Home > > Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch?

Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch?

Elektrische deel-auto

Autodelen is goed voor Amsterdam. Autodelen leidt tot minder uitstoot en minder parkeerruimte in de stad. Vandaag is het autodeelgebruik laag; veel minder dan 1% van de autoritten. Toch geeft een op de vijf Nederlanders aan open te staan voor autodelen. Die deelauto vervangt straks de tweede, of misschien wel de eerste auto in een huishouden. Waarom is dat dan niet meteen een uitstootvrije auto?

Onlangs kwam een raport uit over elektrische deelauto's. Het advies aan gemeenten is dat we de elektrische deelauto nog maar even moeten vergeten. Het is een wenkend perspectief, maar nog geen vanzelfsprekende combinatie. De kosten van elektrische auto’s gaan dalen, de actieradius zal toenemen en meer mensen gaan elektrisch rijden. Maar, een winstgevend verdienmodel voor elektrisch delen zou daarmee op termijn niet binnen handbereik komen.

Maar, willen we daarop wachten in Amsterdam? Waarom zetten aanbieders als Citroen, Zipcar en BMW wel volop in op elektrische deelauto’s? Wat kunnen we leren van succesvolle elektrische autodeelprojecten in steden als Parijs, Berlijn en Londen? Uit onderzoek blijkt dat zodra consumenten elektrisch rijden ze vrijwel allemaal positief zijn over elektrisch rijden. Waarom dan ook niet bij autodelen?

De stap om te gaan autodelen is voor veel Amsterdammers best groot. Ze zien af van een auto die 24 uur per dag beschikbaar is. Een deelauto moet je reserveren en wat als iemand de auto heeft gereserveerd wanneer jij hem juist nodig hebt? Het gemak waarmee de deelauto beschikbaar moet zijn is essentieel. Dat is nu juist de verantwoordelijkheid van de aanbieders van deelautodiensten. Het gaat niet alleen om kosten, maar ook om de kwaliteit van de dienstverlening en het imago van het autodeelmerk. De markt is geen ‘eenheidsworst’ die enkel voor de laagste prijs gaat. Het helpt natuurlijk als de gemeente Amsterdam dat stimuleert en faciliteert met bijvoorbeeld parkeerplekken en andere privileges.

Het rapport stelt dat de actieradius van elektrische auto’s niet voldoende is. De beschikbaarheid en betrouwbaarheid van kleine compacte auto’s met een grotere actieradius is inmiddels groot. Producenten als BYD, Volkswagen, Renault, Seat, Ford en Nissan hebben een goed aanbod van elektrische auto’s met voldoende actieradius, tot wel 300 kilometer. Vandaag is 70% van de deelautoritten korter dan 100 kilometer en is de gemiddelde autorit korter dan 20 km. Waarom zouden we met autodelen ineens veel langere ritten gaan maken? Voor die enkele langere ritten is de traditionele huurauto een goed alternatief. Voor de korte ritten een elektrische auto. Bovendien is de laadinfrastructuur in Amsterdam prima op orde.

Het is een ‘kip of ei’ vraagstuk. Een investering in een elektrisch auto is nu nog hoger dan in een traditioneel voertuig. Maar juist de inzet op elektrische rijdende deelauto’s kan de producenten stimuleren, sneller en met betaalbare elektrische auto’s te komen. De aanschaf, en vervolgens de afschrijving en financiering, zijn slechts een deel van de totale kosten van de auto. Onderhoudskosten en brandstof spelen ook een grote rol en deze zij juist bij een elektrische auto lager. Misschien is de elektrische optie onder aan de streep wel goedkoper. 

Het rapport concludeerde dat autodelen en elektrisch rijden geen vanzelfsprekende combinatie is. Dit is echt een te voorbarige conclusie. Elektrische deelauto’s? Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn in Amsterdam. Niet op termijn, maar nu al.

 

 

Met dank aan Martijn Altenburg en Robert van den Hoed, onderzoekers smart mobility Hogeschool van Amsterdam, voor hun commentaar en suggesties.


vier reacties op "Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch?"

Bram
-1-  Bram:
Elke autobezitter is een egoist een enkeling daar gelaten, anders zou hij/zij de auto wel delen. Kijk om je heen in de file, dan tel je meer auto,s met 1 persoon er in dan met meerdere. Ook ik stond dagelijks in de file met de vrachtwagen op weg naar de eerste klant, als ik daar dan was zag ik vaak de werknemers die voor naast en achter mij in de file stonden/reden elk apart in hun eigen mobiel ook arriveren. Vaak plaatsgenoten van elkaar en maar klagen, u raad al waarover.
Jochem Floor
Beste Walther,
1. Mooi dat je het stuk hier toch op herhaling laat plaatsen; bijgaand de link naar mijn eerdere reactie erop. Het blijft een wat technisch verhaal.
2. Van belang blijft dat je bij autodelen met een EV geen vertrek met volle accu kunt garanderen.
3. Pertinent onjuist in dit stuk: de laadinfrastructuur in Amsterdam is absoluut niet op orde. Wel voor losse voertuigen; niet voor een vloot. Het eerste wat een aanbieder autodelen ontvangt van gemeente Amsterdam ontvangt bij interesse is dan ook de mededeling dat plaatsing/uitrol op de capaciteit van het net moet worden afgestemd.
4. Dat is overigens ook in lijn met de groene zienswijze hier:
http://www.sueddeutsche.de/auto/elektrom..

