Home > > Het is een vreemdeling zeker

Het is een vreemdeling zeker

Reljong bij tv-optreden.

Vorige week was er ophef in de Rivierenbuurt. Daar heeft een buurthuis in de Vechtstraat (what's in a name) te lijden onder het ongenoegen en de terreur van een groep jongens. Van Marokkaanse afkomst, stond erbij in de krant. In de huidige racismediscussie is het waarschijnlijk belangrijk voor de lezers om te weten welke etnische groep alle foute opmerkingen aan zichzelf te wijten heeft. Dan is het vanzelf geen racisme meer, maar gewoon vrijheid van meningsuiting. Maar dit terzijde.

Een van de Marokkaanse jongelingen was op televisie verschenen en maakte vol bravoure nog een aantal van die super-irritante hormoongestuurde puberopmerkingen, waarmee je direct elke brave burger op de kast krijgt. En dus kwam ook de stadsdeelvoorzitter in het geweer en komt er cameratoezicht.
Na zo'n bericht gaat op bepaalde internetfora dan direct de beerput open en daarbij vergeleken is zo'n Marokkaans buurt-ettertje dan ineens een toonbeeld van beschaving.

De angst voor het vreemde en de vreemdeling zit denk ik bijna evolutionair ingebakken in de mens. Het is zelfbescherming, een verdediging van de veiligheid van de eigen groep.
Echt racisme wordt het pas wanneer een etnische groep institutioneel en georganiseerd wordt onderdrukt, beroofd van rechten, wordt vervolgd of vermoord. Gordon-'humor' is nauwelijks racisme te noemen. Het is platte flauwheid met een baard van hier tot Peking.

Ik heb de afgelopen weken in de Zwarte Piet discussie heel wat tenenkrommend gemoraliseer zien langskomen. Op de opiniesite De Joop is er geen 'opiniemaker' meer te vinden die niet zijn of haar licht over Zwarte Piet heeft doen schijnen. Want zelf zijn zij uiteraard helemaal niet racistisch. Ook niet op de manier van Gordon.

Huichelachtig natuurlijk. Iedereen heeft dat 'kleine racisme' in zich. Als je bijvoorbeeld in de Rivierenbuurt of de Diamantbuurt woont en al tijden last hebt van een stel kut-Marokkaantjes in je portiek, komt op enig moment die volslagen incorrecte oprisping van etnische weerzin bij jezelf naar boven.
Echt, je kunt erop wachten, ook als moreel correcte meningenschrijver voor De Joop.
De uitvinder van de term kut-Marokkaantjes, Rob Oudkerk, schrijft trouwens óók voor De Joop. Hij is nog nooit voor racist uitgemaakt. Maar eerlijk is eerlijk: als Gordon het is, is Rob het ook.

Temidden van de overvloed aan dagelijks nieuws is de verleiding groot om ons door allerlei lokale incidenten de gordijnen in te laten jagen en daar als het even kan een etnische draai aan te geven. Want het zijn immers 'altijd dezelfden'. Ik pleit ervoor om het roer mentaal een beetje om te gooien en ons te laten inspireren door de positieve dingen in de stad. Dat is beter voor het levensgenot en de bloeddruk.


vier reacties op "Het is een vreemdeling zeker"

