Home > > Toeristen komen steeds vaker met de bus...

Toeristen komen steeds vaker met de bus...

De laatste maanden hebben we in Amsterdam een nieuwe categorie touringcars erbij gekregen. Touringcars die rijden tussen grote treinstations, binnen en buiten Nederland, en tussen treinstations en luchthavens. Het Financieel Dagblad en Parool kwamen met uitgebreide rapportages over de snelle groei van dit busvervoer in Europa. Is Amsterdam wel klaar voor de komst van zoveel meer touringcars?

In Duitsland is met succes de markt voor touringcars geliberaliseerd. Private bedrijven mogen nu ook direct tussen treinstations rijden. Voorheen was dat het exclusieve domein van de staatspoorbedrijven.

Touringcars zijn daarmee een serieuze concurrent geworden van het dure, en vaak falende, treinvervoer tussen steden over grote afstanden. Daarbij bieden ze prima service aan boord. De verwachtingen zijn daarom dat het busvervoer in Europa sterk zal groeien. Dat laten ook de ervaringen na 2 jaar in Duitsland zien. Wel zijn er problemen met de ruimte in de Duitse binnensteden. In een stad als Keulen gaat het om meer dan 200 bussen die dagelijks naar het Keulse centrale station komen.

Terecht stelt de sector dat het busvervoer, met schone motoren, inmiddels duurzamer is dan de trein. Een recent rapport van CE Delft laat zien dat de sector het niet zo slecht doet.

In potentie zou het voor Amsterdam wel eens om meer dan 500 extra bussen per dag kunnen gaan. Bezoekers die vroeger met de trein of met het vliegtuig kwamen, maar ook nieuwe bezoekers die nu veel goedkoper naar Amsterdam kunnen komen. 
In Amsterdam rijden nu al elke dag 40 touringcars voor het Centraal Station langs om mensen van Amsterdam naar Eindhoven Airport te brengen. Elke dag komen daar meer Duitse bussen van Meinfernbus en ADAC bij. Eurolines is al jaren een vertrouwde speler voor goedkoop busvervoer tussen grote Europese steden.

De situatie is nijpend. Eurolines rijdt al vele jaren vanaf het station Amstel, maar moet daar weg. In Parool van 19 juli staat dat er nog geen nieuwe plek is gevonden voor Eurolines. De sector zelf wil inzetten op hartje Amsterdam, bij het Centraal Station.

In het touringcarbeleid van de gemeente Amsterdam is met deze snelle groei nog geen rekening gehouden. Wat betekent de liberalisering van het touringcarvervoer in Europa voor het aantal bussen, en extra bezoekers, dat dagelijks naar Amsterdam komt (in het laag- en in het hoogseizoen)? Wat betekent dit voor het Touringcarbeleid zoals de gemeente dat enkele jaren geleden heeft vastgesteld? Voldoet dat nog? Welke maatregelen gaat Amsterdam nemen om deze groei te accommoderen in of juist aan de rand van de stad? Het zal toch niet zo zijn dat we over drie jaar verrast achterom kijken als het verkeer in de binnenstad totaal stil staat…


acht reacties op "Toeristen komen steeds vaker met de bus..."

Ronald K
-1-  Ronald K:
Over Eurolines: het stedenbouwkundig plan waar je naar linkt met 'moet daar weg' zegt "Eurolines krijgt een eigen plek in de ‘holle’ muur onder de stationskap, waar zij ook een nieuwe vertrekruimte kunnen realiseren."
Verwarrend. Dus het Parool-artikel maar opgezocht: "Daar moeten ze per september weg, omdat de Eurolinesplek niet bij de nieuwe plannen van Amsterdam-Oost voor het Amstelstation past. Wel mogen twee haltes blijven. De busmaatschappij heeft nog geen nieuw station gevonden. "We werken eraan," aldus een woordvoerder."

Bij station Duivendrecht is toch wel plek voor zo'n busstation? Prima bereikbaar per metro en trein.
Eric
-2-  Eric:
Als toeristen vaker met de bus komen moet dat worden gefaciliteerd. Maar dan in de buurt van de ring A10 met een goede metroverbinding, niet in het centrum. Want die schone bus is nog altijd veel viezer dan een tram of metro. CO2 is niet het enige milieuaspect, denk ook aan fijnstof. Verkeersveiligheid is ook een reden om dit soort lijndiensten niet binnen de ring te willen. Als voorbeeld zou kunnen dienen het Internationale busstation Gallieni in Parijs. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gallieni_(m..)
Dit station ligt aan de Boulevard Périphérique bij Porte de Bagnolet.

Een vergelijkbare plaats in Amsterdam zou gemaakt kunnen worden bij Sloterdijk of Bijlmer of aan het eind van de NZ-lijn in Noord.
Herbert
-3-  Herbert:
iDBUS van de Franse Spoorwegen vertrekt sinds een paar maanden vanaf station Sloterdijk. Een prima plek, goede verbindingen met andere delen van de stad en er woont geen kip. Daarnaast zit je zo op de A10.
Nu zijn er een stuk of 10 parkeerplaatsen maar dan kan makkelijk uitgebreid worden naar 30 of 40.
Ink
-4-  Ink:
Er wordt een gloednieuw busstation gebouwd aan de achterkant van Amsterdam Centraal. Het is deels in gebruik genomen. Is daar niet een beetje ruimte over om deze verschillende bussen te facaliteren? Mooi gebundeld met het overige OV in de stad.
Eric
-5-  Eric:
@Ink
Laat die bussen maar mooi buiten de ring blijven. Walter heeft het over een potentiële 500 bussen per dag. Als dat allemaal naar CS zou gaan heeft enorme consequenties voor de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit.
JohnN
-6-  JohnN:
De explosieve groei van touringcar aan- en afvoer van de toeristen naar de stad is duidelijk de nachtmerrie van Walther. Het verdient inderdaad een groot punt van aandacht in de planning. Het medegebruik van het busplatform aan de IJ-zijde van CS is geen optie. Het is ontworpen als faciliteit voor de regionale lijnbussen die de treinreizigers en de mensen uit de stad (forenzen en inwoners) verder moeten brengen de stad uit. Als je daar een soort "hub" van en naar verre bestemmingen aan toevoegt is het nu alweer te klein en zal er filevorming op de aan- en afritten ontstaan met vertragingen voor de normale diensten. Geen optie dus. Het Noordstation van de NZ-lijn is de beste optie: slechts enkele honderden meters vanaf de A10 en 6 minuten naar het Damrak. Moeten die metro treinstellen natuurlijk wel gemakkelijk rolkoffers kunnen verwerken, want daaraan herken je onmiddellijk alle low-budget toeristen in Mokum.
Herbert
-7-  Herbert:
@JohnN,

Op zich zou het busstation aan de IJ-zijde die bussen wel kunnen verwerken. Als de NZ-lijn gaat rijden gaat een deel van de bussen uit Waterland niet verder rijden en het busnet in Noord gaat ook op de schop. Er komen dan veel minder bussen op CS.
Eric
-8-  Eric:
@Herbert
Het busstation zal het probleem niet zijn, maar hoe kom je daar met een bus? Via West? Via de Piet Heintunnel? Daar zit het probleem!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.