beetje tegemoet te komen? That's all, feitelijk.
Boeroe
-3-  Boeroe:
En al is zwarte piet rascistisch, nou dan accepteren we toch dat we rascistisch zijn. Niet vechten, gewoon meeveren, Nederland is een rascistisch land. Zo opgelost en nu ophouden met zeiken.
Djong
-4-  Djong:
Nederland heeft een koloniaal verleden. Waarom zou je dat wegpoetsen?
Het huidige stereotyperen van zwarte pieten als stout, acrobatisch en soms een tikkeltje dom en chaotisch kun je racistisch noemen - racism light. Net zoals je de verstrooidheid en koppigheid van die oude Goedheiligman kunt wegzetten als ouderendiscriminatie. So what?
De Zwarte Pieten worden geaccepteerd zoals ze zijn en de Sint ook. Er worden geen Pieten gefolterd of ontslagen. Het stemrecht wordt hen niet ontnomen en ze hoeven ook geen katoen te plukken. En Klaas mag ondanks het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd gewoon blijven doorwerken.
Dus. Wat. Is. Nou. Het. Probleem?
JohnN
-5-  JohnN:
@Djong: Het probleem zit tussen de oren, zoals met alle emotionele problemen. De geschminkte zwarte piet heeft nog nooit een toeschouwer met een kleurtje kwaad gedaan en hij vermaakt alle kinderen van wit tot zwart, die hem allemaal tof vinden. Wie zich gekwetst voelt door iemand die hem niet kwetst noch de bedoeling heeft tot kwetsen heeft een probleem met zichzelf. Wie daarmee in het reine is is onkwetsbaar en heeft een zelfbewuste opstelling, die kan meewarig neerzien op de enkeling als eencellige die hem op straat voor 'zwarte piet' uitscheldt.
Meelij oproepen door in de slachtofferrol te kruipen is een zwaktebod, waar gelukkig veel Nederlanders met een kleurtje het over eens zijn. De actievoerders zijn een minderheid die zichzelf en andere gekleurde mensen geen dienst bewijzen. De slachtofferrol heeft klagers in het verleden geen windeieren gelegd en er is goed van geprofiteerd, maar die jaren zijn nu voorbij. Eigenwaarde telt en komt er wel, op eigen kracht.
Ik zet dan ook een groot ? bij het zelfmedelijden van Quincy, hij lijkt me te intelligent om zich met die huilers te willen vereenzelvigen. Het betrekken van de VN bij dit non-probleem is natuurlijk buiten elke proportie waarmee Nederland belachelijk wordt gemaakt voor het oog van de wereld.
Er zitten 30 onschuldige mensen vast in een grauwe cel in Moermansk, zullen we daarvoor eens aan de bel trekken bij de VN? Of gaan we liever de tijd doden met zwarte pieten?
pietje
-6-  pietje:
de oempa loempa's waren oorspronkelijk ook zwart, later in de heruitgave van het boek waren ze blank, maar in de film-versie zijn ze oranje...


tijd voor oranje pieten, of groene pieten, of paarse pieten?
JohnN
-7-  JohnN:
@pietje: Er zijn boekjes uitgegeven, generaties geleden, die inderdaad beschamend waren. Ik herinner me ook nog een verhaal uit mijn kindertijd - zeventig jaar geleden - over matrozen van de Oost-Indiëvaarders, die daarin over 'de liplappen' spraken 'die in de warme landen wonen'.
Dat vond ik - ik kon amper lezen - schandalig en ik herinner mij nog de plaatsvervangende schaamte.
Maar met vandaag de dag eisen via een VN aanklacht dat het sinterklaasfeest wordt afgeschaft, dat zie ik als een ontsporing van fijngevoeligheid. In alles steeds toegeven roept overvragen op. Kinderen van vandaag begrijpen het niet, ze leggen geen verband tussen dat fijne decemberfeest en historische slavernij - en hun plezier en voorpret mag niet worden verstierd. Daar zijn we nu al druk mee bezig, straks moeten hun sprookjesboeken ook nog op de brandstapel omdat ze niet door de censuur komen.
Ik ben allerminst een fan van M.P. Rutte, maar ik sluit me helemaal aan bij zijn laconieke uitspraak: ''zwarte piet is nu eenmaal zwart, daar kan ik niets aan veranderen''. Het heeft iets van de Victoriaanse tijd in Engeland, toen de tafels rokjes aan moesten omdat hun bolpoten teveel aan blote kuiten deden denken. It's all in your own mind, get rid of it.
Mr.More
-8-  Mr.More:
St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit!
Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kind slaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.

