Home > > Haal de bellen van de huurfietsen

Haal de bellen van de huurfietsen

Toeristen op huurfietsen - Foto: Arnoud de Jong

De discussie over de toeristen in de stad staat hoog op de agenda. Gisteren las ik nog ergens dat de bewoners van Amsterdam er pas een jaar of twee over klagen. Daarvoor waren er nooit klachten volgens het artikel. Ik denk dat dit niet helemaal klopt. Ik denk dat er tien jaar geleden ook al geklaagd werd maar dat er niemand luisterde.
Een van de kleine ideetjes die ik heb om de overlast van toeristen wat minder te maken is om als je toeristen een fiets verhuurt, ze dan ook een beetje de grondbeginselen van fietsen bijbrengt. Dat zeg ik al jaren.

Maar een simpel idee dat heel weinig kost en in een uurtje gefikst kan zijn: haal met een klein schroevendraaiertje al die bellen van die huurfietsen. Als ik in het Vondelpark of over straat wandel dan valt het me op dat die hordes fietsers met toeristen allemaal als waanzinnigen zitten te bellen terwijl er niets aan de hand is.

Een bel zit op een fiets om eventueel gevaar af te wenden. Maar het gevaar zijn de toeristen op die fietsen dus ik kan beter een bel meenemen als ik door het park loop. Misschien dat ze dan van de voetpaden afgaan, minder slingeren, af en toe eens stoppen als er iemand oversteekt allemaal van die kleine dingen die het eerste de beste kleine Amsterdamse kind weet als het fietst. Of leer ze gewoon dat ze die bel met rust moeten laten.

Volgens mijn vrouw fiets ik zelf als een waanzinnige en daar zal ze ongetwijfeld gelijk in hebben. Ik spreek haar niet tegen. Ik kijk wel uit. Maar mijn bel, die gebruik ik echt nooit. Dat zouden meer fietsers moeten doen.


vijf reacties op "Haal de bellen van de huurfietsen"

Ronald
-1-  Ronald:
beste naamgenoot, wat doe jij dan als er mensen (vaak toeristen) op het fietspad lopen? Rij je ze van de sokken, schreeuw je ze opzij? Zonder bel is fietsen in het centrum onmogelijk.

Op zich is het verwijderen van de bel van huurfietsen trouwens een sympathiek idee. Het ding is echter wel wettelijk verplicht. En ook een huurfietser belandt wel eens in een situatie waarin een bel nuttig kan zijn.
Milena Tsareva
-2-  Milena Tsareva:
"In Nederland is het hebben van een fietsbel op een fiets vanaf 1906 wettelijk verplicht."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsbel
Theo
-3-  Theo:
Het leven is goed, als toeristen die fietsbellen je grootste klacht is.
wk
-4-  wk:
@Ronald (reactie -1-):
Ik rijd veel in het centrum. Ik héb wel een bel, maar ik gebruik hem niet (vaak).
Als ik een toerist passeer, dan bel ik juist expres NOOIT.
Wanneer je fors belt weet je zeker dat hij gaat wegspringen - alleen weet je nog niet welke kant op.
Wanneer je niet belt en alleen maar snel passeert - dan ben je al half voorbij als de toerist schrikt en wegspringt, en altijd is dat: van jou af. (let eerst op op welke voet/naar welke kant hij leunt).

Veel verbaasder ben ik (ik richt me tot Ronald Offerman), dat er niet veel vaker toeristen platgereden worden die zich, daarbij hun stuur ook maar onwennig vasthoudend,slingerend op een huurfiets tegen het eenrichtingverkeer in bewegen. Die fietsen als toeristische attractie beschouwen in plaats van zich verkeersdeelnemer te voelen. Of merk ik dat platrijden alleen maar niet doordat de toeristenpopulatie telkens maar weer wordt aangevuld met níeuwe klunzen?
ReindeR Rustema
-5-  ReindeR Rustema:
@4 Ik ken een toerist die 8 minuten nadat ze begon te fietsen in Amsterdam al door een scooter onderuit werd gereden. Enkel kapot. Welkom.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.