Home > > Participeren volgens Jetta Kleinsma

Participeren volgens Jetta Kleinsma

Jette Kleinsma

De zorgzame samenleving. Als vader van een kind met een rugzakje heb ik het daar regelmatig met mensen over. Meestal loopt zo'n gesprek uit in brandend maagzuur, domweg omdat ik me ondertussen meer dan bewust ben van de ware, politieke betekenis van deze warme woorden vol naasteliefde en solidariteit: "Zoek het maar uit met je zooitje..."

Ik neem U even mee naar Grand Café Genieten, gevestigd in het stadsloket Oost op het Oranje-Vrijstaatplein. Dat moet dus dicht omdat de gemeente, met wie het grand café de ruimte deelt, daar een andere bestemming voor heeft bedacht. Op zich is dat niet opzienbarend, Genieten is echter vooral ook een leerwerkplek voor zestien jongeren met een licht verstandelijke beperking die in deze omgeving zicht wordt geboden op een 'normaal' arbeidsleven, een kans die zij zonder dit initiatief van zorgverlener Cordaan vermoedelijk niet zo snel hadden gekregen. In Genieten komen flexplekken voor ambtenaren, de zestien jongeren zullen 'elders' worden ondergebracht. Dat laatste klinkt geruststellend, maar stadsbreed verdwijnen er dus gewoon zestien beschermde werkplekken voor jongeren die toch al niet gunstig op de arbeidsmarkt liggen.

Participatiewet

Ik stap even door naar een stukje wetgeving: de Participatiewet van 2015, een trap in de rug van de Nederlandse verzorgingsstaat, uitgedeeld door staatssecretaris Jetta Kleinsma en primair bedoeld om mensen met een uitkering terug in het arbeidsproces te duwen. Dat klinkt natuurlijk helemaal niet verkeerd, er zijn zat onwillige, uit de staatsruif vretende bankhangers die wel eens een goede schop onder hun kont kunnen gebruiken. Deze wet heeft echter behoorlijk wat gevolgen voor een grote groep kwetsbare mensen die tóch al zo in de hoek zitten waar de klappen vallen, namelijk de mensen met een arbeidshandicap.

De uitvoering van de Participatiewet ligt voor een deel bij het UWV, maar zeker ook bij de gemeente. Enerzijds worden mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking onderzocht op arbeidsvermogen (daar heb je hem weer: de bonsaikweker!). Hebben ze die en genieten ze een Wajong-uitkering, dan worden ze door het UWV 'geprikkeld' om aan de slag te gaan middels een korting van 5% op hun uitkering. Aan de andere kant heeft de gemeente de plicht om te regelen dat deze mensen ook aan het werk kúnnen, onder andere door het voor bedrijven en instellingen financieel aantrekkelijk te maken om mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen, maar ook door het realiseren van 'beschutte' werkplekken voor mensen die extra toezicht of begeleiding nodig hebben om te kunnen werken.

Bittere smaak

U ziet de bui vermoedelijk al hangen: de ene maatregel brengt geld op, de ander kost geld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het UWV met ingang van dit jaar wel voortvarend is begonnen met het korten van uitkeringen van arbeidsbeperkten, maar dat veel gemeentes het laten afweten bij het aanbieden van gesubsidieerde en/of beschutte werkplekken voor deze mensen. Oftewel, wederom zet onze zorgzame overheid een groep kwetsbare burgers nog eens extra in de kou.

Met dit verhaal in het achterhoofd krijgen de ontwikkelingen rondom Grand Café Genieten een wel heel bittere smaak! Waar Amsterdam goed zou kunnen scoren door extra 'beschutte' werk- en leerplekken te helpen creëren voor mensen met een beperking, worden er nu domweg 16 plaatsen geschrapt. En dan niet eens omdat er anders onvoldoende plaats is voor al die ambtenaren (moesten we niet juist inkrimpen?), maar omdat de gemeente nu eenmaal een visie heeft over een gelijkvormige inrichting in de 'plaza's' van alle Amsterdamse stadsloketten.

