Home > > Een metro is altijd misère

Een metro is altijd misère

Metrostation - Foto: Arnoud de Jong

Het nieuwe Amsterdamse gemeentebestuur heeft te kennen gegeven om de Noordzuidlijn graag naar Amstelveen te willen doortrekken. Dit zou een betere oplossing zijn dan het huidige halfslachtige plan van een tramverbinding tussen station Zuid en Westwijk. Wat mij betreft een zinnig en logisch voorstel.

Maar juich niet te vroeg, inmiddels is de Amsterdamse verkeerswethouder Pieter Litjens (VVD) alweer tegen. Hij vreest dat bij een wijziging van de plannen de rijksbijdragen aan de herinrichting van de Zuidas op losse schroeven komen te staan. Voor de gewone burger onbegrijpelijk, want waarom zou het rijk tegen een plan zijn dat de belangen van de reiziger beter dient?

Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Met het bouwen van metro’s zijn altijd enorme financiële belangen gemoeid. Van vervoerders, projectontwikkelaars, vastgoedbazen en overheden. En dus is er altijd gesodemieter. Dat gesodemieter bestaat vooral uit het afwijzen van het praktische en het bepleiten van het krankzinnige. Dus laten wij vooral niet teveel vertrouwen op het gezonde verstand van 'het rijk'.

Ik las ook nog eens het argument dat de NS wel eens tegen zou kunnen zijn (kennelijk mag de NS meebeslissen) omdat de reizigersstroom in station Zuid niet meer langs de winkeltjes geleid kan worden. Ik moest dit twee keer lezen: de winkeltjes op station Zuid zijn dus belangrijker dan goed openbaar vervoer van de gehele gemeente Amstelveen.

De huidige sneltram 51 tussen Amsterdam en Amstelveen is altijd al een kreupel vehikel geweest, een historische vergissing. Door misplaatste zuinigheid is indertijd gekozen voor een halfslachtige oplossing. Maar lijn 51 verbindt momenteel tenminste wél het Centraal Station met Amstelveen! In de huidige nieuwe plannen gaat die rechtstreekse verbinding weer verloren. Men gaat dus veel geld uitgeven aan een verslechtering van de situatie.
Er spelen zoveel andere bedrijfs- en vastgoedbelangen mee, dat de kern van de zaak volledig op de achtergrond raakt: goed en snel openbaar vervoer. Waarom trouwens geen efficiënte snelbuslijn zoals de Zuidtangent? Desnoods maken we er een leuke trolleybus van. Maar nee, het moet zo nodig een tram of een metro worden.

We hebben miljarden besteed aan de Noordzuidlijn. En waar laten we die uiteindelijk eindigen? Bij de winkeltjes van de NS. Na het shoppen kunt u dan eens in het half uur overstappen op een afgeladen trammetje naar Amstelveen. Ziehier de visie op het openbaar vervoer van de 21ste eeuw.

Lees ook:
Luud Schimmelpennink over het doortrekken van de NZ-lijn.


zeven reacties op "Een metro is altijd misère"

JohnN
-1-  JohnN:
Er komt mij een oude situatie voor ogen: een tijd geleden woonde ik in Haren (Gr.) vlak onder de stad Groningen. Nou wil ik Amsterdam-Amstelveen niet onmiddellijk parallel leggen aan Groningen-Haren, maar toch is het een vergelijkbare situatie. Er liep een trolleybus van de Grote Markt (hartje stad) naar een stukje over de gemeentegrens in Haren. Daar maakte de trolley een lus terug. Voldeed prima en goedkoop in aanleg en exploitatie. De Harenaren hadden hun fiets gestald bij de keerlus of liepen het laatste stuk bij mooi weer. Nooit een kopzorg vervoersoplossing geweest (totdat een anderskleurig gemeentebestuur meende de schone en stille trolleybuslijn te moeten opheffen. Er kwamen dieselbussen die minder frequent reden en Haren kreeg een NS-station waar de meeste treinen uit Groningen moesten stoppen ter compensatie. Helaas lag het nieuwe NS station nogal exentrisch... De kop van dit artikel hoort dan ook niet te luiden: Een metro is altijd misère, maar: Politiek zoekt overal problemen en bepleit vervolgens onzinnige oplossingen.
Rails zijn heel dure oplossingen, die er al liggen moeten optimaal benut worden en terughoudend moet men zijn met nieuw aanleggen als dit niet per se nodig is. Dus: Wees blij met je sneltram naar Amstelveen, waarin flink is geïnvesteerd. Je kunt immers ook niet objectief zijn als Amstelvener ;-)
Herbert
-2-  Herbert:
@John, van OV weet ik het een en ander af.
De trolleybussen in Groningen zijn niet afgeschaft omdat de kleur van het gemeentebestuur van Groningen anders werd. Groningen kende van 1946 tot 1972 een afspiegelingscollege van PvdA, Christelijke lijst en VVD en op het laatst aangevuld met de CPN.
De reden was dat het trolleybussysteem technisch gezien op was. Zowel de bovenleiding als de bussen waren bijna 40 jaar oud. Vervanging van het systeem was erg duur. Een trolleybus lijkt dan wel op een bus, in feite is het een tram op rubber banden qua techniek. En dat is nogal duur.