De betaalde baan "knecht" gaf deze kind slaven een onafhankelijke, zelfstandige status.

Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorsprong bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.

Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie."
locort1
-9-  locort1:
Ben het eens zeer met reactie van Mr.More (23 Oktober 2013 - 14.53 uur).
De bezorgde Opa
-10-  De bezorgde Opa:
Beste mijnheer Quinsy Gario
Slavenhandelaars kochten slaven bij lokale heersers, die vaak krijgsgevangenen,
maar ook hun eigen burgers aan de handelaars verkochten.
Waarom is er nooit bij deze Afrikaanse landen geklaagd over hun aandeel
En even wat anders mijnheer Gario, als je nu nog had geleefd in het land van je
voorouders (met de nadruk op als) en niet was overleden aan honger of een
vreselijke ziekte en zo dun dat je door een tl buis kon kruipen piepte je wel anders.
Ik heb medelijden met alle voorouders die door deze hel zijn gegaan, maar
om de kindervriend racistisch en discriminerend te noemen gaat mij te ver.
Voor onze gekleurde Nederlanders, blijf af en leer te leven met onze gewoontes
Ik verheug me al op de jaarlijkse Sinterklaas intocht met de kleinkinderen.
Aan de Nederlanders die het ook leuk vinden kom massaal naar het FEEST,
voor de tegenstanders lees het stukje van Mr.More.
Groetjes van een bezorgde Opa.

Edit redactie: Beste bezorgde Opa More, volgens de regels op AC is het niet toegestaan om onder meerdere namen/pseudoniemen te reageren. U riskeert dat uw reacties voortaan worden verwijderd.
Jan Wijma
-11-  Jan Wijma:
Ik schaam me er voor dat sinterklaas blank is. Kunnen we die ook geen ander kleurtje geven. Ik ben nooit slavenhandelaar geweest maar ben wel blank. Moet ik nou net zo gaan janken en zeuren als die zielige anti zwarte piet mafkezen. Zwarte piet zal nooit verboden worden en mocht het wel zo ver komen! Dan ga ik voor het eerst in mijn leven als zwarte piet de straat op.

Groetjes,
Zwarte pieten vriend
f.bol
-12-  f.bol:
UIt het feit dat we nu al weken oeverloos zeiken over dit verhaal, met een constante herhaling van argumenten, betekent maar één ding: wat hebben we het rijk.......
Herbert
-13-  Herbert:
@-Mr. More, je fantaseert er lustig op Los. Nicolaas is naar Myra gegaan en werd daar bisschop. Hij is nooit in Spanje geweest.
Van Turkse origine en de Turkse nationaliteit is ook geen sprake. Het grootste deel van Turkije viel toen onder het Byzantijnse Rijk en het idee van nationaliteit kwam pas in de 19e eeuw tot stand. Het Turkse volk kwam pas in de 10e eeuw in Turkije en Nicolaas leefde in de 4e eeuw. De Turken zaten toen nog in Noordwest China.

Het Sinterklaasfeest kent een lange traditie maar wel een traditie die in de loop van de tijd flink veranderd is. Zwarte Piet kwam pas in de 19e eeuw in het verhaal voor, ineens was er een paard en pakjesavond was pas van ver na de oorlog.
Eerst had Sinterklaas 1 knecht, nu zie je bij de intocht in Amsterdam enkele knechten.

