The post Een Boa met een tulband appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>Verder heeft ze natuurlijk een punt: een uniform heet niet voor niets een uniform, één vorm, iedereen hetzelfde. Overigens had ik van een liberaal meer keuzevrijheid voor het individu verwacht. Een van de liberale kernwaarden van de VVD is: ‘Je eigen geloof kunnen belijden, of juist niet’. Daar moet dus voortaan bij: behalve op straat.
Bij een geloof is het volgens mij niet de bedoeling dat je het willekeurig kunt aan- of uitzetten, naar gelang het je uitkomt. Gek genoeg gebeurt dat in de praktijk veelvuldig, maar het is officieel niet toegestaan door de respectieve opperwezens.
Dit is echt zo’n discussie waar je nooit uitkomt, voor beide op opvattingen is iets te zeggen.
Ik vraag me trouwens af waarom het zo belangrijk is om een religieuze opvatting naar buiten toe uit te dragen. Houd die lekker privé. Maar gek genoeg gaan binnenshuis die hoofdbedekkingen nu juist af. Welbeschouwd zijn die dingen dus toch eigenlijk een vorm van religieus exhibitionisme.
Amsterdam wil die uitingen toestaan om het tekort aan boa’s op te lossen. Dat gaat natuurlijk niet werken. Het is de verkeerde reden. Ik denk sowieso niet dat dragers van keppeltjes en hoofddoeken, laat staan tulbanden, zich nu in groten getale enthousiast aanmelden om boa te worden. Immers, de boa is de plaatselijke pispaal, uitgevonden om de urinestraal van ongenoegen bij de politie uit de buurt en uit de wind te houden.
In de dagelijkse werkelijkheid zie ik hooguit gebeuren dat alleen moslimvrouwen van deze mogelijkheid gebruik zullen maken, zij het spaarzaam. En ze mogen natuurlijk alleen met hoofddoek, niet in boerka. De mannen hebben geen probleem, tenzij ze in djellaba de Boa willen uithangen.
Bij de joden die een publieke geloofsuiting belangrijk vinden, zoals met de kippah, of de orthodoxen met hun peies, verwacht ik nul aanmeldingen. Christenen dragen hun kruisje allang, maar dan onder hun T-shirt. Het benoemen van het kruisje is alleen maar gedaan om enigszins hypocriet het speelveld gelijk te trekken. De praktijk is: sta moslimvrouwen toe om als boa een hoofddoek te dragen, dan komen er misschien meer sollicitanten.
Een veel betere benadering is denk ik om de boa een riant salaris te bieden. Eens zien hoeveel gelovige Boa’s dan nog belang hechten aan hun religieuze parafernalia.
Een prima beloning verdienen de Boa’s sowieso. Volgens mij is Boa (behalve schoolmeester in Amsterdam-West) een van de minst aantrekkelijke beroepen. Je krijgt een hoop shit over je heen, je moet al die asocialen die geen opvoeding hebben genoten de les lezen en daarna de fluimen ontwijken. Handhaving is in Amsterdam vrijwel onbegonnen werk.
Vaak wordt gedacht dat vooral mensen die thuis niks te vertellen hebben Boa worden. Dan kunnen ze op straat hun ego tenminste nog wat opkrikken.
Dat is een misvatting. Boa word je uit idealisme, om bij te dragen aan een betere samenleving, zonder oude matrassen en doorgezakte bankstellen bij de vuilcontainers. Om wildplassers en baasjes die geen hondenpoep opruimen te bekeuren. Om het alcoholverbod op de Wallen tot uiterlijk 11 uur ’s avonds te handhaven. Daarbij zijn religieuze uitingen eigenlijk onontbeerlijk om bij het publiek het geweten aan te spreken.
Uiteindelijk moet je dan lezen dat de minister helemaal niks te zeggen heeft over het uiterlijk van de boa’s. Zitten we ons voor niks druk te maken.
Maar een Boa met een tulband zou ik toch wel graag in het straatbeeld zien. De tulband moeten ze een standaard onderdeel van het uniform maken.
Geen idee waarop de afbeelding bij het artikel betrekking heeft, maar het leek me een leuk voorzetje.
* Laatste revisie op 18 maart 2024 door Redactie AC
The post Een Boa met een tulband appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>The post Zet nu een keer je fiets netjes neer appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>Lieve stadgenoten, parkeer je fiets in de daarvoor bedoelde vakken of rekken in plaats van midden op de stoep of precies voor de ingang van de supermarkt. Dan wordt de stad toegankelijker voor mensen met een beperking (en socialer). Dank!
