Home > > Het Amsterdammertje keert terug

Het Amsterdammertje keert terug

Het Amsterdammertje - bron: Wikipedia

Heuglijk nieuws. Een boodschap van gerechtigheid. Eerherstel voor een icoon. Het symbool dat Amsterdam treffend karakteriseert.. Veel beter dan die stomme IAmsterdam letters.
Het Amsterdammertje.
Het Amsterdammertje wordt gerehabiliteerd.
Het Amsterdammertje keert terug in het straatbeeld. 
Het Amsterdammertje, meedogenloos wapen tegen de terreur van wildparkerende touringcars en automobielen.
Het Amsterdammertje, gewoon weer lekker ouderwets autotje pesten.
Het Amsterdammertje, dat fiere ijzeren paaltje dat vroeger alle stoepen van de stad sierde.
Het Amsterdammertje, ook in chocola verkrijgbaar en een grote hit onder toeristen.
Bijna was het Amsterdammertje uitgestorven. Alleen in sommige verwaarloosde en vergeten straten in marginale wijken is het nog te bewonderen.

Het Amsterdammertje, geïntroduceerd onder PvdA-wethouder Michael van der Vlis. Een renegaat die een reputatie had om in beschonken toestand op zijn brommer van cafe naar cafe te slingeren om de zegeningen van zijn beleid uit te dragen. 
Zegeningen waarvan het Amsterdammertje er met kop en schouders bovenuit stak.

Maar na hem kwam er een PvdA-bestuurder die vond dat het afgelopen moet zijn met dit seksistische symbool. De geharnaste feministe Guusje ter Horst. Een bikkelharde tante die de stad met ijzeren hand onder de knoet hield. Zij begon een kruistocht tegen het Amsterdammertje. Zette een plan in werking om het Amsterdammertje te laten uitsterven. En bijna was het haar gelukt. Net op tijd werd ze weggepromoveerd naar Nijmegen, Havana aan de Waal.
Om daar haar mensenhaat uit te gaan leven. 

Door Groenlinks gemeenteraadslid Zeeger Ernsting, afkomstig uit een geslacht van communistische gestaalde kaders, maakt het Amsterdammertje nu een spectaculaire comeback.
Dankzij een onvervalst stukje succesvolle klassenstrijd van kameraad Zeeger staat het Amsterdammertje dezer dagen weer in het brandpunt der belangstelling. Onder zijn aanvoering besloot te gemeenteraad tot terugkeer van het Amsterdammertje.
Wordt het Amsterdammertje weer onvermijdbaar en alomtegenwoordig.

Het Amsterdammertje, het ultieme fallussymbool, dat staat voor Amsterdam als zwoele stad. Stad van vrije liefde. Stad van de wellust. Stad van de hartstocht.
De terugkomst van dit erotisch geladen symbool, deze strak overeind staande paal, werd aangekondigd in de verwachtingsvolle schaduw van het jaarlijkse feestje van de homozuele gemeenschap in Amsterdam, de zogenaamde Gay Pride, dit jaar zelfs de Europride genoemd. 
Een feest waarin de stad andermaal de reputatie als Sodom en Gomorra van de aan zijn eigen tegenstellingen ten onder gaande westerse laat kapitalistische samenleving zal bevestigen. Waar de kurken zullen knallen, de sappen zullen stromen, de seks zal stomen, de poeders en de pillen gretig aftrek zullen vinden en overal liefde en verdraagzaamheid heersen. 
Waar een fier rechtopstaand en keihard Amsterdammertje een glorieuze comeback maakt.
Nou nog even die stomme IAmsterdam letters afschaffen.


veertien reacties op "Het Amsterdammertje keert terug"

