Home > > Bus met bovenleiding

Bus met bovenleiding

Trolleybus Arnhem - Foto: Wikipedia, Maurits Vink

Het GVB maakte vorige week bekend in 2017 verouderde dieselbussen te willen vervangen door trolleybussen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van bestaande (tram)bovenleiding.
Ik vind dat een sympathiek plan. Het voornaamste nadeel van trolleybussen is altijd dat je er speciaal bovenleidingen voor moet aanleggen, maar die hebben we dus al. 
Nu maar hopen dat het GVB eens door durft te pakken met dit plan.

Een trolleybus heeft veel voordelen. Hij is milieuvriendelijk, hij is naar mijn inschatting goedkoper dan een tram (ook in exploitatie en onderhoud) en tevens wendbaarder dan een tram. Hij heeft naar beide kanten zo'n 3,5 meter uitwijkmogelijkheid. Het is lang geleden dat ik voor het laatst in een trolleybus reed, maar in mijn herinnering rijdt hij hardstikke lekker en tamelijk geruisloos. Doen dus, wat mij betreft.

De enige Nederlandse stad waar de trolleybus echt is ingeburgerd is Arnhem. Daar functioneert hij bij mijn weten prima, vooral ook omdat de krachtige elektromotoren met gemak de heuveltjes nemen. Ook andere Europese steden, zoals Bologna, Napels, Lyon, Nancy, Saint-Étienne, Boedapest, Athene en veel Zwitserse steden hebben trolleybussen.

Een uitgelezen mogelijkheid om over te stappen op trolleybussen zie ik voor de geplande vervanging van de metro tussen Amsterdam en Amstelveen. Zoals het er momenteel voorstaat wil men metro 51 vervangen door een gewone tram en de reizigers laten overstappen op station Zuid. Waardeloos idee natuurlijk.

Als men die tram nu eens laat voor wat hij is en trolleybussen gaat inzetten zijn er volgens mij alleen maar voordelen: goedkoper, milieuvriendelijker, veiliger (ook op de beruchte kruisingen) en geluidsarm. Bovendien is men flexibeler in het eventueel doortrekken van de route.
Eens kijken wie de politieke moed heeft om deze weg nu eens in te slaan.

Gebruikte bron: Wikipedia

Update 19:30 uur: Zin over vrachttram verwijderd. Was geen GVB initiatief.

Update 14-10-2014: Het worden geen trolleybussen maar e-bussen. Lees het vervolg van dit verhaal.


zeven reacties op "Bus met bovenleiding"

Robert Follon
-1-  Robert Follon:
"Nu maar hopen dat het GVB eens door durft te pakken met dit plan, want van de vrachttram is ook al niets terechtgekomen."

De vrachttram stond volledig los van GVB. Dat plan is ten onder gegaan aan mismanagement door City Cargo zelf.
Herbert
-2-  Herbert:
Het artikel in Het Parool en op AT5 is wel wat kort door de bocht en tart natuurwetten.

Voor elektrische stroom heb je een gesloten kring nodig. Bij trams, treinen en metro's volstaat 1 draad of afnemer, de min-pool en de retourkring wordt gesloten doorde plus-pool.

Bij een bus op rubber banden werkt dat niet, dus je hebt 2 draden nodig voor de min- en plus-pool. Dat is verbouwing nummer 1.
Daarnaast het begrip trolleybus. En trolleybus bus is een bus die zijn stroom afneemt via een trolley. Een trolley is een soort karretje dat tegen de draden aanloopt. Bij het afslaan van een trolleybus heb je in de bovenleiding een wissel nodig. Zie http://s131.photobucket.com/user/busje_3..

Of een trolleybus goedkoper is dan een tram is nog maar de vraag. Qua aandrijving is het tramtechniek, voor de rest is het een bus. Een bus gaat 7 tot 12 jaar mee, een tram 20 tot 30 jaar.

Qua milieuvriendelijkheid wint de tram denk ik. De rolweerstand van een tram is veel kleiner dan een voertuig op banden. En een tram rijdt gemiddeld wat sneller.

Het gaat trouwens niet om een trolleybus maar om te kijken of de traminfra gebruikt kan worden om de batterijen van de bus op te laden. http://www.ovmagazine.nl/2014/10/gvb-stu..
Arnoud
-3-  Arnoud:
@Herbert: Ik hoopte al dat jij als OV-deskundige nog wat aanvullend commentaar zou leveren. ;-)
Toch nog wat vragen/kanttekeningen: schat je de levensduur van een normale bus niet wat laag in? Moet je daarin ook niet betrekken het feit dat een normale bus op een dieselmotor rijdt en dat dit ook meespeelt in de levensduur?
En wat is het verschil in aanschafprijs tussen een trolleybus en een tram? Het gaat er natuurlijk om wat de afschrijving is in die 20/30 jaar.
Verder wil ik opmerken dat een bus veel minder gewicht heeft en dat dit a) veiliger is voor andere weggebruikers en b)misschien de hogere rolweerstand die jij noemt compenseert.
Ik ga er verder vanuit dat de trolleybus dezelfde vrije banen gebruikt als de tram.
Arnoud
-4-  Arnoud:
@Robert Follon: Dank voor deze correctie. Ik zal de betreffende zin over de vrachttram weghalen.
Herbert
-5-  Herbert:
Hoi Arnoud,

Bij afschrijving spelen een aantal dingen mee. 1) fiscale of economische afschrijving en 2) technische afschrijving.

