Home > > Mobiliteit: schonere lucht en meer ruimte voor fietser en voetganger

Mobiliteit: schonere lucht en meer ruimte voor fietser en voetganger

Grafiek

De luchtkwaliteit in Amsterdam is niet gezond. Vooral stoffen die vrijkomen bij verbranding in dieselmotoren zijn schadelijk voor onze gezondheid. Er zijn daarom normen waaraan de luchtkwaliteit moet voldoen. Met name de concentraties fijnstof en stikstofdioxide overschrijden die norm regelmatig. De Prins Hendrikkade en De Valkenburgerstraat behoren zelfs tot de meest smerige straten in Nederland. Maar, ook onder die norm is de lucht nog niet gezond.

Lucht en ruimte

De vele auto's, taxi’s, scooters, vrachtwagens, bestelbusjes, boten en touringcars zorgen mede voor die ongezonde luchtkwaliteit in de binnenstad. Bovendien nemen die voertuigen ruimte in die voetgangers en fietsers in de drukke binnenstad dringend nodig hebben. De gemeente zet inmiddels al wat kleine stappen. Zo krijgen in de binnenstad voetgangers en fietsers wat meer ruimte, is er een milieuzone voor grote vrachtwagens en bestelbusjes, worden oude, vervuilende scooters verbannen en zijn er met de rondvaartsector afspraken gemaakt over elektrische boten.

Wanneer Amsterdam de grote stap zet naar echt duurzame, uitstootvrije mobiliteit is niet bekend. Maar, in elk geval niet in deze raadsperiode. Daarom zijn verschillende organisaties uit Amsterdam waaronder het wijkcentrum d’Oude Stadt, Wijkcentrum de Pijp, de Fietsersbond, het Longfonds en Milieudefensie de Campagne ‘Geef gezonde lucht de ruimte’ begonnen. Het doel van deze campagne is gezonde lucht en ruimte hét thema laten worden van de Amsterdamse Gemeenteraadsverkiezingen 2018.

Openingsavond

Meer dan 100 mensen waren maandagavond 22 mei aanwezig bij de openingsavond in Frascati om te brainstormen over de campagneplannen. De avond resulteerde in meer dan 80 ideeën om samen uit te voeren gericht op een inzet op duurzame mobiliteit, waardoor er meer ruimte ontstaat voor voetgangers en fietsers en de lucht schoner wordt. Er worden bijvoorbeeld bewustwordingsacties opgezet om Amsterdammers erop te wijzen dat nergens in Nederland de luchtkwaliteit zo slecht is als in Amsterdam en dat auto’s een groot deel van de openbare ruimte in beslag nemen, terwijl ze relatief weinig bijdragen aan de mobiliteit in de stad.
Kennis- en lobbygroepen richten zich op maatregelen die snel veel resultaat opleveren, waarvoor ook draagvlak is onder de Amsterdammers. De deelnemers aan de avond kozen voor de slogan: ‘Geef schone lucht de ruimte’. De nieuwe beweging haakt daarmee aan bij het druktedebat in de Amsterdamse politiek.

Rocco Piers, fractievoorzitter van GroenLinks Amsterdam Zuid, waardeerde de grote opkomst, de goede organisatie en het animo bij de deelnemers uit de verschillende organisaties: “Er hing een positieve activistische sfeer waarbij in groepen ideeën verzamelden bespraken over acties, media, directe beïnvloeding om schone lucht bij de politieke partijen op de agenda te krijgen voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018”.

Milieudefensie
Ook Milieudefensie kiest voor een andere koers. Behalve voor de gezondheid gaat Milieudefensie ook aan de slag met de ruimte die de auto in de drukke binnenstad opeist. "Als straten autoluw of zelfs fietsstraten worden, zorgt dat eerst voor ophef. Maar daarna hoor je er nooit meer iets over. Niemand die dat wil terugdraaien. Veel autoverkeer neemt per definitie veel ruimte in beslag. Zoals langs de grachten, waar de mooiste plekken van de stad gebruikt worden als parkeerplekken. En iedereen die dat maar normáál vindt." vertelde campagneleider Verkeer Anne Knol van Milieudefensie tegen journalist Bart van Zoelen in het Parool. 

Dag en nacht verkeer op de Wallen

"De spits begint in de ochtend en eindigt ver in de nacht in de binnenstad. De gemeente zegt: we kunnen niet handhaven op een slechte luchtkwaliteit. Maar ze wíl gewoon niet handhaven. De toeristenbussen moeten allemaal naar rederij Kooij op het Rokin, kennelijk." zei Paul Busker, voorzitter van d'Oude Stadt, tegenover journalist Bart van Zoelen in het Parool.

Paul Busker van wijkcentrum d’Oude Stadt was ook kritisch over de aanpak van de openingsavond: “De bijeenkomst was gericht op het voeren van een campagne. Voor de bezoekers die niet verbonden zijn met de gebruikelijke milieuorganisaties ontbrak de inhoud en een duidelijke probleemstelling. Er was geen informatie van deskundigen op het gebied van mobiliteit of gezondheid. Men moest het doen met mogelijk ongefundeerde wijsheden van medebezoekers. Wil je meehelpen campagne te voeren is het wel handig om wat feiten te kennen”. Paul benadrukt ook het belang van de campagne voor juist de oude binnenstad: “Het is juist de bedoeling dat er steeds meer Amsterdammers meedoen. Dit was maar het begin. Wij willen ruimte voor voetganger, fiets en openbaar vervoer. Wij willen ruimte om ergens rustig te kunnen zitten en voor kinderen om te spelen in hun eigen buurt. Geef dan ook aan wat je idee is, wat je wil doen, waar je expertise ligt, of de vaardigheden, alleen, of samen met anderen.”.

Zeeger Ernsting, raadslid van GroenLinks Amsterdam en buurtbewoner: “Amsterdam groeit steeds verder. Zowel het aantal bezoekers als het aantal inwoners neemt snel toe. Maar de stad - en zeker de binnenstad - is niet alleen een verkeersruimte, maar veel meer een plek om prettig te verblijven en gezond te kunnen leven. Daar hoort dus een kritische blik op het ruimtebeslag en uitstoot van het autoverkeer bij. De stad is er tenslotte voor mensen.”.

In de komende maanden worden de concrete plannen voor de campagne verder uitgewerkt. Bewoners die de campagne ‘Geef gezonde lucht de ruimte’ willen volgen kunnen terecht op de website: https://www.schoneluchtenruimte.amsterdam/.


Reageer op "Mobiliteit: schonere lucht en meer ruimte voor fietser en voetganger"

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.