Milena Tsareva
-1-  Milena Tsareva:
Die PvdA-bestuurders toch: "van café naar café slingeren...", daar wist Guusje Terhorst ook wel raad mee.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Guusje_ter..
http://www.nu.nl/algemeen/811417/burgeme..
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/200..
Bart van der Kolk
-2-  Bart van der Kolk:
Tja, die Michael.. Afgezien van het vermeende cafébezoek had hij toch wel goede ideeën. Het Amsterdammertje was toch wel fantastisch in de Govert Flinck (ook al was dat de 'armeluisvariant' zonder opsmuk en zonder 3 kruisjes), anders werd je subiet van de sokken gereden als je de deur uitkwam. De later ingevoerde gele betonbanden waren aanzienlijk minder effectief, de pizzabezorgers reden je alsnog tegen de straat, en handige automobilisten wisten hun blik precies tussen de gele banden te parkeren. En jawel, Guusje, die had ook wel meer verkeerde ideeën, zoals dat het stadsdeel haar manier van wegprofilering als 'bindend' moest hanteren: dus de auto's in de Govert Flink weer gewoon tegen de voordeur, net als in de jaren '60. L'histoire se repéte toujours.
JohnN
-3-  JohnN:
Heee Rob! Terug van vakantie? En overlopend van energie zie ik!
wk
-4-  wk:
Symbool of niet - dat maakt mij niet uit.
Ik ben blij met het herplaatsen van fysieke bescherming tegen stoepparkeren. Het enige dat helpt tegen stoepparkeren is: dat daadwerkelijk onmogelijk maken. Dat het 17e-eeuwse grachtenprofiel er anders uitzag dan "met die paaltjes" - dat is dan jammer.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
JohnN
-5-  JohnN:
Zo lyrisch wil ik niet zijn over die struikelpaaltjes. Tenminste wat het ''17e eeuwse grachtenprofiel'' betreft. Daar zijn de stoepen smal en die paaltjes zijn ook doorgang belemmerend, ze verhinderen dan wel het asoparkeren maar niet al die andere rotzooi die er op stoep wordt neergepleurd. Afvalcontainers bijvoorbeeld, en fietsen, heel veel fietsen, stapels fietsen.
Zo typisch Amsterdams zijn die dingen overigens ook niet. Ik zag ze laatst ook nog in Gent, met een leeuw op hun kop, in plaats van een eikel. Maar daar hebben ze eerst de oude stadskern autovrij gemaakt. Iets wat Amsterdam met de grachtengordel nooit heeft aangedurfd. Vraag me altijd weer af waarom niet?
Milena Tsareva
-6-  Milena Tsareva:
@JohnN
Een mogelijk antwoord op je laatste vraag: Nederlandse politici/bestuurders hebben in de regel geen ruggengraat, durven geen verantwoording te nemen, willen iedereen te vriend houden (vooral hun makkers in het zakenleven), munten uit in draaikonten, kunnen wegkijken als de beste, gaan met alle winden mee... maar ontkennen dat allemaal ten stelligste, beweren in de media dat ze "alles" doen wat in hun vermogen ligt en verbazen zich met een onwaarschijnlijke oprechtheid dat de kloof tussen burger en politiek zo groot geworden is en nog steeds groeit.
Manfred
-7-  Manfred:
De grachtengordel is niet autovrij omdat dat vreselijk onhandig is en bovendien onnodig. Blokkeren waar nodig, autoluw waar het kan en vooral de grote stroom er omheen leiden en het parkeren ontmoedigen. Moeilijker maar wel verstandiger. Kenmerkt de Amsterdams bestuurder en politicus. Dat in tegenstelling tot het domme, laffe gescheld van Milena.

