Home > > Opzij, opzij, opzij... voor de fietsers?

Opzij, opzij, opzij... voor de fietsers?

Fietsbrug

In geen enkele stad in Nederland wordt zo langzaam gefietst als in Amsterdam. De gemiddelde snelheid ligt op 14,4 kilometer per uur. Dat zijn de resultaten van de Fietstelweek. Op de social media verschenen meteen berichten dat het allemaal veel sneller moet met investeringen in fietssnelwegen en groene golven, veel minder zebrapaden, auto’s, vrachtwagens, touringcars en taxi’s in de stad. En, het mag wat kosten!

Nog sneller fietsen betekent straks nog meer fietsers in de binnenstad, nog meer investeringen in fietsparkeren en vooral nog minder aandacht voor voetgangers. Die voetgangers zijn toch echt veruit in de meerderheid in de binnenstad: meer dan 80% gaat er te voet. Zouden die dan niet voorrang moeten krijgen in de stad? Investeren in lopen loont pas echt.

Voetgangers in Amsterdam moeten zich nu al dagelijks een weg banen tussen terrasjes, reclameborden en asociaal geparkeerde fietsen. Ook als de straten op de schop gaan, is het eerst de voetganger die ruimte inlevert. Bij stoplichten komen ze als laatste aan de beurt. Wie dan bij groen oversteekt bij een zebrapad is zijn leven nog steeds niet zeker. Een D66-raadslid riep fietsers op om zich vooral niet aan de verkeerregels te houden.

Wat ook blijkt uit de cijfers van de Fietstelweek is dat Amsterdammers korte ritten maken met de fiets. Nog geen 4 kilometer. Ik ben erg benieuwd naar meer cijfers. Hoeveel ritten zijn korter dan 400 meter, of korter dan 800 meter?
Is dan eigenlijk de benenwagen niet een veel beter alternatief? Investeren in meer ruimte voor wandelaars kost niets en maakt de stad er een stuk leuker op. Het stadsbestuur moet ervoor zorgen dat voetgangers nu eens echt meer prioriteit krijgen. Belofte maakt schuld!


tien reacties op "Opzij, opzij, opzij... voor de fietsers?"

Ronald M.Offerman
Al jaren maak ik foto's van volle stoepen en de problemen die dat veroorzaakt. Maar het lijkt alsof het maar heel weinig mensen boeit. een hoop mensen vinden die overlast vanzelfsprekend . Neem maar eens een kijkje. https://www.facebook.com/VolleStoepen
Bram
-2-  Bram:
Een autovrij centrum zal de stad goed doen, maar zal de komende jaren wel een droom blijven. Zeker zolang er winkeliers klagen dat het ten koste gaat van de omzet, want de klant moet voor de deur parkeren. Wat ik een zwak argument vind, want nu kunnen ze daar ook niet parkeren. En na de foto,s van Ronald te hebben bekeken dacht ik, ja dat is het dagelijks beeld in de stad dat is niet normaal. Maar ik heb dat zien groeien en ik ben mee gegroeid, dus mij er echt aan storen, nee dus. En ik denk met mij een heleboel mensen, we zien het wel maar lopen/rijden er gewoon omheen. Maar een autovrije binnenstad ja die wou ik 50 jaar geleden al, want het is ontworpen voor paard en wagen. Nu word het vakkundig aan gort gereden door vrachtverkeer, vooral de grachten zijn daar de dupe van.
JohnN
-3-  JohnN:
Dat een autovrije centrumkern een illusie moet blijven vind ik een labbekakkig zwaktebod. Alle hinder waar iedereen zich mokkend bij neerlegt zal inderdaad niet verholpen worden. De strekking van het stuk, dat de voetganger de onderste op het lijstje van verplaatsingen is ben ik het mee eens, die prioriteiten moeten inderdaad eens op de kop gezet worden. (maar niet ten koste van de fietsverplaatsingen!)
Het zou al veel helpen als de afvalafvoer eens wat beter, sneller georganiseerd wordt. Vooral op sloop- en verbouwingscontainers die voetgangers/fietsers-passage blokkeren, zou een ''parkeermetersysteem'' ervoor kunnen zorgen dat die rap verdwijnen.
Suffie
-4-  Suffie:
"Dat een autovrije centrumkern een illusie moet blijven vind ik een labbekakkig zwaktebod"

