Home > > Het Wertheimpark

Het Wertheimpark

Robservaties van Zwetsloot

Een paar toeristen fietsen naar het monument van Jan Wolkers en staan daar even stil. Op het monument liggen verwelkte rode rozen. Net erachter gele tulpen, nog in cellofaan. Een klein geel plantje ligt omgevallen tegen het bord 'Nooit meer Auschwitz'.
Er bestaan snode plannen om van dit park een megalomaan herdenkingscircus te maken. Een publieksattractie met honderdduizenden bezoekers. En de bewoners? De natuur? De bomen? De planten? De Dieren?

Tja. Aan het hek om het park hangt een doek dat hiertegen protesteert. Maar dat weten de toeristen niet. Ze gaan op een bankje naast het monument zitten. In gedachten verzonken kijken ze voor zich uit. Onder de indruk. Ze laten de rust en de sfeer van het monument op zich inwerken.
Naast hun bankje staat een bordje met een gedicht dat dit park bejubelt. Maar het gedicht is overgeplakt. Met een oproep voor een demonstratie om het nabij gelegen Oosterpark te redden. Want daar wil men 400 bomen omzagen. Wat is dat toch? Waarom wil de gemeente niet luisteren? Heeft de gemeente een hekel aan mensen?
Goeie vraag.

ouder:
Westerpark
nieuwer:
Dam tot Damloop

vijf reacties op "Het Wertheimpark"

JohnN
-1-  JohnN:
Het Achterhuis-museum oftewel Anne Frankhuis is al tot een mega-attractie geworden met dagelijks eindeloos lange rijen toeristen wachtend op toegang. De Hollandse Schouwburg is al jarenlang een sober indrukwekkend monument van een veelzeggende leegte, waar elk jaar in de meidagen meer toeloop is dan er plek kan vinden. Maar waar in de overige dagen van het jaar best meer publiek kan komen (dat desnoods het Anne Frankhuis maar laten).
Mijn mening is dat Amsterdam gepast, respectvol en stil haar verleden van de periode 1940-1945 moet bewaren. Met deze twee locaties, en het Verzetsmuseum en het monument van de Dokwerker op het Jonas Daniël Meijerplein is de herinnering aan ons recente oorlogsverleden in de binnenstad wel voldoende uitgedrukt. De Musical Anne, waarvoor de mensen die er wel brood in zagen een speciaal theater hebben gebouwd, ging in mijn ogen al voorbij de grens. Ik vroeg mij al af hoe Anne Frank er zelf tegenaan zou hebben gekeken, toen haar portret op tientallen meters hoog en breed formaat op Overhoeks reclame hing te maken. Men heeft van het meisje een icoon gemaakt en een kassamagneet, terwijl uit haar schrijven een zelfbewust maar bescheiden karakter spreekt. De ronkende ster-spotjes die ervoor door de ether gaan tekenen deze tijd, materialistisch, niet het soort beeld dat de tiener voor ogen stond als ze eraan dacht hoe het zou zijn als de oorlog voorbij was. Laat het Wertheimpark maar zoals het is, klein, bescheiden, waar alleen mensen door het hek gaan die doelbewust op zoek naar bezinning zijn.
Herbert
-2-  Herbert:
In de informatie van de gemeente worden we gewoon verneukt. Volgens de tekening hoort het sportveld ineens ook bij het Wertheimpark zodat het monument van Libeskind ineens heel klein lijkt.
Door de bouw van het monument moeten een aantal monumentale vleugelnootbomen gekapt worden zodat het park ineens een enorme kale plek krijgt aan die zijde.
Het monument van Libeskind is monsterlijk groot, tot 4,81 meter hoog. En dat terwijl het park nu juist erg verfijnd is. Het monument van Wolkers valt daardoor in het niets en dat terwijl het qua kleinschaligheid nu juist prachtig in het park past.

Ik weet een betere plek: het Oosterspoorplein bij het Muiderspoorplein. Per slot van rekening werden daar de Amsterdamse Joden de trein in gedreven richting Westerbork. Alleen hebben we dan wel een paar problemen: de Amsterdamse Joden werden opgepakt door Amsterdamse politiemannen, vervoerd door de Amsterdamse tram met Amsterdams personeel en uiteindelijke gingen ze per trein van de Nederlandse Spoorwegen met Nederlands personeel naar Westerbork. En ongemakkelijke geschiedenis, maar wel de waarheid.
JohnN
-3-  JohnN:
@Herbert: Hier raak je juist de kern van waar ik op doelde. Het past Amsterdam om wat bescheiden te zijn v.w.b. de geschiedenis van de deportatie van vrijwel het gehele Joodse bevolkingsdeel, inclusief de onderduikers die voor een handvol grijpstuivers verraden werden. Grote monumenten voeren niet per se tot dieper bezinning. Er zijn genoeg plekken waar we dat kunnen doen zonder zulke nadrukkelijke objecten.
Arnoud
-4-  Arnoud:
Ik begrijp de gedachte erachter ook niet helemaal. Op enkele honderden meters afstand is de Hollandse Schouwburg. Daarin bevindt zich een digitaal monument waarop ook alle namen zijn terug te vinden. Ook ligt er een heel dik boek op de balie, met eveneens die namen. Is dat weer niet goed genoeg?
Ik ben een groot voorstander van indringende gedenktekens, maar alwéér een muur met namen is eigenlijk weinig origineel. Dan zijn die gedenkstenen voor de huizen van weggevoerde Joden bijvoorbeeld veel aansprekender.
Herbert
-5-  Herbert:
@Arnoud, die gedenkstenen heten Stolpersteine, struikelstenen in het Nederlands.
Bedacht door de Duitse kunstenaar Gunter Demnig, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Stolperstei..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.