Home > > Snorfiets blijft gedoe

Snorfiets blijft gedoe

Scooter - Foto: Alexas - Pixabay cc

Sinds 3 november mag elke burger een reactie geven op de voorgenomen maatregel die de snorfiets-problemen in Amsterdam moet gaan oplossen. De snorfiets is die nep-brommer waarvoor je geen helm op hoeft, maar waarmee je wel het fietspad op mag. Amsterdam krijgt na jaren gesteggel de mogelijkheid van de regering bij fietspaden een verkeersbord te zetten om de snorfiets met helm op naar de rijbaan te sturen. Amsterdam vroeg om de mogelijkheid de snorfiets met helm op naar de rijbaan te sturen overal binnen de ring onder het IJ, maar heeft het niet gekregen. Zelf heb ik het al een reactie geschreven om duidelijk te maken waarom dit niet gaat werken, maar ook andere burgers reageren al.

Helmweigeraars

We zullen te maken krijgen met ‘helmweigeraars’ vrees ik. Scooteraars die niet zonder helm over bijvoorbeeld de Ceintuurbaan mogen, scheuren dan parallel eraan door de Van Ostadestraat of Jan Steenstraat. Niet allemaal, want dan zou het probleem verplaatst zijn. Het wordt alleen maar groter omdat eerder het relatief brave deel dat dagelijks een vaste route rijdt en geen zin heeft in duw- en scheldpartijen met fietsers, het fietspad zal mijden. Op de fietspaden met zo’n bord zullen evengoed lakse scooteraars blijven rijden met een ‘pak me dan als je kan’-houding. En inderdaad, het is lastig om ze te pakken.

Handhaving lastig

Ze zijn met zoveel dat handhaving niet te doen is, het is heel duur in ieder geval. Misschien met camera-registratie zoals onder het Rijksmuseum. Maar dan moet je de fietspaden ook inrichten als tunnels, want verwacht ook scooters die plots heen en weer zullen zwenken tussen fietspad en rijbaan, waar ze maar snelheid kunnen maken. We kennen het al van de brommers met geel kenteken die even een stukje fietspad of stoep meepakken om de file met auto’s bij een stoeplicht te passeren. Ze krijgen gezelschap! Vertraging compenseren Veiliger zal het er in ieder geval niet op worden, want op knooppunten en bruggen moeten ook de helmweigeraars kiezen tussen het pakken van een stukje verboden rijbaan of het verboden fietspad als onderbreking voor hun sluiproute. Ze beslissen ter plekke, wat het comfortabelst zal zijn. Even een helm opzetten en daarna weer af zullen ze voor zo’n klein stukje in ieder geval niet doen. Want waar laat je daarna die helm? Aan het stuur? En moeten de passagiers ook een helm op- en afzetten? Ergens in een Haags ministerie bedacht een ambtenaar dat de Amsterdamse snorscooteraars voortaan altijd een helm gaan dragen door ze het af en toe met een bord te vragen. Natuurlijk niet! Want dan kunnen ze net zo goed een gewone brommer nemen of van de snorscooter ook officieel een brommer maken. Zonder helm is fijner, dan maar af en toe omrijden. Bijvoorbeeld door op volle snelheid door een rustig woonstraatje te rijden. Dan kan je de vertraging door de omleiding een beetje compenseren.

Elk bord aanvechten

Het plaatsen van zo’n bord is een ‘verkeersbesluit’ en dus mogen burgers daar een procedure tegen beginnen omdat het verkeersstromen zal veranderen. Optimisten denken dat de overlast voorbij zal zijn op 1 juli 2017. Ook Parool, NRC Handelsblad en de Volkskrant doen dat zo voorkomen. Maar nee, rond die tijd zullen bewoners in de straten naast een 50km-route met smalle vrijliggende fietspaden (Hoofdnet Auto), waar je die borden kan verwachten, elk bord aanvechten. Stuk voor stuk, alsof ambtenaren, burgers en juristen niet wat beters te doen hebben. Maar dat krijg je met zo’n slechte maatregel. Dan heb ik het nog niet eens over de deuk in het vertrouwen in de overheid door deze incompetentie.

Meer overlast

Deze ‘lokale oplossing’ veroorzaakt natuurlijk meer overlast en leed voor voetgangers en fietsers. Slachtoffers komen niet in de statistieken als scooter slachtoffer helaas. Een fietser die tegen het asfalt gaat heeft doorgaans geen blikschade waarvoor een formulier ingevuld moet worden. De scooteraar hoort vaak niet eens dat er iemand tegen de grond smakt. Getuigen op de stoep bekommeren zich eerder om de ongelukkige op de grond dan dat ze een kansloze achtervolging inzetten of een kenteken noteren. Dus ook in 2017 en waarschijnlijk in 2018 zullen er dagelijks weer honderden fietsers onderuit gereden worden.

Het is ook niet zo dat alle fietspaden in Amsterdam zo’n bord zullen krijgen. Alleen fietspaden die druk en smal zijn mogen zo’n bord hebben. Maar juist op de stille fietspaden is het snelheidsverschil tussen de fietser en de scooter het grootst. Daar kunnen ze ongehinderd vaart maken.

Ambtenaren wakker schudden

Hopelijk reageren veel Amsterdammers op de internetconsultatie om de Haagse ambtenaren wakker te schudden uit hun papieren werkelijkheid. Het kan tot 6 januari. Als je de rust en veiligheid in je straat vreest dan moet je vooral intypen dat je je gaat verzetten tegen snorscooters in je straat. Elke lokale situatie is een extra argument tegen deze maatregel en voor de zogenaamde ‘zonale’ benadering die Amsterdam wil. De internetconsultatie is er om de uitvoerbaarheid van nieuwe maatregelen te checken namelijk.

Opheffen!

De ware oplossing is heel eenvoudig en goed te handhaven. Hef die snorfietscategorie op! De helmloze brommer bestaat maar in één andere EU-lidstaat. En daar hebben ze nauwelijks fietsers of fietspaden. Een pennestreek om de snorfietscategorie op te heffen is de goedkoopste en effectiefste maatregel. Je kan er een petitie voor tekenen, dan kan je in ieder geval op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.

trefwoorden.

twee reacties op "Snorfiets blijft gedoe"

Suffie
-1-  Suffie:
"De ware oplossing is heel eenvoudig en goed te handhaven"

Dat zou je ook even moeten uitleggen aan de ongeveer 30.000 Amsterdamse snorfietsbezitters die momenteel rondrijden en goed geld voor hun fiets hebben betaald. Al aan gedacht?
Els Kronenburg
-2-  Els Kronenburg:
Niet erg aardig voor ons zestigers, die erg genieten van onze snorscooters. Met een helm op is er geen enkele lol meer aan.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.