Waarom John?
JohnN
-5-  JohnN:
@Suffie: Omdat er nooit met het doel daartoe te komen serieus naar gestreefd wordt.
Ik weet dat zo'n proces niet in korte tijd haalbaar is, maar met een doel voor ogen kun je stap voor stap zichtbaar maken dat men (stadsbestuur) ermee bezig is. Tot nu toe is men er gewoon helemaal niet mee bezig. De burger die zich daarbij neerlegt ''het zal altijd een illusie blijven'' neemt een labbekakkige houding aan, legt zich neer bij een stadsbestuur die het water rustig over de rand laat lopen.
Suffie
-6-  Suffie:
Ik lees nergens dat een autovrij centrum een illusie moet blijven, ook zijn mijn telepatische vermogens te beperkt om bestuurlijke onwil vast te stellen. Dat het een langdurig proces zal gaan worden kan ook niet anders. De gemeente zal voor zowel kool als geit oplossingen moeten vinden.

Ik ben absoluut een voorstander van een autovrij centrum, liefst ook met een stuk minder dronken en/of fietsende toeristen. Ik snap echter ook dat ingrijpen in de huidige structuur enorme consequenties zal hebben voor verkeerscirculatie (niet alleen in de binnenstad, maar ver daarbuiten), parkeren, goederenvervoer en bewoning. Fervente voorstanders van een autovrij centrum vitten nog wel eens op het bestuur, maar ik daag diegenen vooral uit om iets te bedenken waarbij geen grote groepen belanghebbenden ernstig worden benadeeld. Lopen door een autovrije binnenstad is leuk, maar wordt een stuk minder leuk als je alleen tegen lege winkelpanden aankijkt...
Bram
-7-  Bram:
Een autovrij centrum hadden ze in de jaren 60 al moeten bedenken, en in de jaren daarna moeten uitvoeren, toen er nog niet die hoeveelheid verkeer was die er nu is. Had natuurlijk een aantal demonstraties opgeleverd maar, dan was het nu autovrij geweest, Met de aanleg van snelwegen na de oorlog bedachten ze ook, we maken naast die snelweg alvast de funderingen voor de toekomst, inmiddels ligt er een snelweg bovenop. Zo ook de dijk vanaf Sloterdijk richting Schiphol, rijd nu een trein en een sneltram/metro overheen. Dus dan denk ik maar, het word wel autovrij want in Utrecht kan het ook. We moeten alleen nog ... jaar wachten voor de knoop word door gehakt.
Suffie
-8-  Suffie:
Bram, Utrecht zit wat anders in elkaar dan Amsterdam. Bovendien zijn ze daar in 1965 al begonnen met het autovrij maken van de binnenstad en dat is nog steeds niet helemaal rond. Noem je dat een knoop doorhakken? Bovendien ril ik nu al voor een eventueel Amsterdams Hoog Catharijne in de binnenstad...

Wat absoluut wel waar is, als ze in de jaren zestig waren begonnen met het beperken of omleiden van autoverkeer in Amsterdam, dan had het nu een stuk makkelijker geweest. Ik denk dat men de positieve invloed van de komst van de metro iets heeft overschat. Alleen, in hoeverre moet je het huidige bestuur aanspreken op wat men vroeger heeft nagelaten?
JohnN
-9-  JohnN:
De jaren zestig, ja toen moesten ze nog beginnen aan de metro (en dan bedoel ik niet de NZ lijn). Toen lag er een heleboel overhoop in de binnenstad, en heel lang achter elkaar. Als er toen van de gelegenheid gebruik was gemaakt om de binnenstad tot minder open voor het groeiende autoverkeer te maken, waren we al voor de eeuwwisseling een paar stappen onderweg geweest. Maar er is al die decennia niets gedaan in die richting. Het is een ingrijpend en langdurig proces ja, maar dat telkens te herhalen maar er niets aan doen, maakt het echt niet sneller. Het is net zoiets als het rekeningrijden landelijk. Telkens opgeschoven wegens bezwaren. En nu zegt de huidige macht: Over 10 jaar rijden we met zelfrijdende elektrische auto's. En dus... schuiven we onze daadkracht alweer naar een volgende generatie.
Stefan Langeveld
Eens met meer ruimte voor voetgangers.
Bij stoplichten komen ze als laatste aan de beurt. > ?? ze gaan gelijk op met fietsers
Wie dan bij groen oversteekt [] is zijn leven nog steeds niet zeker. > Dat geldt voor iedereen, stoplichten maken kruispunten gevaarlijker (zie link)
Een D66-raadslid riep fietsers op om zich vooral niet aan de verkeerregels te houden. > Nee, hij zei soms is het beter om tegen een regel in te gaan , gelet op de situatie, en dat ziet hij juist.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.