Home > > Bestemmingsplan Stationsplein: een knip te ver?

Bestemmingsplan Stationsplein: een knip te ver?

Voor de verkiezingen wil de gemeenteraad nog snel besluiten over de knip voor het Victoria Hotel, de stadshartlus, meer touringcarhaltes op de Prins Hendrikkade, de inrichting van het Stationseiland, ondergrondse fietsparkings en een smaller of juiste breder Prins Hendrikplantsoen. Het is de ‘grand finale’ van het Noord-Zuidlijn project met als toegangspoort de Rode Loper. Alles komt hier bij elkaar.

Rond het Centraal Station jongleert de gemeente met maar liefst vijf bestemmingsplannen. Die zouden eigenlijk op elkaar moeten aansluiten: bij de ontwikkeling, het voorlopig ontwerp, het definitief ontwerp en in de besluitvorming. Maar, dat doen die plannen niet. DRO maakt daarvan geen geheim.

Bestemmingsplannen
Bij het laatste van de vijf bestemmingsplannen komen nu de weeffoutjes boven tafel. Alle zienswijzen van ondernemers en bewoners op de vier eerdere bestemmingsplannen, die wezen op de weeffoutjes, zijn stelselmatig ongegrond verklaard. Er zijn daarom nu grote aanpassingen nodig bij het vijfde en laatste bestemmingsplan, waardoor de procedure over moet, en het plan nu al een half jaar vertraging heeft opgelopen.

Aansprekend
Het laatste bestemmingsplan is absoluut aansprekend. Amsterdam verdient een mooi plein op het Prins Hendrikplantsoen met veel groen. Er moet echt een structurele oplossing komen voor het fietsparkeren bij het station. De stadshartlus en de knip voor het Victoria zijn essentieel voor een bereikbare, aantrekkelijke en vitale binnenstad waar wandelen de nieuwe norm is. De Rode Loper is een warm welkom voor iedereen die naar Amsterdam komt. De lucht moet schoner. Het GVB netwerk moet robuuster. Het is ook allemaal mogelijk met wat passen en meten. Toch is iedereen boos op de plannen.

Problemen
Er komen nu toch weer niet genoeg fietsparkeerplekken in de buurt van het Centraal Station. NS wil zelf niet genoeg ruimte maken voor haar 17.500 klanten die elke dag op de fiets komen. Zijn de winkels in het station bealngrijker? Welk bedrijf komt daarmee weg? De Ikea zou worden gesloten.

Ook de verkeersprognoses zijn niet actueel en volledig. Zo kloppen de cijfers over touringcars niet. Daarom zijn de cijfers over de luchtkwaliteit en doorstroming, die daarop zijn gebaseerd, niet genoeg onderbouwd. De kwetsbare voetgangersstromen, toch zo’n 250.000 per dag, zijn mogelijk zelfs geheel vergeten.

Boos
De vrienden van de binnenstad zijn boos. Ze vinden de aangepaste plannen voor het brede Prins Hendrikplantsoen niet authentiek genoeg. Het water moet weer terug.

Ondernemers en transporteurs, en de ondernemersvereniging Amsterdam City, zijn boos, omdat ze bang zijn dat de binnenstad onbereikbaar wordt als de knip voor het Victoria Hotel er is. Weer andere ondernemers, zoals de hotels en de rondvaartsector, kan het weer niet snel genoeg gaan.

Bewoners van de binnenstad zijn boos. De soap rond de touringcars die straks door de hele stad moeten cirkelen om op het Damrak, Rokin en de Prins Hendrikkade te komen blijft voortduren. Het stadsdeel Centrum was voor het gemak even vergeten dat er nog zo’n 100 appartementen met echte Amsterdammers op de Prins Hendrikkade zijn.

Andere bewoners maken zich nog zorgen over de bereikbaarheid van de binnenstad bij calamiteiten. Het lijkt erop dat de Amsterdamse Brandweer niet naar de plannen heeft gekeken.

