Home > > Elektrische vrachtwagens voor de horeca: een prima idee

Elektrische vrachtwagens voor de horeca: een prima idee

Amsterdammers maken zich terecht zorgen over de luchtkwaliteit. Kritisch kijken ze naar de vele vrachtwagens, bestelbusjes, bussen en scooters die elke dag weer door de stad rijden.

In Amsterdam is een actieve verkeersgroep van bewoners die constructief, samen met de overheid en ondernemers, meedenkt over oplossingen. Eén op de drie vrachtwagens en bestelbusjes in de binnenstad is bestemd voor de horeca. De horeca heeft daarom hun bijzondere belangstelling.

Makro
De Amsterdamse verkeersgroep stuurde een mailtje aan horecaleverancier Makro. Ze hadden in Sneek een elektrische vrachtwagen van de Makro gezien en stelden de vraag wanneer de Marko hiermee ook in Amsterdam gaat rijden. Een leuke vraag, toch? Collegaleveranciers DeliXL en 020Stadsdistributie rijden in Amsterdam al wel met elektrische voertuigen rond en binnenkort volgen de Sligro en Heineken.

De reactie van Makro was even kort als krachtig: “Ik heb even navraag voor u gedaan en het antwoord is dat wij geen auto’s op elektriciteit hebben en de verwachting is ook niet dat wij die in de nabije toekomst krijgen in Amsterdam.” Dat was een teleurstelling voor de bewoners. Wil de horecaleverancier soms geen verantwoordelijkheid nemen?

Horeca
Tophotels streven naar duurzaamheid. Dat wordt beloond met de gouden Green Key: een keurmerk waaraan de gast kan zien of het hotel er alles aan doet om de druk op natuur en milieu te minimaliseren.

De gasten moeten tevreden naar huis gaan: heerlijk gegeten, lekker gedronken, geweldig geslapen en een ervaring rijker. De hotels krijgen zo’n twintig leveringen per dag. Versleveranciers, vaak uit de eigen streek, komen meerdere malen per dag met vlees, vis, brood, groente en fruit. Maar ook met wijn, koffie en thee, linnengoed en afvalstromen. Voor de horeca is snelle levering belangrijk.

Tophotels krijgen zes tot zeven keer vaker een vrachtwagen voor de deur dan een winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Hotels kijken kritisch naar alles vrachtwagens voor hun deur. Het is niet gastvrij voor de gasten en vervelend voor de buurtbewoners. Het moet anders, het moet schoner. Dat vinden de hotels zelf ook.

Schoner
Schonere vrachtwagens zijn de aangewezen weg voor een meer duurzame bevoorrading. De vraag van de bewonersgroep was dus zo gek nog niet. Het antwoord van de Makro wel. Van de hotels en hun leveranciers mag worden verwacht dat ze de bevoorrading duurzamer gaan doen. DeliXL, Heineken en 020Stadsdistributie en Sligro doen dat voortvarend.

Ik hoop nu maar dat de reactie van de woordvoerder van Makro een onhandige ‘slip of the pen’ was. Ze kunnen toch niet serieus menen dat ze niet willen investeren in schonere voertuigen, een beter milieu en een leefbaar Amsterdam?


zeven reacties op "Elektrische vrachtwagens voor de horeca: een prima idee"

JohnN
-1-  JohnN:
Er is blijkbaar een groot verschil in management mentaliteit tussen enerzijds DeliXLen 020Stadsdistributie en anderzijds Makro. Het zou mooi zijn als elk bedrijf zich milieubewust was uit eigen overtuiging. Maar blijkbaar kunnen we niet zonder strenge regelgeving en bijbehorende handhaving. Voor het ook zo goede eerlijkheidsprincipe in de vrije concurrentie.
Terrence
-2-  Terrence:
Misschien is de herinvoering van de trekschuit het overwegen waard? Een 'biologischer' dan een paard kan ik mij nauwelijks voorstellen? De infrastructuur ligt er grotendeels al: de grachten.
Arnoud
-3-  Arnoud:
@Terrence: Ik denk dat de Partij voor de Dieren dit soort oplossing niet zal steunen. ;-)
Rob
-4-  Rob:
Dus stappen de bewoners zelf ook massaal over op elektrische auto's, motoren en brommers, toch?
Rob
-5-  Rob:
@ Terrence
Nu alleen nog die lastige bomen langs de grachten kappen...
Suffie
-6-  Suffie:
@Rob: Goed plan! Kunnen ze meteen de masten voor de bovenleiding neerzetten!

Maar ff serieus, je kunt het de Makro wel kwalijk nemen dat ze een afwijkend geluid laten horen, maar het moet ook maar even in de aankoopstrategie van dat moment passen. Als je net een langlopend leasecontract hebt afgesloten of je moet nog teveel afschrijven op je bestaande wagenpark dan jaag je jezelf wel aardig in de kosten als je ineens de hele bups op stroom wil hebben. Alle kans dat andere leveranciers die keuze net in een gunstig moment hebben kunnen maken. Blijft natuurlijk wel, dat een uitspraak als boven -als die inderdaad op die manier is gedaan- niet heel slim is.
JohnN
-7-  JohnN:
@Suffie: Stap voor stap Suffie. Een heel wagenpark wordt niet ineens vervangen. Zo zal dat ook bij Sligro zijn gegaan. Ook busondernemers laten bijvoorbeeld eerst 1 bus op aardgas rijden en plakken er dan een levensgrote slogan op: "deze bus rijdt op aardgas!". Zulke PR en marketing is positief ook al is het maar 1 stapje. Werkt dus ook in het voordeel van de ondernemer, wie helemaal niks doet benadeelt zichzelf.
De overheid volgt in algemeenheid overigens ook een onduidelijke strategie. Dieselauto's worden zwaar belast, ook als de eigenaars roetfilters hebben aangebracht. Zoiets moet je belonen en niet bestraffen. Daarom zie ik maar zo zelden vrachtauto's en bussen rijden met de tekst "deze wagen/bus heeft een roetfilter!" Degene die dat doet verdient een "lintje" want die doet dat dus geheel uit eigen betrokkenheid bij zijn omgeving terwijl het de overheid helemaal niks uitmaakt of je een "pluim" achter je uitlaat hebt: je betaalt in alle gevallen toch de (forse) dieseltoeslag die jaarlijks stijgt.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.