* Laatste revisie op 17 maart 2024 door Redactie AC
The post Zet nu een keer je fiets netjes neer appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>The post Hoog op de lijst van grootste ergernissen appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>In de beleidsregels voor RVV-ontheffingen (RVV=Reglement verkeersregels en verkeerstekens) uit 2020 staat omschreven waarvoor een RVV-ontheffing wordt verleend, zoals bij calamiteiten, directe verbondenheid aan uit te voeren werkzaamheden, levering van zware goederen of verse producten en bij verhuizingen.
Ongeveer 10.000 voertuigen hebben een gemeentelijke RVV-ontheffing voor de hele stad met een geldigheidsduur van 2 jaar. Daarnaast zijn er 3.000 locatiegebonden ontheffingen die in 2023 op enig moment geldig waren. Verder zijn er 5.500 RVV dag- en jaarontheffingen voor zwaar verkeer uitgegeven. De kosten voor een stadsbrede ontheffing bedragen € 259,20 en zijn 2 jaar geldig, terwijl elektrisch goederenvervoer en elektrische verhuiswagens gratis een e-RVV kunnen verkrijgen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verleent daarnaast landelijke ontheffingen aan bedrijven zoals Liander, PostNL en openbaar vervoerbedrijven, die in heel Nederland geldig zijn. De gemeente Amsterdam heeft geen controle over de landelijke RVV-ontheffingen, wat betekent dat deze bovenop de ruim 18.000 RVV-ontheffingen van de gemeente zelf komen. Zeker de helft van het bestelverkeer heeft een RVV-ontheffing. Geen wonder dat de stoepen vol staan met bestelbusjes.
De wethouder benadrukt dat even stilstaan op de stoep, bedoeld voor het uitvoeren van werkzaamheden, soms wordt gezien als een vrijbrief voor langdurig (onbetaald) parkeren. De ontheffing wordt dan beschouwd als het recht om bepaalde verkeersregels te negeren, in plaats van een recht om gedurende een zeer beperkte tijd af te wijken.
Onduidelijkheid en onbekendheid met de regels en voorwaarden spelen hierbij een rol. De gemeente brengt daarom eerst in kaart waar en hoe ze beter kan communiceren over wat wel en niet mogelijk is op basis van de ontheffingen, met als doel het handhaven van deze regels te vergemakkelijken.
Sinds de zomer van 2023 worden aanvragen voor RVV-ontheffingen voor pakketbezorging, die vaak overlast veroorzaken op stoepen en fietspaden, niet meer geaccepteerd. Deze maatregel, die gedurende 2 jaar wordt gehandhaafd, moet leiden tot een geleidelijke afname van het aantal RVV-ontheffingen en daarmee naar verwachting ook van de overlast.
Hoewel het een kwestie van lange adem is, markeert dit een eerste stap van de gemeente Amsterdam in de aanpak van RVV-ontheffingen en daarmee de stoepoverlast.
* Laatste revisie op 10 maart 2024 door Redactie AC
The post Hoog op de lijst van grootste ergernissen appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>The post Fietsenhok appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>Ze zijn een maand geleden met twee koffers vertrokken. Alleen hun moeder wist het. Ze kookte de hele dag en vulde hun koffers met dampende broden, gevulde paprika’s en gegrilde worstjes. De warmte gloeide na tussen hun ingepakte kleren. Ze stopte hen op het laatste moment nog zakjes met gedroogde vruchten toe.
Moite momcheta fluisterde ze in hun oren.
En ze veegde haar tranen weg met haar schort.
Het geluk zit ‘m in de kleine dingen, zei hun moeder altijd. Dat je uitbetaald krijgt na een week werken op het land. Dat het dak van hun lemen huis het gehouden heeft na de laatste storm. Dat er geld is om naar de dokter in de stad te gaan. Dat er vandaag weer eten is. Dat er geld is om de politieman te betalen, zodat hij je kleine broertje met rust laat. Dat hun vader nog werk heeft.
Voor Marin en Boris is dat niet genoeg. Het geluk zit ‘m voor hen in de grote dingen.
Kholandiya staat er op het stuk karton tussen hen in. Een Turkse truck neemt hen mee tot in Oostenrijk. Ze worden weggestuurd bij het benzinestation waar ze zijn afgezet en overnachten in een boerenschuur kilometers verderop. Het is vroeg in de ochtend als de boer, met zijn hooivork in de aanslag, hen wegstuurt.
