Home > > Jaag de bedrijven niet de stad uit

Jaag de bedrijven niet de stad uit

Amsterdam bouwt als nooit te voren. Speelt de stad niet met vuur door steeds meer terreinen voor bedrijven en magazijnen op te offeren aan woningbouw? Het Parool vroeg zich af: “Waar moeten de Amsterdammers straks werken?”. Bedrijven worden de stad uit gejaagd, met grote gevolgen voor de bedrijvigheid. “Tot 2040 verdwijnt ruim 500 hectare bedrijfsterrein uit Amsterdam,” zegt Bart Stek van vastgoedbedrijf Colliers in het Parool.

In het havengebied en Noord verdwijnt 350 hectare, waar de gemeente tussen de 40.000 en 70.000 woningen wil bouwen. Dat zal grote problemen veroorzaken. Want hoe krijgen we straks onze internetpakjes thuis, hoe worden de restaurants, cafés en winkels waar we zo graag komen, nog beleverd? Waar moeten de Amsterdammers in de toekomst werken? En, hoe komen ze daar?

De regio in als oplossing?
Bart Stek: “Magazijnen, logistiek en kleine fabrieken worden de stad uitgedrukt, maar de stad heeft deze bedrijven juist nodig. De gemeentepolitiek zoekt, zoals wel vaker als er zelfgecreëerde problemen opgelost moeten worden, de oplossingen een eind verder in de regio. Daar zou 800 hectare bedrijfsterrein klaarliggen. Maar dan wordt voor het gemak ook de 280 hectare in Flevoland en de bijna 160 hectare in Noord-Holland meegerekend".
Daar heeft een pakketbedrijf, horecabezorger, online supermarkt of bouwleverancier niets aan. Die kun je niet eventjes in de regio neerzetten. Dat levert allerlei nieuwe problemen op. Medewerkers moeten langer reizen naar hun werk (vaak met de auto) en bestelauto's moeten verder heen en weer rijden. Dat is niet goed voor de bereikbaarheid en het milieu. 
Bovendien maakt de lange afstand naar de steden de inzet van schoon, elektrisch vervoer lastiger. Stadslogistieke hubs moeten dicht bij de stad liggen vanwege de actieradius van de lichte elektrische voertuigen. De regio moet nu de regie nemen over de toekomstige ruimte voor bedrijven.

Meer doen met minder ruimte
In andere Nederlandse steden is de situatie niet minder nijpend. Woningbouw is hard nodig. Maar, zonder transport (en ruimte voor stadslogistiek) staat alles stil.
Wat is de boodschap voor het Amsterdamse bedrijfsleven? Zij zullen het met minder ruimte meer moeten doen. Waarom zijn er honderden groothandelslocaties voor de bouw nodig rond Amsterdam? Waarom zijn er meer dan vijftig groothandelslocaties voor de horeca nodig? Waarom delen die bedrijven die locaties niet? En, kunnen we met slim voorraadbeheer en ketenmanagement die vele weken en maanden voorraad die nu in die vele distributiecentra liggen niet terugdringen in de keten? Zijn er opties om in de hoogte te bouwen?
Bedrijven moeten creatief met elkaar zoeken naar een kleinere logistiek ‘footprint’? Net als in de stad zullen ze schaarse ruimte moeten leren delen. Dat lukt niet met 'business as usual'. Dan werkt zelfs regio door de regio niet.


twee reacties op "Jaag de bedrijven niet de stad uit"

Arnoud
-1-  Arnoud:
Precies, juist het laatste gedeelte van dit artikel geeft mooi aan waar de oplossing moet worden gezocht. Als mijn huis te klein is om al mijn spullen kwijt te kunnen, moet ik ook naar Ikea om slimme en efficiënte opbergruimte te zoeken.
Bram
-2-  Bram:
Zo had je ook tig kleine zelfstandige winkeliers, nu alleen grote supers.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.