Wil een traditie blijven dan moet die traditie zich aan de tijd aanpassen. Anders verdwijnt die traditie.
Suffie
-14-  Suffie:
In de vele, vele jaren dat ik als Zwarte Piet in optochten liep, bij bedrijfsbezoeken was en langs de huizen ging, heb ik mij altijd verre gehouden van welk stereotype dan ook en is er, ook in de gezinnen die mij inhuurden terwijl ze daar vanwege hun etnische afkomst eigenlijk problemen mee zouden moeten hebben, nooit sprake geweest van enige racistische of discriminatoire dissonantie.

In dat licht vind ik het wel degelijk van belang wat mensen beweegt om nu dit soort acties te houden. Iemand die zich oprecht ongemakkelijk voelt omdat hij ongewild gespiegeld wordt aan de rol van Zwarte Piet heeft wat mij betreft recht van spreken, daar moet je iets mee (wat niet betekent dat je de hele bups maar meteen moet afschaffen, er zijn andere oplossingen). Als je een traditie onder vuur neemt, puur om geldelijk, electoraal of publicitair gewin dan hebben we het over een oneigenlijke aanval op ons erfgoed en daar vertik ik het aan mee te doen.

Zonder de goeden te kort te doen (gelukkig best wel veel), zie ik het wel vaker dat mensen en organisaties die doorgaans alleen vooruit te branden zijn als er iets te feesten is, ineens de racisme- of discriminatiekaart trekken als daar een niet-relevant voordeel uit te trekken is, terwijl ze in de rest van de tijd hun achterban min of meer laten stikken. Hun goed recht natuurlijk, maar word dan niet boos als op weerstand stuit.