Ze lopen elke nacht. Overdag schuilen ze in het bos of een verlaten hut en slapen om de beurt. Af en toe krijgen ze een lift. Het duurt weken voordat ze in Amsterdam aankomen.
Merel maakt ze wakker.
“Boys, you can’t stay here. This is a school. The children will arrive in half an hour”.
Ze zijn niet meteen wakker. De kou en het vocht hebben alles doof en stram gemaakt.
“And please, can you clean the shed” en ze duwt een van de jongens een vuilniszak in zijn handen.
Zijn rauwe kouwe handen… ze rapen de blikjes, plastic zakken, etensresten en stukken papier rondom hun slaapplek op. Het karton scheurt in stukken. De ander maakt een van de koffers open. Hij haalt er tandenborstels, tandpasta en een kam uit.
Even later lopen ze langs de school, richting pont. De haren gekamd, tandpasta in de mondhoeken.
Van een van de koffers ontbreekt een wieltje. In de ander zit een scheur.
* Laatste revisie op 2 maart 2024 door Redactie AC
The post Fietsenhok appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>The post Gemeente negeert burgerinbreng over prestatieafspraken appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>Edith de Jong, voorzitter van het HNA: “In het eindresultaat van de Prestatieafspraken vinden we bar weinig terug van de inbreng van Amsterdamse huurders. Er mogen meer sociale huurwoningen worden verkocht dan voorheen gebeurde, terwijl de ‘voorraad’ sociale huurwoningen de afgelopen decennia drastisch is geslonken! Begane grond woningen – bedoeld voor senioren en mensen die slecht ter been zijn – mogen nog steeds worden verkocht. En ook eengezinswoningen worden nog steeds te koop aangeboden, terwijl deze woningen juist de langste verhuisketen opleveren en onmisbaar zijn om mensen met cruciale beroepen voor de stad te behouden.”
Een woning is een fundamentele behoefte voor iedereen om een veilige en stabiele basis te hebben. Woningnood zou niet mogen bestaan. De verkoop van sociale huurwoningen beschouwt het HNA dan ook als onfatsoenlijk en bovendien een verkeerde manier van financiering voor de bouw van nieuwe sociale huurwoningen. Daarom eist het HNA in haar open brief:
· Geen verkoop, sloop of liberalisatie van sociale huurwoningen
· Duidelijkheid over de termijn dat er nog vanuit de oude afspraken verkocht mag worden
· Bescherming van grote woningen, begane grond woningen en atelierwoningen
· Jaarlijks monitoren van de afspraken met huurdersgroepen
· Terugkeergarantie bij verbouw en renovatie
· Een concreet programma voor jongerenhuisvesting, met vaste contracten
Het maken van Prestatieafspraken over de sociale huurwoningen van woningcorporaties is wettelijk verplicht. Zij moeten gemaakt worden tussen de woningcorporaties, de gemeente en de koepel van huurdersorganisaties van die corporaties. Het HNA, als brede vereniging van huurders, was niet bij de onderhandelingen betrokken. De afspraken gaan over de toekomst van de sociale huursector: huurhoogte, verbeteringen, duurzaamheidsinvesteringen, positie van doelgroepen, verkoop, sloop en liberalisatie. Door verkoop wil men de financiering van de nieuwbouw van sociale huurwoningen rondkrijgen.
Over het Huurders Netwerk Amsterdam
Doel van de Vereniging HNA is het behartigen van de (im)materiële belangen van alle huurders en huurwoningzoekenden in de gemeente Amsterdam. De vereniging zet zich in voor voldoende betaalbare, duurzame, kwalitatief goede en toekomstbestendige woningen en woonruimte. Het HNA maakt zich hard voor leefbare buurten en leefomgeving. Zowel individuele huurders in de sociale en commerciële sector als huurdersorganisaties kunnen lid worden van de Vereniging HNA. Er wordt een geringe contributie gevraagd. Aanmelden kan via onze site.
* Laatste revisie op 24 februari 2024 door Redactie AC
The post Gemeente negeert burgerinbreng over prestatieafspraken appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>The post Knip Weesperstraaat: succes of mislukking? appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>De gemeente stelt dat de knip voor minder autoverkeer zorgde. Het gaat om 18 procent minder auto’s rond de Weesperstraat. Daar staat tegenover dat het in andere straten door het waterbedeffect 20 tot 40 procent drukker werd. Onduidelijk is of de zomerperiode een en de gelijktijdige afsluiting van de Stadshouderskade een rol speelde. Het werd overigens niet veiliger op straat.