Elektromotoren gaan extreem lang mee. 30 jaar is geen enkel probleem. Andere onderdelen vaal veel minder. Bij vervanging worden reserveonderdelen vaak duur en soms moet je ze zelf gewoon maken. Plus dat het uitval steeds groter wordt omdat het een na het andere onderdeel uitvalt.

Dieselmotoren gaan ook lang mee maar op voorwaarde dat ze wel erg simpel zijn. Daarom zie je in West Afrika nog zo ontzettend veel Peugeots 404 en 504 rijden. Buitengewoon simpele motoren en een beetje smid kan ze repareren. Maar de huidige motoren zitten vol elektronica en daar heeft een garagist dure apparatuur voor nodig. En die heeft een simpele smid niet.

Bij aanbestedingen eisen de overheden vaak nieuwe bussen. En bij een mix een maximum leeftijd van 7 jaar. Oude bussen gaan naar Zuid- en Oost Europa en Afrika. En ook op Cuba kan je de gehele busgeschiedenis van Nederland zien.

Als je naar kosten kijkt moet je kijken naar de kosten per zitekilometer, stakilometer en het gewicht. En daar zitten ook wel wat haken en ogen aan.
Een Combino kan 180 passagiers, zittend en staand, vervoeren. Maar een gelede Citaro 150. Trams zijn goedkoper en sneller bij hoog frequent vervoer. Bussen juist bij laag frequente vervoer.
Het is allemaal niet zo simpel.

Maar vergeet even het idee dat een trolleybus dezelfde bovenleiding kan gebruiken als een tram. Dat werkt niet. En andersom ook niet.
JohnN
-6-  JohnN:
OV binnen de stad is veelvuldig stoppen, optrekken en weer remmen. Dat gaat het best met licht materieel. NS rijdt ook haar stoptreinen met ander materieel dan de intercities. Tenzij je heel veel kwh's inbouwt gaat het optrekken van tram en trein veel trager dan een lichte (elektrische) bus. Een tram in de stad is eigenlijk een onding, traag, zwaar en gevaarlijk. Alleen voor langere nonstop trajecten nog te handhaven maar verder vind ik toch dat de tram zijn tijd heeft gehad.
Zoals Herbert terecht opmerkt is het tram-bovenleidingnet onbruikbaar voor de trolley, die twee stroomafnemers op zijn dak heeft. De trolley van Groningen waar ik heel wat keren met plezier in gereisd heb, volgde in grote trekken de route van vroegere tramlijnen (Hoofdstation, Zuiderdiep, Grote Markt, Ebbingestraat. Noorderstationsstraat. Daar had men dan ook het bovenleidingnet moeten vervangen. (en de rails dichtgesmeerd met asfalt)). Als de testbussen van Amsterdam alleen maar het GVB leidingnet gaan gebruiken om accusets op te laden is er dus helemaal geen sprake van een trolleybus, maar een accubus, die alleen maar in rusttijden oplaadt, daar heeft hij geen stroomafnemers voor nnodig, dat kan gewoon met een stekker en contactdoos.
Herbert
-7-  Herbert:
Een bus op batterijen is ook zwaar. Niet lichter dan een tram bijvoorbeeld.
Dat een tram gevaarlijk is wil ik wel nuanceren. Omdat hij alleen maar rechtdoor kan, past hij uitstekend in voetgangersgebieden. In veel steden zie je dat ook. Ook neemt hij minder ruimte in beslag juist omdat hij niet kan uitwijken.

Op zich is een tram niet traag. Ja, binnen de Singelgracht maar dat heeft voornamelijk te maken met de infrastructuur en het hoge aantal in- en uitstappers Een bus gaat dat echt niet sneller doen.

Je zegt dat de tram zijn tijd heeft gehad. Dat is onjuist. De tram maakt sinds de jaren '90 een enorme renaissance door. In heel veel steden die vroeger een tramnetwerk hadden komt hij weer terug. Over de hele wereld. En vaak met bijzondere technieken.
In bijvoorbeeld Bordeaux heeft de tram geen bovenleiding in het centrum van de stad. Het Ministerie van Cultuur vond die palen en kabels erg lelijk en subsidieerde andere mogelijkheden. Dat is APS geworden. (Alimentation par le sol) De tram wordt gevoed d.m.v. metalen strips in de straat die van elkaar geïsoleerd zijn. Alleen de strip die onder de tram zit geeft stroom. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tram_van_Bo..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.