Home > > (Z)onder stroom

(Z)onder stroom

Amsterdamse binnenstadsondernemers, die begin deze week te maken hadden met een stroomstoring, zijn woedend. Zij konden niet aan het werk, hadden schade en konden hun klanten niet helpen. Het was de tweede grote storing in het centrum in twee maanden tijd. Het afgelopen jaar viel de stroom in het centrum al meer dan 12 keer uit. De storingen duren steeds enkele uren, ze zijn vooral lastig, maar kosten ondernemers en bewoners in de binnenstad zo’n half miljoen euro per uur. Die schade kunnen ze nergens kwijt.

Een woordvoerder van Liander zegt: “Wij zien het aantal storingen niet enorm toenemen". Bewoners en ondernemers zien dat wel. Dinsdag werden het stadsdeel Noord, Uithoorn, Amstelveen en Westpoort getroffen door urenlange storingen. Twee weken geleden trof een grote stroomstoring nog meer dan 50.000 huishouden in Amsterdam Zuid en Diemen. Het openbaar vervoer in nagenoeg heel Amsterdam lag in de avondspits plat.

De stroomvoorziening lijkt niet opgewassen tegen de groei van Amsterdam: meer bewoners, meer kantoren, meer hotels en meer behoefte aan stroom. De betrouwbaarheid van de stroomvoorziening in Amsterdam verbetert echt niet.

Spaghetti
De infrastructuur in de oude stadsdelen is als spaghetti. Toen vorig jaar rond het Centraal Station de straatverlichting volledig uitviel heeft reparatie meer dan zes weken geduurd, omdat niemand wist wat er allemaal in de grond lag en wie over ging. Ik heb nog nooit zo vaak het woord ‘kabeldrukte’ gehoord en dat echt iemand anders er over gaat; niemand ‘is er van…’.

Er was alleen al vier weken voor nodig om de tijdelijke geplaatste fietsenrekken, die boven de kabels staan, weg te krijgen. Het stadsdeel werkte niet echt mee. De plaatsing van slimme energiemeters in onze straat is een al jaren durend logistiek drama. Tot drie keer toe lukte het Liander niet. 

De kabels van Waternet, de leidingen van de bouwers van de Noord-Zuidlijn en de glasvezels van de telecombedrijven lopen kris kras door elkaar en niets is vastgelegd. De vele bedrijven die hier de grond in gaan hadden geen idee wat hun collega’s wel of niet al hadden gedaan. Tenminste een keer per week ligt de stoep voor ons huis open voor werkzaamheden. Ook urgente werkzaamheden aan het onderhoud van water- en gasleidingen worden steeds opnieuw uitgesteld. Dat is een slechte zaak. Bewoners hebben tevergeefs gevraagd in de bestemmingsplannen meer aandacht te besteden aan de kabeldrukte onder de straten en stoepen.

Wat als het echt fout gaat?

De laatste grote storing was op een rustige zondagochtend. Ronduit zorgwekkend is dat er helemaal niets is geregeld voor de opvang van de 50.000 bezoekers en hotelgasten, 85.000 bewoners (waaronder veel kwetsbare Amsterdammers) en 85.000 werkenden in bijvoorbeeld het centrum als zo'n storing langer dan een paar uur aanhoudt. Wordt het niet tijd om ons hierop voor te bereiden?


vijf reacties op "(Z)onder stroom"

Arnoud
-1-  Arnoud :
Echt schokkend om te lezen dat men niet eens weet wat er allemaal in de grond ligt.
Suffie
-2-  Suffie:
Probeer er maar eens iemand voor aan te wijzen.... Al sinds de uitvinding van elektriek is er in Amsterdam van alles en door iedereen in de grond gelegd, verlegd en weer omgeleid. Nuon, Liander, GEB en noem maar op hebben in de afgelopen 100 jaar overal lopen graven, of dit ondergebracht bij andere installateurs die er vervolgens hun eigen wijze van registreren op nahielden. Dan moet je de gevallen waarin kabelgravers bewust afweken van het opgegeven bestek omdat ze zo een paar metertjes kabel konden besparen er nog even bij optellen. Vooral in nieuwbouw worden regelmatig kabels stukgetrokken omdat deze op een andere plek liggen dan ooit werd bepaald. Wie moet je nou de schuld geven? De laatst overgeblevene in de stoelendans?
wk
-3-  wk:
Toch is er wel eens over nagedacht:
Iedereen die machinale graafwerkzaamheden gaat of laat verrichten, is wettelijk verplicht dit van te voren te melden bij het Kadaster.
De Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION) vervangt de (vrijblijvende) zelfregulering zoals die bestond in de vorm van het Kabels en Leidingen Informatie Centrum (KLIC). Het KLIC is in 2008 opgegaan in het Kadaster. Het Kadaster voert in opdracht van de ministeries van Economische Zaken (EZ) en Infrastructuur en Milieu (I&M) de WION uit en faciliteert de informatieverstrekking over de ligging van kabels en leidingen.
bron: http://www.kadaster.nl/web/artikel/produ..
wk
-4-  wk:
Volgens het Agentschap Telecom gaat het wel over een àndere lengte aan kabels.
andere bron: http://www.agentschaptelecom.nl/onderwer..
Maar goed. Die informatie is beschikbaar.
Coördinatiefoutje bij de gemeente?
Suffie
-5-  Suffie:
WK, dan moet de kadastrale registratie wel overeenkomen met de werkelijkheid en niet worden 'vervuild' door onderaannemers die hun eigen gootje graven om kabel te besparen. Bovendien geldt ook hier 'garbage in=garbage out'; als de registraties in het KLIC al vervuild zijn lost ook een nieuwe registratie dat probleem niet op. En dan ook hier de vraag: wiens schuld of verantwoordelijkheid is dat?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.