wk
-1-  wk:
Ik betwijfel of die vervelende pubers uit Marokko afkomstig zijn. Deze knulletjes zijn waarschijnlijk even vaak in Marokko geweest als jij en ik.
Gebruik nou het woord Amsterdammer voor iemand die uit Amsterdam afkomstig is en Marokkaan voor een inwoner van Marokko.
"vol bravoure nog een aantal van die super-irritante hormoongestuurde puberopmerkingen, waarmee je direct elke brave burger op de kast krijgt." .... Dat zal niet voor het eerst zijn, en ook niet voor het laatst. En daar kan de islam, of koning Hassan nou even niks aan doen.
We hebben het hier over vervelende Amsterdammertjes.
In den Haag hebben ze al een tijd terug geprobeerd om het voortaan te hebben over "Hagenees (tussen haakjes: met roots in land X) " en zo.
Maar ja: kranten gebruiken liever het kortste woord in de kop. En veroorzaken dus zelf dat stigma.
Arnoud
-2-  Arnoud:
@wk: Natuurlijk zijn het gewoon in Amsterdam geboren jongens. Het wordt echter steeds gebruikelijker om in krantenberichten de etnische achtergrond erbij te vermelden. Ook de knapen zelf zien zich waarschijnlijk als Marokkaanse Amsterdammer. Dat doen Marokkaanse Nederlanders wel vaker. Zo afficheert schrijver Abdelkader Benali zichzelf op Facebook als Marokkaans-Nederlandse auteur:
Présentation par l’auteur Maroco-Néerlandais Abdelkader Benali de "Bad Boy", son dernier roman, ce mercredi 11 décembre à 19h00 au NIMAR.
Niet als Nederlander of Nederlands-Marokkaans auteur. Er is ook niets op tegen, zo werkt dat nu eenmaal.
wk
-3-  wk:
@Arnoud: ... zo werkt dat nou eenmaal ....
Dat zie ik óók wel gebeuren. Maar op dé manier door blijven gaan - dan verandert er ook nooit iets in de achterstandspositie van die (klein)kinderen van, inderdaad, (ex-)ingezetenen van het koninkrijk Marokko.
Kijk eens naar de manier waarop we nu geen/ minder last heben van Molukkers en Indo's: We spreken ze nu (hopelijk) minder aan ls 'vreemde' groep. (Ja, ik ben zelf een kaaskop).
Integreren gaat langzaam, maar je moet er tenminste wèl een keertje aan begínnen.
In krantenberichten bijvoorbeeld.
En dát het met horten en stoten gaat: Ken je het voorbeeld Aboutaleb? Niet Ahmed A. - daar zit het wel goed mee. Maar zijn zoon - die werd me (volgens een interview met zijn vader) toch nogal vaak aangezien voor wéér zo'n lastige tweede-generatie-allochtone puber. Dat was-ie op die leeftijd vast ook wel . Maar hoe hij door de autochtone hollanders tegemoet werd getreden was nìet meer op de vriendelijke jaren-zeventig-manier. Je zou er als vanzelf nog radikaal van worden ...
Uit 'indische kringen' hoor je nu ook vaak dat ze, nu veel meer dan vroeger, als gekleurd-dus-gevaarlijk worden behandeld.
.... Daar zit ik me nou tòch weer uit te drukken in etnische groepen ....
Moeten we niet doen.
JohnN
-4-  JohnN:
Toevallig zat ik laatst voor een aantal ''derde generatie Nederlanders'' (kinderen van mijn eigen familie) uit te leggen hoe hun voorgeslacht leefde. Het lijkt me namelijk nuttig om hen kennis te laten nemen van de ervaringen van die vroegere generatie waar zij toch van afstammen. .
De analogie met de problematiek die nu op bredere schaal speelt valt me op.
Ik stam af van twee families uit dorpen ten noorden van Amsterdam. Hemelsbreed woonden ze eigenlijk allemaal heel dicht bij elkaar, er zat op zijn hoogst een paar kilometer tussen. Maar er was een breed water tussen het ene dorp en het andere. Mijn moeder kwam van de ene kant waar het dorp verdeeld was in buurten naargelang de kerk waar ze naartoe gingen. Mijn vader kwam van de overkant, waar de meeste industrie was en de ongelovigheid in de meerderheid. Op zomeravonden en in de weekends verzamelden zich ''kut-jochies'' aan beide zijden op de opritten van de brug. Wee degene die probeerde de banden met een meisje van het dorp aan de overkant aan te halen. Zijn poging zijn verliefde hart te volgen eindigde vrijwel zeker in een zwempartij. Het mag nog een wonder heten dat mijn ouders elkaar kregen. Succesvolle veroveringen liepen vaak de volgende week uit op een groot groepsgevecht tussen de twee partijen. Soms trok een groep de brug over om zich in het andere dorp te buiten te gaan aam baldadigheid en vandalisme.
Nu, twee generaties verder, is er niemand die er nog aan denkt, de dorpen zijn verenigd in 1 gemeente, waar de jeugd van heinde en verre samenkomt en samen uit gaat. Naar de kerk gaan ze allang niet meer.
Ik zal het misschien niet meer meemaken, maar er komt een dag dat de racisme kaart nergens meer kan worden gespeeld. Als echter de onrust nog een tijd blijft duren komt dat meer door verschil in welvaart dan verschil in kleur.
Nou jij, Theo, waar ben je? Ik mis je al een poos.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.