Home > > Brisante Marokkaanse criminelen in Wolf (2013)

Brisante Marokkaanse criminelen in Wolf (2013)

Filmrubriek

Filmposter

Een kickbokser moet sterker, gehaaider en gemener zijn dan zijn opponent. De wet die binnen de boksring geldt is als de wet van de straat, een overstap naar de onderwereld is daarom gevaarlijk snel gemaakt.

Wolf is na Rabat (2011) de tweede film van scenarist en regisseur Jim Taihuttu. Rabat schetste een rooskleurig beeld van drie allochtonen jongeren op een bedevaarstroute naar Marokko. Wolf is daarentegen een keiharde film over het kleurloze bestaan van kansarme allochtonen die alles behalve op het rechte pad blijven. Juist hierdoor vormt het een prachtige tegenhanger van Rabat.

Een goed voorbeeld doet volgen want de inspiratie voor deze film ligt evident bij de klassiekers binnen het misdaadgenre, met name Scarface (1983) en Heat (1995). De filmstijl doet sterk denken aan films als Raging Bull (1980) van Martin Scorsese en La Haine (1995) van Mathieu Kassovitz.

Doordat de film in zwart-wit is gedraaid krijgt het kleurloze bestaan en de grauwe stadse omgeving waar de jongeren wonen meer nadruk. Hoewel Wolf hoofdzakelijk is gefilmd in de Utrechtse wijk Kanaleneiland, heeft deze urbane omgeving een nondescripte uitstraling en doet nog het meest denken aan de troosteloze uitstraling van de Franse Banlieues. Door het universele karakter van deze locaties verheft dit de stad bijna tot een abstract gegeven waardoor de film zich in elke andere denkbare stad zou kunnen afspelen. Iedere stad kent de wonden waar in Wolf zout in wordt gestrooid. Het zou mij een goed idee lijken, juist voor een Nederlandse film met een universeel thema als Wolf, om scènes voor een fictieve stad in verschillende grote Nederlandse steden te draaien zoals bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Regisseur Christopher Nolan nam voor zijn Dark Knight-trilogie scènes op in onder andere New York, Chicago en Los Angeles om zo gestalte te kunnen geven aan de fictieve stad Gotham City. Een fictieve filmstad wordt op deze manier gevormd door een collage van verschillende karakteristieke stadselementen.

Scene uit de film Wolf

[Klik voor hele afbeelding]

De kerngedachte van Wolf is dat kansarme jongeren (met name de Marokkaanse diaspora) de keuze hebben om voor het juiste pad te kiezen. Ze moeten het echter wel zelf doen en hiervoor is naast het kunnen weerstaan van de criminele wereld veel kracht, karakter en doorzettingsvermogen nodig. Een ding staat vast: om een goed voorbeeld en boegbeeld te zijn voor de jonge Marokkaanse diaspora, moet je respect afdwingen door keihard werken.

De film speelt op een interessante manier met het vertoog rond allochtonen en de verwachting van de toeschouwer. Een voorbeeld is de scène waarin Majid te laat komt op zijn werk bij de bloemenveiling. De opzichter geeft hem direct een keiharde waarschuwing en confronteert hem met de consequenties van zijn gedrag. De toeschouwer zal aanvankelijk denken dat er oneerlijk streng tegen een hardwerkende allochtoon wordt opgetreden en daaruit de conclusie trekken dat het niet gek is dat hij het criminele pad zal verkiezen boven hard werken. In de daaropvolgende scène moet hij zich moet verantwoorden tegenover zijn hulpverlener (Jacob Derwig). Hiermee komt het vijftig pagina’s tellende criminele verleden van Majid aan het licht. Hij belooft Majid dat als hij hard werkt, de bloemenveiling hem hoogstwaarschijnlijk alsnog zal aannemen. Zijn antwoord hierop is onverschillig: "Ik zie niemand daar ’s ochtends zijn dikke auto parkeren hoor!"

Zijn eerste optie om meer geld te verdienen is door zijn talent als kickbokser te benutten. Op aanraden van zijn vorige werkgever brengt hij een bezoek aan kickbokstrainer Ben (een geweldige rol van Raymond Thiry). Majid bewijst zich als een vechter van staal en Ben beloofd een kampioen van hem te maken. Net als zijn hulpverlener stelt trainer Ben één voorwaarde: ga je in je vrije tijd weer zakjes coke pakken dan steek ik geen energie meer in je toekomst en lig je er onmiddellijk uit. Anders dan zijn hulpverlener spreekt Ben de taal van de straat en lijkt Majid wel ontvankelijk voor de eisen en voorwaarden die hij stelt.

