Home > > Een Mokumse Vaporetto

Een Mokumse Vaporetto

Rob Zwetsloot

Nu we hier in Amsterdam een college met groen links krijgen heb ik en vraagje.
Waarom heeft Amsterdam geen Vaporetto?  Zoals in Venetië. Waarom maakt de stad geen gebruik van haar kanalen voor openbaar vervoer? Dat is pas goed voor het milieu. Waterwegen en genoeg.  Zodat we rustig  door onze eigen stad kunnen varen met het GVB. Voor een normale prijs. Dat is nu onmogelijk omdat het vervoer te water in handen is van een stelletje keiharde kapitalisten.  De rondvaartindustrie met hun woekerprijzen. En die richten zich alleen op het uitknijpen van de argeloze toerist. Een machtig kartel. Monopolisten.

Stel eens voor dat aan die situatie een eind wordt gemaakt. Stel U voor dat trams en bussen uit de stad verdwijnen. Dat al het openbaar vervoer  wordt gedaan met boten. Dan kan je bijvoorbeeld van het CS varen  naar het Tropenmuseum, en door naar de Dappermarkt, de Indische Buurt en dan IJburg en Durgerdam. Of van het Amstelstion de Amstel op naar het CS.  De mogelijkheden zij n eindeloos. Dat zou toch prachtig zijn.

Ruimte en rust 

De verkeersdrukte zou afnemen. Wandelaars en fietsers krijgen meer ruimte en rust. Amsterdammers, dagjesmensen en toeristen kunnen voor een normale prijs de hele dag rondvaren, in plaats van meedogenloos geript de worden door de rondvaartpenoze.  Niemand kan nog onder de tram komen. 

Maar ja, het is eerst  wachten op de rampen, de kaalslag en het ongenoegen bij de bevolking dat de Noord zuidlijn zal  brengen. Want ik voorspel een verdere verloedering van het openbaar vervoer met toenemend ongemak, langere wachtijden, meer overstappen, slechtere service en explosieve  kostenstijging voor de reizigers.
Dan zullen uiteindelijk steeds meer mensen gaan inzien dat de vaporetto de enige oplossing is.

Voordelen in Venetië

Je hoeft alleen maar naar Venetië te gaan om de voordelen te zien. Zeker voor  Amsterdam met zijn vele waterwegen. De Vaporetto is de oplossing voor het openbaarvervoersinfarct waartoe de Noordzuidlijn gaat leiden. Elegant. Stijlvol.  Schoon. Milieuvriendelijk. Verkeersveilig. Geweldige PR voor de stad. En in het kielzog daarvan kunnen we  werklozen omscholen tot gondelier en een werf openen waar die gondels gemaakt kunnen worden. 
Daar kan Groenlinks als grootste partij in Amsterdam echt iets tot stand brengen.

Water wordt synoniem voor welvaart en werk. Ooit werden er schepen gebouwd op de Oostelijke eilanden en op het Marine terrein. Recent sloot op de Hoogte Kadijk de scheepswerf Koning William voor een megalomaan woningbouw project van een projectontwikkelaar. Een diep triest moment.

Negatieve trend omkeren

Laten we die negatieve trend omkeren. Laat Amsterdam weer boten bouwen. Laat Amsterdammers weer werken op het water. Laat Amsterdam andermaal haar water en haar lotsbestemming in eigen handen nemen. Weg met de  rondvaartbootbaronnen. Geeft het vervoer te water terug aan de Amsterdammers.

Lang leven de Mokumse vaporetto. Nou alleen even wachten op de daadkracht van het nieuwe Groenlinks college.
Het zal me benieuwen.


vier reacties op "Een Mokumse Vaporetto"

Suffie
-1-  Suffie:
Venetië heeft kanalen, Amsterdam heeft grachten. Wat voor de ene stad werkt kun je dus moeiteloos toepassen op de andere. Het enige wat je nog even moet doen is afrekenen met de geografische, demografische, stedenbouwkundige, geologische, sociologische en infrastructurele verschillen tussen beide steden.

Maar daar heeft de schrijver dezes ongetwijfeld allang een oplossing voor bedacht.
Bram
-2-  Bram:
Suffie: De schrijver denkt er nog over na of hij daar wel iets over kwijt wil, de schrijver wil natuurlijk wel geloofwaardig blijven.
JohnN
-3-  JohnN:
Voor zover ik waarnemen kan, zijn alle waterwegen in de stad voor particulieren vrij, vanaf het IJ en de Amstel kan iedereen besluiten een rondje door de grachten te gaan toeren. Verder is er zeker in het toeristseizoen een enorme vloot rondvaartboten actief. Met complicaties als versmallingen door woonboten, moeilijke brugpassages e.d. zie ik dat men elkaar nu en dan danig in de weg zit. De rondvaart ondernemers laten zich niet zomaar wegvagen en de burgerlijke ongehoorzaamheid ligt om de hoek als er vaarbeperkingen oid worden ingevoerd voor alle boten en pieremagochels die gewend zijn aan vrij spel. Maw ov-lijndiensten kunnen niet makkelijk gerealiseerd worden, ik denk dat dit zo ongeveer bedoeld wordt door Suffie met zijn cynische commentaar. Maar er lijkt me niet zoveel in de weg te staan voor een bescheiden proef voor personenvervoer - met meer kans van slagen dan die proef met de vrachttram.
Wat het vrachtvervoer over water betreft: dat is een oerfunctie van de grachten, minstens zo belangrijk geweest als paard-en-wagen destijds. Door de vrachtauto is men ermee gestopt, net als de beurtschippers.
Het vrije water is daarna overgenomen door woonboten, pleziervaart en rondvaart met toeristen. We kunnen niet zomaar terug naar de oerfunctie, maar waarom geen proef? De trambanen nemen erg veel ruimte in, in de binnenstad, een ov-boot heeft geen andere faciliteiten nodig dan een aanlegsteigertje.
Arnoud
-4-  Arnoud:
In eerste instantie lijkt dit plan niet haalbaar. Het is bijvoorbeeld niet realistisch om te denken dat je al het tram- en busverkeer kunt vervangen door vervoer te water. Je moet ook niet mikken op de bekende grachten als Singel, Herengracht, Keizersgracht, Prinsengracht. Teveel obstakels.
Maar via Westerkanaal/Singelgracht zijn bijvoorbeeld heel veel punten in de stad goed te bereiken te water. Alleen moet je zorgen dat dit gedeelte ook weer niet wordt overgenomen door allerlei rondvaartexploitanten van grote en kleine boten. Ik geloof zelfs dat er nu al een soort hop-on/hop-off boot vaart.
Dus niet meteen de auteur gaan affakkelen en het idee ridiculiseren, maar meedenken of er inderdaad haalbare mogelijkheden zijn. Bezwaren zijn er altijd, maar die vallen weg als er oplossingen voor zijn.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.