Home > > Wandelkade langs de Amstel

Wandelkade langs de Amstel

Foto: Reinder Rustema

In Pakhuis de Zwijger gaf ik op de 740e verjaardag van Amsterdam een ‘pitch’ voor een wandelkade tussen de Munt en Ouderkerk aan de Amstel. In 2025 is het mogelijk om over een kade op waterniveau langs de oever van de Amstel naar Ouderkerk aan de Amstel te wandelen. Van de Munt tot aan de Achtergracht nog op maaiveld, waar de 116 parkeerplaatsen langs de Amstel voor moeten verdwijnen.

Het pad daalt bij de Hogesluis af naar een brede kade iets boven waterniveau. De kade gaat onder de Hogesluis, de Torontobrug, de Nieuwe Amstelbrug en de Berlagebrug door de westelijke openingen onder deze drukke bruggen door. Hier kun je weg van de drukte midden in de stad rustig eindeloos wandelen zonder fietsers of scooters op je hielen. De bruggen over Heren-, Keizers-, Prinsen- en Achtergracht worden autovrij zodat je ook daar niet achter elkaar hoeft te lopen.

Langs de Amsteldijk gaat de wandelkade tussen de oever en aangemeerde woonboten door. Zeker in het begin zal dit nog vaak het geval zijn, maar in de toekomst minder. Elke woonboot die op de markt komt wordt door de gemeente opgekocht zodat er steeds meer ruimte komt om van dit uitzicht te genieten. Het ‘mobiliteitsfonds’ met de inkomsten uit het betaald parkeren wordt daarvoor gebruikt.

Richting Ouderkerk wordt de kade wat smaller omdat er minder wandelaars gebruik van maken. Het materiaal wordt wat eenvoudiger, van natuursteen in het begin tot gerecycled plastic of verduurzaamd hout. De renners geven vanaf het Martin Luther King-park al de voorkeur aan de Amsteldijk zelf om de wandelaars niet te hinderen en snelheid te houden. De brede kade heeft zowel wandelaars als renners vanuit het centrum comfortabel en snel de stad uitgeleid. Kinderwagens, rolstoelen en rollators kunnen elkaar passeren en je kan er arm in arm lopen!

Teken de petitie om de komende jaren op de hoogte te blijven en misschien bij te dragen aan de lobby hiervoor.


acht reacties op "Wandelkade langs de Amstel"

Ronald M.Offerman
-1-  Ronald M.Offerman:
Een goed plan, zeker als die woonboten daar weg gaan want op sommige plekken heb je echt weinig contact met het water van de Amstel.
ReindeR Rustema
Toevallig is de 'watervisie Amsterdam' nu ook voor inspraak vrijgekomen. Die woonboten zijn grotendeels vanaf de jaren 60 ontstaan uit woningnood. Een soort 'kraken' van de grachten. Alleen al op grond van gewoonterecht hebben de woonbootbewoners woonrechten opgebouwd. Maar ondertussen liggen ze wel in een openbare ruimte waar steeds meer druk op komt. Daar ontstaan conflicten. Alle vuilnisophaal via de grachten doen is alleen al moeilijk omdat die woonboten overal liggen. Ook zijn sommige boten ook erg pictoresque en een aanwinst. De oplossing om in de Watervisie te krijgen lijkt me het permanente aanmeren uit te faseren. Eerst op vrijwillige basis de bewoners van de pictoresque, doorgaans ook de nog varende, boten verleiden om elke maand op een andere (aantrekkelijke) plek aan te meren. Tegelijk de lelijke dozen op allerlei manieren proberen uit te faseren. Opkopen met inkomsten uit de op te zetten stadsloterij Amsterdam bijvoorbeeld (ook een voorstel geopperd dezelfde avond in Pakhuis de Zwijger, zie de video https://vimeo.com/143848447) en zodra er illegale bewoning is het recht op de aanmeerplek voor de rechter brengen enzo.
JohnN
-3-  JohnN:
Dank voor je routebeschrijving Reinder. Natuurlijk liep ik al menig keer vanaf het Amstelstation naar de groene oever van de Amstel naar Ouderkerk en retour. Maar het idee om vanaf het Muntplein een vrije wandelroute te creëren vind ik een mooi streven. Ik hoop dat het lukt en liefst nog voor 2020, want tien jaar wachten... ik weet niet of dat voor mij is weggelegd.
Ik vind het gek dat al die woonboten er nog steeds liggen, want rond de jaren 70 kon ik al eens een woonboot kopen aan de Brouwersgracht, maar zonder ligplaats dan moest ik verslepen en nieuwe walaansluitingen maken in de Houthaven. Toen al moesten ze weg bij verkoop aan nieuwe eigenaren. Dan moeten de woonbootbewoners langs grachten en Amstel intussen allemaal wel stokoud zijn. ???
ReindeR Rustema
In een verslag van een 'stadsgesprek' in juni over de Watervisie lees ik op pagina 8/9: "Ook het verplaatsen van woonboten zal bijdragen tot betere vaarroutes en meer zicht op het water. De ervaring uit het verleden is wel dat dit heel langzaam gaat. In de afgelopen 20 jaar zijn er in het centrum dertien woonboten verplaatst." Intrigerend. Wie weet details?
Maaike
-5-  Maaike:
Over die woonboten schreef ik ook eens een stukje http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/..
De stad zou echt opknappen als we hier eens durven ingrijpen
ReindeR Rustema
Maaike, zullen we bijdragen aan de 'Watervisie'? Met het bescheiden voorstel om woonboten periodiek te verplaatsen. Mail me op reinder@rustema.nl.
JohnN
-7-  JohnN:
Hoe graag ik destijds ook op een woonboot op de Oude Schans had willen wonen ben ik toch ook een voorstander van het weg-promoveren (het moet aantrekkelijk gemaakt worden voor een eigenaar om mee te werken) van een deel van de woonbakken langs de grachten en de Amstel. Een uitzondering zou ik wel willen maken voor het scheepserfgoed dat nog kan (zou kunnen) varen. Die voegen juist iets toe aan het stadsbeeld. Het periodiek verplaatsen is geen populair voorstel, zelfs niet voor dat varend materiaal, want er komt heel wat bij kijken om alle walaansluitingen telkens af- en aan te koppelen. Als het al onaantrekkelijk is om elke maand een ander woonadres te hebben, komen er jaarlijks ook nog flinke kosten bij. Wie compenseert dat? Heeft Watervisie daar budget voor? Ik vrees van niet.
ReindeR Rustema
Eerst maar eens beginnen op vrijwillige basis voor de rusteloze types die graag elke maand willen verhuizen. Die de kosten op zich nemen. Met hen kan je dan uitvinden hoe het aan- en afkoppelen makkelijker kan. Een technische kwestie. Als het lekker gaat en leuk is dan sluiten zich meer aan bij het project.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.