Home > > Hoe kansrijk zijn startups?

Hoe kansrijk zijn startups?

Startup presentatie - Jeroen Mirck

Startups, ze zijn hotter dan hot. Tegelijk vraag je je ook wel eens af of er niet gewoon veel te veel startende bedrijfjes zijn die het ei van Columbus denken te hebben uitgevonden. Zit het bedrijfsleven wel te wachten op zo’n oneindige stroom aan hippe ideetjes? The proof of the pudding is in the eating, dus besloot ik als vakbladjournalist om aan het begin van deze hete zomer eens aan te schuiven bij een open dag van Startupbootcamp, in het verzamelgebouw B.Amsterdam aan de Huizingalaan in mijn eigen thuisbasis, stadsdeel Nieuw-West.

Startupbootcamp selecteert, begeleidt en huisvest getalenteerde bedrijfjes uit binnen- en buitenland. De voertaal is dan ook Engels in het toepasselijke thuishonk: een voormalig IBM-gebouw op een rafelrand van Amsterdam. In de aanloop naar ‘Demo Day’, waar internationale startups zichzelf in de hoofdstad konden pitchen richting investeerders, kreeg de vakpers de gelegenheid om aan te schuiven voor een informele lunch en aansluitend een drietal ‘speeddates’ met startende bedrijven naar keuze.

Startup Bootcamp

Overweldigende aanbod

Journalisten die over startups willen schrijven, hebben in eigen land legio plekken waar ze een verhaal kunnen scoren. Facilitators als Kickstarter en de StartupDelta van Neelie Kroes, conferenties als The Next Web, maar ook startup-welwillende steden als Eindhoven (Strijp S) en mediastad Hilversum… om nog maar te zwijgen van individuele startups die à la Duracell inmiddels een soort synoniem zijn geworden voor hun eigen niche, zoals Blendle, Peerby of de ook in Nederland actieve commodity-killers Uber en Airbnb.

Vanwege dat overweldigende aanbod aan initiatieven was de opkomst van journalisten bij deze perslunch wellicht wat matig, maar dat doet niks af aan het grote aantal startups waarin de Bootcampers hun geld durven te pompen. Met kans op lucratief rendement, maar het is natuurlijk een oude wijsheid dat meer jonge, innovatieve bedrijven sneuvelen dan slagen.

OOSM als ‘fysieke AdWords’

Afijn, uiteindelijk zat ik beurtelings om de tafel met drie door Startupbootcamp gefunde starters. De eerste hemelbestormer was Peter Bruner, een robuuste Sloveen die met zijn bedrijf OOSM ‘de AdWords van de fysieke wereld’ wil worden. Zijn dienst bedient narrowcasting en digital signing op een manier dat ook digibeten ermee kunnen werken, zo nodig zelfs via hun smartphone of tablet. Het innovatiecentrum van Ahold stoeit al met OOSM, aldus Bruner.

Even advocaat van de duivel spelen: wat nu als de nu nog falende concurrentie (narrowcasting mist nog vaak het open karakter dat Bruner wel zegt te kunnen bieden) slim de kunst afkijkt en straks eenzelfde kwaliteit biedt? ‘Natuurlijk is dit een kopieerbaar idee, maar wij hebben het voordeel dat we de eerste op de markt zijn die dit kunnen.’ Natuurlijk, het ‘first mover advantage’ biedt voordelen, maar dat krijg je niet cadeau. Visioenen dienen zich bij me aan van een ontsnapte wielrenner die op zijn tandvlees rijdt om het aanstormende peloton voor te blijven. Moedig maar moeilijk. Zonder die alles-of-niets-mentaliteit kom je er niet als startup, zoveel is zeker.

Civocracy innoveert democratie

Mijn tweede tafelgenoot is Benjamin Snow. De jonge Amerikaan startte zijn startup Civocracy in Berlijn, samen met de Française Cloë Pahud. Lekker internationaal dus, zeker ook gezien de vier medewerkers die afkomstig zijn uit Nederland, Polen, Bulgarije en Venezuela. Hij verhuisde zijn bedrijf naar Amsterdam om mee te kunnen doen aan het accelerator-programma Smart City & Living van Startupbootcamp.