Overigens gaat het niet om de kleur van Zwarte Piet, maar om z'n rol in het geheel. Zwarte Piet kan heel goed bestaan in een meer gelijkwaardige setting, als we hem alleen maar een ander kleurtje, of andere kleurtjes, geven zitten we over tien jaar weer met de discussie dat 'andergekleurden' nog steeds een ondergeschikte rol spelen.
Jan Wijma
-15-  Jan Wijma:
Deze hele discussie werkt discriminatie in de hand. Als sinterklaas zwart was en piet blank zouden de blanken dan ook zo reageren? denk het niet. De kleurlingen die wat tegen zwarte piet hebben Hebben een probleem met zich zelf.
Jan Wijma
-16-  Jan Wijma:
Hoeveel mensen worden er bekend na dat ze net als Quinsy Gario strijden voor gelijkheid. Ik verdenk Quinsy Gario dat er voor hem andere belangen meespelen. En hij heeft gelijk want tegenwoordig mag je alles aangrijpen om bekend te worden. Positief of negatief Het maakt niet uit. Het brengt je voorspoed.
JohnN
-17-  JohnN:
Iedereen is publiciteitsgeil tegenwoordig. Prem en Quinsy: de één een opgewonden standje, de ander een minzaam glimlachje, dat op mij wat hooghartig overkomt. Dat geldt ook voor die VN mevrouw (vrijwillig onbetaald informant, let wel!). Al die pratende hoofden op het beeldscherm hebben uiteindelijk ook hun geldelijk belang in het achterhoofd.
Jammer van de mensen die werkelijk reden tot klagen hebben (een minderheid) dat zovele zich toch nog lieten meetrekken in de kringen van antipiet emoties. Met als gevolg een ongekende polarisatie. Een vriend van mij heeft al jarenlang een relatie met een Kaap Verdiaanse, het sinterklaasfeest is nooit een probleem geweest. Ook van bruine en zwarte mensen met andere nationaliteitswortels hoorde ik nooit iets van protest. De protesterende minderheid is vooral onder de ex-Surinamers en Antillianen te vinden. Het schuldgevoel tegenover hen onder de huidige NL generatie heeft sinds de dekolonisatie geleid tot ruimhartigheid toen de halve bevolking naar Nederland wilden komen. 'Slachtoffers' in de vierde of vijfde generatie zouden er goed aan doen om aan te leren gewoon Nederlander te zijn en niet een achter-achter kleinkind van een ex-slaaf uit het midden van de 19e eeuw.
Natuurlijk moet de tijd van slavernij en vooral de afschaffing ervan herdacht worden, maar dat is een heel andere zaak dan de uiting van gekwetstheid over een traditioneel Nederland en Vlaams kinderfeest.
De aanhoudende drang naar politieke correctheid wordt zo langzamerhand een keurslijf dat misbruikt wordt. De VN mevrouw zweept zichzelf op tot 'herstelbetalingseisen'. Ik weiger mee te doen in de haatcampagne tegen haar, maar haar functie zou haar verplichten eens de historie van het feest echt te bestuderen en daarnaast te onderzoeken hoe de financiële verhoudingen tussen NL en de West zijn geweest sinds de afschaffing van de slavernij. NL is beslist niet rijk geworden van het westelijke overzeese gebied en heeft langzamerhand meer dan genoeg gedaan in de vorm van hulp en aanvulling van tekorten als tegenprestatie voor de zwarte bladzijden in ons geschiedenisboek.
Arnoud
-18-  Arnoud:
@John: Ik ben natuurlijk geen expert op het gebied van de overzeese gebiedsdelen (zoals die vroeger heetten), maar ik meen toch op school te hebben geleerd dat Nederland rijkelijk allerlei grondstoffen als hout (Bruynzeel), bauxiet en goud uit Suriname heeft weggesleept. Dus waarop baseer je de stelling dat Nederland beslist niet rijk geworden is van de westelijke overzeese gebiedsdelen?
Herbert
-19-  Herbert:
De discussie wordt onfatsoenlijk gevoerd. Niet meer met argumenten maar met geweld, lees dit trieste verhaal waarbij niet de dader maar het slachtoffer wordt afgevoerd.
http://gerritdeheus.wordpress.com/2013/1..
Arnoud
-20-  Arnoud:
@Herbert: dank je voor de link. Heb hem meteen maar even op Facebook gedeeld. Tjesus, wat kunnen sommige Nederlanders toch hysterisch tekeer gaan.
Theo
-21-  Theo:
Zonder te verzanden in de ontstaansgeschiedenis van het Sinterklaasfeest; Niemand laat zich graag door een vreemde vertellen wat hij doen en laten mag.
Zeker niet als het een eeuwenoud volksfeest in eigen land betreft.
Maar als het bijvoorbeeld de praktijken van de Islam in den vreemde aangaat, trekt men de handen af.
Want dat zijn onze zaken niet, en zij beschikken wel over het recht om zichzelf te ontwikkelen zoals het hun belieft. Wat moet het heerlijk zijn over zo'n recht te beschikken.
Vreemd, die dubbele standaard. En alweer een schaduwzijde van de multikul.
JohnN
-22-  JohnN:
