Home > > Weg met de snorscooter!

Weg met de snorscooter!

Foto: Arnoud de Jong

Burgemeester van der Laan sprak afgelopen zondag ferme taal: snorscooters moeten naar de rijbaan en er moet een helmplicht komen. Andere burgemeesters van de grote steden vallen hem hierin bij. Alleen de minister van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz (enzovoort en VVD) stribbelt nog tegen. Zij vindt dat de burgemeesters eerst maar eens moeten gaan handhaven. En zo moeten we weer eens zuchtend toezien hoe bestuurlijk Nederland verstrikt zit in z'n eigen regels.

Voor de veiligheid van de fietsers is het goed dat snorscooters naar de rijbaan verkassen. Ze rijden namelijk veel te hard. Harder dan toegestaan. Hier heeft de minister een punt: ga maar eens handhaven op die snelheid. Ze mogen 25, ze rijden 47.
Hoe is het trouwens mogelijk dat er überhaupt snorscooters verkocht worden die zo hard kunnen? De maximaal toegestane afstelling is 30 km per uur. Moet er niet al bij de bron worden gehandhaafd: de scooterdealer? Maar op dat punt laat juist de minister het afweten. In dit geval zal het wel de Minister van Economische Zaken zijn die hierover gaat. Maar dat is Henk Kamp en die is óók van de VVD. En men kent het credo van de VVD: kom niet aan de ondernemer!

In Amsterdam voelde verkeerswethouder Eric Wiebes ook niet veel voor het verplaatsen van de snorscooter naar de rijbaan. Het snelheidsverschil tussen de auto en de snorscooter zou te groot zijn en dus gevaar opleveren. Een kiene Paroollezer rekende hem in een ingezonden brief voor dat het snelheidsverschil tussen een fietser (18 km per uur) en een snorscooter (47 km per uur) groter is dan tussen een snorscooter en een auto (50 km per uur).
Het zal wel toeval zijn, maar ook Eric Wiebes is van de VVD. De VVD vindt denk ik dat de rijbaan uitsluitend is voorbehouden aan het autoverkeer. Elk ander vervoermiddel dat daarop wordt toegelaten is pure autopesterij.

De snorfiets en daaruit voortvloeiend de snorscooter bestaat sinds 1974. Hij werd populair omdat je geen helm op hoeft. Dat is belangrijk, want je haar gaat niet plat zitten. Behalve natuurlijk als je met 47 km per uur met je kop op het wegdek klapt, maar dat risico neemt men voor lief.
De snorscooter is een symbool van de typisch Nederlandse bestuurlijke lamlendigheid: wél omgeven met allerlei regeltjes, maar vervolgens nauwelijks handhaven. En zelfs áls er wordt gehandhaafd, gebeurt dat nog halfslachtig. Een snorscooter die veertig haalt op de rollenbank wordt heus niet uit het verkeer genomen.

Ik zeg: alle snorscooters gewoon tot brommer verklaren, helm op en naar de hoofdrijbaan. Probleem opgelost.


zeven reacties op "Weg met de snorscooter!"

Walther
-1-  Walther:
Waarom niet de parkeermogelijkheden beperken? Dat heeft ook bij de auto en het autobezit in de stad gewerkt. Alleen nog maar scooters en brommers op daarvoor bestemde parkeerplekken. Moet je eens zien hoeveel mensen de scooter weer inruilen voor een fiets of OV.
JohnN
-2-  JohnN:
Tja, leve de markt! Ik merk telkens dat er door onze ministers import wordt toegelaten van dingen waarvan tevoren niet de gevolgen overwogen zijn. Naast dit probleem loopt er nu een propaganda voor oude mensen die op een fiets met elektrische hulpmotor rijden. Om hen aan te sporen om met een helm op te gaan fietsen, want het aantal hoofdletsels onder fietsende ouderen neemt toe. Tegelijk mag iedereen zonder hoofdbescherming naar hartenlust op dingen 47 km/u rondscheuren. Stel nu eerst maar gewoon een helm verplicht voor alles brommers zowel als scooters. En handhaven. Dan vallen er gelijk een heleboel af. Want zo'n helm is soms een hele last, als je eenmaal op je bestemming bent
J.A. de Rooij.
-3-  J.A. de Rooij.:
ik stel voor dat de handelaren en fabrieken worden aan gepakt ook die onderdelen verkopen voor het opvoeren. desnoods verbieden. het is verleidelijk om die dingen op te voeren en als je gepakt woord brommer /scooter kwijt dat was vroeger ook zo.
JohnN
-4-  JohnN:
Het verkeersboete beleid van de overheid is er al jaren niet meer op gericht om beter verkeersgedrag te bevorderen. Het arbeidsintensieve van handhaving is geleidelijk afgeschaft ten faveure van gemakkelijke goeddeels automatisch inbare inkomsten, zoals registraties van kleine snelheidsovertredingen in het snelverkeer, overschrijding van parkeerduur etc., die zoden aan de dijk zetten voor het primaire doel: bijdragen aan het moeizaam streven om de begroting sluitend te maken.
Herbert
-5-  Herbert:
@ J.A. de Rooij, was het maar zo dat je net zo bij het oude opvoeren andere spullen moest kopen. Bij een snorscooter wordt nu juist geknepen. En als je die begrenzer weghaalt gaat hij 50.

