Het Noordzuidlijntje

Rob Zwetsloot

Dezer dagen gaat de nieuwe dienstregeling van het GVB in.
De Noordzuidlijn speelt daarin een centrale rol.
Voor de Amsterdammers wordt dat één en al ellende.
Het lijnennet waaraan we generaties gewend zijn wordt afgeschaft.
Het hele tram- en busverkeer wordt overhoop gegooid.

En wat krijgen we terug:
Minder bussen en trams.
Einde van een wereldberoemde fijnmazig openbaar vervoerssysteem.
Onbereikbare wijken.
Meer betalen.
Vaker overstappen.
Minder haltes.
Meer lopen.
Langere wachttijden.
En dan wil ik nog niet eens denken aan de kinderziektes, storingen en ongelukken die de hele operatie teweeg zal brengen.
Die dan ook weer honderden miljoenen extra zullen kosten.
Honderden miljoenen die wij arme bewoners moeten ophoesten.

De aanleg van het Noordzuidlijntje is het gevolg van een foute keuze van de Amsterdamse gemeenteraad uit 2002.
Miljarden duurder dan begroot, maar alle onnozelaars die in de gemeenteraad zaten lieten zich in de luren leggen en een rad voor de ogen draaien door een nietsontziende lobby vanuit de bouwwereld.

En wij zitten met de brokken.
Het Noordzuidlijntje, dat trouwens van niks naar nergens gaat en voltrekt overbodig is, zou een paar honderd miljoen kosten en zou in 2009 gaan rijden.
Uiteindelijk kostte dit onnodige metrolijntje een paar miljard en gaat het nu open voor het publiek.
En daarom krijgen de Amsterdammers een pr-campagne van Noord-Koreaanse proporties over zich heen met louter goed nieuws en positieve berichten.
Allerlei spindokters, pr-professionals, voorlichters, slippendragende journalisten en media afhankelijk van de gemeente voor subsidie of reclame, zullen het van de toren schreeuwen en U de boodschap door de strot duwen dat het Noordzuidlijntje een zegen is.
Dat het Noordzuidlijntje onmisbaar is voor de toekomst van de stad en de economie, de werkgelegenheid, de multiculturele samenleving, de strijd tegen opwarming van de aarde, de zeespiegelstijging en de klimaatproblematiek, racisme, uitsluiting en discriminatie.
Het Noordzuidlijntje is kortom fantastisch, geweldig, een zegen voor de mensheid en essentieel voor voortbestaan van de planeet.
Ik geloof ze niet, al die met judaspenningen betaalde valse profeten.
En het is maar dat U het weet.

De rabbijn slaat keihard terug

Rabbijn Jacobs - foto: Y. Jacobs Rabbijn Jacobs twitterde deze week: “Twee mannen vonden het gisteravond nodig om op intimiderende wijze meermaals voorbij te rijden (op de Zuidas) en mij en mijn gezin uit te schelden voor KankerJoden en F alle joden. Graag kom ik met hen in contact. Wie helpt mij zoeken? Nummerbord van...

Op de Kees de Jongenbrug

Ronald M. Offerman Ik moest verleden week een paar keer in de buurt van de Bloemgracht zijn. Zoals gewoonlijk was ik veel te vroeg voor de afspraak die ik had. Dat is niet zo erg, dan kan ik als ik toch te vroeg ben nog even door de buurt lopen waar ik moet zijn. Nu liep ik dus van de Bloemgracht naar de...

Trekt coalitie bij aanpak drukte geen te grote broek aan?

Zeedijk GroenLinks-leider Rutger Groot Wassink was duidelijk bij de presentatie van het coalitie akkoord: "Het internationale toerisme hoort erbij, maar de evidente positieve gevolgen beginnen een duistere kant te krijgen in de overlast, door een afname van de leefbaarheid. Dat willen we stevig...

Amsterdam vraagt aandacht voor woningcheck

We ontvingen het volgende persbericht van de gemeente Amsterdam. Aangezien er in de stad onder verhuurders al sinds jaar en dag notoire woningverwaarlozers bestaan, lijkt het ons goed de aandacht te vestigen op een nieuwe voorziening. De gemeente Amsterdam roept bewoners...

Amsterdam Centraal opgenomen in de Koninklijke Bibliotheek

Gebouw Koninklijke Bibliotheek (bron: Wikipedia). Weblog Amsterdam Centraal bestaat ruim 15 jaar en vormt daarmee een kroniek van wat er gebeurt en leeft in de Amsterdam en omstreken. Anderhalf decennium willekeurige geschiedenis zoals die is beleefd door Amsterdammers (dit zien wij ruim) en becommentarieerd in woord en beeld. De...

Een verkeersluw Centrum: geen halve maatregelen

Al jaren is er de wens om Amsterdam Centrum verkeersluw te maken. En daarmee wordt verkeers-auto-luw bedoeld al mag er inmiddels ook wel aan voetgangersluw en fietsersluw gedacht worden. Veel plannen zijn gelanceerd. Een hoop maatregelen genomen. Met enig effect maar ook met veel ongewenste...

Politieke column: Wat is er veranderd?

Jeroen Mirck Jullie waren van me af, maar hier ben ik toch weer even. Ruim anderhalve maand geleden ging Amsterdam naar de  stembus  en maakte ik na acht jaar als volksvertegenwoordiger plaats voor jong talent. Een  nieuw systeem  met veel nieuwe mensen, dus deel ik graag mijn eerste...

Doorstroming auto's juist beperken, niet bevorderen

Afb. Pixabay Wethouder Litjens probeert over zijn graf heen te regeren met de typische VVD-benadering van 'doorstroming'. Een aantal buurten worden een autoluw reservaat waar je minder makkelijk doorheen kan rijden is het idee . Verrassing, de doorgaande wegen worden nog drukker! Meer vervuiling, meer...