Qua railvervoer is Amstelveen een lastig dorp. Het is lang en smal en heeft een redelijk geringe bewonersdichtheid per km2. Een vergelijking: Amsterdam Zuidoost en Amstelveen hebben evenveel inwoners maar Amstelveen is twee keer zo groot qua oppervlakte. Daarnaast kent Zuidoost een grotere vervoersbehoefte en is veel jonger dan het relatief vergrijsde Amstelveen.
Daarnaast kent Amstelveen relatief veel mensen die aan Schiphol zijn gebonden en hebben dus niets aan die metro.
De definitie van een metro is dat hij kruisngsvrij is. Dat houdt in dat die metro of onder de grond moet, heel erg duur, of in de lucht, iets minder heel erg duur. Dat heeft alleen zin als je significant meer reizigers aantrekt anders heb je gewoon veel geld in beton gestopt.
Dat een metro of tram naar Amsterdam Centraal moet rijden vind ik niet zo interessant. En station is bijna nooit een eindbestemming van een reiziger en vanuit Amsterdam Zuid kan je alle kanten op behalve naar Noord Holland.
Arnoud
-3-  Arnoud :
@ Herbert: maar wat vind jij als OV-deskundige dan van een snelle busverbinding (zoals Zuidtangent) over de huidige sneltrambaan? Lijkt mij een goedkope en uitstekende oplossing. Of wonen er daarvoor in Amstelveen nu juist weer tevéél mensen? ;-)
JohnN
-4-  JohnN:
@Herbert: Lees uit je reactie dat je een rail-verbinding ook ongewenst vindt. We beginnen net een klein beetje over de kater van de desastrauze NZ-metro mega overschrijdingen heen te komen. En de eerste trein moet nog komen! Het zou los van iedere werkelijkheidszin zijn nu te pleiten voor een verlenging naar Amstelveen vanaf Station Zuid. Geen nieuwe ondergrondse avonturen voorlopig. Maar waarom moet die sneltram ophouden? In Utrecht functioneert de sneltram naar Nieuwegein uitstekend (behoudens een incidentele aanrijding).
Wat die trolleys in Groningen (en wat langer nog in Arnhem) betreft: ik vond het prima dingen, stil en comfortabel en geen uitlaat. Men had de tekens van de tijd nog niet gezien toen die dingen niet meer onderhouden/cq regelmatig vernieuwd werden.
Het enige minpunt was dat bij extreme verkeerssituaties de stroomafnemer soms van de draad raakte, dan stond-ie hulpeloos te wachten op de storingsdienst. Maar dat gebeurde zelden hoor.
Herbert
-5-  Herbert:
Ik ben niet tegen railvervoer in Amstelveen. Maar laat het gewoon een straattram worden. Die sneltram is een onding en de straattram is een stuk veiliger voor het overige verkeer.
Personeel op de sneltram komt van de metro. Personeel van de straattram weet dat het gevaar van alle kanten komt. Bij lijn 5 zijn er ook minder aanrijdingen en als ze een aanrijding hebben zijn de gevolgen minder groot.
brammetje
-6-  brammetje:
@Herbert

Hoezo vanuit Amsterdam Zuid kan je alle kanten op behalve naar Noord Holland? Maar waarom zou je naar Noord Holland gaan als je er al bent.
Herbert
-7-  Herbert:
Gevoelsmatig begint Noord Holland pas bij het Noorzeekanaal. :-)

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.