Kind en badwater
Op 6 maart bespreekt de raadscommissie de opnieuw herziene plannen. Zijn de plannen rijp voor besluitvorming in de raad op 12 maart?
Zelfs al zou de gemeenteraad nog even snel akkoord gaan, dan start toch echt nog eerst de ronde met zienswijzen en, tenslotte, de gang die direct betrokkenen naar de Raad van State kunnen maken. Die boze mensen willen deze keer wel een serieus en eerlijk antwoord.

Al eerder heeft de Raad van State de plannen gestopt, omdat de gemeente niet voldoende had nagedacht over de gevolgen voor de doorstroming en de luchtkwaliteit. Als dat nu weer gebeurt, dan moeten ook de eerdere vier bestemmingsplannen worden herzien en zijn we weer vele jaren verder. 

Moeten de plannen daarom nu dan maar van tafel? Liever niet. Er zitten ook veel goede onderdelen in. Laten we vooral het kind niet met het badwater weggooien. Maar, die weeffoutjes moeten er toch echt eerst uit. Soms met wat aanpassingen, passen en meten, en soms met gewoon uitstel; een pas op de plaats.

Communiceer
A
ls de plannen toch weer niet doorgaan, dan is dit het onvermijdelijke gevolg van het steeds weer ‘ongegrond’ verklaren van goede suggesties en terechte vragen van betrokken bewoners en ondernemers in de afgelopen drie jaar. Wanneer leert het stadsbestuur om betrokkenen eerder en eerlijk bij grote en lastige projecten te betrekken? Op 6 maart is de raadscommissie er zeker nog niet klaar mee. 

Na 10 jaar grootschalige werkzaamheden voor onze huisdeur verheugen wij ons echt op de afronding van de werkzaamheden en de nieuwe inrichting van het Stationseiland en de Prins Hendrikkade. Maar, ik hou mijn hart vast...


negen reacties op "Bestemmingsplan Stationsplein: een knip te ver?"

Eric
-1-  Eric:
Als dat allemaal door stadsdeel Centrum behandeld moet worden word ik niet vrolijk. Het ontbreekt daar aan kennis en kunde om dit soort plannen tot een goed einde te brengen. Bovendien is het stadsdeel niet goed in staat om afstand te nemen en het geheel te zien. Alleen dan is een evenwichtige belangenafweging mogelijk. Waarbij uiteraard meer aandacht voor de voetganger nodig is. Het zijn er nl wel iets meer dan op de artist impressions te zien zijn.
Herbert
-2-  Herbert:
Het stationsgebied is een grootstedelijk project dat gedaan wordt door DRO. DRO levert ook een kant en klaar bestemmingsplan af. Omdat de Stadsdelen over de bestemmingsplannen gaan moet Stadsdeel Centrum de planprocedure doen.
Kennis en kunde zit er bij het Stadsdeel zeker. En waarom zou het Stadsdeel afstand moeten nemen?
Eric
-3-  Eric:
Stadsdeel moet afstand nemen om de belangen van de bewoners beter af te wegen. Het gaat om alle bewoners van de binnenstad en de leefbaarheid van de binnenstad. Als je er te dicht op staat heb je geen oog voor het geheel, dat zie je bijvoorbeeld in de soap rond de Elandsgracht. Wat meer afstand en die gracht was autovrij geweest. Daar had ik als binnenstadbewoner dan van kunnen genieten. Wat er nu komt? We zullen het zien. Een compromis is niet altijd de beste oplossing.
Herbert
-4-  Herbert:
Het Stadsdeel moet nu juist belangen afwegen. Niet alleen bewoners hebben belangen, ook ondernemers, toeristen, forenzen etc. En je kan niet iedereen tevreden stellen,

