Home > > Met liefde ondernemen in de binnenstad. Bestaat dat nog?

Met liefde ondernemen in de binnenstad. Bestaat dat nog?

Gesloten

Er hangt weer een bordje ‘gesloten wegens renovatie’ op de deur van de pizzazaak naast ons. Dat is toch bijzonder. De zaak was net gerenoveerd. Het is niet de eerste keer dat deze zaak dicht is. Het is al de derde huurder in twee jaar tijd die probeert om van deze zaak een succes te maken. Het wil maar niet lukken. De uitbaters redden het steeds niet.

Met hun drang tot overleven tonen ze trouwens bitter weinig begrip voor hun buren en voor de buurt. Het terras waaiert uit en gaat veel te laat dicht. De muziek dreunt. Er staan grote reclameborden op het smalle voetpad en er staan proppers voor de deur om klanten te lokken. Alles om te overleven? Of is het simpelweg hebzucht die hen drijft?

Ik merk dat er steeds meer ondernemers in de binnenstad zijn die ondanks alle drukte moeten vechten voor hun bestaan. Ligt het misschien aan de hoge huren? De torenhoge overnamesommen? Of ligt de handhaving dwars? Wie het weet mag het zeggen.

En steeds meer ondernemers lijken blind voor andere belangen in een buurt. Het afgelopen jaar namen de problemen toe met de ‘all you can drink’ rondvaartboten, de fietstaxi’s die zich aan God noch gebod houden en sommige gidsen met massale rondleidingen. Hoezo convenant? Er wordt steeds meer geld verdiend met een vette middelvinger naar de buurt. Soms word je er triest van. 

Ondernemen kan ook anders. Er zijn gelukkig veel ondernemers in de binnenstad die het wel prima doen. Mijn slagers, de groenteboer, de viswinkels, de vele prachtige restaurants, de hotels en zelfs de coffeeshop verderop in de straat snappen waar het om draait. Zij zetten de schouders onder de Hartjesdagen, de April Feesten, de Gay Pride en het Jazz Festival en dragen zo hun steentje bij aan de sociale cohesie.

En buurtbewoners laten hun geld vrolijk rollen in de binnenstad. Dat bleek uit het laatste bewonersonderzoek van de gemeente. Wij gaan nog steeds uit in onze buurt en wij geven zelfs meer uit aan boodschappen dan andere bezoekers. Laten we daarom koesteren wat er nog is. Het glas is echt nog meer dan halfvol. Laten we samen met de gemeente en de ondernemers de verdere groei van de monocultuur, gericht op toeristen, tot staan brengen. De binnenstad snakt naar goede ondernemers met hart op de juiste plaats.

Over de rubriek Zakendoen:

In de rubriek Zakendoen worden bedrijven besproken die opvallen. Nieuwe bedrijven, originele of sympathieke bedrijven, maar ook bedrijven waarvan we ons afvragen waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn. Tips? Stuur ze naar amsterdamcs [at] googlegroups.com.


Een reactie op "Met liefde ondernemen in de binnenstad. Bestaat dat nog?"

Arnoud
-1-  Arnoud:
Ja, de pizzeria kan tegenwoordig denk ik wel in het rijtje van Nutella en kaas. Weg ermee. Er zijn er al genoeg.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.