Home > > Autootje pesten?

Autootje pesten?

kaart

In de media is de auto in Amsterdam de gebeten hond. Hij mag nergens meer komen en als je er een hebt dan voel je je een melaatse. Wie durft er op een feestje nog op te scheppen over zijn nieuwe auto? We doen er het zwijgen toe. De auto is net zo onbespreekbaar geworden als het buitenechtelijke kind van nicht Sia.

De auto moet de stad uit. Er moet meer ruimte komen voor voetgangers en fietsers. We maken de binnenstad autoluw, maken parkeren duurder, heffen parkeerplekken op en nieuwe woningen krijgen zelfs helemaal geen parkeerruimte mee. Dat laatste is eerder geprobeerd in Amsterdam in de Waterbuurt. Het ging goed tot de eerste gezinnen jonge kinderen kregen of een van de partners een baan buiten Amsterdam kreeg. Ineens wilde iedereen toch die auto, en natuurlijk die parkeerplek. Dat betekende de nodige overlast in de Staatsliedenbuurt.

Woon-werk verkeer

Het klopt dat de gemiddelde Amsterdammer met een vaste baan dichter bij het werk woont dan andere Nederlanders. De meeste Amsterdammers werken zelfs gewoon in Amsterdam of directe omgeving. De gemiddelde woon-werk afstand is nog geen 15 kilometer. Natuurlijk kan dat met fiets of met het openbaar vervoer en te voet. Dat is hier prima geregeld.
Op elke tien huishoudens zijn er in Amsterdam slechts vier auto's. In de rest van Nederland zijn dat er ruim negen. Wij hebben thuis de auto de deur uit gedaan, omdat we beiden in Amsterdam werken. Wat een luxe!

Je kan niet altijd zonder auto

Maar, er zijn ook niet gemiddelde Amsterdammers. In een op de vijf huishoudens is een van de partners ZZP-er, actief op de flexmarkt, die maar moeten afwachten waar de volgende klus is. Over hun woon-werk verkeer weten we niets. Er zijn ouderen, en andere Amsterdammers, die zonder auto geen kant op kunnen. De loodgieter en timmerman kunnen hun werk niet doen zonder materialen en gereedschap. Mogen die straks de stad niet meer in? En, als je niet in de mobiliteitsstatistieken voor komt, dan tel je ook niet mee in het beleid.

Forensen

De Amsterdamse metropoolregio is succesvol. Het aantal banen, met name binnen de Amsterdamse ring, groeit mogelijk met 100.000 in de komende 10 jaar. Niet iedereen die in Amsterdam werkt kan, of wil, in Amsterdam wonen. In het gemeentelijke beleid is meer aandacht nodig voor de bijna 60 procent van de werknemers in Amsterdam die van buiten Amsterdam komt. Hun woon-werk afstand is veel meer van 15 kilometer. Zij komen uit heel Nederland naar de stad gereisd. Ik heb collega’s die elke dag 2 of meer uur in de auto of de trein zitten. Ook voor Amsterdamse forensen geldt: geen statistiek, dus geen beleid. Zadelen we de regio straks op met die problemen?

Politieke dilemma's

Bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar worden autogebruik, autobezit, mobiliteit, bestelauto's en parkeren duvelse dilemma’s voor de politieke partijen; de auto de stad uit of de auto een goede plek geven in de stad? De auto-uitdrijvers tonen zich in de discussie weinig tolerant tegen mensen die wel voor een auto kiezen of die auto soms snoeihard nodig hebben. Zij hebben vaak een strikte visie over hoe een ander zijn of haar leven moet inrichten; niet vliegen, tofu eten en douche plassen. Dat maakt een zinvol gesprek over essentiële automobiliteit haast onmogelijk.

We moeten in Amsterdam de groei van de automobiliteit aanpakken. De schaarse ruimte in de binnenstad, maar ook in de nieuwe wijken die Amsterdam gaat bouwen, moet eerlijker verdeeld worden. Er is op veel plekken simpelweg geen ruimte meer voor de (eigen) auto. Natuurlijk moeten we de auto uit het straatbeeld halen en moeten we actieve mobiliteit, fijnmazig openbaar vervoer in de regio, robuuste fietsnetwerken in de regio, autodelen en mobility-as-a-service stimuleren. Maar, het dogmatisch ontkennen dat de groei van de Amsterdamse regio kan zonder na te denken over de groei van de automobiliteit is kortzichtig.


twaalf reacties op "Autootje pesten?"

