Home > > Parkeren voor het goede doel

Parkeren voor het goede doel

Foto: Arnoud de Jong

Onlangs werd bekend dat Amsterdam vorig jaar meer parkeergeld heeft geïncasseerd dan ooit tevoren. Handhaver Cition kan steeds fijnmaziger en frequenter controleren, dus minder mensen wagen de gok om ergens zonder te betalen te gaan staan.
Er zijn binnenkort verkiezingen en dus komen politieke partijen met mooie plannen hoe ze straks goede sier willen gaan maken van ons belastinggeld. En zo kwam wethouder Hilhorst meteen al in de problemen omdat hij het parkeergeld aan andere doelen wilde gaan besteden dan eertijds was afgesproken.

De stadsdelen innen de parkeerbelasting. Een deel daarvan dragen ze af aan een centraal mobiliteitsfonds, de rest komt in het mobiliteitsfonds van het stadsdeel. Al het geld moet worden besteed aan zaken die betrekking hebben op verkeer en vervoer. Daarbij moeten we denken aan het ontwikkelen en verbeteren van de parkeermogelijkheden, het uitbreiden van betaald parkeren, parkeermeters, blauwe zones, de bouw van parkeergarages, de regulering van het parkeren, de handhaving en ga zo maar door.
Eigenlijk is het een systeem met een ingebouwd sneeuwbaleffect.

De beste parkeerregulering is natuurlijk het zoveel mogelijk autovrij maken van de binnenstad, zoals ook andere grote steden in Europa wel hebben gedaan. Dat gaat echter niet gebeuren, want daarmee zou het stadsbestuur de kip met de gouden eieren slachten. Ondertussen blijft het maar een beetje halfslachtig aanmodderen, want niemand is echt tevreden met de uitwerking van het beleid. De binnenstad blijft zoals vanouds zuchten onder teveel blik, bewoners staan jaren op de wachtlijst voor een parkeervergunning, de middenstand klaagt over bereikbaarheid per auto, en de milieubeweging protesteert tegen de luchtvervuiling.

De enige die in z'n handen wrijft is financieel wethouder Pieter Hilhorst. Om zijn geweten nog enigszins te sussen opperde hij om een deel van de parkeercentjes te besteden aan mooie dingen als onderwijs, wonen, zorg, het stimuleren van starters en de aanpak van jeugdwerkloosheid. Nou, dat was tegen het zere been van de andere partijen.

Niet dat ik Hilhorst hier nu wil verdedigen, maar in alle redelijkheid is het niet zo'n slecht plan om dat parkeergeld eindelijk ook eens aan andere nuttige zaken te gaan uitgeven. Immers, de stad heeft al jaren genoeg te lijden van overmatig autoverkeer, daar mag zo langzamerhand wel eens wat tegenover staan. Wanneer je dan je (al dan niet digitale) muntjes in de hebberige parkeerautomaat werpt, weet je tenminste dat het eindelijk eens voor een goed doel is.


tien reacties op "Parkeren voor het goede doel"