Door de drukte nam de reistijd op de omleidingsroutes toe. In de eerste weken was de reistijd gemiddeld 6 minuten langer, in de laatste twee weken 3 minuten per rit. Mogelijk door gewenning of door de zomervakantie. De uitkomsten zijn in lijn met de voorspellingen van de verkeersmodellen vooraf. Je had het dus ook kunnen uitrekenen.
Ondanks de vele verkeersdata ontbreekt in de evaluatie het handelingsperspectief dat kan leiden tot ‘actionable’ verbeteracties van ondernemers die nu nog de Weesperstraatkiezen. Zijn er kansen voor samenwerking in stadslogistiek?Of rijden ze klakkeloos om?
Minder verkeer leidde mogelijk tot iets minder NOx (17 procent minder) ter plekke en elders tot een slechtere luchtkwaliteit. In het grote knipgebied was een betere luchtkwaliteit niet aantoonbaar, stelt de GGD. De uitstoot van PM2.5 en PM10 is niet gemeten.
De mensen uit de buurt zijn positief. De wijk eromheen voelde meer als een woonwijk: mensen kwamen meer buiten, verbleven langer in de straat en raakten meer met elkaar in gesprek. Van de bewoners van de Weesperbuurt was een ruime meerderheid van 75 zeer tevreden over de pilot.
Mensen die wonen aan straten waar meer files stonden, gaven aan dat zij last hadden van de agressieve sfeer, onbereikbaarheid, lawaai, stank, overlast, machteloosheid en een opgesloten gevoel. Ook waren er zorgen over de luchtvervuiling door de dagelijkse files en over de verkeersveiligheid. Van de bewoners van het centrum was een ruime meerderheid van 74% ontevreden over de pilot.
Ondernemers vonden de pilot geen succes. Van de ondernemers was 89 procent ontevreden. Ondernemers noemen een daling van de omzet van restaurants en hotels, hotelgasten die klaagden over lange rijtijden en hoge kosten van taxiritten en personeel dat te laat op het werk verscheen door congestie op de weg. Sommige horecabedrijven gaven aan dat leveranciers en onderhoudsmonteurs laat kwamen of helemaal niet. In de toekomst is betere communicatie over het doel van een experiment of maatregel en de timing ervan gewenst.
Helaas ontbreekt een analyse van de kosten voor bewoners en ondernemers. Was de knip hun echt 12 miljoen euro waard? Die analyse is niet gedaan? Pas dan kun je echt vaststellen of de pilot met knip is geslaagd.
De wethouder is eerlijk over wat de pilot heeft opgeleverd.Een ’harde knip’ op de Weesperstraat is niet wenselijk. Omdat de wethouder nog altijd iets wil doen om de verkeersdrukte rond de Weesperstraat terug te brengen, denkt zij na over maximaal 30 kilometer per uur, het verwijderen van een rijbaan waardoor de weg smaller wordt of het invoeren van intelligent toegangsbeheer.
De grote vraag is nu: waar blijft het grote mobiliteitsplan dat de stad en de regio weer gaat verbinden. Een plan dat gaat over nabijheid, verblijven, verplaatsen en beleven. Dat gaat over mensen; bewoners, ondernemers en bezoekers. En niet over voertuigen, fietsen, bussen en andere vervoersmiddelen.
Samen met Luca Bertolini en Marco te Brömmelstroet schreef ik in Parool: “Wat als we in plaats van krampachtig vast te houden aan de schijnzekerheden van het bestaande, de onvermijdelijke onzekerheid van anders denken en doen zouden omarmen?’. Praat niet over een autoluwe stad, maar eerder en consequent over een ontspannen stad, of een verbonden stad, of als je dat liever is, de bruisende stad met mobiliteitsimplicaties als gevolg, niet als vertrekpunt.
Wordt de knip op de Weesperstraat de waterscheiding in het Amsterdamse mobiliteitsbeleid? Zielloos beleid uit de periode voor de knip en inspirerend beleid van de periode na de knip. Dat is dan in elk geval een winstpunt.