Uitrol van EV kan het beste zoveel mogelijk over gehele breedte van de markt plaats hebben; stimuleer vooral dat eenieder voor wie zo'n voertuig geschikt is er een koopt/least/deelt/huurt/.. en haal met spoed die nieuwe kolencentrales off-line ten gunste van veel zonnepanelen/windmolen. Daarmee maken we echte slagen.
Suffie
-3-  Suffie:
Da's best lekker kort door de bocht, Bram. Ik denk namelijk dat menig forens dolgraag zou willen poolen, maar tegenwoordig tegen allerlei obstakels aan loopt. Ik denk maar even aan flexwerken, variabele arbeidsuren en dienstverbanden, maar ook verscherpte regels met betrekking tot reiskosten en kilometervergoedingen. Als je al iemand binnen je bedrijf hebt gevonden die ongeveer dezelfde dienstverbanden draait is het ook maar afwachten of samen rijden niet betekent dat je de helft van je kilometervergoeding moet inleveren. Denk echter ook even aan mensen die hun kinderen naar de opvang moeten brengen, een lease-auto met beperkingen hebben of domweg hun rij-maatjes bij de laatste reorganisatie (het was crisus, weet je nog?) de laan uit hebben zien vliegen of naar een andere locatie hebben zien vertrekken.
JohnN
-4-  JohnN:
Toen ik nog in Almere woonde en de A6 nog een simpele enkelbaansweg was met 2 rijstroken ontstond er al een probleem met de aansluiting op de A1 die nog even simpel was. De Almeerders die naar Amsterdam wilden en 's middags omgekeerd, waren concurrenten van de Gooiers die het dezelfde doel hadden. Er was een verkeersminister die bedacht dat er een oplossing moest komen omdat de stagnatie alleen maar erger ging worden met de groei van de nieuwe polderstad. De oplossing werd gevonden in een fly-over vanaf de A6 en de verbreding van de A1 met een extra rijstrook. Er was nog veel over te doen want het was errug duur... (23 miljoen meen ik). Om het verkeer een beetje te verdelen mocht de fly-over alleen bereden worden door personenauto's met 3 inzittenden of meer: carpoolers of autodelers dus. Er was een senator (heette die niet Westerterp?) die vond dat hij met zijn bolide ook alleen van de wisselstrook op de A1 gebruik mocht maken. Hij gebruikte de methode van de burgerlijke ongehoorzaamheid en kreeg van de rechter gelijk. Sindsdien werd de fly-over en wisselstrook hoofdzakelijk bereden door auto's zonder passagiers en stond er alweer een file op de gewone invoeger. De verkeersminister ging af met een bijnaam die aan haar verdere leven blijft kleven. Met dit stukje historie geef ik Bram gedeeltelijk gelijk, zolang de gelegenheid er is blijven de privé auto's rijden, als het kan drie per gezin. Zo asociaal zit de mens in elkaar. Ik had ook een auto waarmee ik naar het werk reed, mijn partner een tweede die de rest van de dag ter beschikking stond.

Deelautorijden zou hartstikke populair moeten zijn in Amsterdam, toch is het dat niet. Waarom? omdat we liever de fiets (of bij stortregen de tram) pakken binnen de stad en voor de grotere actieradius een eigen auto die 7/24 klaarstaat. Elektrisch rijden met die auto zijn we misschien wel toe bereid maar dan moet het wel financieel en praktisch goed gefaciliteerd worden. De overheid heeft zich de laatste regeringstermijn nog het meest bekommerd om leaseauto's waarvan alleen het bijtellingsbedrag geldt voor de aanschaffer, die auto's waarmee het heel comfortabel is om met 130 km/u mee te kruisen.
Het elektrisch rijden met kleine auto's die weinig parkeerruimte en rijstrookbreedte vragen zal langzaam groeien naarmate de aanschaffingskostprijs dichterbij het budget van jan modaal komt. In de tussentijd kunnen we wijksgewijs de parkeervoorzieningen met laadfaciliteit realiseren. Dat moet met een horizon van 2025 best te doen zijn. Enne wat financieel de overheid wat kan helpen hierbij: stop de subsidie op leasebakken voor mensen die op posities zitten waar de inkomens voldoende zijn om de eigen kosten te dragen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.