JohnN
-1-  JohnN:
In dit tijdsgewricht is de beste manier om geld nuttig te laten circuleren: het in de portemonnee laten van de burger. Die roomt het niet eerst bureaucratisch af. Hilhorst doet wel aardige suggesties die er sympathiek uitzien, maar die recordopbrengsten zijn natuurlijk de oogst van te sterk verhoogde tarieven. Hetzelfde geldt voor de CJIB graaihand die met de moker toeslaat bij de kleinste tijdoverschrijding. Geef de overheid meer techniek in handen of zij zal het ijverig tegen haar burgers inzetten.
Terrence
-2-  Terrence:
Had Eric van der Burg niet toegezegd dat als hij gekozen zou worden hij er persoonlijk voor zou zorgen dat de parkeertarieven niet werden verhoogd? En maakte hij geen deal met GroenLinks en de PvdA om er niets tegen te doen als de stadsdelen alsnog de parkeertarieven zouden verhogen? En weigert hij ook niet die beschuldiging van een journalist tegen te spreken? Je zou haast denken dat er binnenkort weer verkiezingen zijn...
JohnN
-3-  JohnN:
Spijker op de kop Terrence! ''Luister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden'', gaat zoals zo vaak weer op. En nu mooie plannetjes als een sigaar uit eigen doos. Ik koop liever zelf iets van mijn geld, hou trouwens ook helemaal niet van sigaren.
Suffie
-4-  Suffie:
@Terrence: Je kunt wel mopperen over het niet nakomen van verkiezingsbeloftes, maar iedereen weet van tevoren dat geen enkele belofte of toezegging die strijdig is met het standpunt van één van de -beoogde- coalitiepartners in beton gegoten is en blijft. Zo werkt het nu eenmaal: als je geen beloftes doet wordt je niet gekozen en weet je zeker dat je standpunt nooit gehoord wordt, als je een belofte koste wat kost omhoog wilt houden weet je dat je vroeg of laat vastloopt in de coalitie en alsnog verliest, en als je niet in staat bent om je standpunten gedurende de vier jaar dat je op je plek zit aan te passen aan nieuwe inzichten ben je ook niet geloofwaardig. Wij houden kennelijk van politici die denken in dogma's, maar in mijn idee is een goed politicus iemand die inspeelt op veranderende omstandigheden.
Suffie
-5-  Suffie:
Overigens las in vanmorgen in diverse media over het nieuwe beleid van Cition ten opzichte van kortparkeerders. Nu hou ik over het algemeen wel een slag om de arm als het gaat om dit soort artikelen, maar als iedereen die in de stad even z'n auto aan de kant zet om z'n neus te snuiten, een andere zender te zoeken, een vuilniszak in de bak te donderen of een lampje te vervangen onmiddellijk door een scanauto wordt opgepikt en een rekening thuis krijgt, dan verwacht ik zeer binnenkort wel een volksoproer met bijbehorende bestorming.
Arnoud
-6-  Arnoud :
@Suffie: O, dus gewoon even stilstaan valt ook al onder parkeren?
En met dat volksoproer zal het wel meevallen, want wie protesteert krijgt het volle gewicht van het overheidsapparaat over zich heen.
Suffie
-7-  Suffie:
Misschien een leuke prijsvraag: Probeer een zin te maken met zowel het woord 'gewicht' als Cition' er in, zonder dat er een ontkenning in zit...
JohnN
-8-  JohnN:
Hoe zit dat met de opbrengst van de motorrijtuigenbelasting en benzineaccijns? Krijgt de gemeente daar ook niet een deel van? Net als de provinciale opcenten? Daarmee kunnen voorzieningen als kortparkeren (blauwe zones),"kiss&ride"stroken (dus het ouderwetse stoppen mag, parkeren niet) worden gefinancierd? Daar is geen extra verhoogd parkeertarief voor nodig zoals nu blijkt. Door alle bovengrondse betaald parkeren is binnen de ring overal sprake van een permanent versmalde rijbaan. Het stoppen oftewel stationeren is in de binnenstad alleen nog mogelijk door dubbelstaan, wat op zich weer opstoppingen en gevaarzetting voor fietsers etc. oplevert. Er zou al veel "lucht" komen als daar op gepaste afstanden voorzieningen voor komen, zoals er ook plekken zijn die vrij moeten gehouden voor "laden en lossen", "invaliden" etc. Maar als de gemeente gaat voor maximaliseren van de parkeeropbrengsten zullen alle grachten en straten wel voorzien blijven van ononderbroken parkeerranden. Zie ook de discussie over vuile lucht in de binnenstad.
Stationeren, laden/lossen en in/uitstappen zou verboden moeten zijn met draaiende motor. Het is natuurlijk een gotspe dat er alleen maar gehandhaafd wordt op het betalen voor de parkeerplek. Parkeer-beheer is in mijn ogen een veel breder begrip.
Arnoud
-9-  Arnoud:
Cition claimt dat er altijd nog iemand meekijkt of een bekeuring eventueel onredelijk is. Bijvoorbeeld omdat iemand net op weg is naar de parkeerautomaat.
Gek genoeg heb ik daar dus geen enkel vertrouwen in. Eerst het aantal parkeerautomaten verminderen waardoor je verder moet lopen, vervolgens meer scan-auto's inzetten. Tegen de tijd dat jij met je kaartje komt aanzetten is die scan-auto al lang drie straten verder. Bewijs jij maar eens dat je een kaartje aan het halen was.
En dat alles om op een zo goedkoop mogelijke manier zoveel mogelijk geld binnen te harken.
f.bol
-10-  f.bol:
Ach, ik heb ooit eens een wielklem gehad die ik aangebracht zag worden terwijl ik terugkwam van de parkeerautomaat. Dat kon ik met bonnetjes bewijzen maar dat lukte mooi niet bij het toenmalige parkeerbeheer. Cition werkt op dezelfde wijze en nog erger. Het ergst zijn de tarieven. Middenin Parijs betaal je minder. Je kunt ook overdrijven.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.