* Laatste revisie op 13 februari 2024 door Redactie AC
The post Knip Weesperstraaat: succes of mislukking? appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>The post Verdichten? Vergeet de stadslogistiek niet! appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>Maar een verdichte stad betekent ook meer bevoorrading in de verdichtende wijken. De stadslogistiek groeit, bij de huidige aanpak, met zeker 25% tot 2035. Dan kun je wel autoluwe wensen hebben, maar dan staat de wijk straks nog steeds vol met vrachtwagens en busjes.
De bouwplannen vragen de komende jaren ook veel van bewoners in wijken waar de stad gaat bouwen. Hoe hou je de bouwhinder van geluid, onveilig bouwen in de openbare ruimte (BLVC) en bouwlogistiek in de perken? Tijdens het verbouwen moet het stadse leven gewoon doorgaan.
Het gaat bij de toekomst van stadslogistiek niet om zero emissie alleen, maar om zero impact stadslogistiek. Hoe kom je daar? Vaak staan gemeenten, bewoners en ondernemers ‘tegenover elkaar’ bij de aanpak van de problemen en gebeurt er weinig, terwijl er juist veel moet gebeuren om tot zero impact te komen.
Eind vorig jaar presenteerde de wethouder verkeer het Werkplan Stedelijke Logistiek. Kritische ondernemers vinden dat dit werkprogramma nog te weinig concreet is voor de strategische besluitvorming over hun elektrische vloot, hun logistiek concept en hun hublocaties. Ondernemers kijken 10 tot 20 jaar vooruit. Ondernemers zitten niet te wachten op weer een nieuwe visie, maar op concrete en samenhangende besluiten van de gemeente. Ze willen weten waar ze aan toe zijn.
De boodschap van de wethouder wonen maakt een nieuwe aanpak van stadslogistiek in Amsterdam alleen maar urgenter. De uitdaging voor ondernemers en de gemeente is: wat pakken we nu het eerst aan? Wat heeft de meeste impact?
* Laatste revisie op 8 februari 2024 door Redactie AC
The post Verdichten? Vergeet de stadslogistiek niet! appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>The post Oplopende spanning in de wijken! appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>Je mag nog wél meepraten over het uiterlijk van die stenen dozen, maar ik verwacht niet dat er veel te kiezen valt. Het zal wel neerkomen op de gebruikelijke graffiti, al dan niet van een kunstenaar. Zelf zou ik het een leuk idee vinden om de huisjes op te bouwen uit gewapend glas, zodat we kunnen zien wat zich binnenin bevindt. Een glazen kubus, zogezegd. Bij kortsluiting wordt het dan ook nog eens visueel spannend. Ik vrees dat hierover zoals gebruikelijk allerlei bezwaren opgeworpen gaan worden. Zoals: dan proberen ze de ruiten in te gooien. Of: dan moeten we telkens de ramen gaan lappen. De aloude ‘peperbus’ (zie links op de foto), waarvan we altijd dachten dat het gewoon een reclamezuil was, is ook geen optie meer. Te klein. Kortom, dat draait dus gewoon uit op een bakstenen bunker. Want onder de grond zal ook wel niet kunnen. Moet je weer een gat gaan graven en dat wordt te duur natuurlijk.
Het is misschien ook een briljant idee (al zeg ik het zelf), om de huisjes op esthetisch kwetsbare plaatsen (zoals binnen het Werelderfgoed) door een architect te laten vormgeven. En dan beter niet Rem Koolhaas, want die zal een buurt nooit tevreden stemmen denk ik. Op die manier kan het huisje beter in de omgeving ingepast worden en eventueel over honderd jaar als monument worden aangemerkt. Het is eerder gebeurd met andere utiliteitsgebouwtjes.
Ik vraag me trouwens af of bewoners van omliggende panden hiervoor gecompenseerd gaan worden. Bedorven uitzicht. Koophuizen dalen in waarde. Bij huurhuizen kun je waarschijnlijk punten aftrekken. Ik voorzie dat hier geen financiële ruimte voor is.
Officieel heet het elektriciteitshuisje een MSR: een Middenspanningsruimte. Stel je voor! Dat mag natuurlijk geen elektriciteitshuisje blijven heten! Klinkt veel te gezellig! En dat is het niet.
