Home > > Ook Amsterdam ideaal doelwit voor vrachtwagens

Ook Amsterdam ideaal doelwit voor vrachtwagens

Kalverstraat - Foto: Arnoud Hugo

Maandagavond reed in Berlijn een vrachtwagen in op bezoekers van een kerstmarkt. Twaalf doden tot dusver. Bij een soortgelijke aanslag in Nice vielen eerder 86 slachtoffers.
Dat brengt ons bij het besef dat terroristen niet meer moeilijk hoeven te doen met explosieven, maar dat er eenvoudiger middelen binnen handbereik liggen. Zoals de vrachtwagen.

Misschien zullen toekomstige daders zich zelfs realiseren dat zo’n groot bakbeest helemaal niet nodig is, maar dat een busje van Auke Baas of Diks ook al heel wat slachtoffers kan maken. Dat zagen we destijds aan Karst Tates, de man die op koninginnedag 2009 met een lullige Suzuki door de dranghekken reed en acht mensen de dood in joeg.

Het meest verontrustend is: we kunnen het allemaal zélf bedenken als we er even voor gaan zitten. Dus potentiële terroristen ook.

En als we verder fantaseren, komen we misschien wel tot de conclusie dat juist de Amsterdamse binnenstad bij uitstek geschikt is om met een voertuig bloederig door de menigten te gaan crossen.

Wellicht krabt onze burgemeester (verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid) zich op dit moment wel heftig achter de oren welke voetgangersgebieden extra bescherming behoeven tegen aanstormende voertuigen. Ik wil natuurlijk niemand op ideeën brengen (ze verzinnen het helaas zelf wel), maar Kalverstraat, Heiligeweg, Nieuwendijk, Bloemenmarkt, Leidsestraat, Damrak, Damstraat, Albert Cuyp, het zijn ideale doelwitten om de vreselijke traditie van Nice en Berlijn een vervolg te geven.

Het meest verstandige is misschien om de hele binnenstad af te sluiten voor autoverkeer. Dat heeft bovenop de veiligheid ook nog een hoop andere voordelen. Maar dat zal de middenstand wel weer te drastisch vinden…

trefwoorden.
ouder:
Prinsengracht
nieuwer:
Geldersekade

tien reacties op "Ook Amsterdam ideaal doelwit voor vrachtwagens"

Terrence
-1-  Terrence:
Al jarenlang stel ik graag de vraag: heeft iemand die ervoor geleerd heeft al eens gekeken naar de oorzaken en niet naar de gevolgen van dit soort gedrag? Wat is dat überhaupt voor iets dat mensen ertoe drijft met opzet tientallen onbekende anderen van het leven te beroven? En waarom heet een moslim die zoiets doet een terrorist en heet een niet-moslim die zo'n wandaad uitvoert 'iemand met een ongelukkige jeugd'? Allemaal vragen die ik graag eens beantwoord zie worden.
Suffie
-2-  Suffie:
Ik krijg een vervelende rilling bij de laatste alinea...
Bram
-3-  Bram:
@Terrence: Er word al eeuwen gemoord voor het geloof, en hoe meer geleerden zich er mee bemoeien hoe meer er word gemoord. En stel dat het moorden ophoud, dan bedenkt de wapenindustrie wel iets om het weer opgang te brengen, dat alles met toestemming van de div. staatshoofden natuurlijk. Dus de geleerde dames en heren kunnen zich beter afvragen, wie zijn de echte terroristen.
Arnoud
-4-  Arnoud:
@Suffie: Welke laatste alinea? Die van het artikel? Zo ja, waarom?
JohnN
-5-  JohnN:
Gent is in dit verband (qua binnenstad) een vergelijkbare stad,evenals (delen van) Antwerpen.
Ik was een paar maal in Gent kort na de aanslagen in Parijs en in Zaventem. De overheid had in dat verband al dezelfde in bovenstaand artikel genoemde maatregelen genomen, om de toegang van de binnenstad makkelijker te kunnen controleren, i.c. onmogelijk te maken.
In Gent was dit tijdens de jaarlijkse Gentse Feesten al een stuk gemakkelijker omdat de binnenstad, behoudens o.v. taxi's en bevoorrading (tijdens beperkte uren), al jarenlang voor andere auto's verboden is. Je kunt in zo'n situatie een dreiging al in de kiem smoren met de bestaande camerabewaking, zoals ook tunnels automatisch dichtgaan op de nadering van een te hoge vrachtwagen. De binnenstad ziet er dan ook wat vriendelijker uit dan die straten vol militairen en ME-ers in volle gevechtsuitrusting, zoals het beeld in Parijs en straks waarschijnlijk ook rond kerst en oud-en-nieuw in Berlijn, Brussel en Keulen.
Overigens wil ik ook stelling nemen tegen overreacties, want angstterreur moet niet bestreden worden met angstopwekking. Dat is contraproductief. Angst voor onweer laat os ook niet verlammen. Concreet: Jaarlijks vallen er meer dodelijke slachtoffers en ernstige gewonden in ons land in het verkeer dan in decennia lang door aanslagen. Een groot deel van deze slachtoffers worden veroorzaakt door gewetenloze chauffeurs die dagelijks in het drukke spitsverkeer slalommend de rijbanen doorkwispelen, cq met gas onder de voet iedere tussenruimte minimaliseren. Daarvoor zetten we toch niet onze hele maatschappij en leefwijze op de kop.
Ximaar
-6-  Ximaar:
Venetië heeft dat wel goed aangepakt. Ik kon daar niet eens doorheen fietsen met al die trapbruggetjes.
Suffie
-7-  Suffie:
Arnoud, zelfs ik wil nog steeds wel eens struikelen over de satirische inslag van jouw stukjes, maar als je de angst en/of het gevaar voor terrorisme aangrijpt om andere belangen, zoals een autovrije binnenstad, aan te zwengelen dan verdient dat niet mijn Certificaat van Zuivere Glans.
Suffie
-8-  Suffie:
Terrence, die laatste vraag die intrigeert me bijzonder. Je suggereert een verschil tussen het benoemen van een moslimterrorist en een niet-moslimterrorist. Persoonlijk zou ik me niet afvragen waarom dat zo is, maar óf dat zo is. Ik kan dat namelijk nergens terugvinden.
JohnN
-9-  JohnN:
@Suffie: Maar dat verandert niets aan het feit dat het een goed idee is. (waartegen helaas kleine belangengroeperingen telkens weer met succes bezwaar maken).
Als dit besluit eerder al eens was doorgezet mist het de grimmigheid van de terrorismedreiging, die er bij doorpakken nu onvermijdelijk omheen hangt. Straks met oudjaar staat iedere gracht weer volledig vast met auto's die iedere hulpverlening bij calamiteiten volledig frustreert. (voornamelijk toeristenauto's gezien de kentekens, stel ik vast door eigen waarneming)
Arnoud
-10-  Arnoud:
@Suffie: Ik zie het alleen als een eventueel bijkomend voordeel. Andere dringende aanleidingen om de binnenstad autovrij te maken hebben namelijk nooit geholpen: drukte, luchtvervuiling etc. Misschien is uiteindelijk een terroristische aanslag nodig om het bestuur tot een inzicht te brengen. Maar ik zeg er natuurlijk direct bij dat ik niet hoop dat zoiets gebeurt.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.