Arie van Staveren
-1-  Arie van Staveren:
Ik probeer al maanden bij de afdeling OR/V cijfers te krijgen die het totaal van autobezitters opsplitst naar verkeer wat essentieel is voor het goed functioneren van de stad (bv leraren, dokters, loodgieters etc) en de rest. Die rest staat 95% van de tijd ongebruikt stil. Dat is dan per definitie vrijwel geheel niet-essentieel autobezit maar neemt wel een absurd percentage van de openbare ruimte in beslag. Wat meer ruimte voor voetgangers, fietsers en OV in de weg staat.

OV/R is zich bewust van het belang van die cijfers en hebben toegezegd die boven water te halen. Maar heeft die klus nog niet kunnen klaren.

Die cijfers zijn essentieel om een op feiten gebaseerde discussie te hebben -ten behoeve van dat duvelse dilemma voor politieke partijen- in plaats van hol geroep dat Amsterdammers een auto nodig hebben.
Jonathan Formanek
-2-  Jonathan Formanek:
De vele auto's op straat verstoren vooral in het centrum het straatbeeld. In de buitenwijken is deze verstoring veel minder, maar toch wil men hier de auto ook zoveel mogelijk verbannen. Ikzelf woon in nieuw-west en het krijgen van een parkeervergunning wordt hier al ontmoedigd. Het huren van een parkeerplaats bij nieuwbouw kost al snel rond de 150 per maand. Bedragen die voor starters moeilijk te behappen zijn naast de hoge huren in Amsterdam. Toch heb ik mijn auto nodig, aangezien de ov-verbindingen met industrieterreinen erg slecht zijn. Vooral in de vroege uurtjes. Naar mijn mening moet er veel meer aandacht komen, naar de groep die wel een auto heeft. Misschien moet de gemeente eens onderzoek doen naar de reden van autobezit onder Amsterdammers die wel een auto hebben. Zo kunnen ze veel beter inspelen op de wensen van de bewoners
Danny
-3-  Danny:
Misschien kan Amsterdam de zelfrijdendende auto's gaan stimuleren (door gedogen/geen vergunningen)
Voor veel mensen is een auto makkelijk/noodzakelijk. Er zijn ook veel mensen die vanuit huis als ZZP'er
Goederen bezorgen of repareren.
Met zelfrijdende taxi's (uber zonder chauffeur) kan de prijs onder die van eigen auto bezit komen per kilometer! http://www.olino.org/articles/2017/08/15..
JohnN
-4-  JohnN:
@Danny - Oplossing in zelfrijdende auto's? In het Amsterdamse verkeer? Op de snelweg gaat het met proefmodellen zelfs nog mis en experts zijn het erover eens dat het gebruik van zelfrijders in de chaos van alle soorten weggebruikers van een binnenstad nog ver is. Daar kunnen we niet op wachten. Er is intussen wel e.e.a. te doen. Een goede kennis van mij heeft een servicebedrijfje in de Amsterdamse binnenstad. Ik ga er nooit per auto heen: is gewoon niet te doen. Maar bij hem gaat alles prima. Laadpaal voor de deur, alle service medewerkers een elektrische scooter met koffer achterop en doorkruis de stad maar, tien keer sneller dan op welke andere manier ook. Utopia bestaat niet, maar er is wel een reëel haalbare toekomst met mensen van goede wil.
Andre
-5-  Andre:
Een goed begin zou inderdaad een goed en betaalbaar openbaar vervoer vervoer zijn van en naar alle delen van de ( Rand ) stad en niet alleen de zuidas.
ReindeR Rustema
Met andere woorden, we weten het niet. We weten niet of de huidige autobezitters in Amsterdam geen alternatieven hebben of kunnen krijgen.

Dat kan je allemaal gaan proberen uit te zoeken, maar je kan ook redeneren wat voor stad we willen. Dat is wat de politiek zou moeten doen. De Amsterdamse economie is sterk genoeg en mensen passen hun gedrag aan als er nieuwe omstandigheden zijn. Als je het ze vraagt willen ze behoud van de status quo, als je het verandert passen ze zich aan. Als blijkt dat je dan geen onderwijzers of agenten in de stad meer overhoudt, dan verzin je daar een oplossing voor.

Het eerste wat je zonder problemen kan aanpakken lijkt me de bezoekers die pardoes Amsterdam inrijden.
Gewoon omdat het kan en omdat ze toch een auto bezitten. De maatschappelijke kosten van die beslissing zijn voor de inwoners. Het kost ze alleen parkeergeld. Binnen een uurtje weer wegrijden en dan valt dat ook wel mee.