Civocracy stelt zichzelf ten doel om politieke en maatschappelijke discussie en besluitvorming transparanter en effectiever te maken. Snow ergert zich aan de gebrekkige communicatie van overheden en de relatieve zinloosheid van ‘town hall meetings’ waar de politiek altijd zo prat op is. ‘Wij creëren een digitale hub waar alle werkelijk geïnteresseerde stakeholders inhoudelijke gedachten kunnen uitwisselen. Dat kan gaan over windenergie of waste-management, maar ook over fietspaden of studentenprotesten.’ Snow praat met Petities.nl, een gemeente en een universiteit. Via Leapfunder doet hij aan crowdfunding voor een Europese uitrol. Wederom: aan ambities geen gebrek.

Wiffinity lokt retailklanten

Mijn derde en laatste gesprekspartner is van Spaanse komaf: Jose Manuel Rodriguez Martinez is CEO van Wiffinity, een app die automatisch contact legt met de dichtstbijzijnde wifi-verbindingen in met name winkels. Vervelend voor winkeliers? Welnee, want in ruil kunnen ze de gebruikers van de app (vaak toeristen) lokken met speciale aanbiedingen. Zoiets pitch je natuurlijk met het bingowoord ‘win/win-situatie’. Maar goed, wat wil je ook als 80% van alle wifi-ruimte niet wordt gebruikt.

‘Wij geven data en creëren acties’, zegt Rodriguez Martinez vol enthousiasme. Zijn product klinkt dan ook briljant in zijn eenvoud. Hoe uniek is Wiffinity eigenlijk? Natuurlijk, hij ervaart concurrentie van de iPass, maar de meerwaarde schuilt voor hemzelf in wat je met het bedrijvennetwerk doet. De gebruiker profiteert van het direct ingelogd zijn bij al die wifi-punten. Door een deal met Ziggo kon Wiffinity enkele weken na ons gesprek op Demo Day trots melden dat het inmiddels over meer dan duizend connecties beschikt in Amsterdam.

Nederlandse startup-scene

Goed, tot zover mijn kijkje in de keuken van de Nederlandse startup-scene. Nou ja, Nederlands: ik sprak een Sloveen, een Amerikaan en een Spanjaard. Alle drie dol op het startup-klimaat in Nederland, maar geen van drieën Nederlander. Natuurlijk is die internationalisering een van de krachten van deze sector, maar tegelijk betekent het dat een hotspot als Amsterdam moordend concurrerend is voor al die nieuwe bedrijven. Velen halen de cut niet, velen sterven een stille dood. Maar ook de geselecteerde topcases strijden om aanvullende funding die niet voor iedereen is weggelegd.

Kortom: it’s a good life if you don’t weaken. Plus zo’n quote over keukens en hitte. Gaan Wiffinity, Civocracy en OOSM groot en machtig worden? Ze lijken in een behoefte te voorzien, maar dat doen hun concurrenten ook. Bovendien loopt een al te succesvol idee direct de kans te worden opgeslokt door machtige molochen als Google of Amazon. Al kan een beginnende startup daar alleen maar van dromen. Blijf dat vooral doen, want zonder dromen komt je helemaal nergens als startup.

IBM-gebouw Nieuw-West

Over de rubriek Zakendoen:

In de rubriek Zakendoen worden bedrijven besproken die opvallen. Nieuwe bedrijven, originele of sympathieke bedrijven, maar ook bedrijven waarvan we ons afvragen waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn. Tips? Stuur ze naar amsterdamcs [at] googlegroups.com.

trefwoorden.

dertien reacties op "Hoe kansrijk zijn startups?"