En Arnoud, er wordt wel geschermd met het grote verschil in snelheid, ik ken maar weinig wegen binnen de Ring waar je 50 km/h kàn rijden met de auto.
Mijn idee is dan ook om de snorscooter binnen de Ring naar de weg te verbannen en buiten de Ring op het fietspad te laten. Buiten de Ring zijn de meeste fietspaden vaak ook breder. Die zijn ook als fietspad aangelegd. Binnen de Ring is er gewoon een stuk van de weg afgeknabbeld.
Wil OMA-Amsterdam
De snorscooter die alleen een begrenzer heeft zou nooit een goedkeuring moeten krijgen als snorscooter. Maar als de politie iedere berijder, waarvan ze vermoeden dat de snorscooter harder dan het toegestane maximum kan, even meeneemt naar het bureau om even de identiteit en de verplichte WA verzekering te checken (en daar mogen ze gerust de tijd voor nemen) dan denk ik dat het gauw gedaan zal zijn.
Libel
-7-  Libel:
Ik vind dat er inderdaad iets moet worden gedaan aan de asociale en veel te hard rijdende (opgevoerde) snorfietsen en scooters. Die vaak ook nog zonder rijbewijs en verzekering rondrijden. Zij zijn in overtreding en moeten worden aangepakt.
Maar als je een helmplicht gaat invoeren en alle snorfietsen en scooters naar de rijbaan gaat verplaatsen dan los je echter het probleem niet op.
Want A) de opgevoerde rijders zijn nog steeds in overtreding (het is dus raar dat je dus maar een nieuwe regel gaat verzinnen maar hun gedrag/overtredingen daarmee eigenlijk gedoogd!)
en B) het is totaal onverantwoord om de rijders die niet opgevoerd zijn en dus maximaal 25 km/u rijden te verplichten zich tussen verkeer te begeven dat 2 x zo hardt rijdt! En daarmee benadeel je ook weer de automobilisten omdat je hen ook weer ophoudt met je 25 km/u...!

Zelf heb ik een elektrische scooter die niet is opgevoerd en maximaal 25 km/uur rijdt. Hij is compact, niet vervuilend en ik hou me aan de regels. In plaats van dat elektrisch rijden beloond/gestimuleerd wordt, word ik dus eigenlijk bestraft en in gevaar gebracht door mij verplicht tussen de stinkende auto's te laten rijden?! Wat klopt hier niet aan dit plaatje?

Ik zou dus willen pleiten voor het aanpakken van overtreders i.p.v. iedereen over 1 kam te scheren. Ga inderdaad maar handhaven op snelheid! Dat moet toch niet zo moeilijk te bewerkstelligen zijn? Flinke boetes voor te hard rijders en/of inname van opgevoerde voertuigen, nu is men vogelvrij!

Als laatste wil ik nog opmerken dat verkeer in Amsterdam in het algemeen aandacht verdient. Dus niet alleen scooters. Ook overige deelnemers vertonen asociaal gedrag. Bijvoorbeeld fietser die met hun telefoon aan het spelen zijn of gewoon doodleuk doorfietsen als je bij een zebrapad oversteekt! Om nog maar te zwijgen over de asociale taxi-chauffeurs en vervuilende en lompe touringcar- en toeristen hop-on-hop-off bussen en weet ik veel wat nog meer!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.