Hoe dergelijke onuitgenodigden te voorkomen was de opgave die ik mij gaf voordat ik http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/.. schreef.
Bram
-7-  Bram:
@JohnN: Vraagt uw goede kennis zich weleens af of de servicemedewerkers zich ook aan de regels houden die geld voor de E scooter? Je bent sneller dus dan moet je ook meer doen, zo werkt dat in de maatschappij. En omdat de monteur meer werk heeft zal hij zich sneller willen verplaatsen gaat de monteur regels overtreden, want de baas moet tevreden zijn en de monteur wil zijn werk behouden.https://www.youtube.com/watch?v=3TPTsR2LGBc
Milena Tsareva
-8-  Milena Tsareva:
@ReindeR Rustema
Zoals ik bij http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/.. al schreef, maakt Amsterdam het vanaf volgend jaar, juist voor díe ongenode automobilisten*, een stuk onaantrekkelijker om voor het streek-OV te kiezen dat ze nu vanuit omliggende gemeenten nog direct in het centrum injecteert. Dit gaat in mijn opinie totaal in tegen het ontmoedigen van het autogebruik naar en van het centrum.

* De bezoekers die pardoes Amsterdam inrijden, gewoon omdat het kan en omdat ze toch een auto bezitten.
JohnN
-9-  JohnN:
Milena heeft daar een punt. Er ligt achter CS een prachtig busvervoer platform, daar hebben we zelfs een kostbare extra overkapping voor gebouwd (die is er toch niet alleen gemaakt omdat we die letters zo mooi kunnen bekijken vanaf de voormalige Shelltoren Overhoeks?). Maar dat platform wordt nauwelijks gebruikt. Inderdaad: omdat het geen streekbussen meer faciliteert. De verdenking is terecht dat het een te groot lek zal zijn voor de NZ lijn... Maar de investering van dat grote platform kostte ook geld, dus het moet goed gebruikt worden. Misschien kan Walter zijn ergernis van de toeristenbussen voor de deur oplossen door te bewerkstelligen dat die van de Pr.Hendrikkade naar de De Ruyterkade worden verbannen. Iedereen op de Pr.Hendrikkade blij. De dagjes en weekend toeristen krijgen eerst nog een mooie blik op het IJ en kunnen met de roltrappen naar beneden en door het tunneltje naar het stadshart lopen.
@Bram: Ik ben geen directeur van dat bedrijfje, zelfs geen belanghebbende, dus gelukkig geen verantwoording voor die genoemde zaak. Voor mij zijn ze goed bezig, beter dan de pizzacoureurs met hun kamikazeronkers.
Maaike
-10-  Maaike:
Geen streekbussen vanaf het busplatform? Zeker wel. Alle bussen naar Purmerend, Volendam etc halteren daar. En de toeristen worden er ook gefaciliteerd, worden keurig de weg gewezen naar de bus naar de Zaanse Schans en andere trekpleisters. Dus ik snap John ff niet...
Milena Tsareva
-11-  Milena Tsareva:
@Maaike
JohnN schrijft zijn reactie -9- in de tegenwoordige tijd, waardoor het lijkt alsof hij het over de actuele situatie heeft. Als je de discussie bij http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/.. leest (waarin ik in mijn reactie -8- hier ook verwijs) wordt -hopelijk- duidelijk dat JohnN en ik het hebben over de periode vanaf medio 2018, wanneer de NZ-lijn gaat rijden en slechts een fractie van de streek- en stadsbussen nog maar een halteplaats zal hebben op het mooie en dure busplatform.
JohnN
-12-  JohnN:
Ja Maaike, mijn informant vertelde mij dat de streekbussen niet meer naar het platform mogen rijden zodra de NZ lijn rijdt. ik kijk naar de toekomst, zoals sommige mensen zelfrijdende elektrische opstapautootjes de stad zien doorkruisen. Die zelfrijdende oplossingen die met een appje instant hun deuren voor je openzwaaien als je abonnee bent zijn voor mij utopische toekomst. De toekomst van de NZ lijn met de maatregelen die daarmee samenhangen zijn een nabij realistisch toekomstbeeld. In gelul kunnen de mensen niet wonen zei een visionair Amsterdams wethouder ooit, ik haak graag in met ''in utopisch gelul kunnen de mensen niet rijden''.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.