Home > > Weg met PostNL

Weg met PostNL

Pakketpost - bron: Pixabay cc

Ik reageer even wat particulier ongenoegen af. Want het gaat van kwaad tot erger bij PostNL. Het zit zo: webwinkels laten steeds grotere hoeveelheden pakketjes door het land bezorgen. Ondermeer door PostNL. Sommige van die pakketjes worden teruggestuurd wegens niet waargemaakte verwachtingen. Of misschien zijn er ook mensen die het gewoon uit balorigheid doen.

Hoe dan ook, die afgewezen pakketjes breng je dan naar een zogeheten ‘PostNL locatie’. Vroeger hadden wij fatsoenlijke postkantoren, tegenwoordig scheept PostNL ons af met een armoedige balie in een sigarenzaak of supermarkt. Want ja, bezuiniging hè?

Opgedoekt

Ik ging naar Albert Heijn. Sinds de sluiting van het postkantoor was daar de ‘PostNL locatie’. Daar aangekomen moest ik een bittere teleurstelling wegslikken: de PostNL locatie was sinds enkele weken óók alweer opgedoekt. PostNL was te krenterig om deze belangrijke buurtvoorziening in de lucht te houden. Want de filosofie van het bedrijf is om met zo weinig mogelijk inspanning, zo veel mogelijk geld te verdienen voor de aandeelhouders. Wéér een steunpilaartje onder mijn bestaan weggerukt.

Buiging

Mijn verontwaardiging steeg tot in het rood toen ik vernam dat ik voortaan minstens een half uur moest lopen voor de dichtstbijzijnde locatie die PostNL wél beliefde open te houden. Voorlopig dan hè, niets is meer zeker in postland. Hier past een nederige en slijmerige Japanse buiging, dank, dank, PostNL, voor uw goedgunstigheid jegens het gepeupel in onze wijk. Dank dat wij niet helemaal naar Hoek van Holland hoeven met ons pakket.

PostNL besodemietert me ook nog met de opgegeven afstand: volgens hun eigen site is het 1.8 kilometer lopen, volgens Google Maps echter 2.5 kilometer. Normaal geen onoverkomelijke afstand, maar wel als het voor de winstmaximalisatie van PostNL is.

Maatschappelijke rol

PostNL heeft geen enkel oog meer voor de maatschappelijke rol die het van oudsher heeft vervuld in de buurten van Nederland.
Klantvriendelijkheid is geen thema meer. Zeer teleurstellend.

Dan maar weg

En dus moet PostNL maar weg. Ik ben er klaar mee. Laat een buitenlands bedrijf de tent maar overnemen, geheel in lijn met het geroemde neoliberaal evangelie van de marktwerking. Of laten ze naar Luxemburg gaan als ze het hier niet aankunnen. Daar kunnen ze het waarschijnlijk wel af met één enkele PostL-locatie. En in de naam scheelt het toch ook weer een letter, ziet u dat?

Aanslag

Het is natuurlijk allemaal klein leed in het licht van wereldproblemen als een vreselijke aanslag in Nice.
Het wordt dan bijna gênant om een stukje als dit te schrijven.
Maar ach, waar maak ik me eigenlijk druk om: de Tour gaat ook gewoon door.

Verscheen eerder op blog arnoudhugo.nl

trefwoorden.

acht reacties op "Weg met PostNL"

alex
-1-  alex:
Ik snap eigenlijk [b]niet zo goed[/b] waarom dit thuishoort op [b]Amsterdam Centraal[/b]. En ik snap de [b]vetgedrukte woorden[/b] niet.
Suffie
-2-  Suffie:
Ik snap deze reactie niet...
Milena Tsareva
-3-  Milena Tsareva:
Dat hoeft ook niet Suffie, net zo min als dat je op alles dat je niet snapt zou moeten reageren.
Arnoud
-4-  Arnoud:
@Alex: Amsterdam Centraal is voor Amsterdam en omstreken. Dit gaat over Amstelveen, maar het opheffen van servicepunten zal op meer plaatsen gebeuren. Het is een verarming van de dienstverlening, net als bijvoorbeeld het opheffen van tram- of bushaltes. Ik zie niet in waarom dit niet op AC zou passen?
Suffie
-5-  Suffie:
Maar Milena, dan hoef jij dat toch niet te doen?
Manfred
-6-  Manfred:
Als Arnoud om de 500 meter een PostNL vestiging wilt is hij vast ook wel bereid om daarvoor te betalen? Voor de huur van het pand, de inrichting en het salaris van de twee medewerkers die de hele dag uit hun neus staan te vreten behalve als hij een keer in het half jaar een pakketje komt retourneren?

Als ik trouwen op Google Maps kijk zitten er toch redelijk wat PostNL vestigingen in Amstelveen:
https://www.google.nl/maps/search/postnl..
Milena Tsareva
-7-  Milena Tsareva:
Maar Suffie, natuurlijk hoef ik dat niet. Echter omdat ik reactie -1- (met name de opmerking over de vetgedrukte woorden in het artikel) wel meende te begrijpen, deed ik het wel.
Arnoud
-8-  Arnoud:
@Manfred: Je informatie rammelt nogal. Ten eerste is er geen sprake van een balie waar 'medewerkers uit hun neus staan te vreten'. De PostNL locaties zijn meestal een balie in een winkel waar ook andere activiteiten plaatsvinden, zoals een klantenservice van AH, een servicebalie van Gamma, een sigarenwinkel, een Primera enz. Vooral dus waar reeds een infrastructuur is om allerlei klanten zaken af te handelen. Er hoeft dus geen apart pand gehuurd te worden.
Het kaartje is niet actueel en bevat één of meer vestigingen die dus opgedoekt zijn. Of waar niet alle diensten worden geleverd.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.