Wat betreft de Elandsgracht, dat had de deelraad stom aangepakt. Het draaide daar veel om emotie. Die parkeerplaatsen, dat had nog wel gekund. Maar de sloop van het elektriciteitshuisje was een stap te ver. dat had overigens best kunnen blijven staan. Als dat gebeurd was, dan hadden we ook een autovrije gracht gehad. Er was een deelraadslid van D66, vers uit de provincie en nog maar 2 jaar in Amsterdam, die beweerde dat de bewoners het verkeerd begrepen hadden. Nee kalf, jij legt het niet goed uit! En toen was het draagvlak helemaal weg. Over 10 jaar maar eens weer proberen en dan ook het beeld van Bolle Jan weg. Dat heeft daar niets te zoeken.
Arnoud
-5-  Arnoud :
Ik zeg: alle beelden daar weg van die jankzangers. En ook de auto's en het spuuglelijke elektriciteitshuisje.
Walther
-6-  Walther:
Via Facebook kwam een mooi commentaar van VVAB:
En dan te bedenken dat er al in december een goed plan lag waaraan 15 jaar is gewerkt en de voorbereiding in gang was (daarvan is bovenstaand artist impression). Het haalt het autoverkeer belangrijk uit het gebied door de 'knip', herstelt de ruimtelijke kwaliteit etc. Om dat mogelijk te maken is het busstation achter het CS gemaakt. Dat bestemmingsplan is door de raad vastgesteld. Nu het college daarmee op een achternamiddag gaat rommelen, wordt een doos van pandora geopend die alleen maar kan leiden tot bezwaarprocedures en dus vertraging, precies het tegenovergestelde dat men denkt te bereiken (Walther Schoonenberg).
wk
-7-  wk:
Het aanleggen van een breed plantsoen is de laatste stap vóórdat de uiteindelijke bedoeling van het college van BMW weer voor de dag kan komen: handhaven van het vierbaans autoverkeer voor het Victoriahotel.
Opengraven zou de wens van de autolobby voorlangere tijd onmogelijk maken - en dat kunnen we niet gebruiken, nietwaar? Mocht Groen Links nog bezwaar maken - dan wordt die soorzender toch even snel het college uitgewerkt?!
JohnN
-8-  JohnN:
Binnenstadsbewoner ben ik niet, deskundige ben ik evenmin, maar mijn mening mag enige waarde hebben omdat hierin geen enkele belangenverstrengeling speelt.
Ik vind dat te vaak vergeten wordt dat we uiteindelijk allemaal voetgangers zijn. Dat geldt voor de verstokte wandelaar, maar evenzo voor de fietser zodra die van zijn fiets is afgestapt en heeft gestald, de automobilist als hij uitstapt na te hebben geparkeerd, de trein/bus reiziger nadat hij is uitgecheckt op een station/halte. Allemaal zijn ze voetgangers.
Ik heb het altijd idioot gevonden dat de enorme stroom die vanuit cs naar het Damrak/Pr.Hendrikkade/NZVoorburgwal vice versa stroomt voortdurend afgeknepen wordt en maar stootsgewijs de stad kan ingaan/verlaten, gedirigeerd door oversteek stoplichten. Het kruisen van vier tramsporen en twee oversteekplaatsen van rijverkeer rijmt niet met de primaire voorkeur voor de voetganger die toch vooropgesteld zou behoren te zijn.
Een "knip" tussen oost en west tegenover het stationsplein lijkt mij dan totaal geen discussiepunt op te leveren, die MOET gewoon.
Walther
-9-  Walther:
VVAB meldt nog het volgende:
In een bijeenkomst in Café Zeppos presenteerde de VVAB aan enkele raadsleden een reeds bestaand plan om over de sporen heen een fietsenstalling te bouwen, een plan dat een paar jaar geleden door Benthem Crouwel is gemaakt en om onduidelijke redenen in de la van ambtenaren is blijven liggen. De kosten daarvan bedragen slechts 20 miljoen euro, dus 30 miljoen goedkoper dan het Collegeplan!
Lees meer over hun plannen op: http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/nieu..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.