Home > > Het sterke merk 'Amsterdam'

Het sterke merk 'Amsterdam'

Heeft u dit jaar iets meegekregen van Pinkpop? Even een kleine samenvatting: The Counting Crows waren saai, Triggerfinger was hard, The Pierce Brothers waren briljant en Pharell Williams, die in verband met het uitvallen van The Foo Fighters het festival afsloot, bleek niet geschikt om een festival als Pinkpop af te sluiten. Die laatste zorgde ook nog eens voor een klein relletje door consequent 'hello, Amsterdam' tegen het -grotendeels Limburgse- publiek te roepen, terwijl Landgraaf toch zeker 200 kilometer de andere kant op ligt.

Eigenlijk kun je het Williams niet kwalijk nemen. Amerikanen leggen dagelijks vaak lange afstanden af in doorgaans dun bevolkte gebieden. Daarbij is Amsterdam voor veel Amerikanen, maar ook voor andere buitenlanders, zo'n beetje synoniem voor Nederland. Amsterdam is 'hot', de stad van Ajax, wiet, hoeren, de Nachtwacht, zuipen en grachten. De rest van Nederland is een soort nationaal park dat om Amsterdam heen ligt, vol windmolens, tulpen, dijken en wat in 't wild rondlopende DJ's.

Sterke merknaam
Bedrijven liften graag mee op de in het buitenland sterke merknaam Amsterdam. Denk maar even aan onze nationale luchthaven Schiphol, onderdeel uitmakend van de gemeente Haarlemmermeer, maar elders consequent aangeduid als 'Amsterdam Airport', al of niet met de toevoeging 'Schiphol'. Maar ook kleinere, niet Amsterdamse bedrijven of instanties versterken hun bekendheid in het buitenland maar wat graag door de toevoeging 'Amsterdam' in hun bedrijfsnaam. Neem maar eens een kijkje op het internet voor een paar voorbeelden, ongetwijfeld vind je ze.

Financiële miskleunen
Moeten Amsterdammers dit wel willen? Dat is nog de vraag. Laten we voor een willekeurig stukje casuïstiek eens afreizen naar Almere. Daar vindt in 2022 de iedere 10 jaar terugkerende, internationale tuinbouwtentoonstelling 'Floriade' plaats. Onlangs maakte de gemeente Amsterdam, zelf twee maal eerder gastheer van dit evenement, bekend graag zijn naam te verbinden aan deze editie om de positie van de 'Metropool Regio Amsterdam' internationaal te versterken. Marketingtechnisch slim natuurlijk, want 'Almere' is nauwelijks een sterk merk te noemen. Zelfs niet op nationaal niveau.

De 'Floriade' is echter bepaald niet onomstreden in Almere. Niet alleen moet er flink worden gehakt in de infrastructuur van de stad, de vraag van veel Almeerders is bovendien of de geplande 92 miljoen euro voor de realisatie zich ooit zal terugverdienen. Almere heeft namelijk een aardige naam opgebouwd op het gebied van prestigieuze, financiële miskleunen, zoals een niet functionerend rijdend podium in het centrum, een niet toegekend schaatspaleis en het nooit gerealiseerde sportcentrum 'Omniworld'. Velen wachten de ontwikkelingen rondom de Floriade dan ook met toegeknepen billen af.

WitchWorld Amsterdam
Meest tot de verbeelding sprekende miskleun is misschien wel het nooit afgebouwde Kasteel Almere, dat nog steeds als een symbool van ambitieuze zelfoverschatting naast de A6, ter hoogte van Almere Haven prijkt. De bouw van dit kasteel, een initiatief van de toenmalige wethouder Cees van Bemmel, startte aan het begin van deze eeuw, maar werd halvewege stopgezet toen de belangrijkste investeerders, na een reeks van budgetoverschrijdingen, afhaakten en het half afgebouwde skelet teruggaven aan de natuur.

Ironisch toeval is dat juist deze lokatie nu door de Almeerse ondernemer Ton Theunis is uitgekozen voor de realisatie van het door hem ontwikkelde themapark WitchWorld, een fantasiepark waarvan de poorten in 2019 zouden moeten worden geopend, maar waarover zowel in de politiek als bij de Almeerse burgers behoorlijk wat scepsis bestaat. En ook met betrekking tot dit project, dat zo'n beetje tegenover de Floriade komt te liggen, had Theunis bedacht dat het misschien wel voordelig was om het park 'WitchWorld Amsterdam' te noemen.

Genoeg aan eigen blunders
Almere is natuurlijk maar één voorbeeld, maar ongetwijfeld zijn er in het land meer discutabele projecten te noemen waaraan Amsterdam zijn naam verbindt of laat verbinden. Wat ik me dan afvraag is in hoeverre wij als Amsterdam imagotechnisch aan de pan blijven hangen als het mis gaat. Ik dacht namelijk dat we aan onze eigen blunders wel zo'n beetje genoeg hadden. Of misschien werkt Amsterdam wel stiekem aan een nieuw internationaal imago: Nederland als één groot pret- en themapark, met Amsterdam als bruisend middelpunt. En ieder jaar natuurlijk Pinkpop Amsterdam. Halen we daar óók eens een sterk merk mee binnen.


twee reacties op "Het sterke merk 'Amsterdam'"

JohnN
-1-  JohnN:
Almere heeft altijd aantrekkingskracht gehad voor ego's met hooggegrepen zelfbevestigingsambities, met soms desastreuze gevolgen waarvan hierboven een paar de revue passeren. Maar in mijn jaren in die groeistuip-kern werkte Amsterdam krachtig mee aan een "dubbelstad-imago" met uiteraard als doel een grote vinger in de pap te krijgen in wat er gebeuren moest aan de overkant van de Hollandse Brug. Nog voor de miskleun van de carpool wisselstrook van de A6 naar de A1 waren er al plannen voor een sneltram route uit de polder dwars over het Gooimeer. In minder dan 10 minuten van Pampushoek naar de De Ruyterkade. Om allerlei moverende redenen nooit tot stand gekomen.
Wat betreft de naamgeving van Schiphol herinner ik mij dat de luchthaven zelf de naam Amsterdam Airport propageerde vanwege de onuitspreekbaarheid van Schiphol voor de buitenlandse reizigers. Amsterdam als grootaandeelhouder stond hier blijkbaar volledig achter, protesten van Haarlemmermeer onhoorbaar. Het argument van de onuitspreekbaarheid lijkt overigens een zwaktebod. Er zijn wel andere luchthavens die stoïcijns aan rare namen vasthouden, zoals Zürich ;-)
Sterker zou zijn de mensen de historische achtergrond van Schiphol te verklaren, leren ze ook nog iets bij naast het tulpen-klompen-wiet-verhaal.
Herbert
-2-  Herbert:
Wat betreft blunders, de gemiddelde buitenlandse toerist kent die blunders niet eens. En in zijn eigen stad en land gebeuren die ook. Zie bijvoorbeeld de lijst met Grote nutteloze werken, https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutt.. waarvan ik er van een paar vind dat ze niet op deze lijst moeten staan.

Veiligheid en een goede overheid doet meer met je imago dan een metrotunnel die 3 keer zo duur is geworden en waarvan de bouw zo'n beetje is begonnen toen hij al klaar moest zijn.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.