Home > > De verkeerschaos bij CS. Had het anders gekund?

De verkeerschaos bij CS. Had het anders gekund?

touringcar

Terugkomend van Schiphol strandde ik op het busplein voor het Victoria Hotel. Er kon geen bus meer op of af. Na 20 minuten en veel duwen en trekken door de buschauffeur reden we richting de Jordaan. Wat een chaos. Overal stonden OV-bussen, trams, touringcars en een enkele verdwaalde auto. De afgelopen weken is het een rommeltje met het verkeer rond Centraal Station.

Fietsers en voetgangers kunnen nergens meer langs. Taxi’s kunnen niet meer bij het Centraal Station komen. En, de trottoirs staan vol toeristen die op hun bus stonden te wachten. Dat er nog geen slachtoffers zijn gevallen is een wondertje.

Op de sociale media kreeg vooral de ‘onhandige’ planning van de werkzaamheden er van langs. Waarom werden vier hoofdroutes op hetzelfde moment afgesloten? Het Singel, de Westelijke ondergang, het Oosterdokseiland en de tunnel achter het Centraal Station gingen gelijktijdig dicht. Maar, er is meer aan de hand.

Stadsregie

De verkeerschaos komt niet als verrassing. De Stadsregisseur had er twee jaar geleden in de meerjarenplanning al nadrukkelijk voor gewaarschuwd: doe het niet. De Stadsregisseur adviseert de gemeente 3 jaar vooruit over een slimme volgorde van grote bouwwerkzaamheden en de verkeersmaatregelen die nodig zijn om de stad bereikbaar te houden. Vervolgens kan de afdeling verkeersmanagement zorgen voor de dagelijkse doorstroming. Als iedereen zich aan die afspraken houdt, dan is er niks aan de hand en blijft de stad bereikbaar. Waarom ging het dan toch fout?

Bouwen rond Centraal Station 

Allereerst zijn er de werkzaamheden van de Entree die uitlopen. De Westelijke onderdoorgang gaat pas maanden later open met de voorspelde verkeersproblemen als gevolg. Dan kun je zelfs als verkeersmanager weinig meer regelen. Een belangrijke les uit de verkeersproblemen is dat de adviezen van de Stadsregisseur moeten worden opgevolgd en de afspraken met de aannemers in de buurt worden gehandhaafd (en gesanctioneerd). Het is nu allemaal te vrijblijvend. Met de werkzaamheden die er nu nog aankomen voor de Entree en Centraal Station is de bereikbaarheid van de binnenstad de komende 10 jaar in het geding.

Touringcars

Ook zou het touringcarverkeer rond het Stationsplein minder worden. Er zijn sinds maart namelijk nieuwe regels voor bestemmingsverkeer. Bestemmingsverkeer zijn touringcars die passagiers in- en/of uit laat stappen op een touringcarhalte om een bestemming in de binnenstad te bezoeken in het gebied waar het inrijverbod geldt. Doorgaand verkeer mag dus niet meer in dit gebied komen.
De touringcars laten zich echter nergens wat aan gelegen liggen en negeren massaal het inrijverbod. Onverstandig was het besluit van de gemeente om niet met ontheffingen te gaan werken, waardoor handhaving nu niet kan optreden. Beschamend is het dat de woordvoerder van de sector klaagt over de onbereikbaarheid van het centrum. Die touringcars hebben toch vooral last van de vele touringcars zelf.

De knip voor het Victoria Hotel

Gelukkig komt de knip voor het Victoria Hotel er deze zomer aan. Dan verdwijnt het oost-west verkeer voor het Centraal Station. Het wordt dan echt ‘autoluw’. Maar, met die knip voorkomen we niet dat het weer ergens anders in Amsterdam volledig vast kan lopen. En, het wordt op steeds meer plekken in Amsterdam 'autoluw'.

Het wordt steeds drukker in de stad, we beperken de ruimte voor het autoverkeer en we gaan nog veel meer bouwen in de stad. Dat vergt een strakke planning en dagelijks verkeersmanagement waarbij iedereen zich ook echt aan de afspraken houdt. De mobiliteit is voor alle Amsterdammers belangrijk, ook voor alle forensen en bezoekers. De verkeersproblemen rond Centraal Stations waren eigenlijk niet nodig (geweest).


drie reacties op "De verkeerschaos bij CS. Had het anders gekund?"

Milena Tsareva
-1-  Milena Tsareva:
De Connexxion Tours bussen met de gasten voor de Dodenherdenking konden ondanks de chaos wel lekker doorrijden met behulp van een leger aan motoragenten. Dat het OV-busverkeer hierdoor weer in file tot op het platform aan de IJzijde stond, maakt natuurlijk niet uit. De OV-bedrijven zouden het CS eens een weekje moeten gaan boycotten.
Bram
-2-  Bram:
Het zou al een stuk schelen als de chauffeurs stoppen als het verkeerslicht op oranje gaat, dan is het kruispunt vrij als het licht op rood staat. Lost de drukte niet op maar wie groen heeft kan dan wel het kruispunt oversteken, geld trouwens voor alle chauffeurs van bus/vracht en personenwagens. En waarom gaan ze niet over de ring van west naar oost als je niet in het centrum moet zijn, want het gaat er bij mij niet in, dat niemand die daar vaststaat in het verkeer de weg niet weet. Of zouden ze allemaal doen wat TomTom zegt?
JohnN
-3-  JohnN:
Op Bevrijdingsdag heb ik als voetganger en begeleider van een dame op leeftijd de oversteek gemaakt van het CS naar het Victoria Hotel. De wirwar aan trambaan oversteken, vaststaande bussen op de oversteekplaatsen, wachtrijen voor rondvaartboten en samenscholende dronken Britten, die het leuk vonden om de beurt ''damschreeuwer'' te spelen, maakten het tot een regelrechte martelgang, De woorden ''rode loper'' gonsden door mijn hoofd terwijl we op de woeste rivier vol rotsblokken tenslotte nog moesten wegspringen voor de oost-west fietserstroom die de oversteek en het rode licht negeerden. Welke idioot heeft gedacht dat de ''ENTREE'' van de stad vanuit CS naar het opgeleukte Damrak die titel ooit zal verdienen? Met de eerste bouw van de Metrolijn weet ik niet beter dan dat het daar een continue bouwput is geweest, decennium na decennium. Hoeveel geld is er al in het Stationsplein verdwenen met deze toestand als (nog steeds niet) eindresultaat?
Misschien heeft men teveel gerekend op ''beschaafd en empathisch'' gedrag, werkt niet zolang we niet eens weten hoe we hooligans moeten weren. Er zijn Amerikaanse staten waar openbare dronkenschap onmiddellijk resulteert in arrestatie, een nachtje in de cel en 's morgens contant afrekenen van een fikse boete. Nou ben ik niet direct een voorstander van Amerikaanse toestanden in Amsterdam, maar soms is er een drastische aanpak niet eens zo'n slecht idee.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.