Blij dat die paaltjes weg zijn overigens. Ze stonden iedereen in de weg, niet alleen auto's
Voor het Volkshotel (voormalig Volkskrantgebouw) staan ze buiten bij de bankjes. met afgezaagde eikel dienen ze nu als asbak.
Milena Tsareva
-8-  Milena Tsareva:
@Manfred
Ik zou graag van je vernemen in welke topics ik heb gescholden.
Graag met vermelding van de urls en de betreffende reactienummers.
Ga je wel even doen hè?
Ben zo benieuwd.
Suffie
-9-  Suffie:
Milena, je hebt gelijk. Je hebt niet gescholden. Ik denk dat Manfred valt over de gebruikelijke knip- en plakplattitudes. Dit soort commentaren kun je onder elk stukje plakken, wees eens wat concreter met betrekking tot het onderwerp.
Milena Tsareva
-10-  Milena Tsareva:
@Suffie
Mijn reacties (ook wel "dit soort commentaren" geheten) zijn niet onder "elk stukje" te plakken. Wel onder veel stukjes waarin politiek of politici een rol spelen. Dat zegt weinig over mijn "commentaren", maar des te meer over onze volksvertegenwoordigers, hun betrokkenheid bij de samenleving, hun moed bij het doorhakken van lastige knopen, hun doortastendheid bij het maken van beleid en wetten, hun voortvarendheid bij het toezien op en bijsturen van de uitvoering en handhaving daarvan... of liever gezegd: dat zegt meer over het ontbreken van al die zaken. Ik reageerde hier overigens niet direct op het onderwerp, maar op de vraag die JohnN stelde waarom Amsterdam het nooit heeft aangedurfd de stadskern/grachtengordel autovrij te maken. En ja, daar is dus pijnlijk genoeg een min of meer standaard antwoord op te geven. De volksvertegenwoordiging heeft daar tot op heden het lef nog niet voor gehad omdat er dan ongetwijfeld teveel 'algemene belangen' zouden worden geschaad... of zoiets politiek corrects van die strekking.
Rob VR
-11-  Rob VR:
Autovrij is onmogelijk en vooral onnodig. Waarom denkt niemand 20 jaar vooruit? (Dat is dezelfde tijdsspanne waarin uiteindelijk maar een deel van de Amsterdammertjes weggehaald kon worden). Over 20 jaar is de autonoom rijdende auto gemeengoed. De binnenstad kan in 2035 alleen nog toegankelijk zijn voor electrisch autonoom rijdend verkeer. Die blijven veilig op de weg rijden en parkeren zichzelf nadat je bent uitgestapt. Buiten het centrum, onder de grond of op speciale parkeerplaatsen voor kleine voertuigen. Utopie? Nee hoor; zeker niet als de gemeente hier nu al naar toe gaat denken.
JohnN
-12-  JohnN:
@Manfred @Rob VR: Met bestuur volgens deze meningen blijven we in de ellende zitten met alles. De een vindt het lastig als de grachtengordel autovrij gaat worden, dus vindt dat we maar met de chaos moeten leven (ten eigen voordeel?). De ander vindt dat er helemaal niks gedaan moet worden omdat in de ideale toekomst alles ideaal zal worden. Lekker makkelijk: geen beleid is ook beleid!
De grachtengordel kan best zonder auto's (nu, en gisteren en twintig jaar geleden al), maar je moet er wel iets voor doen. Het bitter noodzakelijke (politie, brandweer, ambulances etc.) moet gefaciliteerd worden, dat kan met een brede bijna altijd autovrije baan waarbij buiten bijzonder autoverkeer de fietsers gebruikmaken, zonder dat ze de voetgangers van de sokken racen (dat kan omdat er een brede stoep overblijft zonder ''Amsterdammertjes'' voor die (vergeten categorie!) voetgangers. De ruimte tussen de bomen helemaal vrij voor fietsenstalling, en (uitsluitend met kortstondige vergunning) afvalcontainers voor verbouwingen etc. Wie dat ''onhandig'' vindt, accepteert hortend en stotend autoverkeer, stilstaan achter de hele dag door bestellers, met alle vervuiling van dien (en gevaarzetting voor de langzamere niet vervuilende passanten). Het stinkt niet alleen op de gracht, het is nog ongezond ook (TNO). In de 17e eeuw stonk het er ook, maar dat is geen excuus om het nu ook maar te laten zoals het is. Onhandig? Onwil vrees ik.
Milena Tsareva
-13-  Milena Tsareva:
@ -11- Rob VR
Dus elk poppetje moet over 20 jaar nog steeds in zijn/haar eigen (weliswaar elektrische en autonoom rijdende) autootje het centrum in gepompt worden, waarna het zelfrijdende autootje zelf een parkeerplaats (bijv. buiten het centrum) zou moeten gaan zoeken? Misschien wel beter voor het milieu, maar het aantal verkeersbewegingen (dus de drukte in het centrum) zou daarmee niet afnemen... eerder toenemen, vooral bij de door jou genoemde optie dat zelfrijdende auto's ook autonoom buiten het centrum of zelfs buiten de stad zouden kunnen gaan parkeren als de eigenaar is uitgestapt. Die auto's zouden dan ook weer autonoom terug het centrum in moeten rijden als de eigenaar daar weer wil vertrekken. Extra verkeersbewegingen dus. Wat een gedoe: waarom dan niet meteen buiten de stad parkeren en met het OV het centrum in? De politiek zou een beslissing als het autovrij maken van het stadscentrum gewoon moeten durven nemen, deze knoop moeten durven doorhakken, maar dat doen ze niet want ze hebben meer petten op en noteren hun afspraken in dubbele agenda's.
JohnN
-14-  JohnN:
@Milena; We hebben elkaar wel eens in de haren gezeten vroeger, maar op dit onderwerp staan we hand in hand! Mensen die menen dat ze beleid moeten afstemmen op utopia in 2035, waarvan ze een onrealistisch waandenkbeeld hebben, zijn heel erg de weg kwijt. In 2035 loop ik niet meer door het centrum en zo is er nog een heleboel 65+ bevolking die utopia statistisch gewoon niet meer als voetganger of fietser zullen meemaken. Anderzijds merk je terecht op dat die zelfparkerende en (met een fluitje?) terug te roepen auto's nooit op de grachtengordel gemeengoed zullen worden. Over onhandig gesproken. Gewoon grote parkeervoorzieningen buiten het centrum en dan ov dat lekker doorrijdt. Of de fiets natuurlijk, die zal ook blijven, zonder auto's komt daar een hoop stallingsplek voor vrij, dan struikelen de voetgangers er niet meer over. Waarom nog steeds niet? Terwijl het elders wel kan? Onwil, inderdaad dat moet de conclusie zijn.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.