@Arnoud (18): Inderdaad hebben we allemaal in de na-oorlogse jaren op school geleerd hoe belangrijk een gebied als Suriname was vanwege rijkdom aan delfstoffen en spaarzame mineralen. Het doel van deze aardrijkskundeles was vooral te benadrukken dat het voor de toekomst van belang zou zijn vast te houden aan ons westelijke'overzeese gebied'. Dit zegt echter niets over de revenuen die de Nederlandse staat en gemeenschap heeft genoten van Suriname. Ten tijde van de plantages in de eerste helft van de negentiende eeuw brachten deze nauwelijks winst op, waren alleen rendabel vanwege de lage arbeidskosten. Na de afschaffing waren de plantages vrijwel alle noodlijdend en raakten in verval. Nihil winst. Pas in de jaren 60 deed Nederland een serieuze poging met de ontginning van bosgebieden in het binnenland om rijstbouw van de grond te krijgen, ik heb dat met eigen ogen gezien. Het werd allerminst een doorslaand succes. Niet te vergelijken met de potentie van de eeuwenoude plantagebouw in het voormalig Nederlandsch Indië.
Het belangrijkste product voor Suriname was veeleer het bauxiet, dan van begin 20e eeuw (na de slavernij afschaffing dus) is uitgevoerd door Alcoa. De Amerikanen dus hebben daarvan voornamelijk de vruchten geplukt. Ook het latere Suralco draaide onder een meerderheidsbelang van Alcoa dat een geweldige spurt maakte in productie en winstgevendheid tijdens de tweede wereldoorlog toen het grootste deel van de geallieerde luchtvloot gebouwd werd met aluminium uit Surinaams bauxiet. Voor de bevolking van Suriname was het een verlossing uit de armoe na de teloorgang van de plantages. Maar nog voor de onafhankelijkheid waren de mijnen in Moengo al vrijwel uitgeput. Het meest recente contract met Billiton is aan Bouterse opgezegd in 2010 toen het duidelijk was dat ook de mijnen van het Bakhuysdistrict niet rendabel zouden blijven.
Wat de goudwinning betreft, ook dat is geen succesverhaal voor het Nederlandse gouvernement. Duizenden Marrons (vrije voormalige slaven en vluchtelingen uit de slaventijd) zijn het binnenland in getrokken om meestal op eigen houtje goud te gaan zoeken in de rivierbeddingen. Het centraal gezag heeft hier weinig tot geen invloed op gehad, de handel in nuggets was geheel in handen van dubieuze tussenhandelaren, die er aan verdienden, de arme mijners niet en het gouvernement evenmin. Bouterse is nu van plan om de goudwinning nieuw leven in te blazen als compensatie voor de verloren inkomsten uit de bauxietwinning. Voorlopig dreigt het alleen maar op nieuwe milieuvervuiling uit te draaien, maar wie weet.. lukt het hem om een goed gereguleerde goudwinning van de grond te krijgen die niet tot verdere belasting van het milieu met zware metalen leidt.
Blijft alleen de houtkap in opdracht van Bruynzeel. Daar is inderdaad aan verdiend. Maar moeten de Nederlandse burgers - niet aandeelhouders van Bruynzeel - daarom nu geld bijeenbrengen voor 'herstelbetalingen''? Echt, Suriname is een hoofdpijnbezit geweest en nog, als je de balans opmaakt.
O ja, de Duitsers hebben nog iets te vorderen van ons: we (de gouverneur in Paramaribo) hebben in 1940 alle bijna 100 Duitse inwoners van Paramaribo zonder vorm van proces gedurende de hele oorlog geïnterneerd in een kamp bij Zanderij. Als we oude rekeningen willen vereffenen is er overal nog van alles te vinden! Over het einde van de Billiton bauxietmijn http://nos.nl/audio/11955-bedrijf-stopt-..
JohnN
-23-  JohnN:
@Herbert (19): Bedankt voor de link naar de pagina van de fotograaf op het Malieveld.
Ik was al niet van plan de 'piet-itie' mijn steun te geven vanwege het ondergeschikte belang in het licht van alle werkelijk grote misstanden waar de VN mee te maken heeft. Maar na lezing van het artikel over het wangedrag van een menigte op het Malieveld jegens een vrouw uit West Papoea heb ik onmiddellijk mijn steun gegeven aan 'stop de slow-motion genocide in West Papoea'. Dat we ons nu weer bij de hoofdzaken bepalen en natuurlijk straks ook sinterklaasvieren ieder op z'n eigen manier. Omdat we ons nu eenmaal niet altijd kunnen bezighouden met kommer en kwel.
Arnoud
-24-  Arnoud:
@John: hartelijk dank voor deze uitgebreide reactie. Zeer informatief!
JohnN
-25-  JohnN:
(19) (22): Van der Veer is nu net op Radio 1: In reactie op de storm berichten Amsterdam, brandweer dringend advies in huis te blijven (1 dode en 1 zwaar gewonde op de Herengracht, 1 dode Sarphatipark) "Het is mooi als de weeralarmen ook eens een keer uitkomen". Vervolgt over het incident op het Malieveld: "Gerrit de Heus moet gewoon zijn werk doen". Hij lijkt hiermee te suggereren dat De Heus eerst die Zwartepiet-demonstranten die Papoeavrouw rustig had moeten laten meppen en alleen foto's maken? Wat is dat voor een mens die Van der Veer? Lijkt me niet de mentaliteit voor de nieuwe 'participatie-maatschappij'.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.