Herbert
-1-  Herbert:
Ik heb het wel een beetje gehad met dat gekoketteer met startups. Het is allemaal hip, D66 en Silicon Valley. Met 1 verschil, het levert Amsterdam niet veel op. En vaak zitten ze in gebouwen waar bakken met subsidies toe moet. Maar een timmerman uit Noord of een taxichauffeur uit Nieuw West die voor zichzelf beginnen zijn ook startups. Maar ja, die zijn niet hip, D66 en Silicon Valley. Die werken gewoon. En ze hebben ook geen vieze baarden, knotjes en ze zien er ook niet uit alsof ze 3 weken lang ondersteboven in een kerker hebben gehangen.
En hoeveel van die hippe startups is binnen een jaar al weer failliet? 90%? En dat gaat wel ten koste van de overheid en de leveranciers. Die hebben het nakijken.
En innovatief zijn ze vaak ook niet. Ze maken een dingetje dat lijkt op een ander dingetje. Maar dan met een Apple, niet wetende dat Apple technologisch gezien gewoon troep is met een veel te duur prijskaartje
Innovatie komt van de overheid. Denk aan Internet, GSM, duurzame energie en motoren met minder uitstoot. Daar zit de massa. Niet bij die vage types die zwaar gesubsidieerd in een oud gebouw zitten.
Het zou mij een lief ding zijn als er eens een MKBA komt over die hipster startups. We zullen schrikken.
Ruud Hendris
-2-  Ruud Hendris:
Beste Herbert
Startupbootcamp heeft nog nooit 1 cent subsidie ontvangen.
96% van onze 61 startups is nog in leven. We bestaan 4 jaar en hebben in Amsterdam voor bijna 1000 mensen werkgelegenheid gecreëerd. Dat is los van de timmermannen uit Noord die ons kantoor hebben verbouwd.
We hebben niets met D66 te maken en baarden en knotjes kom ik niet meer tegen dan op een willekeurig Amsterdams terras. Je bent van harte welkom om dat zelf eens te controleren.
Ruud Hendriks, Co-founder Startupbootcamp
Arnoud
-3-  Arnoud:
En Apple is óók geen troep, want het gaat jaren mee en is tweedehands nog best veel waard ;-)
Herbert
-4-  Herbert:
@Ruud, het is niet persoonlijk bedoeld en ook geen kritiek op jullie organisatie. Ju7llie moeten er gewoon zijn. En dat is goed. Het gaat mij er vooral om de hype die er omheen hangt. En als mijn beeld niet klopt, dan wil ik dat ruiterlijk toegeven.
Ik wil best wel eens langs komen. Niet zozeer om baarden en knotjes te tellen maar vooral om te kijken wat er gebeurt. Dat zal ik met een open mind doen.
Diederik Klaassen
Beste Jeroen,
Aardig kijkje in de keuken (en ik werk in die keuken), de suggestie van Herbert dat overheid en startups iets met elkaar te maken hebben is volgens mij een verkeerde en dat zou je misschien wat duidelijker kunnen aangeven. In mijn ogen zijn "zwaar gesubsidieerde" locaties geen vragen van startups maar wensen van overheden om te faciliteren. De meeste startups die buiten de bekende platformen ontstaan zitten overigens gewoon op zolderkamertjes e.d. Het lijkt mij ook onmogelijk dat overheden kunnen inschatten hoe succesvol een startup is dus meer dan het leven eenvoudiger maken zou de overheid niet moeten doen. En platforms zoals Startupbootcamp vullen dit ook uitstekend in, maar veel startups beginnen (en overleven) op eigen kracht. Zij concurreren dus niet op de Amsterdamse (Startupbootcamp-) markt maar op de wereldmarkt en daar is ruimte genoeg...

