Home > > Waar blijven de vignetten voor touringcars?

Waar blijven de vignetten voor touringcars?

De drukke paasdagen zijn achter de rug. Veel bezoekers komen met de bus naar Amsterdam, of gaan met de bus naar Volendam of de Keukenhof. Elke dag stoppen zo’n 200 touringcars op de haltes op de Prins Hendrikkade naast vele hop-on-hop-off bussen. Stewards zorgen van 8 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds voor een goede doorstroming. Passagiers stappen snel en veilig in en uit. En, chauffeurs wordt gevraagd hun motor uit te schakelen.

De handhaving doen de stewards nu voor het vijfde jaar. Uit onderzoek van het Stadsdeel Centrum blijkt dat door hun aanwezigheid de regels op de haltes beter worden nageleefd. Touringcars staan er minder lang en de motoren blijven niet onnodig aan. Je moet er niet aan denken dat de stewards er niet meer zouden zijn.

Sector betaalt
De stewards worden nu vrijwillig betaald door zo’n 10 bedrijven uit de toeristensector. Dat is een prima zaak, waarmee de sector zijn verantwoordelijkheid neemt. Echter, elk jaar moet de organisatie bij de bedrijven langs om een bijdrage te vragen. Dit is geen duurzaam model. Zo is de financiering voor dit jaar nog niet helemaal rond. Het is ook geen eerlijk model. Ongeveer de helft van de touringcars komt uit het buitenland en betaalt niet mee.

Vignetten
Een vignetsysteem zorgt voor een duurzame en eerlijke financiering van de stewards. Een digitaal vignettensysteem is eenvoudig te realiseren. De busondernemers regelen zelf per dag, week of maand de vergunning on line. Met een kwartje per busreiziger kan het systeem van stewards, op meer tijdstippen en meer plekken in de stad, duurzaam worden gefinancierd.
Uiteraard mogen alleen schone touringcars een vignet krijgen. Van de Nederlandse touringcars voldoet 45% niet aan de strenge normen die nu al wel voor vrachtwagens gelden. Pas in 2018 komt er een milieuzone voor touringcars.

Uitbreiding
Problemen zijn er ’s avonds en ‘s nachts en buiten het seizoen als de stewards er niet zijn. Touringcars staan soms langer dan een uur op de halteplekken met draaiende motoren, volgens het onderzoek van het stadsdeel. Die draaiende motoren zijn geen pretje voor de omwonenden en slecht voor de luchtkwaliteit in de binnenstad. Verder worden de haltes vooral door taxi’s gebruikt; 80% van de voertuigen staan er illegaal. Handhaving heeft alleen geen prioriteit bij het stadsdeel Centrum. Al eerder heeft de rechter uitgesproken dat voor de bestaande haltes bij het Barbizon Palace Hotel de handhaving geregeld moet zijn. Als er geen vignettensysteem komt, dan is die handhaving simpelweg niet duurzaam geregeld. Afsluiting van de haltes ’s avonds, ’s nachts en buiten het hoogseizoen is nodig als het stewardproject niet wordt uitgebreid naar andere tijdstippen en andere drukke haltes in de stad.

Touringcarbeleid
Toen Guido Frankfurther vijf jaar het stewardproject is gestart, werd een eerste stap vooruit gezet in de aanpak van de touringcars in de binnenstad. Nu willen we niet meer zonder. Maar, het stewardproject leidt niet tot minder touringcars. Dat is nodig om de binnenstad, met alle fraaie plannen voor het Muntplein en de Stadhartlus, bereikbaar te houden. Enkele jaren geleden is een touringcarbeleid 2012-2020 vastgesteld. Echter, dit beleid is op veel punten nog niet gerealiseerd. Parkeervoorzieningen buiten het centrum en aan de achterzijde van het Centraal Station, het vignettensysteem en de differentiatie naar doelgroepen zijn niet gerealiseerd. Binnenkort verschijnt de mobiliteitsaanpak waarin de wethouder met plannen komt voor de verdere aanpak van het zware verkeer in de binnenstad.

Wordt dus vervolgd....

Foto met dank aan Guido Frankfurther


Een reactie op "Waar blijven de vignetten voor touringcars?"

ReindeR Rustema
-1-  ReindeR Rustema:
Dit lijkt me iets waar heel veel innovatie mogelijk is. Praktisch elke touringcarchauffeur heeft wel een smartphone met GPS. Wat kunnen we daarmee?

Als je ze verleidt om een app te installeren dan krijg je de GPS lokatie van de bus terug. Als beloning krijgen ze dan bijvoorbeeld inzicht in de parkeerplekken? Die ze dan kunnen reserveren voor vertrek. De app kan zien waar ze zijn, dus dan kan je heel nauwkeurig plannen. Bij de halteplaatsen staat dan een bord waarop de bus met kenteken en bedrijfsnaam in eigen taal welkom wordt geheten. Met een klein plaatje eronder met informatie hoe ze de bijbehorende 80-talige app kunnen downloaden. Na het halteren weten ze via de app dan ook waar, hoe en waarom ze door moeten rijden om ergens tijdelijk te kunnen parkeren.

En voor het inladen van hun vracht hebben ze weer een halteplaats gereserveerd. Hun passagiers kunnen via een webpagina zien waar hun bus is en waar ze moeten opstappen. "Oh, hij is vlakbij onze opstapplek, we moeten hollen, anders zijn we de laatsten die instappen!" En zo staat de buschauffeur ook nog eens onder druk van passagiers om die app te nemen waar de halteplaats reclame voor maakt.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.