Home > > Doorstroming auto's juist beperken, niet bevorderen

Doorstroming auto's juist beperken, niet bevorderen

Afb. Pixabay

Wethouder Litjens probeert over zijn graf heen te regeren met de typische VVD-benadering van 'doorstroming'. Een aantal buurten worden een autoluw reservaat waar je minder makkelijk doorheen kan rijden is het idee. Verrassing, de doorgaande wegen worden nog drukker! Meer vervuiling, meer gevaar, meer drukte. Door het mantra 'doorstroming' (er is zelfs een ambtenaar voor) blijft Amsterdam aantrekkelijk voor de automobilist. We staan in een wereldranglijst van Kfzteile24 zelfs op 18 als fijne autostad. Nederland zelf is volgens navigatie-app Waze wereldwijd al het beste land voor automobilisten, zonder dat iemand zich realiseert dat we dat danken aan al die fietsers die er de ruimte voor leveren. Uniek in de wereld.

Auto ontmoedigen

Het is tijd dat fietsers daar ook voor beloond worden en de auto ontmoedigd wordt. Voorkom autoverkeer! Dankzij 'doorstroming' kan iedereen kris-kras door de stad rijden met de auto. Een minderheid van bewoners doet dat ook fanatiek, ten koste van de fietsers en voetgangers. Ook zijn meer dan de helft van alle toeristen in Amsterdam dagjesmensen uit Nederland. Even naar Amsterdam is goed te doen, het betaald parkeren is vergelijkbaar met de entree van alternatieve attracties.

Kenteken

Autoverkeer voorkomen kan eenvoudig met een maatregel die geen verbouwing van de stad vergt. Bestemmingsverkeer op kenteken (Parool, 15 augustus 2017). Voordat je naar Amsterdam komt moet een Amsterdammer of lokale ondernemer je kenteken tevoren doorgeven. Gratis en anoniem op een parkeerautomaat in de buurt waar je gaat parkeren of na inloggen met DigiD. Ken je niemand, dan moet je een plekje in een parkeergarage reserveren. Die enge en onveilige parkeergrotten komen dan ook vol te staan en kunnen hogere prijzen vragen.

Overlast voorkomen

Bestemmingverkeer op kenteken voorkomt ook overlast door taxi's, touringcars en uitgaanspubliek 's avonds. Mogelijk zijn er minder parkeerplaatsen nodig. Ook die irritante Amsterdammers die verkleefd zijn met hun auto moeten telkens een ontvangst regelen in de andere buurt. Een klein ongemak voor mantelzorgers en ouderen, maar de 'doorstroming' van zinloos verkeer zonder duidelijke bestemming neemt dan sterk af.


Een reactie op "Doorstroming auto's juist beperken, niet bevorderen"

Arnoud
-1-  Arnoud:
Over het algemeen vind ik dat elk plan om de auto uit de binnenstad te weren serieus overwogen moet worden. Elementen van dit plan zie je al terug in het 'bezoekersparkeren' (korting na aanmelden).
Het zal misschien een kwestie van wennen zijn, maar op het eerste gezicht lijkt het plan gevoelsmatig wat ingewikkeld. Is het ook voor iedereen uitvoerbaar (ouderen, zieken die bezoek moeten aanmelden).
Hoe anoniem is anoniem aanmelden als er kentekens aan locaties gekoppeld moeten worden? Hoe staat het met thuiszorgmedewerkers die naar verschillende adressen moeten (gedurende de dag vinden daar soms nog wijzigingen plaats bij de te bezoeken clienten).
Wat vind je van de plannen tot tolheffing? Lossen die iets op of niet?
Naar mijn mening zou Amsterdam veel meer autovrije gebieden moeten krijgen. Flikker toch al dat autoverkeer de stad uit, geeft alleen maar chaos en vervuiling. Lopen en fietsen is best te doen, neem anders openbaar vervoer. Regel speciaal elektrisch vervoer voor ouderen en minder validen. Deze toekomst is onvermijdelijk.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.