Diederik Klaassen, co-founder GrowYellow
JohnN
-6-  JohnN:
Mijn indruk van het artikel van Jeroen is dat hij er heel genuanceerd naar kijkt. Hij toont interesse doordat hij zich uitgebreid door drie hemelbestormers heeft laten informeren, maar verslaat de gebeurtenis met enige gezonde scepsis.
ASML is ooit ontstaan door weglopers van Philips, zoals Microsoft werd gesticht door weglopers van IBM. Maar daarnaast zijn er hele horden voor-zichzelf-beginners roemloos tenonder gegaan zonder dat iemand zich zelfs maar hun namen herinnert.
Zoals ik (in een analoge techniek tijdperk opgeleid) tegen de huidige haasje-over-promotie retoriek aankijk: ik hoor veel te vaak hoe GENIAAL men is en hoe ICONISCH hun prestaties. Het overschatte zelfvertrouwen heeft elke overtreffende trap allang versleten en verdient daarom enige scepsis. "Startups" zijn gewoon beginners, mensen die iets op hun eigen manier willen uitproberen zijn er altijd geweest. Maar ''startup'' klinkt onder invloed van de Amerikaanse superioriteit, een wereld waar men zo graag bij wil horen, zoveel indrukwekkender (?)
Wie op internationale markten wil opereren ontkomt niet aan anglo-amerikaanse discussies, maar onder Nederlanders, op een Amsterdams platform wekt de onnodige kretologie juist mijn misschien wel onterechte scepsis op. Zodra ik naar ''stakeholders'', ''narrowcasting'' en ''digital hubs'' hoor verwijzen wordt mijn wantrouwen alleen maar groter.
Een van de volgende Startup Bootcamps zal plaatsvinden in Singapore. De stad waar alle superrijken hun vergaarde miljoenen komen omzetten in fancy en trendy goederen met extravagante prijskaartjes. ''Where BIG IDEAS meet BIG MONEY'' lees ik op de website van Startup Bootcamp. Arme nieuwbeginners die in garages of op zolderkamertjes hun geniale plannen zitten uit te werken, voorlopig nog zonder winst, zullen de tijd en kosten om aan zoiets deel te nemen niet kunnen opbrengen. Maar misschien hoeven de mensen als OOSM, Civocracy of Wiffinity daarom niet te treuren, want Big Money wil echte succeskanshebbers alleen maar opvreten. Of je zoekt dat juist op omdat je een Nina Brink mentaliteit hebt natuurlijk.
Of OOSM, Civocracy, Wiffinity ooit even vertrouwd klinken als Microsoft, Apple, Google, Amazon... de tijd zal het leren.
Jeroen Mirck
Hmm, plaats ik zelf een reactie, slikt het systeem hem in.
Jeroen Mirck
Herkansing dan maar: boeiende discussie! De hipness van startups roept scepsis op, getuigde de emotionele (maar slecht onderbouwde) reactie van Herbert. Goed dat Ruud Hendriks namens Startupbootcamp enkele beweringen met feiten weerlegt. Ook Diederik kaart de rol van de overheid aan. Die is faciliterend, maar de startups zelf starten inderdaad doorgaans in de spreekwoordelijke garage of zolderkamer. Pas in een latere levensfase komen ze onder de vleugels van investeerders terecht. Overheden willen dit soort community's graag binnenhalen of -houden, maar bottom-line wil elke investeerder uiteindelijk zijn geld terugverdienen. Daarom vind ik de vergelijking met de internetbubbel uit de jaren nul wat misplaatst. Toen ging het louter over beurskoersen, nu over bedrijven met innovatieve nieuwe producten en diensten. Dat is fundamenteel iets anders.
Christine
-9-  Christine:
Tijdens de vorige internet bubbel kon je gemakkelijk veel geld krijgen van investeerders, en dat was niet altijd goed. Met name ook omdat die investeerders behalve hun geld niet veel toevoegden aan je bedrijf. Inmiddels is het lastig om geld te vinden voor je bedrijf, en met name heb ik ondervonden dat het lastig is om genoeg geld te vinden. Als je een product ontwikkelt, nadat je een prototype hebt gebouwd, heb je een x bedrag nodig om het product zover te ontwikkelen dat je er de markt mee op durft, dat je enig budget hebt voor wat je wilt doen aan sales of marketing of whatever, en dat je wat geld op de bank hebt als garantie voor klanten dat je morgen en volgend jaar ook nog bestaat. Je kunt uitrekenen wat je dan nodig hebt.
Je kunt schimpen op Silicon Valley, mensen denken dat je daar makkelijk geld krijgt, maar dat is net zo. Ik heb er een jaartje gewoond, en 99 van de 100 startups krijgen "nee" te horen. Maar er zijn zoveel startups dat er toch genoeg tot wasdom komen. Google b.v., of Tesla, of eBay. En die zijn echt niet gestart met 50k van tante Agaath.

Ik ben nu zelf een startup, en ik ga komende tijd vanzelf merken hoe het startups met een hoogtechnologisch product in ons land vergaat in deze tijd.
JohnN
-10-  JohnN:
@Christine: Ik wens je succes! En laat je daarna niet opkopen door de concurrent die zijn marges wil verruimen.
Christine
-11-  Christine:
Opkopen lijkt me prima. Dan kan ik stoppen met werken.
JohnN
-12-  JohnN:
@Christine: Are you dedicated to your product or is it your dream of the road to riches?
Or did you wear yourself out out in Silicon Valley leaving you tired and weary?
Omar Alaoui
-13-  Omar Alaoui:
@Christine en anderen

Ik wil ook graag iets toevoegen. Ben gewoon van mening dat een startup altijd succesvol kan zijn als het product of dienst iets toevoegt aan onze maatschappij. Als je dan ook nog een investeerder kan overtuigen of jezelf in de markt zet met een google adwords campagne, dan moet dat wel lukken. Ik denk gewoon dat men eerst naar hun eigen product moeten kijken en dan eerlijk naar het te verwachten succes.

https://www.dtg.nl/producten/advertentie..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.