* Laatste revisie op 31 januari 2024 door Redactie AC
The post Oplopende spanning in de wijken! appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>The post Abnormale stijging vrije huren in Amsterdam appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>Was nog niet zo lang geleden een maandhuur van 1500 euro min of meer de standaard, nu zijn bedragen rond de 2000 euro per maand ‘normaal’. Dat schreeuwt om regulering van de huren in de vrije sector. Het wetsvoorstel ‘Betaalbare Huur ‘ van demissionair minister De Jonge is daar een eerste stap in. En juist daar keert Pararius, met een overgrote groep beleggers en verhuurders, zich tegen. Door huurregulering zou er nog minder aanbod komen en zouden de huren nog hoger worden, is hun argument. Particuliere investeerders verkopen hun woningen omdat buy-to-let niet meer rendeert door huurregulering en belastingmaatregelen
HNA: “Op huurwoningen in de vrije sector worden enorme winsten behaald. De prijs-kwaliteitverhouding is al jaren zoek. Ook in Amsterdam. Het HNA pleit daarom voor een puntenstelsel voor de gehele huursector. Dat betekent dat alle huurwoningen tot de gereguleerde sector gaan behoren. Daarmee wordt de automatische jaarlijkse huurverhoging gekoppeld aan de kwaliteit van de woning. Een huurverhoging voor de vrije sector van maximaal 5.5% voor 2024 los van de kwaliteit van de woning is onacceptabel. De wet die deze maximering regelt, loopt op 1 mei 2024 af. Het HNA eist dat huurders, ook in de vrije sector en ook na 1 mei 2024, beschermd worden tegen te hoge huurprijsstijgingen.
“Door het verbod op tijdelijke huurcontracten voor particulieren per 1 juli 2024 loopt het aanbod van vrije huurwoningen sowieso verder terug. Immers, bijna de helft van de vrije sector wordt nu tijdelijk (maximaal 2 jaar) verhuurd. Dat worden straks permanente huurcontracten. Of de huren dan minder gaan stijgen – door minder nieuwe huurcontracten – valt nog te bezien.”
De vrije huursector in Amsterdam is, in tegenstelling tot de rest van het land, heel groot. Zo’n 15 tot 20 % van alle woningen in Amsterdam valt eronder. Dat maakt de extreem hoge huren in deze vrije sector tot een urgent probleem voor de hele stad. In het belang van een goede volkshuisvesting moet de Tweede Kamer zo snel mogelijk het wetsvoorstel ´Betaalbare Huur’ bespreken en in werking zetten.
Over het Huurders Netwerk Amsterdam
Doel van de Vereniging HNA is het behartigen van de (im)materiële belangen van alle huurders en huurwoningzoekenden in de gemeente Amsterdam. De vereniging zet zich in voor voldoende betaalbare, duurzame, kwalitatief goede en toekomstbestendige woningen en woonruimte. Het HNA maakt zich hard voor leefbare buurten en leefomgeving. Zowel individuele huurders in de sociale en commerciële sector als huurdersorganisaties kunnen lid worden van de Vereniging HNA. Er wordt een geringe contributie gevraagd. Aanmelden kan via onze site.
In de rubriek Postbus AC plaatsen we ingezonden berichten die we relevant achten voor lezers van Amsterdam Centraal.
* Laatste revisie op 20 januari 2024 door Redactie AC
The post Abnormale stijging vrije huren in Amsterdam appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>The post Recycling: moeilijker kunnen we het u niet maken appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>Misschien moeten de gemeente, de inzamelaars en afvalverwerkers eens goed nadenken over slimme en gemakkelijke concepten (en beloningen en regeltjes) die verschillende groepen Amsterdammers stimuleren om meer te recyclen of te hergebruiken.
Een inspirerend voorbeeld is de E-waste Race. Dat is een wedstrijd tussen scholen in een regio om zoveel mogelijk elektronisch afval bij mensen uit de buurt op te halen. Buurtbewoners kunnen hun afgedankte elektronische producenten aanmelden op deze website. Scholieren en buurtbewoners maken dan een afspraak om het afval thuis op te laten halen. De school scoort hier punten mee en kan een schoolreis winnen.
De E-waste race maakt het inzamelen van elektronisch afval leuk, leerzaam en gemakkelijk. Misschien is dit ook iets voor onze oude kleding? Maar eigenlijk mis ik de vertrouwde Zak van Max. De jaarlijkse textiel ophaalronde voor het goede doel. Daar kon je op rekenen.
* Laatste revisie op 4 januari 2024 door Redactie AC
The post Recycling: moeilijker kunnen we het u niet maken appeared first on Amsterdam Centraal.
]]>