Natuurlijk kunnen we er een positieve draai aan geven, want die mooie, nieuwe Flexwerkplekken zijn natuurlijk allemaal bestemd voor mensen met een arbeidshandicap die via de gemeente een beschutte plek als ambtenaar krijgen aangeboden. Of lanceer ik nu een obligate inkopper?


zes reacties op "Participeren volgens Jetta Kleinsma"

Katja
-1-  Katja:
Hoi Frans,
Het is inderdaad schrijnend, en het was inderdaad een schitterend initiatief en juist ook gefrequenteerd en gekoesterd door de ambtenaren...
Ik denk soms: met die gemeentebelasting die ze krijgen kunnen ze toch dit soort mooie dingen doen?
Ik hou mijn hart vast, als mijn zoon over een paar jaar 18 wordt (hij heeft PDD-NOS, slimme jongen, maar een gewone werkplek zie ik hem nog niet hebben). Zo lang is alles, wat we kunnen doen : flink lobbyen. Stuur dit soort verhalen vooral ook altijd ter attentie van "jouw" vertegenwoordiger in de gemeenteraad!!!
Niet opgeven, als we met z'n allen blijven reageren (en zo lang er mensen bij zitten die het goed onder woorden kunnen brengen) dan gaat er ooit wat gebeuren!
Warme groet,
Katja
JohnN
-2-  JohnN:
''de zestien jongeren zullen 'elders' worden ondergebracht. Dat laatste klinkt geruststellend, maar stadsbreed verdwijnen er dus ...'' Ik lees uit dit verhaal niet dat er 16 jongeren op straat worden gezet. Kan me ook niet voorstellen dat dit gebeurt als er gesproken wordt over ''elders onderbrengen''.
Als u daarover argwaan heeft stel er dan vragen over. Komen er geen bevredigende antwoorden binnen de gestelde termijn zet dan uw gemeenteraadsleden aan het werk. Dat lijkt mij de weg.
Suffie
-3-  Suffie:
Eenvoudig rekenwerk... zelfs als deze jongeren ergens anders een mooi plekje krijgen verdwijnen er zestien plekken in een veld dat volgens de afspraken alleen maar zou moeten groeien...
JohnN
-4-  JohnN:
Nou en? Er moet volgens het kabinet, hetgeen gevolgd moet worden door de gemeenten, een enorme slag gemaakt worden om ''jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt'' aan het werk te helpen. Die ''verloren gaande plekken'' moeten dus sws met nieuw werk niet alleen gecompenseerd worden maar mega-overgecompenseerd. Het ''elders onderbrengen'' maakt daar deel van uit. Noem het maar: aanvullen voor lekkage. Ik zie nog steeds geen reden voor volkswoede, aangenomen dat de gemeente zijn taak naar behoren vervult. En daar hebben we de gemeenteraad voor.
Suffie
-5-  Suffie:
Beste John, voor iemand die het wantrouwen tegen de overheid doorgaans op z'n voorhoofd getatoeëerd heeft, toon je hier wel erg veel vertrouwen in de komende loop der dingen. De Participatiewet is in 2015 ingevoerd, waarbij het korten van wajongers tot 2018 zou worden uitgesteld om de gemeenten de gelegenheid te geven om beleid en uitvoering met betrekking tot het aanbieden van beschutte plekken vorm te geven. We zijn nu drie jaar verder en vooralsnog komen we in de berichtgeving niet verder dan dat er 15 (niet 16) leerwerkplekken verdwijnen vanwege reorganisatie bij de gemeente. Plekken die overigens al eerder op de tocht kwamen doordat de gemeente de huur van het pand in 2016 verviervoudigde.

Amsterdam maakt er overigens niet helemáál een potje van, zo proberen ze middels een experiment de regelgeving ten aanzien van de verplichte tegenprestatie voor bijstandstrekkers af te vlakken en mogen deze naast hun uitkering straks een klein bedrag bijverdienen. Die regels zijn echter niet voor wajongers waar dit verhaal over gaat, die vooralsnog het landelijk model. Als je dit verhaal naast de gebeurtenissen in Genieten zet, dan kun je niet vol blijven houden dat Amsterdam hier PR-technisch een goede beurt maakt.
Hanane
-6-  Hanane:
@ Katja: ik lees de laatste tijd dat werkgevers "autisten"(rotwoord) juist graag willen hebben voor bepaalde functies.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.