Scene uit de film Wolf

[Klik voor hele afbeelding]

Na zijn eerste wedstrijd wordt Majid door een Turkse maffiabaas (Cahit Ölmez) gevraagd om te helpen bij een klus die veel geld oplevert. Hierna gaat het snel bergafwaarts met zijn moreel kompas. Het vertrouwen van trainer Ben in de toekomst van Majid als kickbokskampioen daalt tot een dieptepunt. Ook zijn vriendin Tessa (Bo Maerten) en zijn maat Adil (mooie rol van Chemseddine Amar) vormen geen bakens in zijn leven. De enigen die hem op het rechte pad pogen te houden zijn de hulpverlener en zijn ouders. Zijn vader, die als gastarbeider dertig jaar lang door weer en wind naar zijn werk ging om keihard te werken voor een eerlijk bestaan, veroordeelt het criminele gedrag van zijn zoon Majid en het verkeerde voorbeeld dat hij zijn jongere broertje geeft. Zal hij zijn vader trots maken door zijn dromen te verwezenlijken, of zal hij weer naar de onderwereld afdalen?

Wolf getuigt van stijl en is een voorbeeld voor de Nederlandse film. De uitzonderlijkheid schuilt in de buitengewone filmstijl, goede regie en het goede acteerwerk. Er is bij de acteurs geen overacting te bespeuren en de tekst wordt voor de verandering op een realistische manier uitgesproken en niet onnatuurlijk 'opgelezen'. Dit is mede te danken aan de repetities van regisseur Taihuttu met de acteurs en hoe hij ze de ruimte geeft om het script aan te passen aan wat het beste werkt. Wolf zal door het keiharde en confronterende realisme de adrenaline doen stijgen en mede door het uitzonderlijke einde blijven hangen in het hoofd van de toeschouwer.

Uitgebracht op dvd en Blu-ray door distributeur Just Bridge Ententainment.


negen reacties op "Brisante Marokkaanse criminelen in Wolf (2013)"

Theo
-1-  Theo:
Blijft de vraag waarom kansloze Hollandse jongeren dan wel massaal uit de criminaliteit kunnen blijven en genoegen nemen met zwaar werk voor een hongerloontje.

Ach, zou het dan toch gewoon een kwestie van cultuurnormen zijn?
JohnN
-2-  JohnN:
Het lijkt me een interessante film. Ook interessant om eens te onderzoeken hoe de bevolking van gelijke afkomst er naar kijkt.
Cornelis
-3-  Cornelis:
Blijft de vraag waarom Hollandse/ westerse jongeren dan wel ondanks een dik bank, woonstichting salaris van vele malen de Balkenendenorm toch nog meer moeten binnenhalen. Als ze dan daarvoor verantwoordelijk worden gesteld krijgen ze nog een gouden handdruk mee.
Ach zal wel gewoon een kwestie van cultuurnormen zijn
Suffie
-4-  Suffie:
Theo, misschien zou je voor het antwoord eens naar die film moeten kijken.
Arnoud
-5-  Arnoud:
@Theo: Hollandse kansloze jongeren die massaal uit de criminaliteit blijven? Waarop baseer je dat? Ook Marokkaanse jongeren blijven massaal uit de criminaliteit. Maar die vallen niet op. Let bijvoorbeeld maar eens op wie al die pakjes voor TNT-Post bezorgen tot 's avonds laat. Of de pizza's. De jongens die de vakken vullen in de supermarkt. Natuurlijk is er een groep bontkraagklootzakjes dat het voor de rest verpest. Maar ga nou niet meteen iedereen over één kam scheren zeg. Zo worden ze ook wel kansloos gemáákt.
Bovendien gaat het hier over een film, daar zou je ook op kunnen reageren.
Theo
-6-  Theo:
@iedereen
Uw aller aangeleerde reflex reacties zijn zowel triest als vermakelijk tegelijk.
Moest toch lachen, want alweer een vooroordeel bevestigd. :-)
Lenz
-7-  Lenz:
@Theo: Inderdaad een vooroordeel. Fijn dat je het zelf toegeeft.
Theo
-8-  Theo:
@Lenz
Ik begrijp wat u wilt zeggen (was ook een open deurtje), maar begrijpt u ook waar ik op doelde?
Ervaring bevestigd bepaalde vooroordelen steeds maar weer, dan ga je het op gegeven moment toch verwachten.
Lenz
-9-  Lenz:
Beste Theo, ik begrijp heel goed waar je op doelt. Want als je altijd naar rechts blijft kijken zie je niet wat er links gebeurt. Vooroordelen ontstaan uit selectieve waarneming.

Statistieken zijn statistieken, en die zeggen niets over 'cultuurnormen'. Er zijn bijvoorbeeld verschrikkelijk veel Nederlanders die 'buitenlanders' als crimineel afschilderen. Is dat daarmee een Nederlandse 'cultuurnorm'? Nee, dat is gewoon veel voorkomende kortzichtigheid.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.